השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    השתלת שיניים בהרדמה מלאה

    שתלים דנטליים הם מהפכה של ממש ברפואת השיניים. עד להמצאתם, לא הייתה דרך יעילה לטפל באובדן שן. מי שסבל מאובדן שיניים מרובות נאלץ להסתפק בתותבות. עם התקדמות הטכנולוגיה, אפשר לשקם גם קשת שיניים שלמה בעזרת שתלים. כמו בכל טיפול שיניים, גם בהשתלות יש צורך בהרדמה. אחת האפשרויות היא השתלת שיניים בהרדמה מלאה. מהי הרדמה מלאה? איך היא משתלבת בתהליך ההשתלה? מתי מבצעים השתלות תחת הרדמה מלאה? ומה חשוב לדעת על השתלת שיניים בהרדמה מלאה?

    מהי הרדמה מלאה? איך זה עובד?

    הרדמה מלאה (General anesthesia) או הרדמה כללית/השריית שינה היא מצב של חוסר הכנה זמני ומבוקר הנוצר על ידי מתן תרופות בעירוי. במהלך ההרדמה המטופל למעשה נמצא במעיין שינה עמוקה ללא חלומות. ההרדמה גורמת לשיתוק מלא של כל שרירי הגוף כולל שרירי הנשימה כך שהמטופל אינו יכול לזוז ואינו יכול לנשום בכוחות עצמו. לכן, ההליך מלווה בציוד תומך נשימה ובקרה. הרדמה מסוג זה נהוגה ברפואה הכללית כאשר ישנו צורך בביצוע הליכים כירורגיים מורכבים. הרדמה מלאה היא הליך וותיק, נפוץ ומקובל גם ברפואת השיניים במידת הצורך.

    מי מוסמך לבצע הרדמה מלאה?

    שלא כמו סוגים אחרים של סדציה כמו סדציה נשאפת (גז צחוק) או סדציה בעירוי (טשטוש לווריד) שיכולים להתבצע על ידי רופא שיניים שהוסמך לכך, הרדמה מלאה יכולה להתבצע אך ורק על ידי רופא מרדים, מומחה בהרדמה – אנסטזיולוג (Anesthesiologist). הוא זה שאחראי על בחירת החומר המשמש להרדמה והמינון המדויק, ויחד עם אחות הרדמה גם על ניטור המדדים של המטופל לאורך ההליך. בסוף הטיפול, הרופא המרדים הוא זה שמעיר את המטופל ואחראי גם לוודא שהוא מתאושש היטב.

    מי מוסמך לבצע השתלת שיניים תחת הרדמה מלאה?

    השתלת שיניים מבוצעת על ידי רופא שיניים כללי שעבר הסמכה בהשתלות, מומחה להשתלות שיניים או מנתח פה ולסת. אך לא כל רופא מוסמך לבצע את הטיפול תחת הרדמה מלאה. נדרשת הסמכה ייעודית לכך וקבלת אישור ממשרד הבריאות. מכיוון שמדובר על הליך מורכב עבור הרופא, לא כל רופא שיניים בוחר לעבור את ההסמכה ולבצע טיפולים תחת הרדמה מלאה.

    האם ניתן לעבור השתלת שיניים בהרדמה מלאה בכל מרפאה?

    משרד הבריאות מגדיר את הקריטריונים המאפשרים למרפאת שיניים להציע טיפולים תחת הרדמה מלאה. את ההליך ניתן לבצע רק במרפאה שקיבלה את אישור משרד הבריאות וכוללת את כל הציוד הנדרש לביצוע ההרדמה כולל ציוד תומך נשימה וציוד מציל חיים (בדומה לחדר ניתוח בבית חולים). על המרפאה לכלול גם צוות שהוכשר והוסמך לביצוע ההרדמה.

    באילו מקרים מומלץ לעבור השתלה תחת הרדמה מלאה?

