סדציה בטיפולי שיניים Sedation Dentistry

סדציה היא טשטוש הכרתי, שימוש בתרופות על מנת לשנות את התודעה של המטופל ולהכניס אותו למצב של רוגע, רפיון ו/או טשטוש.
    סדציה משמשת ברפואה כללית לביצוע מגוון רחב של הליכים למשל בדיקות כמו קולונוסקופיה או הליכים זעיר פולשניים. רפואת השיניים גם עושה שימוש בסדציה ברמות שונות כדי להקל על מטופלים, לעזור להם לעבור את טיפול השיניים בצורה רגועה ומהירה יותר ולאפשר טיפולים מורכבים.

מה ההבדל בין הרדמה מקומית לסדציה? מתי ממליצים על סדציה בטיפולי שיניים? איזה סוגי סדציה קיימים והאם ההליך בטוח?

מה ההבדל בין סדציה להרדמה מקומית והרדמה כללית/מלאה?

הרדמה מקומית הנהוגה בטיפולי שיניים נעשית בזריקה, המטרה שלה היא לשכך כאב באזור הטיפול. היא משפיעה רק על האזור בו היא ניתנת ואין לה השפעה כוללת על הגוף, על המודעות לטיפול ועל הרגשתו הכללית של המטופל.

לאומת זאת, סדציה על כל סוגיה (פרטים על סוגי הסדציה השונים בהמשך) משפיעה השפעה כללית על המטופל. ההשפעה יכולה להיות מתונה מאוד כמו למשל בסדציה נשאפת (גז צחוק) ויכולה להיות עמוקה יותר כמו בטשטוש הניתן ישירות לווריד. במהלך סדציה המטופל נמצא בדרגות שונות של ערות ומודעות למתרחש סביבו, תלו בסוג ורמת הסדציה.

ההבדל המהותי בין סדציה להרדמה כללית (השריית שינה, הרדמה מלאה) הוא בשיתוק השרירים כולל שרירי הנשימה. בהרדמה מלאה, תרופות ההרדמה גורמות לחוסר תגובה מוחלט וחוסר מודעות מלא כולל חוסר תגובה לכאב. לכן, הרדמה מלאה נעשית בשילוב מכשור תומך נשימה ועל ידי רופא מרדים בלבד בעוד שסדציה לא דורשת מכשור מן הסוג הזה ויכולה להתבצע גם על ידי מי שאינו רופא מרדים אך הוכשר והוסמך לכך.

באילו מקרים ממליצים לעבור טיפולי שיניים בסדציה?

כל אדם שרוצה לעבור טיפול שיניים בסדציה יכול לעשות זאת במרפאה המורשית לכך ועם רופא שעבר הסמכה בתחום. ישנם מקרים בהם רופאי שיניים ממליצים על סדציה לרווחת המטופל, למשל:

• מי שסובל מחרדה דנטלית – ישנם לא מעט אנשים שסובלים מחרדה דנטלית, פחד מטיפולי שיניים. חלקם אף נמנעים מכל ביקור במרפאת השיניים ובטח ובטח מקבלת טיפול גם אם הוא נחוץ ואף דחוף. עבור מטופלים אלו, סדציה משקיטה את החרדה, עוזרת לעבור את הטיפול בקלות רבה יותר, מאפשרת לשמור על בריאות השיניים ולהימנע מהזנחה. הטיפול תחת סדציה אף יכול להיות סוג של "חוויה מתקנת" עבורם מכיוון שהוא נחווה כמהיר יותר וקל יותר.
    • בטיפולים ארוכים ומורכבים – גם מי שלא סובל מחרדה דנטלית עשוי להתקשות לעבור טיפול שיניים ארוך ומורכב ולכן במצבים אלו רופא השיניים יכול להמליץ על סדציה כדי להקל על המטופל. בנוסף, הליכים הדורשים דיוק רב מאוד בהם כל תזוזה של המטופל עלולה להשפיע על תוצאות הטיפול נהוג לעשות תחת סדציה. אלו כוללים למשל: עקירת שן בינה תחתונה, ניתוח של הזזת עצב, הרמת סינוס פתוחה ועוד.
    • מי שלא ניתן להשיג את שיתוף הפעולה שלו – אנשים שסובלים למשל מרעד בלתי נשלט שגורם להם לזוז באופן לא רצוני, מי שסובל מנכות קונטיבית או רגשית ולא ניתן להשיג את שיתוף הפעולה שלו וכד'.
    • מטופלים הסובלים מרפלקס הקאה מוגבר.

