פריוצ'יפ

דלקות חניכיים הן כמעט עובדה מוגמרת – כל אחד מאתנו יסבול בשלב כלשהו בחייו מדרגה כזו או אחרת של דלקת חניכיים. עבור מרבית האנשים, דלקת קלה תאובחן מהר על ידי השיננית בביקור החצי שנתי ותטופל במקום. אך ככל שהגיל עולה ובמיוחד אם מזניחים את שגרת ההיגיינה הדנטלית עולה הסיכוי לפתח דלקת חניכיים כרונית וחמורה. החדשות הטובות הן שמדע רפואת השיניים לא קופא על שמריו ופיתוחים טכנולוגיים חדשים רואים אור כל הזמן. אחד מאלו הוא הפיוצ'יפ – פטנט ישראלי לטיפול בדלקות חניכיים חמורות. אך מה היא בעצם דלקת חניכיים. מהם כיסי חניכיים? איך הפריוצ'יפ מטפל בדלקת חניכיים ומה החידוש בטיפול בשיטה זו?

מה היא דלקת חניכיים?

בפשטות, דלקת חניכיים היא זיהום חיידקי באזור החניכיים. דלקות אלו נוטות להתמקד באזור בו החניכיים פוגשות בשיניים (וליצור כיסים – הסבר מפורט בהמשך) ולפגוע הן ברקמת החניכיים עצמה והן בשיניים על שורשיהן. דלקת חניכיים קלה פשוטה לטיפול על ידי פגישה אצל השיננית והסרת הרובד החיידקי. אך כאשר הדלקת נותרת ללא טיפול היא נוטה להחמיר ועלולה להגיע לדרגת דלקת כרונית. במצבים אלו, דלקות חניכיים יכולות לגרום לתסמינים כמו דימום מהחניכיים, רגישות לחום או קור, אדמומיות ונפיחות, ריח רע מהפה, כאבי שיניים ובמקרים מתקדמים נסיגת חניכיים, חשיפת שורשי השיניים, עששת ואיבוד שיניים. לכן, דלקת חניכיים חשוב מאוד שתטופל במהרה וביעילות כדי למנוע את התופעות הללו.

כיצד נוצרים כיסי חניכיים?

כיס חניכיים הוא תוצאה של פעילות חיידקית באזור בו החניכיים פוגשות את השיניים. הכיסים נוצרים כאשר החיידקים מתרבים ללא בקרה ופוגעים ברקמה הרכה של החניכיים. ככל שהכיס עמוק יותר כך קשה יותר לטפל בדלקת וכך היא נחשבת לחמורה יותר. כאשר הכיס מתחת ל-4 מ"מ ניתן בדרך כלל לטפל בדרכים שמרניות כמו ניקוי שיניים קבוע אצל השיננית, שמירה על היגיינה דנטלית מוקפדת, שינויים בתזונה (הימנעות מסוכר לבן למשל), הפסקת עישון וכד'. אך כאשר הדלקת מוגדלת חמורה וכיס החניכיים עמוק במיוחד, נדרש טיפול משמעותי יותר אשר יכול לכלול גם תרופות שונות. במקרים בהם כיס החניכיים מגיע לעומק של 5 מ"מ מדובר על כיס רחב שאינו קל לטיפול, ב-7 מ"מ הטיפול המקובל הוא ניתוח חניכיים. כמובן המטרה של רופא השיניים היא להימנע מהליכים פולשניים ויעשה כל מאמץ כדי למגר את הדלקת בשיטות מהירות, פשטות ויעילות. כאן נכנס לתמונה הפריוצ'יפ.

מה זה פריוצ'יפ?

פריוצ'יפ היא למעשה דרך לשחרור איטי של תרופה לאחר טיפול הקצעת שורשים. הצ'יפ הוא פטנט ישראלי, מדובר על כדור קטן בגודל של 4 על 2 מ"מ המכיל כלורהקסידין. חומר זה הוא אנטיבקטריאלי והורג כל חיידק שנמצא במגע איתו. את הצ'יפ מחדירים אל כיס החניכיים ושם הוא משחרר את החומר לאט לאורך מספר ימים. אין צורך להוציא אותו לאחר הטיפול שכן הוא נספג בגוף. כיס החניכיים יישאר נקי מחיידקים לכ-3 חודשים עובדה המאפשרת לאזור להחלים ולעומק הכיס להצטמצם.

