השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    רוב הטיפולים ליישור שיניים מתבצעים החל מגיל ההתבגרות, כאשר כל "שיני החלב" הזמניות כבר נפלו ופינו את מקומן לשיניים הקבועות. עם זאת, יש חשיבות רבה לביקורות אצל אורתודונט מוסמך החל מגיל מוקדם, כדי לזהות מבעוד מועד בעיות שעלולות להחמיר בשלבים מאוחרים יותר, לסגל הרגלים של שמירה על השיניים ואפילו לטפל בבעיות מסוימות כבר בשלב הראשוני הזה.

    באיזה גיל מומלץ להגיע לביקורת ראשונה אצל האורתודונט?

    התחלפותן של שיני החלב בשיניים הקבועות מתחילה בסביבות גיל 6 ומסתיימת בסביבות גיל 12. הורים רבים חושבים כי עד לסיום תהליך התחלפותן של השיניים אין צורך בבדיקה אורתודנטית. אך לבדיקה מוקדמת חשיבות גדולה על מנת לזהות מוקדם ככל האפשר בעיות במנשך, צמיחת ההתפתחת הלסתות ואפילו שיניים עודפות, צמיחת שיניים במנח לא תקין ומגוון בעיות אחרות הקשורות למערכת הלסת-שן-עצמות הפנים. מסיבות אלו איגוד האורתודונטים האמריקני ממליץ להורים לילדים להגיע איתם לביקורות תקופתיות אצל האורתודנט החל מגיל 7.

    האם ישנם סימנים המעידים על הצורך בבדיקה בגילאים צעירים במיוחד?

    מרבית הילדים הצעירים לא מראים סימנים ברורים של צורך בבירור אורתודנטי בגילאים צעירים במיוחד. לכן, חשוב כל כך להגיע לבדיקה של אורתודונט מנוסה ומקצועי שיוכל לבחון את מצב גדילת הלסתות, את התחלפותן של השיניים ואת המנשך. אורתודונט יכול להעריך את הצורך בטיפולים עתידיים כבר בגיל צעיר ולאתר בזמן בעיות שעלולות לצוץ בעתיד.

    מה כוללת בדיקת אורתודונט בגילאים צעירים במיוחד?

    בשלב הראשון, הביקורות האלו יכללו הסתכלות בלבד. הרופא יערוך בדיקה פיזית של השיניים והלסתות. הבדיקה אינה פולשנית, היא נעשית לאט ובעדינות תוך התחשבות בגילו של הילד ומצב רוחו. המטרה היא לעודד את הילד לשתף פעולה בצורה נעימה ותוך כדי משחק תואם גיל.

    במהלך הבדיקה האורתודונט יעריך את היחס בין הלסתות, את אופן הצמיחה של השיניים הקבועות והרגלים שונים שעלולים להפריע לצמיחה תקינה של השיניים, כמו נטייה למצוץ אצבע או לחרוק שיניים. במהלך הבדיקה הזאת ייתכן כי יבוצע גם צילום רנטגן לקבלת תמונה מדויקת יותר של מצב השיניים והלסתות אך אלו אינם חובה לכל ילד אלא מומלצים על ידי הרופא רק במידה והוא חושד שישנה בעיה הדורשת בירור במסגרת בדיקות הדמיה. עבור מרבית הילדים הבדיקה האורתודונטית עוברת בקלות (ההורים הם לרוב אלו שלחוצים יותר מהילד), במהירות ותוך סקרנות טבעית ומשחק.

    באילו מצבים יתבצע טיפול מוקדם לילדים?

     ברוב המקרים, טיפול ליישור שיניים באמצעות סמכים ("גשר") לא יתחיל לפני גיל 10. עם זאת, במצבים מסוימים ניתן להתחיל בטיפול עוד בשלב מוקדם יותר. טיפול כזה יבוצע במצבים הבאים:

    • אם היעדר טיפול עלול לגרום נזק לשיניים הקבועות בעתיד.
    • במצב שבו השיניים התחתונות ממוקמות לפני השיניים העליונות.
    • שימוש בפלטה למניעת מציצת אצבע או חריקת שיניים.
    • במקרים שבהם בעיות בחלל הפה גורמות לקשיים חברתיים משמעותיים אצל הילד.

    מה גורם לשיניים עקומות בילדים צעירים?

