השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    כשאנחנו חושבים על גשר בשיניים, סביר להניח שנדמיין בעיני רוחנו בני נוער עם אותם "הברזלים" המוכרים, גשר קוביות וגומיות שכולנו מכירים מימי הנעורים שלנו. למרבה המזל, כיום היכולות בתחום יישר השיניים מתקדמות מבעבר. טכנולוגיות חדשות מאפשרות לנו להשפיע על השיניים ולתקן פגמים בהן כמעט בכל גיל בצורה דיסקרטית מאי פעם. לכן ניתן לראות יותר ויותר מבוגרים שפונים ליישור שיניים, כדי לתקן פגמים אורתודנטיים, ליישר את השיניים ולהשיג את החיוך שתמיד חלמו עליו. יישור שיניים למבוגרים – כל מה שחשוב לדעת!

    למה מבוגרים פונים ליישור שיניים?

    ישנן מספר סיבות מצוינות בגללן מבוגרים פונים ליישור שיניים:

    • שיפור המראה החיצוני – הסיבה העיקרית היא כמובן אסתטיקה. השיניים שלנו משפיעות עמוקות על המראה הכללי, על הנראות של הפנים. שיניים לבנות וישרות הן סימן לנעורים, לבריאות, למודעות אסתטית גבוהה. בכל גיל, מי שהשיניים שלו צהבהבות, עקומות ונראות לא מתוחזקות עשוי בהחלט להרגיש שהן מפגע אסתטי.
    • ביטחון עצמי – מבוגרים עם שיניים עקומות עלולים להרגיש חוסר ביטחון לדבר, לאכול ליד אחרים, לצחוק ואפילו לחייך. כשהחיוך שלנו אינו נאה, ישר ונקי הביטחון העצמי עשוי לסבול מכך, לגרום לביישנות מוגברת ואפילו לחוסר רצון לקחת חלק באינטראקציות חברתיות.
    • בריאות – ליישור שיניים למבוגרים יש השלכות רבות על הבריאות. סגירת הרווחים בין השיניים מפחיתה את הסיכון להצטברות רובד חיידקים בין השיניים, ואת הסיכון להתפתחות עששת ומחלות חניכיים. זאת מכיוון שהרווחים הללו מהווים קרקע מושלמת להסתתרות של חלקיקי מזון המזמנים לאזור חיידקים מזיקים. יישור השיניים גם מפחית את הסיכון לפציעות בחלל הפה כתוצאה מנשיכה של רקמות עדינות, ואף עשוי לסייע בשיפור תהליך העיכול, הודות לשיפור ביכולת ללעוס כראוי את האוכל לאחר תום הטיפול.

    מה ההבדל בין יישור שיניים בנעורים לבין יישור שיניים למבוגרים?

    מבוגרים ניגשים לטיפול השיניים בשלב שונה בחייהם. זהו שלב שבו הלסתות הפסיקו לגדול ולהתעצב. בקרב בני נוער, הטיפול מתמקד לא פעם ביישור של הלסתות ומאפשר מרחב תמרון גדול יותר לאורתודונט. בגיל מבוגר, הטיפול מיישר את השיניים עצמן, מה שעלול להגביל את הכוח שנוכל להפעיל עליהן. הטיפול גם עלול להיות מעט יותר מורכב מיישור שיניים בגיל הנעורים, ולכן חשוב לבצע אותו אצל אורתודונט מוסמך, מקצועי ואמין, המנוסה ביישור שיניים למבוגרים.

    אילו שיטות ליישור שיניים מתאימות למבוגרים?