    רופא השיניים יציע השתלת שיניים בהרדמה מלאה כאשר:

    • כשמדובר על השתלה מורכבת במיוחד – השתלות שיניים מרובות, הליכים כמו ALL-ON-4/6, שתלים זיגומטיים, כאשר משלבים טיפולים נוספים יחד עם ההשתלות וכד'.
    • משך הזמן הכולל של הטיפול – כאשר השתלת השיניים צפויה להמשך מעל 4 שעות מקובל לעשות אותה תחת הרדמה כללית. מתחת ל-4 שעות ניתן להסתפק בסדציה.
    • חרדה דנטלית – ישנם לא מעט אנשים החוששים מטיפולי שיניים ואף נמנעים מהם בשל חרדה ופחד. עבור מטופלים הסובלים מחרדה דנטלית קשה, לעבור השתלת שיניים בהכרה מלאה או אפילו טשטוש יכולה להיות בלתי אפשרית ממש. מטופלים אלו סובלים פעמים רבות מהזנחה בשל הימנעות מביקורים במרפאת השיניים כך שהם זקוקים לרוב לטיפולים מורכבים. כאשר הם נדרשים לעבור השתלה, הרדמה מלאה עשויה להיות האופציה היחידה שתאפשר להם לקבל את הטיפול.
    • מי שלא יכול לשכב מבלי לזוז – מטופלים שסובלים מרעד בלתי רצוני למשל.
    • רפלקס הקאה קיצוני – הרדמה מלאה משתקת את שרירי הגוף כולל השרירים ששולטים ברפלקס ההקאה ומאפשרת לבצע את הטיפול.
    • כאשר הרדמה מקומית אינה אפשרית – בשל בעיה אנטומית באזור ההשתלה, רגישות ידועה לחומר ההרדמה וכד'.
    • מטופלים שלא ניתן להשיג את שיתוף הפעולה שלהם בגלל נכות קוגניטיבית או נפשית.

    באילו מקרים לא יומלץ על הרדמה מלאה?

    ישנם שני מצבי בהם רופא השיניים לא ימליץ על הרדמה מלאה:

    1. כשישנה מניעה רפואית לביצוע ההרדמה – רגישות ידועה לחומר ההרדמה, תגובה שלילית להרדמה כללית בעבר, כשהמטופל סובל ממצב בריאותי שאינו מאפשר לבצע את ההרדמה מבלי לסכן אותו (למשל אי ספיקת לב) וכד'.
    2. כאשר ישנן אפשרויות נוספות – הרדמה כללית היא אמנם הליך בטוח למדי אך הוא מורכב יותר מסוגים אחרים של סדציה ברפואת השיניים. במקרים בהם ניתן להסתפק בהרדמה מקומית בזריקה הרופא ימליץ על כך. כאשר יש צורך בהרדמה עמוקה יותר אפשר לעבור השתלת שיניים תחת סדציה נשאפת (גז צחוק) או תחת סדציה בעירוי. רק כאשר אין מנוס, הרופא ימליץ על הרדמה כללית.

    מהם היתרונות של השתלת שיניים בהרדמה מלאה?

    להשתלת שיניים בהרדמה מלאה יש מספר יתרונות:

    • מאפשרת לסובלים מחרדה דנטלית לקבל טיפול – כ-10% מהמטופלים המגיעים לרופא השיניים סובלים מחרדה דנטלית קשה. אנשים אלו לא מסוגלים לעבור השתלת שיניים בערות מלאה. הם יעדיפו להימנע, עד לכדי גרימת נזק כולל פגיעה אסתטית ומבנית בקשת השיניים ובלסת. במקרים מסוימים, אפילו השתלה תת סדציה בעירוי אינה אפשרית. עבור מטופלים אלו, ביצוע השתלות שיניים תחת הרדמה מלאה היא פתרון אידיאלי המאפשר לשקם את קשת השיניים.
    • ללכת לישון ולהתעורר עם שיניים חדשות – היתרון הגדול של הרדמה כללית היא חוסר מודעות מוחלט. המטופל "הולך לישון" ומתעורר בסיום הטיפול. אין כל תחושת אי נוחות או כאב, אין זיכרון מהטיפול, לא מרגישים דבר.
    • חיסכון בזמן – אפשר לשלב טיפולים נוספים יחד עם השתלת השיניים ולחסוך למטופל "זמן כיסא" ופגישות מרובות במרפאת השיניים.

    האם יש חסרונות?

