השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    לא מעט ילדים, בני נוער ומבוגרים נדרשים לטיפול יישור שיניים במהלך חייהם. בעבר הטיפול היה שכיח בעיקר בקרב בני נוער, וזכור לנו בעיקר בתצורת הקוביות הכהות מברזל המודבקות בקדמת השיניים. רבים הסובלים משיניים לא ישרות, עקומות או בעלות רווחים גדולים, נמנעים פעמים רבות לחייך חיוך רחב אשר יסגיר את הפגם האסתטי שלהם. חלקם הגדול נמנע גם מלעבור טיפול אורתודנטי אשר לו סטיגמות בכל הקשור לאמצעי יישור השיניים, על ידי מכשור מתכתי ובולט לעין, וכן ככזה הדורש מחויבות גבוהה, בעל תקופת הסתגלות ארוכה וכרוך בכאבים.

    אך כיום, הודות לטכנולוגיות מתקדמות טיפול יישור שיניים יכול להתבצע בטכניקות המצניעות את אמצעי היישור, ואנשים רבים בכל הגילאים יכולים ליהנות מטיפולי יישור שיניים בלתי נראים, באמצעים אסתטיים אשר אינם פוגעים בשגרה או במראה, ומתאימים לכל גיל.

    מהי השיטות המסורתיות ליישור שיניים?

    השיטה הוותיקה ביותר ליישור שיניים הוא גשר הסמכים המתכתי שכולנו מכירים. הגשר מורכב מקוביות מתכת המודבקות לשיניים ומחוברות אחת לשנייה עם חוטים וגומיות. יש לא מעט יתרונות לשיטה זו, היא בעלת אחוזי הצלחה גבוהים, מתאימה למרבית המקרים ואפשר להשתמש בה בכל גיל. בנוסף, היא לא דורשת מיומנות גבוהה במיוחד מרופא השיניים, אין צורך בציוד מתקדם והיא נחשבת זולה יחסית לשיטות חדשניות יותר. עם זאת, יש לה גם כמה חסרונות כשהבולט ביותר היא העובדה שהגשר, ובכן – בולט. את גשר הסמכים המתכתי רואים מיד, לא ניתן להסתיר אותו. עבור נערים ונערות צעירים במיוחד, ישנו אפילו חן מסוים בגשר לשיניים, אפשר לשלב אותו עם גומיות צבעוניות ואין בושה בהרכבתו בגיל הנעורים. אך ככל שמתבגרים, ישנו קושי אסתטי בהרכבת גשר "קוביות" מתכת, בטח ובטח שעבור אנשים מבוגרים שנדרשים לדבר, לעבוד ולהתנהל עם אחרים מידי יום ביומו. לכן, לאורך השנים פותחו שיטות אסתטיות ודיסקרטיות יותר ליישור שיניים המתאימות במיוחד עבור מי שזקוק ליישור בגיל מבוגר ורוצה לשמור על אסתטיקה ודיסקרטיות.  

    מהן השיטות המתקדמות ליישור שיניים שקוף?

    יישור שיניים עם גשר לבן/שקוף (חרסינה)

    יישור שיניים באמצעות סמכים שקופים/לבנים הינה אחת הטכניקות הנפוצות כיום ליישור שיניים, והיא מעניק למטופל את האפשרות לעבור טיפול יישור שיניים באופן אסתטי יותר מאשר בעזרת גשר מתכתי. סמכים שקופים/לבנים, הינם סמכים המורכבים על החלק החיצוני של השיניים, הם מיוצרים מחרסינה, וייחודיים בכך שאינם משנים את צבעם במהלך הטיפול ומשתלבים באופן מושלם עם הצבע הטבעי של שיני המטופל. בין הסמכים השקופים מועבר חוט מתכתי, המצופה סיליקון בדרך כלל, על מנת לטשטש את צבעו. הסמכים בשיטה זו הינם מתקדמים ביותר, והם ננעלים על חוט המתכת, כמעט ללא מגע וחיכוך, עובדה המפחיתה לחץ על השיניים ומונעת כאבים בלסת. הסמכים השקופים הינם אסתטיים במיוחד, ואינם בולטים לעין בזמן חיוך, אכילה ודיבור, ובכך חוסכים את המבוכה שאפיינה בעבר תהליך יישור שיניים בולט ומשמעותי בשינוי המראה החיצוני.