    הסמכים המתכתיים ליישור השיניים (ה"גשר"), מהווים פתרון נפוץ, יעיל וגם זול בהשוואה לטיפולים אחרים. עם זאת, אם לא תרצו להסתובב עם אביזרי יישור בולטים שכולם יבחינו בהם, תוכלו לעבור את התהליך גם באמצעות שיטות דיסקרטיות יותר, אלו כוללות:

    יישור שיניים שקוף – קשתיות שקופות ליישור שיניים בלתי נראה

    ב-85 אחוזים מהמקרים שבהם קיים צורך ביישור שיניים, ניתן לטפל באמצעות קשתיות שאינן נראות לעין. הקשתיות עשויות מחומר שקוף לגמרי, הן דקיקות, מיוצרות בהתאמה מושלמת לשיניים וקשה מאוד להבחין בהן. הקשתיות ניתנות לשליפה בכל עת לניקוי ולאכילה, ומאפשרות טיפול נוח ומהיר יותר מכל שיטה אחרת שקיימת כיום. עם זאת, חשוב לקחת בחשבון גם את העובדה שנדרשת מידה רבה של אחריות אישית כדי שהטיפול יצליח. על המטופל לזכור להרכיב אותן, להוציא בזמן אכילה, כמובן לא לאבד אותן ולהגיע לכל פגישות המעקב במרפאת השיניים בזמן. בנוסף, העלות של טיפול בקשתיות שקופות גבוהה יותר בהשוואה לאפשרויות האחרות. עבור מי שנמנע מיישור שיניים בגלל המבוכה שבהרכבת גשר בולט, יישור שיניים שקוף הוא הפתרון הטוב ביותר.

    גשר סמכים שקופים

     זה הוא גשר המתנהג כמו הגשר המסורתי בטיפולי יישור שיניים סטנדרטיים, אך המסגרות שלו שקופות או לבנות, כך שישתלבו בצורה טובה יותר עם השיניים ויבלטו פחות כשאנשים יביטו בשיניים. הסמכים עשויים בדרך כלל מחרסינה או חומר פולימרי מתקדם כך שהם עמידים אך פחות מסמכים ממתכת. ישנן שיטות המאפשרות יצירת גשר שקוף לגמרי שלא פוגע רבות באסתטיקה של החיוך. עם זאת, עדיין מדובר על גשר קוביות שמונח על השיניים ואמנם לא רואים אותו במבט ראשון אך הוא אינו בלתי נראה לגמרי.

    יישור שיניים בעזרת סמכים שקופים

    סמכים פנימיים – גשר לינגואלי

    את ה"קוביות" האורתודונטיות ניתן להתקין גם בחלקן האחורי של השיניים. זוהי שיטה יעילה להסתרת הסמכים מהעין. היתרון הגדול של גשר לינגואלי הוא בדיסקרטיות היחסית שלו, לא מבחינים בו בדרך כלל ובטח שלא במבט ראשון. הוא גם מתאים למרבית המקרים הדורשים יישור במבוגרים ואחוזי ההצלחה שלו טובים מאוד. החסרונות של גשר מסוג זה כוללים קושי לנקות את אביזרי היישור בעת צחצוח השיניים ותקופת הסתגלות ארוכה יותר מגשר חיצוני. בנוסף, נדרשת מיומנות גבוהה מן האורתודונט בהתקנת גשר פנימי, עד כדי כך שישנם רופאים שלא עובדים בשיטה זו. מי שבוחר לעבור יישור שיניים לינגואלי חשוב שיבחר אורתודונט מומחה ומנוסה, מיומן בשיטה זו ספציפית.

    האם בכל זאת ישנם מקרים בהם אין ברירה אלא להשתמש בגשר מתכתי?

    אכן, במקרים הדורשים יישור שיניים מורכב במיוחד האורתודונט עשוי להמליץ על השיטה המסורתית ליישור שיניים. אלו מקרים שאינם נפוצים שכן השיטות המודרניות מתאימות למרבית המטופלים. בנוסף, הגשר המתכתי זול יותר מן השיטות האחרות כך שאם שיקולי המחיר גוברים על השיקול האסתטי הגשר המתכתי הוא פתרון זמין, פשוט יחסית ואפקטיבי מאוד.

