השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    טיפול שיניים בהרדמה מלאה

    הרדמה מלאה, או הרדמת כללית הנקראת גם "השריית שינה" היא הליך בו גורמים למצב של חוסר הכרה מבוקר. הרדמה מלאה מבוצעת ברפואה הכללית מזה שנים רבות והיא נהוגה במגוון גדול של ניתוחים כולל ברפואת השיניים. איך עובדת הרדמה מלאה? מתי רופא השיניים עשוי להמליץ על טיפול בהרדמה מלאה? מה היתרונות והחסרונות והאם יש תופעות לוואי?

    איך עובדת הרדמה מלאה?

    בעזרת תרופות המוזרקות ישירות לווריד אפשר להגיע למצב של חוסר מודעות מוחלט למתרחש, בדומה לשינה. חומרי ההרדמה גורמים לא רק אובדן הכרה ומודעות אלא גם לשיתוק שרירי הגוף כדי להבטיח שהמטופל לא יוכל לזוז בזמן הפרוצדורה. הרדמה מלאה מבוצעת אך ורק על ידי רופא מרדים בשילוב ציוד תומך נשימה ותוך ניטור מדדים במהלך כל הזמן בו המטופל נתון תחת השפעת ההרדמה. מדובר על הליך מאוד נפוץ ומקובל ברפואה.

    מי מוסמך לבצע הרדמה כללית/מלאה?

    רופאי שיניים יכולים לקבל הכשרה והסמכה בסדציה (שטשוש) נשאפת בגז צחוק ואפילו סדציה לווריד. אך הרדמה מלאה יכול לבצע אך ורק רופא מומחה בהרדמה שעבר את כל מסלול הלימודים וההסמכה הנדרש וקיבל רישיון לעסוק בתחום ההרדמה בישראל ממשרד הבריאות.

    האם כל רופא שיניים יכול לבצע טיפול בהרדמה כללית?

    כדי לבצע טיפולי שיניים בהרדמה כללית על רופא השיניים לקבל הסמכה ייעודית לכך ואישור ממשרד הבריאות. ביצוע טיפול שיניים תחת הרדמה מלאה שונה מטיפול בהרדמה מקומית. הוא דורש מרופא השיניים מיומנות ספציפית, ניסיון רב והתייחסות מדויקת ומיוחדת בזמן הטיפול.

    האם אפשר לעבור טיפול שיניים בהרדמה מלאה בכל מרפאה?

    הרדמה מלאה דורשת ציוד ייעודי וצוות מוסמך לביצוע ההליך. מרפאה או מרכז רפואי שמבקשים להציע טיפולי שיניים בהרדמה מלאה חייבים לקבל אישור על כך ממשרד הבריאות לאחר עמידה בסטנדרטים מחמירים.

    מתי רופא השיניים עשוי להמליץ על טיפולי שיניים בהרדמה מלאה?

    בין אם בגלל מצב גופני או נפשי, ישנן מספר סיבות לביצוע טיפול שיניים תחת הרדמה מלאה:

    • בניתוחים מורכבים – כאשר רופא השיניים מזהה צורך בהליך ארוך ומורכב הוא יכול להציע למטופל את האפשרות של הרדמה כללית כדי לעבור את הטיפול בקלות רבה יותר. אלו כוללים למשל ניתוחי חניכיים, השתלת שיניים מרובות וכדומה. ישנם הליכים שנהוג לבצע תחת הרדמה כללית למשל השתלת שיניים בזאלית.
    • מטופלים הסובלים מחרדה דנטלית – ישנם אנשים שסובלים מחרדה ברמה גבוהה מאוד מטיפולי שיניים. פעמים רבות, למרות המודעות לצורך בשמירה על שיניים בריאות החרדה מונעת מהם לקבל טיפול. הרדמה מלאה היא אופציה מצוינת שמאפשרת למטופלים הסובלים מחרדה לקבל את הטיפול שלו הם זקוקים מבלי להתמודד עם פחד ולחץ מהטיפול.
    • מטופל שמבקש לחסוך טיפולים חוזרים – תחת הרדמה מלאה אפשר לבצע כמה טיפולים במקביל ולמנוע את הצורך בפגישות מרובות במרפאת השיניים. מטופלים שמבקשים לסיים כמה שיותר מהר את הטיפולים הדרושים להם מסיבות של לוחות זמנים צפופים או אורח חיים שלא מאפשר הגעות מרובות למרפאה יכולים לעבור טיפול בהרדמה מלאה.
    • ילדים צעירים – טיפולי שיניים בהרדמה מלאה נהוגים בילדים שזקוקים לטיפולים ארוכים יחסית ומורכבים לגילם. למשל ילד שזקוק לטיפול שורש או לעקירות מרובות. כמו כן, ילדים שלא ניתן להשיג את שיתוף הפעולה שלהם יכולים לעבור טיפול תחת הרדמה מלאה.
    • מטופלים שלא יכולים לשכב ללא תנועה – כאשר מטופל סובל ממצב פיזי שאינו מאפשר לו לשכב ללא תזוזה לאורך זמן והוא צריך טיפול מורכב הרדמה מלאה היא אחת האפשרויות.
    • רפלקס הקאה קיצוני – ישנם אנשים שלא ניתן לטפל בשיניהם בגלל רפלקס הקאה מפותח במיוחד. הרדמה כללית משתקת את השרירים הגורמים להקאה ומאפשרת את הטיפול.
    • כשהרדמה מקומית אינה אפשרית – בשל אלרגיה לחומר, בעיה אנטומית או זיהום באזור הניתוח.
    • כשלא ניתן להשיג את שיתוף הפעולה של המטופל מסיבות של נכות נפשית או קוגניטיבית.

