השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    אוגמנטציה – השתלת עצם בלסת

    אוגמנטציה היא השתלת עצם בלסת על מנת לתמוך בשתל דנטלי. שתלים דנטליים הם הפתרון הטוב ביותר לחוסר בשן אך על מנת להחדיר שתל יש צורך בעובי, גובה ואיכות עצם מתאימים. כאשר העצם אינה עבה מספיק הרופא עשוי לחשוש כי ההשתלה לא תצליח, כי השתל יחדור דרך העצם אל איברים סמוכים (למשל לסינוס בהשתלה בשיניים אחוריות עליונות) וכי האחיזה של השתל לא תהיה חזקה מספיק. על מנת ליצור תשתית הולמת לשתל ניתן לעבות את העצם על ידי השתלת עצם.

    באילו מקרים יש צורך באוגמנטציה?

    באופן כללי, בכל מקרה בו עצם הלסת אינה עבה או איכותית מספיק והרופא חושש כי שתל דנטלי לא יוכל לקבל בה אחיזה נאותה יש צורך באוגמנטציה. הסיבות לחוסר עצם כוללות למשל:

    • גיל מתקדם – מטבע הדברים, מרבית האנשים שנדרשים לעבור השתלת שיניים נמצאים בשנות ה-40 ומעלה לחייהם. ככל שגיל המטופל מתקדם יותר כך איכות העצם יורדת ולכן יש צורך בעיבוי שלה. למעשה, כ-40% מהמטופלים העתידים לעבור השתלת שיניים יצרכו השתלת עצם.
    • חבלה חזקה – לעיתים בעקבות טראומה ללסת נוצר מצב של חוסר עצם או איכות עצם ירודה.
    • בעקבות מצב בריאותי הפוגע באיכות העצם – ישנם מצבים בריאותיים הפוגעים באיכות עצמות הלסת. עבור מטופלים אלו אוגמנטציה אמנם נדרשת אך היא לא תמיד אופציה ריאלית בשל המצב הבריאותי. במקרים אלו ישנה חשיבות מכרעת לקבלת אבחון וייעוץ אצל רופא שיניים בעל ניסיון ומומחיות גבוהה בתחום למציאת פתרונות אפשריים.

    מהן שיטות האוגמנטציה הקיימות?

    ישנם שתי שיטות אוגמנטציה המבוצעות על ידי רופאי השיניים:

    • אוגמנטציה אופקית (הוריזונטלית) – כאשר עצם הלסת דקה מידי לביצוע השתלת שיניים או בעלת שיפועים מבוצעת השתלה אופקית. הרופא ממקם את העצם המושתלת במנח אופקי לעיבוי הלסת.
    • אוגמנטציה אנכית (ורטיקאלית) – כאשר גובה הלסת אינו מספיק להחדרת שתל יבוצע עיבוי של האזור. לרוב, מדובר על מצב בו שן הוסרה ולאחר זמן העצם עברה תהליך של ספיגה.

    בשתי השיטות לאחר ביצוע ההשתלה, הרופא מכסה את האזור בממברנה המפרידה בין ההשתלה לבין רקמות באזור. ההפרדה נחוצה כדי לאפשר לעצם זמן איחוי והיא חשובה במיוחד בהשתלות אנכיות להן סיכוי הצלחה נמוכים יותר מהשתלות עצם אופקיות.

    הבחירה בין שתי השיטות נעשית על פי ניסיונו הקליני של הרופא והנתונים של המטופל. הרופא יערוך בדיקות הדמיה כולל צילומים, צילום שיניים פנורמי ואפילו CT במידת הצורך.

    באילו חומרים משתמשים באוגמנטציה?

    השתלות עצם כיום מבוצעות בעזרת מספר חומרים שונים:

    השתלת עצם ממקור עצמי

    בשיטה זו קוצרים עצם ממקור אחר בגוף המטופל (לרוב הירך). פיסת העצם מוסרת בניתוח מקדים. לשיטה זו מספר חסרונות כאשר הגדול ביותר הוא הצורך לעבור ניתוח נוסף על כל הכרוך בכך (זמן החלמה, אי נוחות ותופעות לוואי וכד'). היתרון הוא שעצם ממקור עצמי לא תידחה על ידי הגוף ולכן עבור מטופלים עם עבר רפואי העלול לגרום לדחיית ההשתלה ההמלצה היא לעבור השתלת עצם ממקור עצמי ולא ממקורות אחרים.