    האם ישנן תופעות לוואי ליישור שיניים בגיל מבוגר? סיכונים כלשהם?

    במידת הצורך, תעברו טיפולים מקדימים לטיפול יישור השיניים, על מנת להתחיל את טיפול היישור באופן האופטימלי ביותר, מבחינת מצב החניכיים והשיניים.

    בנוסף, חשוב להיות מודעים גם לתופעות הלוואי האפשריות ולסיכונים שעלולים להיווצר במהלך הטיפול. תופעת הלוואי הנפוצה ביותר היא חוסר נוחות זמנית בשל נוכחות של עצם זר בחלל הפה, תחושה זו עוברת לאחר כמה ימי הסתגלות. כמו כן, תחושת לחץ על השיניים גם היא נפוצה ותעבור לאחר כמה ימים. מעבר לכך, חשוב להיות מודעים לעובדה שדלקות חניכיים בתקופה הזאת עלולות להחליש את השיניים ולסכן את בריאותן ואת הצלחת תהליך היישור. לכן, אם אתם מבחינים בדימום בחניכיים, בריח רע מהפה או בנפיחות פתאומית, בקרו בהקדם אצל האורתודנט והתייעצו אתו לגבי הדרכים לשיפור המצב.

    מה לגבי רטנציה? האם יש צורך בקיבוע אחרי יישור שיניים למבוגרים?

    המטרה של רטנציה, או קיבוע היא לוודא שהשיניים לא יחזרו למקומן המקורי. ללסתות שלנו לוקח זמן להסתגל למיקום החדש של השיניים לאחר תהליך היישור, אצל מטופלים רבים ללא קיבוע, השיניים עלולות לנדוד חזרה למקומן המקורי או לכיווני אחרים ולמעשה, להרוס את התוצאות החיוביות של התהליך האורתודנטי. ישנם שני סוגים של רטנציה – נשלפת וקבועה. את הנשלפת מרכיבים בדרך כלל רק בלילה ואילו הקבועה כשמה היא, מקובעת ולא ניתנת להסרה. ההחלטה האם להשתמש ברטנציה נשלפת או קבועה תלויה בצורך האורתודנטי ופעמים רבות גם בהעדפות המטופל (נוחות, רצון להימנע ממבוכה של שינה עם "פלטה" לצד בן/בת זוג וכד').

    האם אפשר לעבור יישור שיניים בכל גיל?

    עקרונית, יישור שיניים נעשה עד גיל 35 אך בהחלט ישנם מקרים יוצאי דופן. כל עוד הבריאות הכללית טובה והאורתודונט קובע כי אין מניעה לעבור את תהליך היישור ניתן לעשות אותו. עם זאת, חשוב לזכור שככל שהגיל עולה האפקטיביות של הטיפול עשויה לרדת ונדרשת מומחיות גבוהה יותר מן האורתודנט.

    האם אפשר לתקן מנשך או מנח לסתות במבוגרים?

    השיטות המשמשות לתיקון מנח לסתות ומנשך בילדים אינן יעילות במבוגרים מכיוון שהן מסתמכות על מנגנון גדילת הלסתות. לאחר גיל הנעורים, כאשר הלסתות סיימו את גדילתן למעשה לא ניתן לשנות את מיקומן בעזרת מכדור אורתודנטי. במקרים מסוימים, אפשר לטפל בבעיות מנשך קלות בעזרת יישור שיניים אך חשוב מאוד לנהל ציפיות. מבוגרים הסובלים ממנח לסתות שאינו תקין, משפיע על הנראות הכללית של הפנים, על הלעיסה והנשימה והאסתטיקה יכולים לפנות לאופציה של ניתוח אורטוגנטי לשינוי מנח הלסתות. אמנם מדובר על ניתוח לכל דבר ועניין אך התוצאות שלו דרמטיות, עם פוטנציאל לא רק לשינוי אסתטי גדול אלא גם לשיפור באיכות החיים בשל נשימה טובה יותר ולעיסה בריאה.