    למרות היתרונות של השתלת שיניים בהרדמה מלאה יש כמה חסרונות שכדאי לשים לאליהם. ראשית, המחיר של ההליך אינו כלול במחיר של טיפול השיניים. שנית, עבור מי שזקוק להשתלת שן בודדת שילוב הרדמה מלאה יכול להפוך הליך פשוט למדי למורכב. יש צורך בהכנות לפני ההרדמה, התאוששות ארוכה יותר ועוד. לבסוף, העובדה שהמטופל אינו יכול להגיב בזמן הטיפול לאו דווקא חיובית. ישנם מצבים בהם הרופא מסתמך על תגובות המטופל. נדרש ניסיון רב, ידע ומיומנות גבוהה מאוד מרופא שיניים לביצוע השתלה תחת הרדמה מלאה.

    דבר נוסף שיש לקחת בחשבון הוא את סיכוני ההרדמה (פרטים בהמשך). הרדמה מלאה היא אמנם הליך נפוץ עם שכיחות סיבוכים נמוכה מאוד אך בכל זאת, יש לקחת בחשבון שמדובר על תוספת סיכון ומורכבות למטופל.

    מהן ההכנות הדרושות לקראת השתלת שיניים בהרדמה מלאה?

    ההכנות לקראת השתלת שיניים בהרדמה מלאה מתחלקות לשניים: ההכנות לקראת ההשתלה וההכנות לקראת ההרדמה.

    הכנות לקראת השתלת שיניים

    השתלת שיניים נדרשת לאחר שלא ניתן להציל שן חולה ואין מנוס מלעקור אותה. מעבר לעקירה, ייתכן שתידרש השתלת עצם. במקרים מסוימים אפשר לבצע עקירה והשתלת עצם יחד עם השתלת שיניים, יש להתייעץ על כך עם רופא השיניים שכן כל מקרה לגופו.

    לפני ביצוע ההשתלה, הרופא יחד עם המטופל, יחליט על סוג השתל והמבנה שיורכב עליו. השיקולים רבים וכוללים את מיקום השתל (שן אחורית או קדמית), גילו של המטופל, הבריאות הדנטלית והבריאות הכללית ושיקולי תקציב. הרופא יבקש בדיקות הדמיה כגון צילומי שיניים, CT לסתות, צילום פנורמי וכד' כדי לתכנן היטב את ההשתלה. כמו כן, הרופא יבקש סיכום מידע רפואי מרופא המשפחה הכולל גם תרופות קבועות. בנוסף, הרופא ינחה את המטופל כיצד לנהוג לפני ההשתלה. כך למשל, מעשנים יתבקשו להפסיק לפחות שבועיים לפני ההליך (ולא לחזור לעשן לפחות 3 חודשים אחריו, כמובן שעדיף להפסיק לחלוטין).

    הכנות לקראת הרדמה מלאה

    הכנות לקראת הרדמה מלאה כוללות הצגת סיכום מידע רפואי מרופא המשפחה ואישור לביצוע הרדמה מלאה. מכיוון שהשתלות שיניים בדרך כלל מבוצעות במטופלים מעל גיל 45 (ולרוב קרוב יותר ל-60) על הרופא המרדים לוודא שאין מצבים בריאותיים המונעים את ביצוע ההרדמה. כך למשל, מי שסובל מבעיות נשימה כרוניות, אי ספיקת לב, סוכרת בלתי מאוזנת וכד' ייתכן שלא יוכל לעבור הרדמה כללית לצורך טיפול שיניים. כמו כן, בהתאם לגילו ומצבו הבריאותי של המטופל יש לעבור בדיקות דם, א.ק.ג ובדיקות נוספות הנהוגות לפני הרדמה מלאה. לרופא המרדים יש לדווח על כל תרופה במרשם או לא במרשם הנלקחת באופן קבוע או נלקחה ב-24 השעות לפני ההרדמה. כמו כן, הרופא ירצה לדעת האם המטופל עבר הרדמה בעבר, כיצד הגיב להרדמה, כמה זמן לקח לו להתאושש ועוד. שאלות אלו נועדו לעזור לרופא לקבוע את סוג החומר המרדים ומינונו ולדעת האם יש לתת תשומת לב מיוחדת למדדים מסוימים בזמן ההרדמה ובזמן ההתאוששות.

    מהן ההנחיות לפני השתלת שיניים בהרדמה מלאה?

