השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    ציפוי שיניים

    שיניים לבנות, ישרות, אחידות ובריאות למראה הן סימן לנעורים ומודעות אסתטית גבוהה. אך לא כולנו התברכנו בשיניים מושלמות ולאורך השנים השיניים שלנו נוטות להצהיב ולסבול מפגמים קלים שיוצרים מראה לא נקי ולא נאה. אחד הפתרונות הטובים ביותר לבעיות אלו הם ציפויים לשיניים. למי מתאים לעבור ציפוי לשיניים? אילו ציפויים לשיניים קיימים ומה מאפיין כל סוג של ציפוי? איך בוחרים את הציפוי המתאים ואיך שומרים על המראה הנקי והיפה של הציפוי למשך שנים רבות? 

    למי מתאים לעבור ציפוי שיניים?

    ציפוי שיניים מתאים כמעט לכל מי שרוצה לשפר את מראה קשת השיניים, ליצור אחידות, שיניים לבנות, נקיות וישרות יותר. כל עוד השיניים בריאות ואין חשש לעששת או דלקת חניכיים, ניתן להרכיב ציפוי שיניים החל מגיל 18 ועד גיל 120 וליהנות ממראה שיניים אסתטי וצעיר למשך שנים רבות.

    באילו מקרים ציפוי שיניים לא יתאים?

    ציפוי שיניים יכול ליצור מראה שן לבנה ונקיה ואפילו לתקן פגמים קלים כמו שבר קטן או רווח קל בין השיניים. אך הוא אינו מתאים למי שזקוק ליישור שיניים אורתודנטי, מי שהשיניים שלו זקוקות לטיפול בשל עששת או מי שסובל מדלקות חניכיים חמורות. לאחר טיפול בבעיות הדנטליות לרוב ניתן להרכיב ציפוי, לעיתים בשילוב כתרים (למשל בשן שעברה טיפול שורש יומלץ על כתר). כמו כן, לא כל סוג של ציפוי יתאים לצרכים וציפיות של כל מטופל. לאחר בדיקה והתייעצות משותפת, רופא השיניים יוכל להמליץ על הדרך הטובה ביותר ליצור קשת שיניים אסתטית עם או ללא ציפוי לשיניים. במרפאות שיניים מתקדמות מציעים מגוון פתרונות ברפואת השיניים האסתטית.

    מהם הסוגים השונים של ציפויים לשיניים?

    ציפוי חרסינה קומפוזיט Composite Veneer מחומר מרוכב

    קומפוזיט, או חומר מרוכב הוא שרף מלאכותי המשמש ברפואת השיניים למגוון מטרות. בין השאר, ניתן להשתמש בו לציפוי שיניים והוא החומר הוותיק ביותר המשמש למטרה זו. לקומפוזיט תאימות ביולוגית מצוינת, מראה נקי ואסתטי אך תוחלת חיים קצרה יחסית לציפויים אחרים ונטייה לספוג צבע ממזון. היתרון של ציפוי קומפוזיט לשיניים הוא מחירו הנמוך יחסית לציפויים מתקדמים יותר וזמן הכנה וביצוע קצרים במיוחד.

    יתרונות ציפוי קומפוזיט:
    • נעשה במקום, אין צורך במתנה, הרופא מצפה את השיניים בפגישה אחת
    • מתאים מאוד למי שרוצה לשפר את המראה של השיניים במהירות למשל לפני אירוע חשוב
    • מחיר נמוך יחסית לציפויים אחרים
    תהליך הרכבת הציפוי:

    הרופא מכין את השן על ידי שיוף עדין של שכבת האמייל העליונה, מניח את החומר על השן ומעצב אותו תוך תיקון פגמים קלים. לאחר מכן השן נחשפת לנורה ייעודית שגורמת לחומר להתקשות ולהתחבר לשן. כל התהליך נעשה בפגישה אחת ולא דורשת מיומנות מיוחדת מרופא השיניים. התוצאה אסתטית ומידית.

    ציפוי חרסינה למינייט Veneer Laminate

    מכונה גם ציפוי פורצלן, עשוי מדפי חרסינה דקיקים בעובי של כ-0.2 מ"מ בלבד (כעובייה של עדשת מגע). החרסינה היא חומר עמיד בעל תאימות ביולוגית גבוהה ואינה סופגת צבע ממזון או מושפעת מהרגלים כמו עישון. ציפוי למינייט מותאם בדיוק אידיאלי לצורת השיניים ולגוון השיניים הסמוכות כך שהוא משתלב נהדר בקשת השיניים. התכנון של הציפוי והייצור שלו נעשים בעזרת שיטות ממוחשבות מתקדמות להתאמה מושלמת של הציפוי לשיניים.

