השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    טעם מר בפה – הסיבות, הגורמים ואיך מטפלים

    אחת התלונות הנפוצות ביותר שרופאי שיניים שומעים ממטופלים היא על טעם מר בפה. להופעה פתאומית של טעם מר בפה ישנן כמה סיבות אפשרויות החל מבעיות דנטליות ועד למצבים בריאותיים ואפילו נפשיים מורכבים. אם גם אתם סובלים מטעם מר בפה כדי לבחון את הסיבה, לא אחת מדובר בפתרון פשוט שיגאול אתכם מהתחושה  הלא נעימה בלשון המעטה.  מה גורם לטעם מריר בפה? האם אפשר להיפטר מטעם מר בפה ומה עושים כדי להקל על התחושה?

    דלקת חניכיים ועששת

    הסיבה העיקרית לטעם מר בפה היא כמובן עששת ודלקת חניכיים. עששת היא למעשה זיהום חיידקי שחודר לעומק השן ויוצר בה חורים והרס. החיידקים ניזונים משאריות מזון שלא נוקה כראוי ומשגשגים בחלל הפה. החיידקים מפרישים חומצות שממיסות את האמייל המגן על השן ומעכלות אותו. ללא התערבות, הדלקת תגיע לעומק השן ועד לשורשים ויכולה להמשיך ולהתפשט גם לעצם הלסת. טעם מר בפה מאפיין עששת חריפה, דלקת בשן אחת או יותר והיווצרות מוגלה בבסיס השן. הטעם המר הוא למעשה או דימום או הפרשה חיידקית.

    סיבה נוספת לטעם מר בפה היא דלקות חניכיים. דלקת חניכיים מתרחשת כאשר החיידקים תוקפים את הרקמה הרכה של החניכיים וגורמים להרס שלה (עד לאובדן האחיזה של השיניים). אחד המאפיינים של דלקת חניכיים, במיוחד חמורה, הוא טעם מר בפה לצד דימום, רגישות לחום וקור וכאב בזמן לעיסה. במרבית המקרים, הטעם המר מתכתי מעט, למעשה מדובר בדימומים קטנים בחלל הפה.

    תופעת לוואי של נטילת תרופות

    לתרופות רבות תופעות לוואי לא רצויות. הן אמנם מטפלות במצב הבריאותי או התסמין שהן נועדו לו אך לפעמים, יכללו תופעת לוואי שתשפיע על חלקים אחרים בגופנו. כך למשל, ישנן תרופות הגורמות ליובש בחלל הפה, החלשות כלי דם והחלשות המערכת החיסונית. כל אלו עשויים לגרום להופעתה של עששת ו/או דלקת חניכיים, להשפיע על ייצור הרוק או הרכבו ולגרום לתחושת טעם מר בחלל הפה. אפילו סוגים מסוימים של אנטיביוטיקה משפיעים על פלורת הקיבה ומערכת העיכול וגורמים לטעם לא נעים בפה.

    סימן מקדים לבעיה מערכתית

    הרפואה המודרנית מאפשרת לרופאים לבצע מגוון רחב של בדיקות ברמות דיוק גבוהות מאוד לאבחון מצבים בריאותיים שונים. החל מבדיקות דם בסיסיות ועד לבדיקות הדמיה מתוחכמות – גם אנו וגם הרופאים שלנו מסתמכים לא פעם על בדיקות אלו לבחינת המצב הבריאותי שלנו. למרות שכבודן של בדיקות רפואיות במקומן מונח, ישנה חשיבות מכרעת לתסמינים גופניים, לפעמים פשוטים וכאלו שלא תמיד נראים לנו כמשמעותיים או אפילו רלוונטיים. אחד מאלו הוא טעם מר בפה שיכול להצביע על מחלת הסוכרת (במיוחד טעם מר בבוקר), בעיות בתריסריון, מערכת העיכול, רעלת הריון, מחסור בוויטמין B12, מחלה ממארת בחלל הפה או בגרון ואחרים.

