כאב שיניים שלא עובר

לכאבים בשיניים יש מספר גורמים אפשריים, למרבה ההפתעה הם לא תמיד קשורים ישירות בשן עצמה (פרטים בהמשך) אך המשותף לכל הסיבות לכאב שיניים הוא פגיעה כלשהי ברקמות הרכות של פנים השן (מוך) או בחניכיים העוטפות את השן. למרות שחיצונית, השיניים שלנו מאוד חזקות תודות לשכבת אמייל העוטפת אותן, פנים השן רך ובמידה והוא חשוף הוא עשוי לסבול מזיהומים הגורמים בסופו של דבר, לכאב. כמו כן, כאשר ישנה פגיעה פיזית, כמו למשל בעקבות חבלה או בעקבות מחלה דנטלית כלשהי נחוש כאב שיניים. כמו כן, ישנם גורמים שלא קשורים לשן עצמה כלל וכלל אלא למערכת הלסת-פנים-שיניים באופן כללי וגורמים סיסטמתיים נוספים שאמנם מתבטאים בכאב באזור הלסת והשיניים אך אינם מעידים על מחלה דנטלית.

מה גורם לכאב שיניים שלא עובר?

כפי שציינו, ישנם גורמים רבים לכאב שיניים, חלקם קשורים ישירות לשיניים עצמן וחלקם למערכות אחרות. לרוב, כשמתחיל כאב שיניים הוא לא יעבור מעצמו ויש לגשת למרפאת השיניים לבדיקה וטיפול. הסיבה לכך היא שלבעיות שיניים יש נטייה להחמיר עם הזמן ועם הזנחת הטיפול. הדבר נכון במיוחד למחלות דנטליות כמו עששת ודלקת חניכיים. הגורמים הנפוצים לכאב שיניים שלא עובר הם:

עששת

הגורם מס' 1 לבעיות דנטליות הוא עששת. עששת היא מחלה דנטלית הנגרמת בשל ריבוי חיידקים מזיקים בחלל הפה. החיידקים תוקפים את השיניים וגורמים לנזקים באמייל השן. לאחר שהם הצליחו לחדור מבעד לאמייל החיידקים מצרבים ללא מפריע במוך השן והורסים אותו. זו היא עששת והתוצאה שלה היא חורים בשיניים. ללא טיפול החור שנוצר לא יחלים ובסופו של דבר יגרום לכאב שלא עובר, במקרים קשים עד לעקירה של השן.

דלקת חניכיים

בנוסף לפגיעה בשיניים עצמן, חיידקים בחלל הפה יכולים לפגוע גם בחניכיים. החניכיים הם רקמה חיה ורכה המכילה כלי דם ועצבים והיא פגיעה במיוחד לזיהום חיידקי. כאשר הזיהום מתרכז בבסיס השן הוא יכול ליצור כיסים בים החניכיים לבין השן בהם הוא מתרבה וממשיך לגרום לדלקת. התסמינים של דלקת חניכיים הם אדמומיות בשיניים, דימום מהחניכיים וכאב הן בלעיסה והן ללא קשר ללעיסה. כאב שיניים שלא עובר בהחלט יכול להיות בשל דלקת חניכיים. ללא טיפול דלקת חניכיים תחמיר ועשויה לגרום לנסיגת חניכיים ונזקים חמורים לשיניים שלא לדבר על כאב מתמשך וקושי ממשי באכילה.

דלקת בשורשי השיניים

כאשר דלקת מגיעה אל עומק השיניים ועד לשורשים של השן יופיע בדרך כלל כאב חזק ומשמעותי. זה השלב בו מרבית האנשים מגיעים למרפאת השיניים במצב חירום עם כאב שלא ניתן לשיכוך באמצעים רגילים כמו תרופות ללא מרשם. הסיבה לכאב מסוג זה היא פגיעה ישירה בעצבים העוברים בשורשי השיניים. במקרים אלו הכאב לא יעבור ללא טיפול. הטיפול המיידי הוא לרוב נטילת אנטיביוטיקה לריפוי הדלקת ומשככי כאבים להתמודדות עם הכאב. לאחר שהדחת תת שליטה ניתן לטפל בשן עצמה ולרפא אותה.