    למי לא יומלץ על הרדמה כללית בטיפול שיניים?

    הרדמה מלאה מוצעת כשיש בה צורך, כשאפשר לעבור את טיפול השיניים תחת הרדמה מקומית או סדציה רופא השיניים ימליץ על אפשרויות אלו קודם. כמו כן, ישנם מקרים בהם לא מומלץ או לא ניתן לבצע הרדמה מלאה בשל מחלות רקע של המטופל, רגישות ידועה לחומרי ההרדמה או מסיבות אחרות.

    אילו טיפולי שיניים ניתן לעשות תחת הרדמה כללית?

    עקרונית כל טיפול שיניים אפשר לעבור תחת הרדמה מלאה החל מסתימה ועד לניתוחים דנטליים מורכבים. רופא שיניים מומחה בטיפולי שיניים בהרדמה מלאה יכול לבצע מספר הליכים יחד. במקרים מורכבים במיוחד שני רופאי שיניים יעבדו בשיתוף פעולה לביצוע ההליך כמה שיותר ביעילות.

    מהם היתרונות של טיפולי שיניים בהרדמה כללית?

    לטיפולי שיניים בהרדמה מלאה כמה יתרונות בולטים:

    • פתרון אידיאלי לסובלים מחרדה דנטלית – כ-10% מהמטופלים סובלים מחרדה דנטלית חמורה עד לכדי הימנעות מטיפולי שיניים גם במחיר של כאבים ופגמים אסטטיים. עבורם, אפילו טיפול תחת סדציה (טשטוש) אינו אפשרי. עבור מטופלים אלו טיפול תחת הרדמה מלאה לשיקום הפה הוא אופציה מצוינת.
    • מספר טיפולים בפעם אחת – כאשר המטופל מורדם אין חשש מחוסר נוחות או "זמן כיסא" ארוך מידי עבורו. אפשר לבצע כמה פרוצדורות בפעם אחת ולחסוך ביקורים חוזרים במרפאת השיניים.
    • טיפולים מורכבים – ביצוע ניתוחים דנטליים מורכבים ללא כאב, ללא זמן ארוך בכיסא הרופא, מהר יותר וביעלות גבוהה יותר.
    • הפחתת חששות ופחדים – גם מטופלים שלא סובלים מחרדה דנטלית חמורה יכולים לבחור לעבור טיפולי שיניים בהרדמה מלאה ולחסוך לעצמם חוסר נוחות וחשש מהטיפול.
    • סיכון נמוך – למרות שבהרדמה מלאה ישנם סיכונים מסוימים טיפול השיניים עצמו בטוח יותר. מכיוון שהמטופל לא יכול לזוז כלל, גם לא בתגובה לכאב, סיכון של פגיעה ברקמות עדינות בחלל הפה. כמו כן, רופא השיניים יכול לפעול במהירות ויעילות רבה יותר.

    במקרה של ילדים צעירים במיוחד או של אנשים שלא ניתן להשיג את שיתוף הפעולה שלהם טיפול שיניים בהרדמה מלאה הוא לא רק יתרון. במקרים אלו, זאת האפשרות היחידה לשיקום קשת השיניים, לשמירה על בריאות השן והחניכיים ולמניעת הזנחה שעלולה לגרום לצורך בטיפולים קשים ומורכבים בעתיד.

    האם יש חסרונות?

