השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    סתימות לבנות – יתרונות וחסרונות

    חורים בשיניים הן בעיה שרפואת השיניים מתמודדת איתה על בסיס יומיומי. לאורך ההיסטוריה היו כל מיני פתרונות לכך, חלקם טובים יותר וחלקם פחות. פיתוחה של סתימת האמלגם, אותה סתימה מתכתית שכולנו מכירים עוד מילדות הפך את הטיפול בחורים בשיניים למהיר, פשוט, אפקטיבי מאוד ושווה לכל כיס. אך לסתימות אלו בעיה אחת מרכזית – הן מאוד בולטות ולמעשה גורמות למקטעים כהים בקשת השיניים. הן כמובן לא מתאימות לשיניים קדמיות וגם בשיניים אחוריות הן נראות בזמן חיוך, דיבור ואכילה. הסתימות הלבנות פותחו כדי הן לשמור על בריאותה של שן שטופלה על ידי הרופא והן על האסתטיקה של השיניים. ממה עשויות סתימות לבנות? מה היתרונות שלהן והאם יש להן חסרונות?

    מה היא סתימה בשיניים?

    סתימה היא הנחת חומר בתוך חלל שנוצר בשן בשל עששת. עששת היא למעשה זיהום חיידקי שהורס את השיניים. הזיהום "אוכל" את השן ומשאיר אותה עם חור. כדי למנוע את התפשטות העששת ולתקן את הנזק שנוצר, רופא השיניים מנקה את האזור הנגוע בעזרת כלים ייעודיים ומוודא שלא נשאר חומר חיידקי בתוך השן. לאחר מכן הוא מניח חומר המאפשר לאטום את השן ולשחזר את צורתה המקורית – זו היא למעשה סתימה. ישנם שני סוגים של סתימות שנמצאות בשימוש נרחב – סתימות אמלגם וותיקות עשויות מתכת וסתימות לבנות.

    מהן סתימות לבנות?

    סתימות לבנות עשויות חומר מרוכב של שרף פולימרי וקוורץ. הן פותחו כאלטרנטיבה לסתימות האמלגם בעיקר בבחינה אסתטית. ככל שהשנים עוברות כך רפואת השיניים לוקחת בחשבון את האספקט האסתטי של השיניים ולא רק את בריאותן והפונקציונאליות שלהן – וסתימות לבנות הן בדיוק פיתוח שכזה – סתימות חזקות, אסתטיות ועמידות המתאימות לשימוש הן בשיניים קדמיות והן באחוריות.

    מה היתרונות של סתימת לבנות?

    לסתימת לבנות מספר יתרונות בולטים מאוד על פני סתימות אמלגם, למשל:

    סתימות לבנות אסתטיות יותר  

    היתרון הגדול והבולט ביותר של סתימות לבנות הוא צבען כמובן. סתימות אמלגם כהות הן ובכן – כהות. הן בולטות מאוד על רקע השיניים הלבנות ואי אפשר שלא להבחין בהן, גם בשיניים אחוריות. כאשר מדובר על מספר רב של סתימות (כמובן שלא ניתן לדעת מראש כמה סתימות נצטרך במהלך החיים) הרי שהתוצאה אינה אסתטית במיוחד. מי שהנראות של השיניים שלו חשובה לו מאוד, הסתימות הלבנות הן בהחלט עדיפות על פני סתימות כהות.

    לסתימות לבנות עמידות גבוהה

    נהוג לחשוב שסתימות לבנות עשויות חרסינה אך לא כך הדבר כלל וכלל. מרבית הסתימות הלבנות עשויות חומר מרוכב של פולימר וקוורץ טחון והן אינן כוללות חרסינה כלל וכלל. בעוד שחרסינה היא חומר עדין יחסית שלא מתאים לשימוש בסתימות (מתאים מאוד לכתרים וציפוי שיניים, במיוחד בשיניים קדמיות) הרי שסתימות העשויות חומר מרוכב חזקות מאוד, עמידות למשך שנים ובהחלט מתאימות לשימוש בכל שן גם אחורית.