למי לא יתאפשר לעבור טיפול שיניים תחת סדציה?

החומרים המשמשים לסדציה נחשבים לבטוחים מאוד, ההליך הוא שגרתי ברפואה הכללית ודי נפוץ גם ברפואת השיניים, אין לו תופעות לוואי מיוחדות והוא מוצע לאנשים בכל הגילאים.
    למרות זאת, נשים בהריון ומי שסובל בעיה בריאותית שאינה מאפשרת לקבל חומר הרדמה או כאשר ישנו חשש לבעיות נשימה בזמן ההליך לא יוכל לעבור סדציה. יש להתייעץ הן עם רופא השיניים והן עם הרופא המטפל במקרים אלו.

מה היתרונות בטיפול שיניים תחת סדציה?

לטיפולי שיניים בסדציה ישנם מספר יתרונות משמעותיים:

• פחות "זמן כיסא" – כשהמטופל שלו, רגוע וגופו רפוי הטיפול נעשה מהר יותר. זה הוא יתרון גדול עבור מי שמתקשה לשכב באותה תנוחה לאורך זמן בין אם מסיבות פיזיות או חשש מטיפולי שיניים.
    • הטיפול בטוח יותר – במהלך טיפולי שיניים, במיוחד מורכבים הדורשים שימוש בציוד דנטלי רגיש בפיו של המטופל תזוזה קלה עשויה לגרום לפציעה. כאשר המטופל נמצא תחת טשטוש הסיכוי שיזוז במהלך הטיפול כמעט אפסי ולכן הטיפול בטוח יותר.
    • שילוב מספר טיפולים יחד – סדציה גורמת לתחושה שהזמן עובר מהר יותר ולכן אפשר בהחלט לשלב מספר טיפולים אחד אחרי השני מבלי לגרום לחוסר נוחות למטופל.
    • חוויה חיובית – אנשים רבים חוששים מטיפולי שיניים, במיוחד טיפולים מורכבים שדורשים "זמן כיסא" ארוך, מהכאב של הזריקה וכד'. טיפול שנעשה בסדציה משכיח את ההליך, מאפשר למטופל לעבור אותו בקלות רבה יותר כי הוא רגוע, חסר חרדה או פחד, שלו ומשתף פעולה. עבור מי שסובל מחרדה דנטלית מדובר על פתרון מצוין.

האם יש חסרונות?

למרות שלטיפולי שיניים בטשטוש יש יתרונות רבים, חשוב לדעת שההליך אינו כלול במחיר טיפול השיניים ונעשה בתוספת תשלום. שנית, בסדציה עמוקה בהזרקה לווריד ישנו סיכון מזערי של זיהום (כמו בכל הזרקה מכל סוג). שלישית, במידה והמטופל מעולם לא עבר הליך כלשהו תחת סדציה או הרדמה מלאה ישנו סיכון נדיר ביותר של תגובה שלילית לחומר. בנוסף, סדציה לא מתאימה להליכים ארוכים במיוחד, במקרים אלו יומלץ על הרדמה כללית. ככל שמדובר בהרדמה כללית ישנם סיכונים מסוימים שיש לתת עליהם את הדעת ולהתייעץ לגביהם מול הרופא המרדים.

סוגי סדציה

בדרך כלל כשאומרים "סדציה" הכוונה היא לטשטוש הכרתי בעזרת תרופת הרגעה הניתנת לווריד. זו אמנם אפשרות אחת, אך לא היחידה וישנן אפשרויות נוספות:

