השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    שיניים הן ללא ספק אחד מהגורמים המרכזיים שמשפיעים על האסתטיקה והמראה שלנו. חיוך יפה ואסתטי מחזק את הביטחון וההערכה העצמית, ותמיד יהיה אחד הדברים הראשונים שאנשים מבחינים בהם כשהם פוגשים בנו לראשונה. לכן, אפשר לחלוטין להבין מדוע אנשים שחיים עם שיניים חסרות או שבורות, מרגישים לא פעם ירידה משמעותית בביטחון, בושה ולעיתים גם קושי לחייך בסביבת אנשים.

    התסכול והקושי רק גוברים ומתעצמים כאשר מניחים שתלים בחלל הפה, כדי לתקן את המחסור בשיניים או בחלקים מהן, אך מסיבה כלשהי הם לא נקלטים כראוי בתוך הפה, נפגעים, נופלים או דורשים הסרה יזומה וחיבור של שתלים חדשים. התהליך הזה מלווה לא פעם גם בקשיים נפשיים לא פשוטים, ולעיתים אף בכאבים כלשהם לאורך הדרך.

    למה שתלים מסוימים לא נשמרים לאורך זמן?

    חשוב להבין, הטכנולוגיה בתחום הרפואה הדנטלית משתפרת כל העת, וכיום רובם המוחלט של השתלים שמוכנסים לחלל הפה – יותר מ-98 אחוזים, נקלטים בהצלחה ויכולים להישמר ביעילות רבה ביותר גם עשרות שנים לאחר הטיפול, ובמקרים רבים אף לכל החיים. מוזמנים לקרא עוד בנושא כאן

    היעילות של שתלים כאלו עולה עוד יותר כאשר הם מותקנים על גשרים קבועים ויציבים, המיוצרים מחומרים איכותיים. זאת מכיוון שגשר כזה מאפשר לשתל לתפקד כמו השיניים הטבעיות בחלל הפה, ולחלק את הלחצים שפועלים על השיניים בצורה שווה ויעילה יותר.

    עם זאת, חשוב להבין כי אחרי ניתוח ההשתלה, גם למטופל יש אחריות לא מבוטלת לשמירה על השתלים ועל תוצאות הטיפול לאורך זמן. ההיגיינה ומידת ההגנה על השיניים מהוות גורמים מרכזיים בקביעת משך העמידות של השתלים ורמת הקליטה שלהם בחלל הפה.

    כדי להבטיח שהתוצאות יחזיקו לאורך שנים, חשוב לצחצח שיניים לפחות פעמיים ביום, לנקות בין השיניים בעזרת חוט דנטלי או קיסמים דנטליים, לבצע ניקוי עמוק אצל שיננית אחת לכמה חודשים על פי המלצתה, ולהגיע לביקורות אצל רופא השיניים לפחות בכל חצי שנה. ככל שתגלו יותר רצינות ונכונות לשמור על השיניים שלכם, כך תוכלו להימנע מביקור נוסף ולא נעים אצל רופא השיניים להחלפת השתלים בשלב מאוחר יותר.

    בנוסף להיגיינה לקויה של המטופל, יכולות להיות מגוון סיבות אפשריות אחרות לפגיעה בשתלים, שכוללות בין היתר איכות ירודה של העצמות שאליהן הם מחוברים, כמו גם זיהומים בחלל הפה או תכנון לקוי של השתלים על ידי המנתח. לכן, כדי להבטיח תוצאות איכותיות לאורך זמן, מומלץ לבצע את התהליך בעזרת רופא מיומן ומנוסה בתחום השתלים.

    באילו מקרים יש צורך להוציא באופן יזום שתלים ולהחליפם באחרים?

    גם אם השתל עצמו יציב ועל פני השטח אין בו שום בעיה, אך העצם שתומכת בו מתחת לפני השטח סובלת מהרס מתמשך, יהיה צורך להסיר אותו ולטפל בבעיה כדי למנוע החמרה שלה בעתיד. הסיבה להרס העצם יכולה להיות כאמור, עומס שהופעל עליה בעקבות תכנון לקוי של השתלים, או זיהום שגרם להרס שלה עם הזמן. במקרים מסוימים, העצם יכולה להיהרס גם בעקבות ניתוח ההשתלה עצמו, או היגיינה לקויה של חלל הפה לפני הניתוח או אחריו.

    את השתל יהיה צורך להסיר גם כאשר אחרי קליטתו בחלל הפה מופיעים סימנים בעייתיים כמו מוגלה, כאב מקומי, דימום מסיבי ועוד. החלפה של השתל תאפשר כאמור, להפחית את הנזק לחלל הפה, לתקן את הבעיה ולשפר את הבריאות הדנטלית בטווח הקצר והארוך.

    אז איך מתקנים את הנזק שנגרם בחלל הפה?

    קיימות כמה גישות שמאפשרות לצוותים הרפואיים להתמודד עם מצב שבו השתל לא נקלט כראוי בחלל הפה. אם מדובר בזיהום חיידקי באזור השתל, ניתן לבצע את מה שנקרא בשפה המקצועית "הטריה" – הסרה של הרקמה המזוהמת באמצעים כירורגיים ושימוש בתרופות נוגדות חיידקים (אנטי-בקטיריאליות). במידת הצורך, יתבצע הליך פולשני יותר כדי להציל את הרקמות הפגועות, ולשקם את העצמות שתומכות בשתלים, או בשיניים בסביבתם.