    היעדר מתכות

    אמנם אין כל הוכחה לכך שסתימות אמלגם עשויות לגרום לבעיות רפואיות כלשהן, עבור אנשים שרגישים למתכות סתימות אלו בהחלט יכולות לגרום לתגובה לא רצויה. כפי שראינו, סתימות לבנות אינן כוללות רכיבים מתכתיים כך שגם מי שיש לו רגישות כלשהי למתכות לא צריך לדאוג מתגובה שלילית. כמו כן, ישנם מטופלים שמעדיפים מראש לא להשתמש בסתימות מתכתיות ככלל ועבורם הסתימות הלבנות הן האופציה הטובה ביותר.

    לסתימות לבנות הולכת חום/קור נמוכה

    סתימות אמלגם מתכתיות נשארות רגישות לקור וחום לזמן רב. ישנם מטופלים שמדווחים על רגישות גם לתקופה ארוכה מאוד וישנם אנשים להם מתפתחת רגישות קבועה לחום וקור בשל נוכחות סתימה מתכתית בפיהם (נדיר אך קיים). מכיוון שסתימות לבנות אינן מכילות מתכות, הולכת החום והקור שלהן דומה לזו של השיניים הטבעיות שלנו ולכן אין הבדל בתחושה.

    נדרשת הסרה של מעט חומר שן

    כדי להכין את השן לסתימה לבנה אין צורך להסיר חומר שן רב כמו לסתימה כהה. המשמעות היא קודם כל שמירה על כמה שיותר ממבנה השן המקורי ושנית פחות מקום לטעויות מצדו של הרופא. ככל שהטיפול "קטן" יותר ומוסר פחות חומר שן כך עולה הסיכוי לשן בריאה לאורך שנים ויורד הסיכון לסיבוכים וטעויות אנוש מצדו של רופא השיניים.

    מה החסרונות של סתימות לבנות?

    לסתימות לבנות אמנם יתרונות גדולים אך יש להן גם כמה חסרונות שחשוב לשים לב אליהם לפני שבוחרים בהן על פני סתימות האמלגם הוותיקות. קודם כל, למרות שסתימות לבנות עמידות מאוד, סתימות אמלגם עמידות יותר. סתימות אמלגם יכולות להחזיק מעמד עשרות שנים ללא כל בעיה, ללא שבר או סדק ולו הקטן ביותר. מדובר למעשה על פיסת מתכת שקשה מאוד לשבור. סתימות לבנות אמנם מחזיקות מעמד היטב למשך שנים אך כאמור, הן לא נצחיות. שנית, נדרשת מיומנות מיוחדת מרופא השיניים כדי לעשות סתימות מסוג זה בהצלחה ולא כל רופא שיניים מחזיק במספיק ניסיון בכך. כמו כן, משך הטיפול הכולל ארוך יותר מסתימות אמלגם וקשה לחסוך למטופל "זמן כיסא" כי הפרוצדורה לא קצרה. לבסוף, מחירה של סתימה לבנה גבוה יותר מסתימה מתכתית.

    איך בוחרים בין סתימות אמלגם לסתימות לבנות?

    חשוב מאוד לציין שהסרת סתימה כהה אינה תהליך מומלץ ללא סיבה מוצדקת ולכן הבחירה בין סתימה מסורתית ללבנה היא התחייבות לשנים וחשוב שתעשה בכובד ראש. מכיוון שמדובר על חומר מאוד עמיד המתאים גם לשימוש בשיניים אחוריות אין כל מניעה לעשות סתימות לבנות בכל שן. כמובן שהבחירה בסוג הסתימה תלויה בעיקר במטופל ולרוב השיקול הוא אחד של תקציב. רופא השיניים יסביר על היתרונות והחסרונות של שני סוגי הסתימות ויחד עם המטופל יבחר בסתימת אמלגם או סתימה לבנה.

    סתימות לבנות

    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    מרפאת המומחים והרופאים מורכבת מרופאים מומחים משלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.