    טעם מר בפה בהריון

    שינויים הורמנליים מאפיינים את מחזורי החיים של נשים מגיל הנעורים ועד גיל הזהב. תקופת ההריון במיוחד כוללת לא מעט שינויים במאזן ההורמונלי להם תופעות לוואי משניות הגורמות לאי נוחות. כך למשל הפרשה של ההורמון רילקסין בשליש האחרון להריון שתפקידה הוא להרפות את שרירי הבטן לקראת הלידה, גורמת גם לרפיון שרירי הגב ותורמת לכאבי גב תחתון בהריון. כך גם טעם מר בפה נגרם בשל שינויים הורמונליים המשפיעים בין השאר על הקיבה, הוושט ועל כלי הדם בחלל הפה. טעם מר בשליש האחרון להריון מקושר לא אחת לצרבת הנוטה להחמיר בשלב זה. בנוסף, נשים בהריון רגישות יותר לדלקות חניכיים ועששת בגלל החלשות מערכת החיסון בהריון. אחד התסמינים של עששת ודלקת חניכיים הוא טעם מר בפה. כמו כן, אחד התסמינים של רעלת הריון הוא טעם מר בפה.

    אדרנלין

    טעם מר בפה הוא סימן מובהק של הפרשת אדרנלין למחזור הדם. אדרנלין הוא הורמון ה"סכנה", הוא מופרש בזמן תגובת "הילחם או ברח", בעתות לחץ, קושי גופני גדול ובכל מצב בו המוח שלנו מזהה צורך במעיין "זריקת מרץ". מדובר במנגנון טבעי ומאוד ואפקטיבי. אך מה קורה כאשר מנגנון זה משתבש ואדרנלין מופרש גם כשאין בו צורך אמיתי? אנשים שחוו התקפי חרדה או סובלים מפוסט-טראומה למשל מדווחים על טעם מר בפה בזמן התקף. הסיבה היא כמובן האדרנלין. מדובר בתחושה לא נעימה שכן אדרנלין גורם לדופק מואץ, הזעה ותחושת לחץ מוגברת.

    איך אפשר להקל על טעם מר בפה?

    הפתרון הטוב ביותר להקלה על טעם מר בפה הוא כמובן למצוא את הסיבה ולטפל בה. במרבית המקרים, מדובר בבעיה דנטלית שביקור במרפאת השיניים יכול לפתור. אם נמצא שאתם סובלים מדלקת חניכיים, ברוב המקרים ניקוי עמוק של כיסי החניכיים והקפדה יתרה על היגיינה דנטלית יספיקו כדי לפתור את הבעיה. הטיפול בעששת יכלול ניקוי של הדלקת וסתימת החורים בשיניים. במקרים חריפים יותר יידרש טיפול שורש או אם אין מנוס עקירת השן הבעייתית. כך או כך, לרפואת השיניים יש לא מעט פתרונות לטעם מר בפה.

    אם נמצא שהבעיה לא קשורה לשיניים שלכם כדאי לבקר אצל רופא המשפחה ולהעלות את הנושא, ייתכן שמדובר בתופעת לוואי של תרופה שאתם נוטלים, או סימן מקדים לבעיה בריאותית שהגיע הזמן לאבחן ולטפל בה. אם שמתם לב להופעת הטעם המר בזמן לחץ רב או חשש גדול, דעו שמדובר בתופעה טבעית שעוברת עם חלוף התגובה הרגשית. אך אם אתם מרגישים קושי לווסת רגשות אלו כדאי לפנות לקבלת עזרה מקצועית. שליטה בתחושת החרדה תעזור למזער גם את הופעתו של הטעם המר בפה.

    בינתיים, כדי להקל על התחושה הלא נעימה של טעם רע בפה, אפשר להיעזר בשטיפות דנטליות, סוכריות ללא סוכר, עלי נענע או מנטה ושתיית מים עם לימון על בסיס קבוע.

    טעם מר בפה

    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    מרפאת המומחים והרופאים מורכבת מרופאים מומחים משלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.