• תרופת הרגעה קלה – ניתן בתיאום מראש עם רופא השיניים להיעזר בתרופת הרגעה קלה. את התרופה יש לבקש מרופא המשפחה ולקחת לפי הוראותיו לפני טיפול השיניים. תרופות אלו עוזרות למתן חרדה אך לא גורמות לטשטוש הכרתי.
    • תרופת הרגעה בינונית – תרופות בהשפעה עמוקה יותר הגורמות לטשטוש ונמנום. במרבית המקרים, המטופל יהיה ער למתרחש סביבו, יזכור את כל או רוב הטיפול ויוכל לשתף פעולה תוך כדי.
    • סדציה נשאפת – "גז צחוק" (תחמוצת החנקן Nitrous oxide) הוא סוג נפוץ מאוד של טשטוש בטיפולי שיניים. את הגז נושמים דרך מכשיר קטן המונח על האף ומחובר לבלון הגז. החומר גורם לטשטוש קל עד בינוני (הרופא יכול לכוון את העוצמה במהלך הטיפול). התחושה היא בין רגיעה לבין ריחוף קל בנוסף לשינויים בתפיסת הזמן – גז צחוק גורם לתחושה שהזמן עובר מהר יותר. המטופל ער למתרחש במהלך הטיפול, יכול להגיב למתרחש סביבו ויזכור את רוב או כל הטיפול.
    • סדציה עמוקה בעירוי – טשטוש הכרתי המושג באמצעות מתן תרופת הרגעה לווריד (IV). ההליך נעשה דרך ונפלון (צינורית פלסטיק המוחדרת לווריד בעזרת מחט). חומר ההרדמה גורם למצב דמוי שינה, המטופל אמנם יכול להשמיע קולות אך למעשה הכרתית הוא ישן. בסדציה לווריד לא מרגישים את מהלך הטיפול, מרבית המטופלים לא זוכרים דבר מהטיפול מרגע שחומר ההרדמה מתחיל להשפיע.

מה מרגישים במהלך טיפול שיניים בסדציה?

המטרה של סדציה היא טשטוש, הרגעה ורגיעה עבור המטופל. בסדציה עמוקה לווריד למעשה גורמים למצב דמוי שינה וכך זה מרגיש. כשחומר ההרדמה מתחיל להשפיע המטופל נרדם או כמעט נרדם ומתעורר רק כאשר השפעת החומר פגה. במהלך הטיפול לא מרגישים כאב, לא מרגישים חרדה או פחד, אין מודעות למה שמתרחש ואין כמעט תגובה של המטופל. בסדציה נשאפת (גז צחוק) נשארת מודעות למה שקורה במהלך הטיפול אך רמת החרדה יורדת, ישנה רגיעה ורפיון של הגוף ותחושת ריחוף מסוימת.

האם נדרשת הכנה מיוחדת לפני טיפול שיניים בסדציה?

הכנות לקראת כל טיפול בכל רמה של הרדמה יינתנו על ידי רופא השיניים או הרופא המרדים. באופן כללי, ככל המדובר בתרופות הרגעה קלות או בינוניות בבליעה לרוב אין הנחיות מיוחדות. כאשר מדובר על שימוש בגז צחוק יש צורך בצום של 3 שעות לפני ההליך, בסדציה לווריד מקובל צום של 6 שעות. מי שעתיד לעבור סדציה עמוקה בעירוי יתבקש לעשות מספר בדיקות לפני כולל בדיקות דם ובדיקות כגון אק"ג בהתאם למצבו הבריאותי הכללי וגילו.

האם סדציה גם משככת כאב?

המטרה של סדציה היא להרגיע את הגוף, להשקיט חרדה ופחד מהטיפול, לעזר למטופל לעבור את ההליך בקלות רבה יותר. אך חומרי ההרדמה המשמשים בתהליך הסדציה אינם מיועדים לשיכוך כאב. אמנם בזמן הטיפול, השפעת הסדציה בהחלט יכולה להשכיח כאב אך חומר ההרדמה אינו משכך כאבים. לכן, נהוג לשלב גם הרדמה בזריקה כחלק מטיפול השיניים. ההרדמה ניתנת לאחר שהשפעת הסדציה החלה כך שהמטופל לא מרגיש אפילו את זריקת ההרדמה.

מה קורה אחרי הטיפול? מהן ההנחיות לאחר הטיפול?

מיד לאחר סיום טיפול השיניים, הרופא יעיר את המטופל מהסדציה ויישאר לידו עד שהוא משוכנע כי המטופל אכן ער ומצבו טוב. המטופל יישאר להשגחה במרפאה עד להתפוגגות מלאה של חומרי ההרדמה וחזרה למצב של ערות ומודעות. ישנם אנשים שלא מרגישים תופעות לוואי כלשהן בעוד שאחרים יחוו בחילה או אף הקאה, כאב ראש ורצון עז לישון. אלו יחלפו מעצמם ללא כל התערבות. רק לאחר שהמטופל מתאושש לחלוטין הרופא יאשר לו לחזור לביתו.