שתלים

שתלים בשיניים יכולים לגרום לכאב שלא עובר אם מתפתחת דלקת בשתל – אימפלנטיטיס. כאשר דלקת מגיעה אל השתל עצמו או בסמוך לו יכול להופיע כאב משמעותי שלא עובר עד לטיפול בבעיה.

אמצעי שחזור ישנים או לא מותאמים היטב

כתרים, גשרים, שתלים וכדומה שלא מתוחזקים כראוי או נמצאים בשימוש זמן רב מידי יכולים לגרום לכאב ואי נוחות משמעותית למטופלים. אם מופיע כאב שלא עובר באזור שעבר טיפול בעבר חשוב מאוד לפנות למרפאת השיניים במיוחד אם מדובר על אמצעי שחזור שמותקן מספר שנים.

בעיות במפרק הלסת

בנוסף לסיבות הקשורות ישירות לשיניים והחניכיים, ישנן סיבות נוספות שיכולות לגרום לכאבים בשיניים שאינם מרפים. אחת מאלו היא בעיות במפרק הלסת אלו כוללות מנח לא תקין של הלסתות (בעיקר מלידה אך יכול גם להיות בשל חבלה חזקה למשל). כמו כן, דלקת במפרק הלסת יכולה לגרום לכאבים משמעותיים, קושי בפתיחת הפה, בעיות דיבור ואכילה ועוד. אלו מתאפיינים בכאבים, תחושת לחץ ומתח בלסתות ובשיניים ואפילו כאב שלא מרפה עד לכדי התעוררות בלילה בשל חומרתו.

כאבי שיניים כסימפטום

בנוסף לסיבות הנ"ל שגורמות לכאבי שיניים שלא עוברים, כאב באזור הפה, הלסת והשיניים יכול להצביע על בעיות סיסטמתיות ולכן חשוב מאוד לא להזניח את האבחנה והטיפול. כך למשל, אחד הסימנים להתקף לב הוא כאב שיניים, במיוחד בנשים שלא חוות לרוב סימנים מקדימים קלאסיים של התקף לב (קוצר נשימה, כאב ביד שמאל וכד').

איך מטפלים בכאב שיניים שלא עובר?

הדבר הראשון והחשוב ביותר הוא לאבחן את מקור הכאב, מדוע הוא מופיע ומה הסיבה לו. לאחר מכן, רופא השיניים יוכל לקבוע תכנית לטיפול בבעיה ובגורמים לה. טיפולי שיניים אפשריים הם למשל סתימת חור בשן, טיפול שורש, טיפול בדלקת חניכיים באמצעות הקצעת שורשים, עקירת שן בינה כלואה ועוד אפשרויות רבות נוספות.

האם טיפול תמיד מעביר את הכאב?

המטרה של טיפול היא למצוא את הגורם לכאב ולרפא אותו או במידה ואין דרך לעשות זאת להסיר אותו. אם טיפול לא העביר את הכאב המשמעות היא או שהטיפול לא הצליח או שמקור הבעיה אחר. כך למשל בטיפול שורש שלא הצליח יש לחזור על הטיפול, במידה והנזק גדול מידי ייתכן שלא יהיה מנוס מעקירת השן והחלפתה בשתל דנטלי. במידה וטיפולי שיניים לא מעבירים את הכאב ייתכן שהבעיה סיסטמית ויש לדאוג לברור רפואי מעמיק יותר. כך או כך, התחנה הראשונה של כל מי שחווה כאב שיניים היא מרפאת השיניים שם הרופא יכול לבדוק ולהעריך את המצב ובמידת הצורך לטפל בבעיה.

כאב שיניים שלא עובר