באילו מקרים רופא השיניים ימליץ על שימוש בפריוצ'יפ?

בצ'יפ משתמשים לטיפול בכיסי דלקת חניכיים שעומקם עולה על 5 מ"מ ולא עולה על 7 מ"מ (בשלב זה לרוב אין מנוס מניתוח חניכיים אם כי כל מקרה לגופו כמובן). הרופא ימליץ על השימוש לאחר הקצעת שורשים וכחלק מהתוכנית הכללית לטיפול בדלקת חניכיים חמורה.

איך נעשה הטיפול?

הטיפול בפריוצ'פ קל ופשוט מאוד, הרופא מחדיר את הצ'יפ אל כיס החניכיים בעזרת מכשור עדין. הפעולה לא דורשת הרדמה כלל, אפילו לא מקומית – אין חיתוך, אין הכנה של השן או החניכיים באופן מיוחד ואין כל צורך בהכנה מוקדמת מצד המטופל. את הטיפול עושים תוך מספר דקות בשכיבה בכיסא הרופא כמו כל טיפול שיניים אחר.

לכמה זמן משפיע הפריוצ'יפ? האם צריך לחזור על הטיפול?

השפעתו של הצ'יפ היא לעשרה ימים, במשך זמן זה הוא משחרר כלורהקסידין לתוך הרקמה הסובבת את כיס החניכיים ומשמיד את החיידקים באזור. האפקט מחזיק מעמד כשלושה חודשים. במקרין מסוימים די בטיפול אחד בשילוב מאמצים נוזפים למיגור דלקת החניכיים אך ייתכן שיהיה צורך לחזור על הטיפול פעם-פעמיים נוספות ועד לתקופה של שנה (מקרים בהם דלקת חניכיים עיקשת וחמורה).

מה היתרונות של פריוצ'יפ?

לטיפול בפריוצ'יפ מספר יתרונות:

• הטיפול ממוקד רק לכיס הדלקתי ולא משפיע על שאר הפה.
    • לא מכתים את השיניים או החניכיים.
    • הטיפול פשוט מאוד וקל ולא דורש הרדמה.
    • אין צורך במיומנות מיוחדת מרופא השיניים.
    • בהשוואה לטיפול ניקוי אבנית בלבד, התוצאות משמעותיות.
    • שומר על ריכוז קבוע של חומר פעיל בכיס לאורך זמן, עובדה המאפשרת ליצור טיפול רציף.
    • לא כואב, אין לו תופעות לוואי.

האם יש חסרונות לטיפול בפריוצ'יפ?

את הטיפול ניתן לעשות רק במקרים בהם כיס החניכיים מגיע לעומק של 5 מ"מ ולכן הוא אינו מתאים לדלקת חניכיים קלה. כמו כן, מדובר על שיטת טיפול יקרה יותר מהשיטות הקונבנציונאליות לטיפול בדלקות חניכיים. מעבר לכך, מדובר על טיפול פשוט, יעיל ונטול תופעות לוואי.

הוראות לאחר טיפול בפריוצ'יפ

כדי לתמוך בהצלחת הטיפול חשוב מאוד לשמור על הוראות הרופא. אין לשתות או לאכול כשעה לאחר הטיפול. הצ'יפ מוחדר אל כיס החניכיים ואינו אמור לצאת או לזוז ממקומו, אין לנסות להוציאו הוא נמס ונספג על ידי הגוף בעצמו. אם הצ'יפ יצא ממקומו יש ליצור קשר עם המרפאה בהקדם. על המטופל להמשיך לצחצח שיניים כרגיל אך יש להימנע משימוש בחוט דנטלי באזור בו הוחדר הצ'יפ, קיסמים דנטליים או צחצוח אגרסיבי ומברשות קשות. ניתן להשתמש בחוט דנטלי בשיניים שאינן סמוכות לצ'יפ. אם מופיע כאב או דבר מה אחר מרגיש לא כשורה יש לפנות למרפאת השיניים.

פריוצ'יפ