    במצב אידיאלי, השיניים צומחות ישרות למדי, בגדלים תקינים ובמנח תקין. אך ישנם ילדים להם צמיחת שינים שאינה אידיאלית ויוצרת מראה של שיניים עקומות. מדובר לא רק בבעיה אסתטית אלא פעמים רבות גם תפקודית. שיניים עקומות יכולות להקשות על לעיסה ודיבור וגם להשפיע על צמיחת קשת השיניים ואפילו מבנה הלסתות בגילאים צעירים. לשיניים עקומות בילדים מספר סיבות אפשריות:

    • גנטיקה – מבנה לסת או צמיחת שיניים לא תקינה שהילד ירש מהוריו.
    • מציצת אצבע או שימוש במוצץ – מציצת אצבע או שימוש מוצץ אחרי גיל 3-4 אינה מומלצת מכיוון שהיא עלולה לגרום לצמיחת שיניים לא תקינה, במיוחד בשיניים הקדמיות העליונות. אלו בתורן יכולות להשפיע על צמיחת יתר השיניים.
    • נשימת פה – נשימה דרך הפה אינה טבעית ויכולה לגרום למגוון בעיות בצמיחת הלסתות והשיניים עד לכדי התפתחות של מראה פנים צר ומוארך. נשימת פה גורמת להתנוונות השרירים בצידי הפה, נחירות ובמקרים מסוימים תסמונת דום נשימה בשינה לצד הבעיות האורתודנטיות.

    מה גורם למנשך לא תקין?

    מנשך הוא מצב הלסתות בזמן סגירה יחסית האחרת לשנייה. במצב תקין, כשסוגרים את הלסתות השיניים בלסת העליונה קדמיות יותר מבלסת התחתונה והשיניים הטוחנות נוגעות. מנשך לא תקין הוא מצב בו הסגירה של הלסתות אינה נכונה, המונח הרפואי לכך הוא ליקוי סגר ויש לו מספר סיבות אפשרויות:

    • גנטיקה – מרבית ליקויי הסגר הם תוצאה של תורשה. כאשר לאחד או שני ההורים ליקוי סגר הילדים עשויים לרשת את אותו מבנה לסתות.
    • הרגלים – מציצת אצבע ונשימת פה עשויים לגרום לבעיות סגר.
    • צמיחה לא אחידה או לא תקינה של השיניים – שיניים גדולות או צפופות מידי.
    • חוסר שיניים – איבוד שיניים או חוסר שיניים עשויים לגרום לתזוזה של השיניים הנותרות למיקום לא תקין.

    האם מציצת אצבע, שימוש במוצץ ונשימת פה חייבות טיפול בגילאים צעירים?

    בגילאים צעירים במיוחד, הלסתות וקשת השיניים רגישות לגורמים עלולים לפגוע בצמיחה תקינה שלהן. הקונצנזוס הוא שעד גיל 3-4 ניתן להמשיך להשתמש במוצץ כאשר מרבית הילדים לא יסבלו מבעיות אורתודונטיות בשל כך. לכן כל עוד נוטשים את המוצץ עד גיל זה לא צפויות תופעות לוואי ארוכות טווח בדרך כלל. לאומת זאת, מציצת אצבע היא הרגל שילדים רבים מסגלים דווקא בגיל 4 ומעלה, פעמים רבות בעקבות הפסקת השימוש במוצצים. במקרים אלו חשוב לא להזניח את התופעה ולטפל בה כי יש לה פוטנציאל לפגיעה בשיניים הקדמיות ויצירת בעיות סגר.

    נשימת פה חשוב לאבחן ולטפל בכל גיל. ילדים רבים סובלים מ"שקד שלישי" או בעיות מבניות אחרות שגורמות לנשימת פה. במקרים אלו האבחון והטיפול המוקדם חשוב לא רק מסיבות אורתודנטיות אלא גם רפואיות כלליות. אבחון מוקדם וטיפול מתאים יכול למנוע את התופעות המקושרות לנשימת פה ואת הצורך בטיפולים אורתודונטים מורכבים בעתיד.

    כיצד מחליטים על מהלך הטיפול?

    לאחר בדיקה ואבחון, באם הרופא מצא צורך במתן טיפול הוא יסביר להורים את האפשרויות העומדות בפניהם, את היתרונות והחסרונות של כל מהלך טיפולי, עלותו, משך הטיפול, תופעות לוואי, כיצד הטיפול ישפיע על חיי היומיום של הילד וכמובן התועלת מן הטיפול. יחד עם ההורים תקבע תכנית טיפולית הלוקחת בחשבון לא רק את הצורך הרפואי אלא גם את גילו של הילד, שגרת יומו, מצבו הבריאותי הכללי ופרמטרים נוספים. המטרה היא תמיד מינימום התערבות עם מקסימום תוצאות חיוביות ושמירה על קשת שיניים בריאה, התפתחות תקינה של הלסתות ואסתטיקה ובריאות דנטלית עתידית.

    אילו טיפולים ניתן להציע לילדים עד גיל 10?