    למרות היתרונות של טיפול שיניים בהרדמה מלאה ישנם כמה חסרונות שחשוב לתת עליהם את הדעת:

    • מחיר – המחיר של ההרדמה אינו כלול במחיר טיפול השיניים.
    • סיכוני הרדמה כללית – בהרדמה כללית סיכונים מועטים מאוד, סיבוכים כתוצאה מהרדמה מלאה נדירים ביותר אך קיימם וחשוב לקחת אותם בחשבון.
    • הליך מורכב יותר – שילוב הרדמה מלאה יכול להפוך טיפול שיניי פשוט יחסית כמו טיפול שורש לפרוצדורה מורכבת יותר שדורשת גם ביצוע בדיקות מרובות, פינוי זמן והכנות מהמטופל.
    • חוסר שיתוף פעולה – מצד אחד, העובדה שהמטופל אינו זז ואינו מגיב יכול להיות יתרון בטיפולי שיניים. אך מצד שני, ישנם הליכים בהם רופא השיניים נעזר בשיתוף הפעולה של המטופל. בהרדמה מלאה אין אפשרות כזאת ונדרשת מיומנות ספציפית מרופא השיניים, ידע וניסיון לביצוע ההליך כראוי.
    • תופעות לוואי – להרדמה מלאה ישנן תופעות לוואי שיכולות להמשך 24 שעות יותר.

    כיצד מתכוננים לטיפול שיניים בהרדמה כללית?

    כדי להתכונן להליך, הרופא יבקש היסטוריה רפואית מלאה מן המטופל כולל תרופות ותוספי תזונה שהוא נוטל באופן קבוע או זמני. כמו כן, בהתאם לגילו של המטופל ומצבו הבריאותי יש לעבור בדיקות דם, א.ק.ג ובדיקות הדמיה הנהוגות לפני הרדמה כללית. בנוסף, רופא השיניים עשוי לבקש לעבור צילום CT או רנטגן פנורמי שיאפשר לו לתכנן היטב את מהלך הטיפול.

    חשוב מאוד לדווח על רגישויות למזון או תרופות, אלרגיות, ניתוחים או הרדמות בעבר והרגלים כמו עישון. הנחיות מדויקות בנוגע לצום או תרופות שיש להפסיק יתקבלו בכתב. לפני הרדמה מלאה יש להיות בצום של בין 8 ל-12 שעות, יש להימנע מעישון לפחות 36 שעות לפני ההרדמה.

    כיצד מבוצעת ההרדמה?

    לפני שנכנסים לחדר הניתוח, המטופל ייפגש עם הרופא המרדים שיערוך הן תשאול מפורט והן בדיקה גופנית קצרה של נתיבי האוויר. אפשר ורצוי לשוחח עם המרדים על תהליך ההרדמה ולשאול שאלות. לאחר מכן, אחות תכין את המטופל לקראת הניתוח כולל החדרת ונפלון (צינורית פלסטיק דקה המוחדרת בעזרת מחט) דרכו יועבר חומר ההרדמה בעירוי. ההליך מבוצע בחדר סטרילי הכולל את כל הציוד הדרוש לתמיכה בנשימה בזמן ההרדמה, מעקב אחר מדדים חיוניים וכמובן ביצוע טיפול השיניים. הרופא המרדים נשאר יחד עם המטופל לאורך כל ההליך ותפקידו לוודא שהמדדים שלו תקינים, שחומר ההרדמה משפיע כפי שהוא אמור ושהמטופל אכן ישן ומורדם.

    מה מרגישים במהלך הטיפול?

    מטופלים מתארים חוויות שונות בדקה או שתיים הראשונות של ההרדמה, חלקם מרגישים ריחוף, אחרים יכולים להרגיש מעט בחילה אך ברגע שחומר ההרדמה עושה את פעולתו למעשה, לא מרגישים שום דבר. הרדמה כללית היא כמו שינה ללא חלומות, בדיוק כמו שאנו הולכים לישון כל ערב ומתעוררים בבוקר מבלי שהרגשנו דבר, כך גם במהלך ההרדמה – אין כל תחושת כאב, חרדה, התרגשות או לחץ. כשמתעוררים לאחר טיפול השיניים, רוב המטופלים מגישים שהם נרדמו ממש הרגע ועברו כמה דקות בודדות מאז שהם נשכבו על שולחן הניתוח.

    האם להרדמה כללית יש תופעות לוואי?

    מכיוון שלוקח זמן לחומרי ההרדמה להתפוגג מטופלים יכולים לחוות בלבול או טשטוש וחוסר אוריינטציה למשך כמה דקות ובמקרים מסוימים אף לזמן ארוך יותר. בדרך כלל, לפרק הזמן הזה המטופל לא זוכר היכן הוא נמצא, איך הוא הגיע למקום, יכול לומר דברים משונים מעט, לשאול שאלות מבלבלות וכדומה. לאחר שההשפעה של החומר המרדים מסתיימת לגמרי המטופל חוזר להכרה וערות מלאה ותופעות אלו מפסיקות.