    יתרונות ציפוי למינייט:
    • אינו סופג צבע ממזון
    • בעל שקיפות גבוהה והחזרת אור טבעית
    • עמיד מאוד (עד פי 2 מציפוי קומפוזיט)
    • מאפשר בחירת גוון מדויק ביותר
    תהליך הרכבת הציפוי:

    הרכבת ציפוי למינייט הוא תהליך בעל מספר שלבים. ראשית הרופא יבדוק את השיניים ויוודא שהן בריאות והציפוי היא אכן האפשרות הנכונה ביותר ליצירת מראה שיניים ישר יותר ונקי יותר. לאחר מכן יוצרים מודל ממוחשב של השיניים המאפשר למטופל לראות הדמיה של השיניים לאחר הציפוי ולרופא לתכנן את ייצורו. בשלב השני, מייצרים ציפוי זמני שאפשר להרכיב לכמה שעות או אפילו לכמה ימים. המודל הזמני מאפשר לטכנאי השיניים לעשות התאמות בצורת הציפוי ובגוון לבקשת המטופל. השלב הבא הוא ייצור הציפוי במעבדת שיניים. לאחר שהציפוי הקבוע מגיע למרפאה הרופא יכין את השיניים על ידי שיוף עדין. השיוף נעשה בדרך כלל ללא הרדמה ואינו כואב. השלב האחרון הוא הדבקת הציפוי לשן בעזרת דבק ייעודי. לאחר כשבוע המטופל יתבקש להגיע לבדיקה.

    ציפוי ננו קרמי לשיניים Nanoceramic

    בדומה לציפוי קומפוזיט מסורתי, הציפוי הננו קרמי עשוי מחומרים מרוכבים. בשונה מהציפוי המסורתי, הוא כולל חומרים קרמיים מתקדמים המאפשרים ליצור מראה טבעי יותר עם תוצאות מרשימות יותר. בנוסף, ניתן להבריק את הציפוי לרמת בוהק גבוהה וכך ליצור שיניים אסתטיות ומבריקות במיוחד.

    יתרונות ציפוי ננו קרמי:
    • מחיר סביר יחסית לציפויים אחרים
    • מראה טבעי יותר מציפוי קומפוזיט מן הדור הקודם
    • תהליך ציפוי מהיר
    תהליך הרכבת הציפוי:

    זהה לזה של ציפוי קומפוזיט מסורתי, אינו דורש הכנות מיוחדות ופגישות מרובות. רופא השיניים יכול להרכיב את הציפוי במקום ללא צורך במדידות כלשהן.

    ציפוי חרסינה לומינריס Lumineers Veneer

    לומינריס הוא ציפוי לשיניים המיוצר באופן בלעדי במעבדות חברת Den-Mat האמריקאית ועשוי מחרסינה דקיקה בשם Cerinate . החברה מסמיכה רופאי שיניים בהרכבת הציפוי ורק רופא שעבר את ההסמכה רשאי לעבוד בשיטה זו. החרסינה בציפוי לומינריס דקיקה במיוחד כך שניתן לצפות את השיניים ללא צורך בשיוף. עם ציפוי לומינריס אפשר לצפות גם כתרים קיימים וגשרים ליצירת מראה קשת שיניים אחיד. החיסרון בלומינריס הוא מראה מעט מוארך לשיניים כך שמי ששיניו ממילא ארוכות יותר מהרגיל לא יוכל להשתמש בשיטה זו. כמו כן, ניתן לצפות מינימום של 4 שיניים סמוכות כך שלומינריס אינו מתאים לשן בודדת.

    יתרונות ציפוי שיניים לומינריס:
    • מראה שיניים אחיד במיוחד כולל כיסוי כתרים קיימים וגשרים
    • אינו דורש שיוף
    • לרוב אין צורך בהרדמה, התהליך אינו מסב אי נוחות למטופל, הוא קל ופשוט
    • ניתן להסרה בקלות רבה יותר מציפויים אחרים מבלי חשש לנזק לשיניים
    תהליך הרכבת ציפוי לומינריס:

    על מנת להרכיב ציפוי לומינריס יש צורך בשתי פגישות במרפאת השיניים. בפגישה הראשונה הרופא לוקח מידות ליצירת הציפוי, מתוועד עם המטופל לגבי הצורה והגוון של הציפוי. לאחר קבלת החלטה משותפת בנוגע לאופי המדויק של הציפוי המפרט נשלח למעבדת השיניים. במפגש השני, הרופא מניח את הציפוי על השיניים באמצעות דבק ייעודי. יש לחזור למרפאת השיניים כשבוע לאחר הנחת הציפוי לבדיקה.