    יתרונות הסמכים השקופים: שיטה זו מתאימה למגוון רחב של גילאים, יעילה ומהירה בהשגת תוצאות איכותיות, וכמובן אינה בולטת לעין ועל כן אינה משפיעה על המראה החיצוני.

    חסרונות הסמכים השקופים: שיטה יישור שיניים זו, יקרה יותר בהשוואה לטיפול יישור שיניים קלאסי באמצעות סמכי מתכת, אך זולה יותר בהשוואה לטיפול יישור שיניים בלתי נראה בשיטות האחרות: אינויזלין ויישור שיניים פנימי- לינגואלי.

    כיצד מתבצע הטיפול בשיטת הסמכים בשקופים?

    יישור שיניים בעזרת סמכים שקופים

    האורתודנט מנקה ומייבש את השיניים ולאחר מכן, מורח על גביהן חומר מיוחד המכין את השיניים להדבקה. על גבי הסמכים מורחים חומר הדבקה המופעל על ידי אור, ולאחר הנחתם על השיניים מקשים אותו באמצעות נורה ייעודית. בסיום תהליך ההדבקה, מעבירים בין הסמכים את פס המתכת העטוף סיליקון, ומחזקים אותו על ידי גומיות ללסת המטופל. על מנת לשמור על היגיינת הפה והשיניים במהלך הטיפול, ומכיוון שדובר בסמכים חיצוניים, ישנה חשיבות רבה לקבל הדרכה מקצועית מהרופא המטפל או שיננית, כיצד יש לשמור על השיניים כדי להימנע מהכתמת הסמכים השקופים, ומעששת באזור ההדבקה על גבי השיניים.

    יישור שיניים פנימי– לינגואלי

    יישור שיניים לינגואלי - פנימי

    שיטה נוספת אשר באמצעותה מבצעים כיום יישור שיניים בלתי נראה, היא יישור שיניים פנימי – לינגואלי. בהליך זה מודבקים סמכים דקים בחלק הפנימי של השיניים, כך שאין פגיעה במראה החיצוני. מידות הסמכים מותאמות באופן אישי לכל שן, עובדה המסייעת להשיג נוחות מקסימלית של הטיפול. גם באמצעות שיטה זו נמנעים מכתמים על החלק החיצוני של השיניים, כאופייני לשימוש בסמכים חיצוניים.

    יתרונות יישור שיניים לינגואלי: כאמור, הסמכים בשיטה זו הינם פנימיים ופחות בולטים. כמו כן, הם מיוצרים בהתאמה אישית עבור כל שן, מה שמשפיע לטובה על הנוחות בטיפול. ובנוסף, החלק החיצוני של השן אינו משנה את צבעו ואינו נפגע.

    חסרונות יישור שיניים לינגואלי: אמנם הסמכים הפנימיים דקים ומותאמים אישית, אך עדיין זהו עצם זר בתוך חלל הפה, אליו יש להסתגל גם מבחינת אכילה וגם מבחינת דיבור. בנוסף, שיטה זו דורשת מיומנות גבוהה מאוד מן הרופא, עד כדי כך שישנם רופאי שיניים שנמנעים מלבצע אותה. כמו כן, לרוב ידרשו מספר פגישות להתאמת הגשר.

    אינויזליין – קשתיות שקופות ליישור שיניים שקוף

    יישור שיניים בעזרת פלטה שקופה

    יישור שיניים בלתי נראה בשיטת אינויזליין, הינו הליך המבוסס על סדרת קשתיות שקופות, המזיזות את השיניים למקומם הנדרש. מדובר על מהפכה של ממש בתחום יישור השיניים. הקשתיות כמעט בלתי נראות לעין, לא שמים לב אליהן כלל בזמן חיוך ודיבור, הן שקופות ולא משנות את צבען לאורך הטיפול. בשיטה זו ניתן לעבור יישור שיניים מבלי לפגוע באסתטיקה של הפנים, מבלי לחשוש מהמבוכה של גשר קוביות מתכתי – כל התהליך אסתטי ודיסקרטי. השיטה מתאימה במיוחד עבור מבוגרים הזקוקים ליישור שיניים וחוששים מהרכבת גשר מתכתי בולט.