    תופעות שיכולות להמשך זמן רב יותר כוללות כאבי בטן או בחילה, כאבי גרון וצרידות (בגלל ציוד תומך נשימה שהוחדר לגרון), כאבי ראש ותחושת חולשה כללית או עייפות, סחרחורות ואפילו עלייה בחום הגוף. עם זאת, אלו צפויות לעבור לאחר מספר שעות ולאחר כ-24 שעות רוב המטופלים לא מרגישים את השפעות ההרדמה.  

    הרדמה מלאה היא הליך שגרתי מאוד ברפואה, הוא מבוצע אינספור פעמים ברחבי העולם, הוא נחשב להליך בטוח למדי וללא תופעות לוואי ארוכות טווח.

    מהן ההנחיות לאחר טיפול שיניים בהרדמה כללית?

    לאחר שהרופא המרדים ורופא השיניים משוכנעים שהמטופל מרגיש בטוב, שהוא יציב, ערני ויכול לחזור לביתו הוא ישוחרר להמשך החלמה ומנוחה. יש לדאוג למלווה, אין לנהוג או לנסוע בתחבורה ציבורית לאחר הרדמה מלאה. הנחיות לאחר טיפול השיניים תלויות בסוג הטיפול ויינתנו על ידי רופא השיניים. אלו יכללו למשל הוראות לשמירה על היגיינה דנטלית, אכילה ושתייה, נטילת תרופות וכדומה. רוב המטופלים מרגישים עייפות ורצון לישון ביום ההליך הן בגלל הרדמה עצמה והן בגלל "ירידת מתח". תחושת נמנום וחוסר ריכוז נפוצה. לכן, אין לבצע פעולות הדורשות ריכוז כמו נהיגה ב-24 השעות הראשונות לאחר ההרדמה. מומלץ לקחת כמה ימי חופש מהעבודה וממטלות הבית, לנוח ולתת לגוף אפשרות להחלים ברוגע.

    תשובות לשאלות נפוצות:

    כמה זמן לוקח להתאושש מהרדמה כללית?

    לאחר סיום טיפול השיניים, הרופא המרדים אחראי על הערת המטופל. הוא עושה זאת על ידי הפסקת מתן חומרי ההרדמה. זמן ההתאוששות הוא הזמן שלוקח לגוף לפרק את חומר ההרדמה ולחזור לערות מלאה. ככל שזמן ההרדמה ארוך יותר כך צפוי זמן התאוששות ארוך יותר. בנוסף, כל אדם מגיב מעט אחרת לתהליך ההרדמה בהתאם לגילו, מצבו הבריאותי הכללי וקצב התאוששות אינדיבידואלי. ישנם מטופלים שחוזרים להכרה מלאה תוך כשעה ואחרים שזקוקים למספר שעות כדי להגיע לערות מלאה.

    האם יש הגבלת גיל לביצוע טיפול שיניים בהרדמה כללית?

    באופן עקרוני אין הגבלת גיל לביצוע הרדמה כללית. הרדמה מלאה מבוצעת בשגרה במגוון גדול של ניתוחים ברפואה החל מבתינוקות ועד לבני גיל הזהב. כל עוד הבריאות הכללית מאפשרת לבצע הרדמה מלאה אין הגבלת גיל. למעשה, טיפולי שיניים בהרדמה מלאה מוצעים לילדים צעירים במיוחד במקרים בהם נדרש טיפול מורכב, כאשר לא ניתן להשיג את שיתוף הפעולה של הילד ולילדים הסובלים מחרדה דנטלית.

    האם הרדמה כללית גם משככת כאב?

    מכיוון שהמטופל למעשה ישן בזמן ההליך הוא אינו מרגיש כאב. ישנם טיפולי שיניים בהם נהוג להשתמש גם בהרדמה מקומית באזור הניתוח (שניתנת בזריקה לאחר שהמטופל נרדם כמובן) וגם בשילוב של תרופות נוגדות כאב כחלק מתהליך ההרדמה. כמובן שרופא השיניים יספק מרשם למשככי כאבים שאפשר לקחת במידת הצורך בימים לאחר הטיפול.

    טיפולי שיניים בהרדמה מלאה
     ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    המרפאה ברחובות מורכבת מרופאים ומומחים בשלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.

    מאמרים נוספים בנושא רפואת שיניים

    ד"ר גיא לוי

    מומחה לרפואת חניכיים