    ביום ההשתלה, יש להגיע למרפאת השיניים בזמן ולהיות ערוכים לשהייה ארוכה. חשוב להגיע עם מלווה שכן אין לנהוג או לנסוע בתחבורה ציבורית לאחר ההליך ויש לדאוג למישהו שיחזיר את המטופל לביתו. הנחיות נוספות כוללות:

    • הרדמה מלאה דורשת צום של בין 6 ל-8 שעות לפני ההרדמה וצום מלא (ללא שתיית מים) שעתיים לפני ההרדמה. הנחיות מדויקות יינתנו על ידי הרופא המרדים או צוות המרפאה.
    • אין להפסיק לקחת תרופות קבועות ללא הנחיה מפורשת מרופא השיניים.
    • יש לדווח לרופא השיניים ולרופא המרדים על כל תרופה (גם ללא מרשם) שנלקחה ב-24 השעות האחרונות כולל תוספי תזונה.
    • אין לעשן מוצרי טבק או לשתות אלכוהול לפני ההליך.

    כיצד מבוצעת ההרדמה?

    הרדמה מלאה מבוצעת על ידי מתן תרופות בעירוי לווריד באמצעות ונפלון (צינורית דקה המוחדרת בעזרת מחט). לאחר הקבלה למרפאה ולקיחת מדדים, פגישה עם הרופא המרדים והחלפת בגדים לבגדי מרפאה/בית חולים המטופל יתבקש להיכנס לחדר הטיפולים ולשכב על מיטת הטיפולים. ההליך מתחיל עם סדציה נשאפת קלה. על אפו של המטופל מונחת מסכה. בשלב השני, המטופל מחובר לציוד ניטור מדדים והרופא המרדים מזריק את חומר ההרדמה ומחדיר את ציוד תומך הנשימה. בזמן הטיפול, המטופל מנוטר הן על ידי הרופא המרדים והן על ידי אחות הרדמה. לאחר שהרופא המרדים אישור שהמטופל אכן מורדם, רופא השיניים יתחיל בהשתלה.

    מה מרגישים במהלך הטיפול?

    היתרון הגדול של השתלת שיניים תחת הרדמה מלאה היא שלא מרגישים דבר וחצי דבר. הרדמה מלאה שקולה לשינה עמוקה ללא חלומות. מטופלים מתארים חוויות שונות בדקה או שתיים הראשונות של ההרדמה. חלקם מרגישים תחושת ריחוף, אחרים מרגישים מעט בחילה או סחרחורת. אך ברגע שחומר ההרדמה עושה את פעולתו לא מרגישים שום דבר. בדיוק כמו בזמן שינה, אין תחושת כאב, אין לחץ, התרגשות או חרדה, פשוט ישנים. לאחר סיום ההשתלה, הרופא המרדים מעיר את המטופל ומוודא שהוא חוזר לערות והמטופל מועבר להתאוששות.

    מה מרגישים לאחר הטיפול? האם יש תופעות לוואי?

    להרדמה כללית יש תופעות לוואי שעשויות להמשך עד 72 שעות בד"כ. רוב האנשים מרגישים תחושת בלבול, טשטוש וחוסר אוריינטציה לאחר ההתעוררות מההרדמה. אלו יכולות להמשך כמה דקות, כחצי שעה ואף יותר. ככל שזמן ההרדמה היה ארוך יותר כך לרוב לוקח זמן רב יותר להתאושש. בזמן זה המטופל לא זוכר היכן הוא נמצא, איך הגיע למקום, יכול לשאול שאלות משונות במקצת או לומר דברים שנשמעים מוזרים. לאחר שההשפעה של החומר המרדים פגה והמטופל חוזר לערות מלאה תופעות אלו מספיקות. תופעות לוואי שכוללות בחילה, כאבי בטן, צרידות וכאב גרון, כאב ראש, עייפות מוגברת, עלייה בחום הגוף וסחרחורת יכולות להמשך עד 72 שעות אך לרוב מפסיקות לאחר 24 שעות. חשוב לדאוג למלווה שייקח את המטופל לביתו ישהה אתו ב-24 השעות הראשונות.

    תופעות לוואי הקשורות להשתלה עצמה כוללות אי נוחות או כאב, נפיחות, שטף דם "סימן כחול" ודימום קל. אלו תופעות נפוצות שיעברו ללא כל התערבות לאחר כ-24 שעות ועד כשבוע. ניתן עם אישור הרופא, להשתמש במשככי כאבים ללא מרשם במידת הצורך. כמו כן, אפשר להיעזר בקומפרסים קרים לכ-10 דקות לסירוגין. הנחיות הנוגעות לאכילה ושתייה, היגיינה דנטלית וטיפול באזור ההשתלה יינתנו על ידי רופא השיניים.

