השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    לשיננית יש את אחד התפקידים החשובים ביותר בצוות רפואת השיניים ומומלץ בחום לא לפספס אצלה ביקורים. חלק מהאנשים מתנהלים בצורה שגויה כאשר הם מגיעים אל לרופא שיניים רק כאשר יש כאב או בעיה. גם הדעה הרווחת שיש להגיע לשיננית רק במקרה של בעיות חניכיים שגויה וכך מפספסים את האפשרות למנוע נזקים בעתיד על ידי בדיקות שיניים וטיפולי שיננית.

    טיפולים קבועים אצל שיננית הם קצרים (20-30 דקות תלוי במצב המטופל) אך יעילים מאד. השיננית מבצעת ניקוי יסודי ומעמיק (לא כזה שאנחנו יכולים לעשות לבד) ומסירה שכבות של רובד חיידקים, שאריות אוכל ואבנית שהצטברו. הניקיון החשוב שמבצעת השיננית תורם לבריאות השיניים והחניכיים ומונע עששת, דלקות ומחלות חניכיים שהן מחלות שכיחות מאד המופיעות בעיקר אצל אנשים שאינם מקפידים על הגיינה נכונה יומיומית וטיפולים קבועים אצל שיננית.

    הפעולות החשובות שמבצעת השיננית

    1. בדיקה ואבחון מצב הפה והשיניים.

    2. ניקוי יסודי ועמוק של השיניים כולל הכתרים והשתלים.

    3. הסרת רובד החיידקים, האבנית והכתמים שהצטברו בשיניים.

    4. הסרת תפרים לאחר ניתוח חניכיים.

    5. לקיחת מידות של השיניים להמשך טיפול.

    6. מריחת חומרי הגנה כגון פלואוריד.

    7. מתריעה אם יש חשד להתפתחות מחלת חניכיים.

    8. מבצעת צילומי רנטגן בעת הצורך.

    9. השיננית גם מדריכה ונותנת טיפים חשובים בכל הנוגע לשמירה על היגיינת השיניים ובריאות הפה והחניכיים, מייעצת בנושא תזונה למניעת עששת,
    מקנה הרגלי צחצוח נכונים ומסבירה על שימוש נכון בחוט דנטלי ובאיזה מברשת שיניים עדיף להשתמש וכן מעדכנת לגבי אביזרים חדשים ומומלצים שכדאי לרכוש.

    החשיבות של השיננית בשמירה על בריאות הפה

    השיננית היא חלק חשוב מאד מעולם רפואת השיניים ותפקידה חשוב מאד. הטיפול המניעתי אצל השיננית שומר על הגיינת הפה ובריאות השיניים והחניכיים נשמרת לאורך זמן כאשר מקפידים על טיפולי שיננית קבועים.

    האבנית (פלאק) המצטברת על השיניים עשויה משאריות מזון וחיידקים.
    צחצוח שיניים יום יומי הוא בגדר חובה כמובן אך לא מספיק לניקיון יסודי של חלל הפה משום שיש חיידקים המצטברים במקומות שמברשת השיניים לא מגיעה אליהם (גם לא חשמלית). לכן על מנת לשמור על היגיינה מקסימלית, טיפולי שיננית הם הפתרון הטוב ביותר להסרת האבנית, מניעת נזקים בשיניים ובחניכיים ושמירה על אסתטיקה.

    טיפולי שיננית מסייעים רבות מבחינה בריאותית וגם מבחינה אסתטית. הטיפולים מונעים נסיגת חניכיים ומחלות חניכיים, מונעים עששת (חורים בשיניים), מסייעים להפגת ריח רע מהפה, מסלקים את החיידקים, מקלים על נזקי העישון, משפרים באופן משמעותי את אסתטיקת השיניים ומהווים חלק בלתי נפרד וחשוב מאד מטיפולי הלבנת שיניים.

    שאלות ותשובות

    אם אצחצח שיניים כמה פעמים ביום, אוכל להפחית את כמות האבנית בשיניים?

    לא. חשוב וצריך לצחצח שיניים פעמיים ביום (בוקר וערב) עם מברשת שיניים שראשה קטן וסיביה רכים ומעוגלים ולעשות שימוש עם שטיפות פה המכילות פלואוריד המחזק את השיניים ובנוסף להגיע לטיפולי שיננית פעמיים בשנה. חשוב להבין שצחצוח שיניים מוגבר בצורה מוגזמת עלול לגרום לנזק ולא תועלת כמו שחיקת השיניים והחניכיים. בנוסף, השיננית מגיעה אל מקומות בשיניים שמברשת שיניים מפספסת לרוב, ולכן יש הצטברות של חיידקים ושאריות מזון גם כאשר מקפידים על צחצוח שיניים נכון בכל יום.

    האם האבנית עלולה להצטבר גם על כתרים ושתלים?

    כן. למעשה האבנית אינה ידידותית כלל לשתלים והיא מצטברת גם על כתרים, שתלים, שיניים תותבות ועלולה לגרום להם לא להחזיק מעמד לאורך זמן.
    בנוסף, כשיש אבנית על כתרים, יש סיכוי גבוה שתתפתח נסיגת חניכיים.

    טיפולי שיננית מיועדים רק למבוגרים.

    לא נכון. גם ילדים צריכים ללכת לטיפולי שיננית, רצוי מגיל 6.

    האם נשים בהריון יכולות לבצע טיפול שיננית?

    נשים בהריון צריכות להקפיד על טיפולי שיננית, כל שכן בזמן ההריון בו השיניים מאד רגישות ועלולות לפתח עששת בתדירות גבוהה יותר.

    טיפולי שיננית מאריכים את חיי השן.

    נכון. אנשים המקפידים על טיפולי שיננית קבועים האריכו את חיי השיניים שלהם בכך שחסכו לעצמם טיפולי שיניים ומחלות חניכיים.

    מתי ובאיזו תדירות מומלץ ללכת לשיננית?

    לשיננית מומלץ ללכת פעמיים בשנה (כל חצי שנה) – ילדים ומבוגרים.
    לאנשים מעשנים מומלץ ללכת 3 פעמים בשנה בשל נזקי העישון.
    במקרה של חניכיים נפוחות או דימום בזמן צחצוח השיניים, יש להגיע לשיננית בהקדם האפשרי ולבדוק מה הסיבה לכך.

     

    מאמרים נוספים בנושא אסתטיקה ושיקום הפה

     ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    המרפאה ברחובות מורכבת מרופאים ומומחים בשלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.

    ד"ר גיא לוי

    מומחה לרפואת חניכיים