    ציפוי שיניים Emax

    ציפוי מתקדם פרי פיתוחה של חברת Ivoclar השוויצרית. הציפוי מיוצר במעבדות החברה מחרסינה עמידה במיוחד. בשיטת Emax אפשר לא רק לתקן את הגוון של השיניים אלא גם פגמים קלים, כתרים שאיבדו את האסתטיות שלהם ולשלב את הציפוי בשיקום נרחב של קשת השיניים. מעבדות החברה יכולות לייצר ציפוי במספר רחב מאוד של גוונים להתאמה אידיאלית לשיניים סמוכות. השקיפות הגבוהה של הציפוי מאפשרת יצירת מראה טבעי מאוד אך יחד עם זאת אינה מאפשרת ציפוי שיניים כהות במיוחד. בנוסף, מחירו של ציפוי Emax גבוה יחסית לציפויים אחרים.

    יתרונות ציפוי Emax לשיניים:
    • טכנולוגיה שוויצרית מתקדמת היוצרת חרסינה עמידה ואיכותית במיוחד
    • אינו סופג צבע ממזון ואינו מושפע מהרגלים כגון עישון
    • ניתן לשלב ציפוי כתרים ישנים
    • מראה טבעי ומעבר אור אידיאלי יוצר אפקט אסתטי מרשים
    תהליך הנחת ציפוי Emax:

    הרכבת ציפוי Emax הוא תהליך מדויק ויסודי הנמשך כ-4 פגישות. לאחר שרופא השיניים קבע שהמטופל אכן מתאים לציפוי מסוג זה הוא יכין את השיניים על ידי שיוף עדין. לאחר השיוף יודבק ציפוי זמני ויערכו מדידות שישלחו למעבדת החברה אשר מייצרת את הציפוי הקבוע. כאשר הציפוי הקבוע מוכן הרופא יניח אותו על השן וידביק אותו בעזרת דבק ייעודי. ציפוי כל שן אורך כ-20 דקות.

    איך בוחרים את סוג הציפוי?

    כפי שראינו, ישנם כמה סוגים מובילים של ציפויים לשיניים השונים אחד מן השני בתכונותיהם. הבחירה בסוג הציפוי תלויה במידה רבה בצרכים של המטופל, באנטומיה הדנטלית שלו וכמובן בתקציב שלו. את הבחירה עושים יחד עם רופא השיניים בפגישת ייעוץ. הרופא יבדוק את מצב השיניים, יעריך את סיכויי ההצלחה ורמת השיפור האסתטי של כל ציפוי וייתן את המלצותיו.

    האם כל מרפאת שיניים מציעה את כל סוגי הציפויים?

    כל רופא שיניים יכול להרכיב ציפוי קומפוזיט, החומר נפוץ מאוד ברפואת השיניים ומשמש למגוון מטרות כך שרופאי שיניים מיומנים בשימוש בו. ציפויים אחרים דורשים הכשרה וניסיון כדי להרכיב אותם בצורה האסתטית ביותר. ציפויים כמו לומינריס ו- Emax אינן מוצעים על ידי כל רופא שיניים שכן הם דורשים הסמכה ומיומנות ספציפיים.

    איך לשמור על הציפוי ולהמשיך ליהנות משיניים ישרות ולבנות לאורך שנים?

    הנחיות לשמירה על ציפויים לשיניים משתנות מסוג אחד לשני, רופא השיניים יספק הוראות ספציפיות לכל מטופל. עם זאת, ישנן כמה הנחיות שכדאי להכיר ויעזרו לשמור על הציפוי יפה ונקי לאורך זמן:

    • מומלץ להגיע לביקור אצל השיננית אחת ל-6 חודשים.
    • יש לצחצח את הציפוי כמו את יתר השיניים, בעזרת מברשת שיניים רכה, לפחות פעמיים ביום.
    • אין לפצח אגוזים או גרעינים או לפתוח אריזות עם השיניים המצופות.
    • בציפוי קומפוזיט ולומינריס יש צורך בתחזוקה במרפאת השיניים לעיתים קרובות יותר מטיפול שיננית אחת ל-6 חודשים.
    • בעוד שחרסינה אינה סופגת צבע ממזון, קומפוזיט עשוי לשנות את צבעו בעקבות צריכת מזונות מכתימים כמו קפה ותה, יין אדום וכדומה ולכן מומלץ להימנע מהם.

    לכמה זמן מחזיקים ציפויים לשיניים?

    סוג הציפוי, איכותו ומיומנות הרופא שביצע את הציפוי משפיעים רבות על תוחלת החיים שלו. הציפוי בעל תוחלת החיים הקצרה ביותר הוא קומפוזיט המחזיק מעמד לרוב כ-4 שנים בלבד. ציפויים מתקדמים כמו EMAX ולמינייט יכולים להחזיק מעמד כ-10 עד 15 שנה ללא צורך בהחלפתם. כמובן שכל מה שמשפיע על השיניים הטבעיות שלנו עשוי להשפיע על הציפוי כך שיש לשמור על היגיינה דנטלית נאותה ולהקפיד להגיע לבדיקות תקופתיות במרפאת השיניים ולטיפולי שיננית סדירים.