    עצם ממקור חיצוני

    כפי שניתן לקצור עצם להשתלה מן המטופל עצמו כך ניתן גם מתורם או ממקור אחר מן החי. החסרונות של השתלת עצם ממקור עצמי הובילו לפיתוח של הליכים המאפשרים קצירת עצם ממקור חיצוני והתאמתה לשימוש במטופל הזקוק לכך. העצם עוברת תהליך עיבוד לכדי מדיום תשתית עליו יכולה לצמוח עצם חדשה והיא אינה מכילה חומר אורגני חי.

    מקור סינטטי

    עצם העשויה קרמיקה, סידן או חומר אחר.

    אוגמנטציה

    מהו מהלך השתלת העצם והאם ישנן תופעות לוואי?

    אוגמנטציה הוא הליך כירורגי נפוץ ברפואת השיניים, הוא נערך במרפאת השיניים תחת הרדמה מקומית בדומה להליכים דנטליים אחרים. במקרים מורכבים בלבד תידרש הרדמה בסדציה ובמקרים נדירים עוד יותר הרדמה מלאה. הליך אורך כ-45 עד 90 דקות במהלכן הרופא חושף את עצם הלסת, מחדיר את העצם המושתלת למקומה ותופר את החניכיים בתפרים.

    לאחר ההליך המטופל אינו מרגיש דבר בשל חומרי ההרדמה. ההמלצה היא לקחת משכך כאבים, להגיע הביתה ולנוח. ההחלמה הראשונית אורכת כשבוע במהלכו ישנה נפיחות באזור, מופיע כאב ואי נוחות. אלו תופעות טבעיות של הליכים כירורגיים ויעברו גם ללא כל התערבות. ניתן ואף כדאי לקחת משככי כאבים (בהמלצת הרופא) כל עוד מופיע כאב, מומלץ לקחת מספר ימי חופש מן העבודה ומטלות הבית ולאפשר לגוף להחלים בקצב שלו. חשוב מאוד לשמור על הוראות הרופא בכל הנוגע להיגיינה דנטלית, אכילה ושתיה וכמובן – להימנע מפעילות גופנית, מאמץ פיזי (גם קל כמו הרמת מצרכים או ילד קטן). מעשנים יתבקשו להפסיק לפני הניתוח ולא לחזור לעשן לפחות שבועיים אחריו מחשש לסיבוכים המאפיינים מעשנים בהליכים כירורגיים. ייתכן שהרופא יבקש לרשום אנטיביוטיקה ו/או נוגדי דלקת, יש לקחת את התרופות לפי הוראותיו. לאחר כשבועיים, כל תופעות הלוואי אמורות להיעלם וניתן לחזור לאכול כרגיל. מכאן מתחילה תקופת ההמתנה לאיחוי ועיבוי של העצם – בעצם ממקור עצמי עד 6 חודשים בעוד שבעצם ממקור חיצוני עד 10 חודשים.

    האם אוגמנטציה תמיד אפשרית? מה עושים כאשר אין אפשרות לעבור השתלת עצם?

    ישנם מטופלים שלא יכולים בשל סיבות בריאותיות מערכתיות לעבור אוגמנטציה והשתלת שיניים בשיטות מסורתיות. מטופלים אלו מכונים "מחוסרי עצם". בעבר, מטופלים אלו נדחו על ידי רופאי השיניים ונאלצו להסתפק בפתרונות כמו שיניים תותבות מן הדור הישן שלא שיפרו רבות את איכות חייהם. כיום, ישנם  חידושים בדמות שיטות השתלה מתקדמות, השתלות שיניים ללא צורך בעיבוי העצם ושימוש בשתלים בטכנולוגיות חדשות. רופא שיניים מקצועי ובעל ניסיון יוכל להציע מגוון פתרונות לכל מטופל ויחד איתו למצוא את השיטה המתאימה עבורו לשיקום קשת השיניים.

    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    מרפאת המומחים והרופאים מורכבת מרופאים מומחים משלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.