חשוב מאוד לפעול לפי הנחיות הרופא למשל:

• אין לנהוג או לנסוע בתחבורה ציבורית, יש לדאוג למלווה שייקח את המטופל לביתו בתום הטיפול וישהה עימו במהלך 24 השעות הראשונות.
    • רצוי מאוד לקחת חופש מן העבודה, אין לעסוק בפעילות גופנית, יש לקחת אתנחתא ממטלות הבית ובאופן כללי להשתדל לנוח.
    • אין לצרוך אלכוהול או מוצרי טבק לאחר ההליך (באופן כללי לאחר טיפולי שיניים ישנו איסור).
    • יש לצפות לעייפות מוגברת, רצון לישון וחוסר בהירות מחשבתית. רצוי לא לנסות לעשות פעולות הדורשות ריכוז רב או לקבל החלטות בעלות משמעות.
    • יש לידע את הרופא על כוונה לקחת תרופות או תוספי מזון.

כמובן שחשוב מאוד להקפיד גם על הנחיות שניתנו לאחר טיפול השיניים ללא קשר לסוג ההרדמה במהלך הטיפול. כך למשל יש לקחת אנטיביוטיקה אם הרופא רשם אותה, לשים לב למה מותר ואסור לאכול, כיצד לשמור על היגיינה לאחר טיפול השיניים וכד'.

כמה זמן לוקח להתאושש מהסדציה?

התאוששות מטשטוש הכרתי תלויה בסוג הסדציה ורמת הסדציה לצד קצב ההתאוששות האינדיבידואלי של כל מטופל. אלא אם כן המטופל עבר סדציה בעבר, קשה להעריך כמה זמן ייקח לו להתאושש עד למצב של ערות מלאה.

ישנם אנשים שחוזרים למצב הכרתי מלא לאחר כחצי שעה, אחרים זקוקים למספר שעות כדי להתאושש לחלוטין. נפוץ מאוד להמשיך להרגיש השפעה מסוימת ב-24 השעות הראשונות: עייפות מוגברת, איטיות מחשבתית ובחילה. חשוב לפעול לפי הנחיות הרופא לאחר הטיפול, במיוחד כדאי לחזור הביתה ולנוח, להימנע ממאמץ גופני ובאופן כללי לאפשר לגוף רגיעה ב-24 השעות לאחר הסדציה.

האם לסדציה יש תופעות לוואי ארוכות טווח?

לסדציה ככלל אין השפעות ארוכות טווח. לאחר שחומרי ההרדמה מתפוגגים לא צפויות תופעות לוואי לטווח ארוך ואין השפעה כלשהי על המטופל. ההליך נחשב לבטוח מאוד, די שגרתי ברפואה באופן כללי ומקובל גם ברפואת השיניים הן במבוגרים והן בילדים.

תשובות לשאלות נפוצות:

מי מוסמך לבצע סדציה?

בעוד שכל רופא שיניים יכול לבצע הרדמה מקומית, על מנת לבצע סדציה על הרופא לעבור הסמכה ייעודית. כל רמה של סדציה דורשת הסמכה נוספות. כך למשל מתן סדציה בגז צחוק (סדציה נשאפת) אפשרי רק על ידי רופא שיניים שעבר קורס ייעודי או מומחה שהתמחותו כללה סדציה בגז צחוק. מתן סדציה בינונית (טשטוש לווריד) אפשרי רק על ידי מומחה פה ולסת או מומחה ברפואת שיניים לילדים שהתמחותו כללה גם מתן סדציה מסוג זה. במקרים מסוימים רופא שיניים כללי יכול לעבור קורס בסדציה מתונה ולקבל הסמכה לכך. הרדמה מלאה לאומת זאת, תתבצע רק על ידי רופא מומחה בהרדמה.

ניתן לבדוק אם רופא השיניים אכן מוסמך לבצע סדציה על ידי פניה משרד הבריאות עם מספר הרישיון של הרופא.

האם כל מרפאת שיניים רשאית להציע טיפולים תחת סדציה?

רק מרפאת שיניים שקיבלה אישור לכך ממשרד הבריאות ועמדה בכל הקריטריונים הדרושים יכולה להציע שירותי סדציה כחלק מהטיפול במרפאה. כל רמה של סדציה דורשת אישור נפרד. על המרפאה להיות מצוידת בציוד המתאים למתן הסדציה ועל הצוות להיות מוכשר ומוסמך בהליך.

סדציה בטיפולי שיניים

המרפאה ברחובות מורכבת מרופאים ומומחים בשלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.