    איך לשפר את תוצאות הטיפול?

    מידת ההצלחה של הטיפול ליישור השיניים תלויה כמובן במיומנות של האורתודנט שתבחרו בו, אך לא רק. במידה ותגלו את הרצינות הנדרשת, תעקבו אחר הוראות הרופא ותקפידו לתחזק את אביזרי היישור, תוכלו להבטיח משך טיפול קצר יותר ותוצאות איכותיות יותר. כדי לעשות זאת, חשוב להקפיד להגיע לבדיקות התקופתיות במועדים שנקבעו לכם, להימנע מאכילת מוזנות קשים ודביקים כמו מסטיקים וטופי, לצחצח את השיניים כנדרש בהתאם להנחיות שיינתנו במרפאה, וכן להסיר אבנית אצל שיננית מוסמכת אחת לכמה חודשים, בהתאם להנחיות.

    איך לבחור אורתודונט יישור שיניים למבוגרים?

    מומלץ לבחור אורתודונט שעובד במגוון השיטות השונות לביצוע יישור שיניים במבוגרים ולא מתמקד רק בשיטה אחת. חשוב לוודא שהוא בעל ניסיון בטיפול במבוגרים ולא רק צעירים שכן הטיפול חייב להיות מותאם ומדויק. בנוסף, יש לבדוק מה האפשרויות האחרות שהמרפאה מציעה, האם למשל יש בה שיננית קבועה, האם הם מבצעים גם טיפולי שיניים מקדימים, הלבנת שיניים, ציפוי שיניים וכדומה או רק יישור שיניים. הדבר חשוב מכיוון שאם נדרשים לטיפולים מקדימים או משלימים בוודאי שעדיף לבצע אותם במקום אחד.

    בנוסף, כדאי לבחור מרפאה שקרובה אליכם ונוח לכם להגיע אליה. מרחק רב מידי עשוי לגרור דילוגים על פגישות מעקב חשובות ולפגוע בתהליך היישור. הקריטריון האחרון הוא גישה מתקדמת ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות. מרפאת שיניים בה פילוסופיית הטיפול נשענת על ניסיון מסורתי יחד עם קידמה טכנולוגית יכולה להציע פתרונות חדשניים ליישור שיניים, לבצע טיפולים יעילים יותר, מהירים יותר ואפקטיביים יותר עם תוצאות מרשימות.

    האם התוצאה שווה את ההשקעה?

    יישור שיניים למבוגרים דורש התחייבות לתהליך ארוך שנמשל לכל הפחות 6 חודשים, מדובר על הוצאה כספית, זמן ומאמץ שיש לקחת בחשבון. אך כשהטיפול נעשה על ידי אורתודנט מומחה, מקצועי ומנוסה ביישור שיניים למבוגרים התוצאות יכולות להיות דרמטיות. השינוי במראה החיצוני, בפרופורציות ובנראות של הפנים ניכרות ומשמעותיות. מבוגרים שעברו יישור שיניים מוצלח מדווחים על שביעות רצון גבוהה, על שיפור בביטחון העצמי, על רצון לחייך ולצחוק, היעלמות המבוכה של שיניים עקומות ולא פעם – על תחושה של הגשת חלום – שיניים ישרות, נקיות, לבנות ואסתטיות.

     ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    המרפאה ברחובות מורכבת מרופאים ומומחים בשלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.

    מאמרים נוספים בנושאים כלליים ויישור שיניים

    שיני חלב
    שיני חלב

    שיני החלב הן השיניים הראשונות, סימן למוכנות לעבור מחלב בלבד למזונות נוספים והן חלק בלתי

    קרא עוד »
    ד"ר חגי חזן
    ד"ר חגי מולינה חזן

    מומחה ליישור שיניים ולסתות