    אם התהליך הזה מצליח, לא יהיה צורך לעקור את השתל ולהחליפו. עם זאת, במקרים מסוימים העקירה היא בלתי נמנעת ונדרשת כדי לשפר את הבריאות הדנטלית ולמנוע נזק נרחב יותר בעתיד.

    איך מחליפים שתלים בחלל הפה?

    בעבר היו משתמשים במכשירים כמו מקדחים, או מלקחיים להוצאת השתלים ולהחלפתם. המכשירים האלו גרמו לא פעם נזקים לשורשים ולעצבים בחלל הפה והובילו לכאבים ולתופעות לוואי לא נעימות, שיצרו לא פעם פחד ובהלה בקרב מטופלים.

    עם זאת, חשוב להבין כי כיום ישנן שיטות יעילות בהרבה וכואבות הרבה פחות לבצע את התהליך הזה ולהפחית את התסמינים הלא נעימים שנלווים אליו. בשנים האחרונות החלו להשתמש במרפאות שיניים ברחבי העולם בערכה להסרת שתלים (FRS) הכוללת מפתח דינמו-מטרי, וכלים נוספים שמאפשרים כאמור הסרה יעילה יותר של השתל מחלל הפה. הפעולה מתבצעת בהברגה ולא במשיכה אגרסיבית, מה שמאפשר תהליך נעים ובעיקר פחות טראומטי לחלל הפה.

    ומה עושים אחרי הסרת השתלים הישנים?

    לאחר הסרת השתלים שניזוקו, יידרש הרופא המטפל לבצע הערכה של הבריאות הדנטלית באזור שבו בוצע הטיפול ולהיערך לביצוע שתלים חדשים. במידת הצורך, אם נגרם נזק משמעותי לעצם שאמורה לתמוך בשתלים, תתבצע השתלה של עצם חדשה, כדי להימנע מצורך בהחלפה נוספת של השתלים בעתיד. צילום CT יאפשר לנו להעריך מחדש את מצב חלל הפה, וליצור שתלים חדשים שיותקנו בחלל הפה ויישמרו, כך אנו מקווים, לעוד שנים רבות וייתכן כי גם לכל החיים.

    השתלים שמוכנסים לחלל הפה כוללים שני חלקים: בורג מטיטניום שמחליף את שורש השן וכן כתר זמני מאקריל, או כתר קבוע מחרסיניה או מזרקוניה, שהינם חומרים עמידים שדומים במרקם ובצבע שלהם לאלו של השיניים הטבעיות בפה שלנו. ייתכן כי בשלב הראשון נחבר את הבורג ורק לאחר כמה ימים נחבר את הכתר הקבוע, אשר ישלים את המראה של תחליף השן.

    לאורך כל התהליך, חשוב מאוד לשמור על סבלנות ועל אורך רוח. אנשים רבים מגיעים לתהליך הזה כשהם כבר מתוסכלים, עייפים מביקורים אצל רופאי שיניים ורוצים כבר להשאיר את התחושות הקשות שמעורבות בתהליך הזה מאחוריהם. אולם, כדי להבטיח שהפעם התהליך יהיה יעיל וגם ימנע מכם את הצורך לעבור אותו בפעם השלישית, נדרש זמן כדי לתכנן כראוי, לבחון היטב את הבריאות הדנטלית שלכם ולהכין את הברגים והכתרים שיתאימו לכם בדיוק, ויוכלו לשמש אתכם עוד שנים רבות.

    כדי לעשות זאת, חשוב לבחור ברופא שאתם סומכים עליו ועל הכישורים והמקצועיות שלו, לעקוב בקפידה אחר ההוראות שלו ולמלא אותן במלואן. זכרו כי הרופא שמטפל בכם יודע טוב מכולם איך לשפר את הסיכויים לקליטת השתלים ולהבטחת הקיום שלהם בעתיד.

    למה לצפות בימים ובשבועות שאחרי הטיפול?

    טיפול השתלים בדרך כלל אורך כמה מפגשים, אך התהליך עצמו נחשב די פשוט ביחס לטיפולים דנטליים אחרים, וההתאוששות ממנו נחשבת מהירה יחסית. כבר ביום שאחרי הניתוח עצמו, תוכלו לשוב לפעילות מלאה ואפילו לעבוד. עם זאת, ייתכן כי תחושו רגישות מסוימת, או כאב מקומי בשיניים, אלה צפויים לחלוף אחרי כמה ימים.

    כדי לשפר את סיכויי ההצלחה, ייתכן כי תידרשו ליטול אנטיביוטיקה בימים שאחרי הניתוח, על מנת להפחית את הסיכון לזיהום. ההחלטה על נטילת התרופה והמינון תתקבל כמובן על ידי הרופא המטפל. זכרו כי חשוב כאמור גם לשמור בעצמכם על היגיינת הפה בצורה המיטבית, לצחצח שיניים, לנקות בין רווחי השיניים, לבקר אצל השיננית ואצל רופא השיניים וגם לשטוף את חלל הפה בחומר חיטוי מיוחד בימים שאחרי הניתוח, בהתאם להמלצת הרופא המטפל.

     ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    המרפאה ברחובות מורכבת מרופאים ומומחים בשלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.

    מאמרים נוספים בנושא השתלות

    ד"ר גיא לוי

    מומחה לרפואת חניכיים