    איך זה עובד? מה תהליך יישור השיניים עם אינויזליין?

    האורתודנט יאבחן באמצעות תכנה הדמיה תלת ממדית, את מצב השיניים, וייצר סדרת קשתיות שקופות מותאמות למטופל, לצורך יישור השיניים. הקשתיות הינן שקופות, אסתטיות ואינן בולטות לעין.

    תהליך יישור השיניים בשיטה זו הינו הדרגתי ומתבצע בשלבים. כל קשתית בסדרה המרכיבה את תוכנית הטיפול המלאה ליישור השיניים, מיועדת להיות מורכבת על שיני המטופל לתקופה מוגדרת (מספר שבועות בדרך כלל), בהתאם לתוכנית הטיפול שנקבעה על ידי האורתודנט. בסיומה מוחלפת הקשתית בחדשה. כך בהדרגה מוחלפות הקשתיות, עד סיום התהליך והשגת התוצאה הרצויה. שיטה זו דורשת שיתוף פעולה גבוה מצד המטופל, שכן על מנת למקסם את תוצאות הטיפול, ולהגיע לתוצאה הרצויה, יש להרכיב את הקשתיות במשך שעות רבות ביממה (לפחות עשרים).

    יתרונות שיטת האינויזליין: הקשתיות כאמור אינן נראות לעין, אינן פוגמות במראה החיצוני, ומהוות פתרון אסתטי מושלם ליישור שיניים. בשיטה זו יכול המטופל להסיר את הקשתיות בעת צחצוח שיניים, ולשמור על היגיינת הפה באופן אופטימאלי. יישור שיניים בשיטה זו אינו גורם לאי נוחות בחלל הפה ולהפרעות בלעיסה, ואינו גורם לאי נוחות. מכיוון שהקשתיות מותאמות באופן ממוחשב למטופל, הן מדויקות ונוחות, ומאפשרות תקופת הסתגלות קצרה אליהן, ותוצאת יישור שיניים איכותית.

    חסרונות שיטת האינויזליין: החיסרון היחסי בשיטה זו, הוא משך הזמן שהוא עלול להימשך, כאשר בכל תקופת הטיפול יש להגיע למרפאת האורתודנט לעיתים תכופות לצורך החלפת הקשתיות. בנוסף, שיטת יישור שיניים באמצעות הקשתיות השקופות אינה מתאימה לאנשים הסובלים מחריקת שיניים, שכן היא משנה את מבנה הקשתית שיוצרה במבנה ייחודי המתאים למטופל, על פי מבנה הפה והשיניים שלו. כמו כן, שיטה זו יקרה יותר בהשוואה לשאר השיטות הבלתי נראות ליישור שיניים והיא אינה מתאימה לילדים צעירים במיוחד שכן היא דורשת מידה של שיתוף פעולה ואחריות.

    איך בוחרים בין השיטות השונות? האם כל אחד יכול לעבור יישור שיניים שקוף?

    לא כל טיפול יישור שיניים בלתי נראה מתאים לכל מטופל. על כן, לפני קבלת החלטה על ביצוע הטיפול, מומלץ להיוועץ באורתודנט המתמחה ביישור שיניים בלתי נראה, על מנת לקבל מידע מקצועי לגבי כל אחת מהשיטות הקיימות ולהגיע להחלטה מושכלת. האורתודונט לוקח בחשבון פרמטרים רבים כאשר הוא ממליץ על שיטת היישור ביניהם גילו של המטופל, האנטומיה הדנטלית הספציפית שלו, מורכבות היישור הנדרש, משך הזמן הנדרש ליישור מלא של השיניים וכדומה. כמובן שהשיקול האסתטי יכול לגבור על שיקולים אחרים, כמו מחיר למשל, אך חשוב לזכור שהמטרה היא לעבור יישור שיניים אפקטיבי, עם תוצאות מצוינת – שיניים ישרות יותר, במנח בריא, תומכות בחיוך נאה ונראות אסתטית.

     ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    המרפאה ברחובות מורכבת מרופאים ומומחים בשלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.

    מאמרים נוספים בנושאים כלליים ויישור שיניים

    ד"ר חגי חזן
    ד"ר חגי מולינה חזן

    מומחה ליישור שיניים ולסתות