    האם להרדמה מלאה יש תופעות לוואי ארוכות טווח? סיכונים? 

    הרדמה כללית היא הליך נפוץ מאוד, וותיק ומקובל ברפואה הכללית וברפואת השיניים. הסיכונים מעטים וסיבוכים הם נדירים ביותר. במידת הצורך, הרדמה כללית מבוצעת אפילו בתינוקות. לאחר כ-72 שעות לא צפויות תופעות לוואי ארוכת טווח הקשורות להרדמה. סיבוכים נדירים כוללים זיהום, קשיי נשימה, לחץ דם נמוך, כאב ראש חמור, עור או עיניים צהובות, תגובה אלרגית ועוד. מצבים אלו מחייבים פניה לגורם רופאי ללא דיחוי אך כאמור, אלו נדירים ביותר.

    האם כדאי לעבור השתלת שיניים בהרדמה מלאה?

    ברפואה בכלל וגם ברפואת השיניים, מבצעים את ההליך הפשוט ביותר עם התוצאות הצפויות הטובות ביותר. כך גם בכל הנוגע להרדמה. כאשר אפשר לבצע השתלת שיניים עם זריקה מקומית הרופא ימליץ על כך. במקרים בהם ניתן לעבור את ההליך תחת סדציה בעירוי ההעדפה היא לעשות זאת ולא למהר להציע הרדמה מלאה. רק כאשר הרופא יודע לאור ניסיונו ומומחיותו שהרדמה מלאה היא האפשרות היחידה או הטובה ביותר עבור המטופל הוא ימליץ על הרדמה מלאה.

    תשובות לשאלות נפוצות:

    מה ההבדל בין סדציה להרדמה מלאה?

    סדציה כוללת מספר רמות של הרדמה החל ממתן תרופת הרגעה קלה, דרך גז צחוק (סדציה נשאפת) ועד סדציה בעירוי. בסדציה מסוגים אלו המטפל נמצא ברמות משתנות של ערות ומודעות למתרחש. תחת גז צחוק למשל תחושת הזמן מהירה יותר, יש רגיעה ותחושת ריחוף קלה אך מודעות מלאה לכל מה שמתרחש. תחת סדציה בעירוי, המטופל נמצא במצב של בין ערות לשינה, יש תגובה לכאב, תיתכן תזוזה קלה אך המודעות למתרחש נמוכה מאוד אם קיימת בכלל. בסדציה המטופל נושם בכוחות עצמו. לעומת זאת, הרדמה כללית/מלאה היא השריית שינה הכולל שיתוק מלא של כל שרירי הגוף ולכן היא דורשת שימוש בציוד תומך נשימה, ניטור מדדים קפדני והיערכות מיוחדת. הרדמה מלאה יכולה להתבצע אך ורק על ידי רופא מומחה בהרדמה.

    האם ניתן לבצע השתלת שיניים בהרדמה מלאה בכל גיל?

    עקרונית כן, אין מגבלת גיל לביצוע השתת שיניים בהרדמה מלאה. כל עוד הבריאות הכללית של המטופל מאפשר לבצע את ההליך והרופא המרדים מאשר זאת, אפשר לעבור השתלה תחת הרדמה מלאה עד גיל 120.

    האם אפשר לבצע טיפולי שיניים נוספים תחת הרדמה מלאה?

    ניתן לבצע מספר טיפולים אחד אחרי השני תחת הרדמה מלאה. מטופלים שנדרשים לעבור סדרת טיפולי שיניים כולל השתלות יכולים לבחור באופציה של הרדמה מלאה ולעבור אותם בפעם אחת. כמובן שכל מקרה לגופו ויש להתייעץ על כך עם רופא השיניים.

    השתלת שיניים בהרדמה מלאה

    מאמרים נוספים בנושא רפואת שיניים

     ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    המרפאה ברחובות מורכבת מרופאים ומומחים בשלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.

    שיני חלב
    שיני חלב

    שיני החלב הן השיניים הראשונות, סימן למוכנות לעבור מחלב בלבד למזונות נוספים והן חלק בלתי

    קרא עוד »
    ד"ר גיא לוי

    מומחה לרפואת חניכיים