    תשובות לשאלות נפוצות:

    האם נהוג לצפות את כל השיניים?

    נהוג לצפות את ארבעת השיניים הקדמיות העליונות כי הן הבולטות ביותר בזמן חיוך, דיבור ואכילה. שינוי המראה של ארבעת השיניים הללו יכול להיות דרמטי מאוד ולהשפיע עמוקות על האסתטיקה הכללית של קשת השיניים. למרות שניתן לצפות כל שן, לרוב לא יומלץ על ציפוי שיניים אחוריות שנושאות בעומסי לעיסה כבדים וממילא אינן בולטות לעין. שילוב של סתימות לבנות וכתרים לבנים בשיניים אחוריות יצור מראה אחיד ויפה לכל קשת השיניים.

    האם אפשר להסיר ציפוי שיניים?

    עקרונית כן, ניתן להסיר את ציפוי השיניים במידה והמטופל מעוניין בכך. עם זאת, ההמלצה היא לא להשאיר שיניים שצופו ללא ציפוי חדש. השיטה היחידה בה ניתן להסיר את הציפוי ללא חשש היא לומינריס מכיוון שהיא לא דורשת שיוף מקדים של השיניים המצופות.

    האם ציפויים לשיניים יכולים לפגוע בשן?

    המטרה של ציפוי לשיניים היא ליצור מראה אחיד, נקי ואסתטי תוך שמירה על בריאות השיניים. ישנה טענה ששיוף השן לקראת הציפוי עשויה לפגוע בשכבת ההגנה הטבעית שלה. עם זאת, כבהנחת כתר, הציפוי מכסה את השן ומשמש גם הוא כהגנה מסוימת מפני עששת. חשוב מאוד לציין שציפוי שיניים יעשה אך ורק על שיניים בריאות. אם רופא השיניים חושש שהשן זקוקה לטיפול הוא לא יציע ציפוי כאפשרות ראשונה אלא טיפול בשן טרם החלטה על שיקום אסתטי שלה. כך למשל, אם מתברר שהשן זקוקה לטיפול שורש ההמלצה תהייה הנחת כתר לאחר הטיפול ולא ציפוי.

    האם חייבים לשייף את השיניים לפני הנחת הציפוי?

    במרבית הציפויים אכן יש צורך בהשחזה או שיוף קלים. מדובר על שיוף עדין מאוד כהכנה להנחת הציפוי. ללא השיוף, הציפוי עשוי להיראות מגושם ולא טבעי. ניתן לעבור את תהליך השיוף תחת הרדמה מקומית בזריקה כמו כל טיפול שיניים אחר. רופא השיניים ישייף את המינימום הנדרש משכבת האמייל של השן כדי למנוע נזק עתידי לשיניים.

    האם הציפוי יכול להישבר?

    ציפויים לשיניים אמנם עשויים משכבה דקה של חומר אך הם עמידים למדי ולא נוטים להישבר. עם זאת, מומלץ לא להתגרות בגורל ולא לנסות למשל לפצח אגוזים עם השיניים המצופות או לפתוח אריזות. ציפוי שיניים יכול להישבר או ליפול בעקבות חבלה חזקה. במקרה כזה, ניתן לצפות את השן מחדש. אם הציפוי התנתק בשלמותו יש להביא אותו למרפאת השיניים, ייתכן שניתן להדביק אותו חזרה.

    מהי האלטרנטיבה לציפוי שיניים?

    מי שסובל משיניים צהובות או מוכתמות אך ללא צורך בתיקון פגמים קטנים, יכול לעבור הלבנת שיניים מקצועית במרפאת השיניים. ההלבנה נעשית על ידי שימוש בחומרים מלבינים בריכוז גבוה (הרבה יותר מערכות הלבנה ביתיות) ומכשיר בו נורה המזרזת את פעילות החומר המלבין. היתרון הוא הליך מהיר של כשעה בלבד במחיר נמוך מזה של ציפויים לשיניים. אך החיסרון הוא שהלבנת שיניים מחזיקה מעמד עד 3 שנים בלבד וכמובן שלא ניתן לתקן בעזרתה פגמים כמו רווח קל בין השיניים.

    ציפויים לשיניים
     ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    המרפאה ברחובות מורכבת מרופאים ומומחים בשלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.

    מאמרים נוספים בנושא אסתטיקה ושיקום הפה

    ד"ר גיא לוי

    מומחה לרפואת חניכיים