שיני בינה

בגילאי העשרים אצל מרבית המבוגרים, מתפתח סט שלישי של שיניים טוחנות שנקרא שיני בינה. בעוד שהשיניים החדות בפה יכולות להפריד מזון לחתיכות קטנות יותר בחלק העליון של הפה, השיניים השטוחות שכוללות גם את שיני הבינה טוחנות את המזון בחלק התחתון של הפה. הטוחנות נמצאות בשני הצדדים בחלק האחורי של הפה. שיני הבינה הן סט השיניים הטוחנות האחרונות היוצאות והן נקראות כך כיוון שלכאורה אותו אדם אמור להיות "חכם יותר" כאשר הן יוצאות.

האם לכולם יוצאות שיני בינה?

בעוד שאצל מרבית האנשים, סט שיני הבינה שמורכב משן אחת ועד ארבע שיניים יוצא בשנות העשרה המאוחרות, ישנם מקרים שבהם שיני הבינה לא צומחת בכלל. באמצעות צילום רנטגן של הפה, ניתן לראות האם אצל המטופל קיים סט שיניים טוחנות שלישי. החוסר בשיני בינה אינו מראה על בעיה כלשהי בבריאות הפה של המטופל וישנם גורמים רבים שמשפיעים על צמיחת שיני הבינה כמו גנטיקה, תזונה ואף האופן שבו המטופל נוהג ללעוס מזון.

מדוע מסירים שיני בינה?

המבנה של הלסת השתנה ונהיה יותר קטן לאורך השנים מבחינה אבולוציונית וישנם חוקרים שסוברים שככל שהמוח שלנו גדל, כך הלסת הצטמצמה על מנת לפנות מקום. משמעות השינוי בגודל הלסת שהצטמצם יצר מחסור במקום לצמיחת כל השיניים בפה. ישנן סה"כ ארבע שיני בינה שיכולות לצאת בפה – שתיים בלסת העליונה ושתיים בלסת התחתונה. מרבית צמיחת השיניים מסתיימת עד אשר המטופל מגיע לגיל 18 אך אצל מרבית המטופלים, שיני הבינה יצמחו יותר לכיוון גילאי העשרים. מרבית הבעיות שנוצרות מצמיחת שיני בינה נובעות מהמחסור במקום. בעיות דנטאליות אשר קשורות לצמיחת שיני בינה כוללות שיני בינה שצומחות לצדדים, התפתחות של עששת, כאבים בלסת, שיניים עקומות או צפופות, התפתחות של ציסטות מתחת לחניכיים ואף גידולים. עקירת שיני בינה היא הכרחית במקרים שבהן צמיחת השיניים גורמת לכל אחת מהבעיות הללו. ההמלצה היא לבצע בדיקה והערכה כבר אצל מטופלים בגילאי העשרה על מנת לבצע עקירה של שיני בינה. ככל שהמטופל צעיר יותר, כך תהליך ההחלמה יהיה מהיר וטוב יותר כיוון שהשורשים והעצם עוד לא הספיקו להיווצר במלואם. פעולה זו תימנע גם התפתחות של בעיות דנטאליות עתידיות. מטופלים שמחליטים לא לבצע הסרה של שיני הבינה צריכים להיות במעקב צמוד במרפאת השיניים כיוון שלרוב, הימצאות שיני הבינה תגרום להתפתחות כאבים או בעיות שיצריכו טיפול רפואי אצל רופא השיניים. הסרה שיני בינה תתבצע גם במקרים שבהם נדרש לבצע פעולה דנטאלית אחרת כמו הרכבת פלטה וזאת על מנת לוודא ששיני הבינה לא יתפתחו וייצאו החוצה בשלבים מאוחרים יותר ובעצם יבטלו את פעולת עיצוב הלסת והשיניים שנעשתה. עקירת שיני בינה מתבצעת על ידי רופאי שיניים מקצועיים או כירורג מומחה פה ולסת שיעניקו למטופל גם הנחיות כיצד להתכונן להליך וכיצד להתנהל במהלך תקופת ההחלמה.

שיני בינה כלואות

שיני בינה לרוב אינן צומחות באופן תקין בדומה לשאר השיניים בפה. שיני הבינה נשארות כלואות מתחת לחניכיים או פורצות רק באופן חלקי דרך החניכיים. שיני בינה כלואות לרוב נפגעות כיוון שאין לה מספיק מקום בלסת לצאת החוצה וצמיחת השן נכנסת בזווית לא נכונה ומתנגשת בשיניים סמוכות. שיני בינה כלואות הן די נפוצות ויכולות לגרום לבעיות כמו הצטברות של מזון רב ופסולת נוספת ברקמות שבפה וכתוצאה מכך תתרחש התפתחות של זיהומים, נפיחות, רגישות בחניכיים, ריח רע מהפה והתפתחות של עששת. רופאי שיניים מסירים שיני בינה כלואות על למנוע פגיעה בשאר השיניים בפה, תחושת כאב והתפתחות של זיהום.

שיני בינה

שיני בינה כאבים – איך ניתן להקל?

הצמיחה של שיני בינה יכולה כאמור לגרום לתחושת כאב שרק עקירה יכולה לפתור אך ישנן דרכים להקל על הכאב עד לשלב ההגעה למרפאת השיניים. ג'ל דנטאלי שמכיל חומר פעיל בשם בנזוקאין ניתן לרכוש ללא מרשם מהרופא והוא מסייע בהקלה על הכאב ובהפחתה של התחושה בחניכיים. את מרבית הג'לים ניתן למרוח ישירות על החניכיים לאורך היום. דרך נוספת להקל על כאב של צמיחת שיני בינה היא באמצעות נטילה של משככי כאבים כמו איבופרופן. מדובר בתרופה ללא מרשם שמשככת כאבים ומסייעת בהפחתה של התפתחות דלקת בפה. תרופה זו או תרופות אחרות נוגדות דלקת לא סטרואידיות יכולות לסייע בניהול תחושת הכאב עד אשר המטופל יכול להגיע אל רופא השיניים ולעבור הליך עקירת שיני בינה. קומפרסים קרים יכולים גם כן להקל על תחושת הכאב – הנחה של שקית קרח עטופה במגבת על אזור הלסת שבו צומחות שיני הבינה למשך כרבע שעה יקהו את תחושת הכאב. יש לעשות הפסקה של רבע שעה ולאחר מכן להניח את השקית על הלסת שנית ולחזור על הפעולה עד אשר תחושת הכאב הופכת להיות יותר עמומה. דרך נוספת שהוכחה כמאוד יעילה בהקלה על כאבים שנובעים כתוצאה מצמיחה של שיני בינה היא שטיפה של הפה עם מי מלח שמחטאים באופן טבעי את הפה והלסת. החיטוי מפחית באופן משמעותי את ההתפתחות והיווצרות של החיידקים בפה. כיוון שהצטברות החיידקים בחניכיים שמקיפים את שיני הבינה גורמים לתחושת הכאב, השטיפה והשימוש במי מלח יפחיתו את הכאב ויסייעו לטפל בזיהום. על המטופל לערבב מספר כפיות של מלח לתוך כוס מים חמים ולאחר שהמים יתקררו מעט ניתן לגרגר אותם בפה במשך מספר דקות ואז לירוק אותם החוצה. יש לחזור על הפעולה מספר פעמים ביום עד אשר תחושת הכאב פוחתת. כל אחת מהאפשרויות תקל על תחושת הכאב אך על מנת למנוע מהכאב לחזור, יש לגשת למרפאת השיניים ולעבור הליך עקירת שיני בינה.