    את הטיפולים שניתנים לפני גיל ההתבגרות ניתן לחלק לשלוש קטגוריות מרכזיות:

    מעקב ובקרה

    לעיתים הטיפול הטוב ביותר שניתן להציע הוא מניעה, והדבר נכון בייחוד בהיבט של יישור שיניים לילדים. לפני גיל 10, הדבר הנכון ביותר שאפשר לעשות כדי להגן על השיניים של ילדיכם הוא להגיע לביקורות תקופתיות אצל אורתודונט, לוודא שההתפתחות מתבצעת על פי התכנון ושלא נרשמים אירועים חריגים. ככל שנאתר בעיות בשלב מוקדם יותר, כך יהיה קל יותר לטפל בהן בהמשך.

    שינוי מבנה הלסת

    במקרים בהם הלסת העליונה ממוקמת מאחורי הלסת התחתונה, ניתן לתקן את התופעה כבר בגיל מוקדם באמצעות רסן. השינוי הזה יאפשר בעתיד גם לשיניים הקבועות להתפתח בצורה טובה יותר וישפר את מבנה הפנים ואת החיוך של ילדיכם.

    "גשר" התחלתי

    במקרים מסוימים, ניתן להתקין סט קטן מהרגיל של סמכים ליישור השיניים, בדרך כלל על ארבעת השיניים הממוקמות בקדמת הפה. את הגשר הזה מתקינים כדי לאפשר לשיניים הקבועות יותר מקום לצמוח במקרים שבהם שיניים אחרות עלולות לחסום אותן, או במצבים בהם מבנה השיניים הנוכחי עלול לגרום נזק למבנה חלל הפה בעתיד.

    טיפול בחריקת שיניים או מציצת אצבע

    חריקת שיניים בילדים עשויה לגרום לשחיקה של השיניים ולבעיות מנשך עתידיות. כך גם מציצת אצבע אחרי גיל 4. אחד הטיפולים הפשוטים ביותר למניעת הנזק המאפיין הרגלים אלו הוא שימוש בפלטה או קשתית במהלך הלילה. הקשתית מיוצרת מחומר פולימרי עמיד במיוחד לפי האנטומיה הספציפית של הילד. היא מונעת את הנזק לשיניים ללא תופעות לוואי מיוחדות עד אשר ניתן לפתור את הבעיה מן השורש.

    האם הטיפול כרוך בכאבים?

    אי נוחות וכאב הן תחושות יחסיות ואינדיווידואליות לכל ילד. טיפול ליישור שיניים מפעיל לחץ על השיניים ויכול לגרום לאי נוחות. אך ילדים לרוב מתרגלים לתחושה בהדרגה. בימים הראשונים לטיפול, הילדים צפויים להתקשות מעט בלעיסה ולחוות אי נוחות, אליה מתרגלים  במהרה. הלחץ על השיניים צפוי לרדת במידה ניכרת לאחר השבוע הראשון לטיפול יישור השיניים. בנוסף, חשוב לזכור שעבר ילדים צעירים במיוחד מרבית הטיפולים אינם כרוכים במכשור דנטלי קבוע ומשך הטיפול קצר יחסית לטיפולים אורתודונטים בגילאים מתקדמים יותר. כך שגם אי הנוחות היא זמנית ולרוב לא תפריע כלל לשגרת החיים של הילד.

    האם חייבים לטפל בכל בעיה אורתודונטית כבר בגילאים צעירים?

    ישנם מצבים בהם הרופא ימליץ על מעקב בלבד, מקרים בהם ייתכן שהבעיה תסתדר מעצמה עם המשך צמיחת הלסתות והשיניים. במקרים אחרים הרופא יכול להמליץ על טיפול כבר בגיל צעיר שמטרתו למנוע את הצורך בטיפולים ארוכים ומורכבים יותר בעתיד. כל אבחנה תוסבר להורים בצורה מפורטת כולל הסיכויים להחמרתה ככל שהילד גדל וההשלכות המיידיות והעתידיות של טיפול או היעדר טיפול. אך ההחלטה האם להתחיל טיפול אורתודנטי כבר בגיל צעיר, האם להמתין או האם לעשות אותו בכל גיל תלויה בסופו של דבר בהורי הילד.

     ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    המרפאה ברחובות מורכבת מרופאים ומומחים בשלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.

    מאמרים נוספים בנושאים כלליים ויישור שיניים

    שיני חלב
    שיני חלב

    שיני החלב הן השיניים הראשונות, סימן למוכנות לעבור מחלב בלבד למזונות נוספים והן חלק בלתי

    קרא עוד »
    ד"ר חגי חזן
    ד"ר חגי מולינה חזן

    מומחה ליישור שיניים ולסתות