חידוש טיפול שורש

כאשר זיהום ועששת מגיעים לעומק שורשי השן, כדי להציל את השן החולה ולמנוע עקירה והמשך התפתחות של דלקת באזור, רופא השיניים יכול לבצע טיפול שורש. המטרה היא לנקות את השן עד שורשיה מהזיהום, לטפל בדלקת ולסגור את האזור ולכסות את השן בכתר. טיפול שורש לא נחשב לטיפול מורכב במיוחד והוא בין הנפוצים ברפואת השיניים, ההחלמה מהירה יחסית ומרבית טיפולי השורש מצליחים להציל את השן החולה ולשמור על בריאותה למשך שנים רבות אחרי. אך במקרים מסוימים, טיפול השורש לא יצליח ויהיה צורך בטיפול חוזר. איך יודעים שטיפול השורש לא הצליח? מתי עושים חידוש טיפולי שורש והאם כל רופא שיניים מוסמך לכך?

איך נדע שטיפול השורש לא הצליח?

לאחר כל טיפול שורש, חשוב מאוד להיות במעקב לפי הוראות הרופא. רופא השיניים ירצה לוודא שאכן אין עוד דלקת באזור השן ושהעששת לא חוזרת. אך למטופלים רבים ישנה נטייה שלא להגיע לביקורים סדירים בטווח של חודשים ושנים ולמרבה הצער צורך בחידוש טיפול שורש מתגלה פעמים רבות רק אחרי הופעה של כאבים באזור השן שטופלה, חודשים ושנים אחרי הטיפול המקורי. לפעמים, הצורך בטיפול שורש חוזר מתגלה דווקא בצילומי שיניים שלא תמיד קשורים ישירות לאותה השן או בבדיקה שגרתית. אך כאמור, לרוב, המטופל הוא זה שיתריע על כאב, נפיחות, דימום, קושי בלעיסה וכדומה בשן שעברה טיפול שורש. לאחר הגעה למרפאה בעקבות תלונות אלו הרופא יבדוק את השן בבדיקה קלינית ויבקש לבצע גם בדיקות הדמיה כדי לבדוק אם אכן יש צורך בטיפול חוזר.

טיפול חוזר בתעלות השורש

טיפולי שורש נחשבים למאוד יעילים בטיפול בבעיות שונות בשיניים אך כמו בכל הליך רפואי, ישנם סיבוכים אפשריים. שיעור ההצלחה של טיפולי שורש הוא מאוד גבוה אך כאשר קיימת הצטברות של חיידקים כתוצאה מטיפול שלא בוצע בצורה יסודית (ונשאר חלל שלא נאטם) או שנוצר סיבוך לא צפוי בעקבות הטיפול יכולה להיווצר בעיה רפואית שתצריך חידוש טיפול שורש. התסמינים יכולים להופיע לאחר כמה חודשים מהטיפול הראשון ובמקרים מסוימים גם לאחר כמה שנים. באמצעות הטיפול ניתן להחזיר לשיניים את בריאותן תוך כדי הסרה של סתימת שורש קודמת, ניקוי חלל השן, חיטוי ואיטום חדש של התעלות. פעולות אלה יסייעו בהצלה של השן הטבעית בדומה לטיפול השורש הראשוני.

חידוש טיפול שורש – מדוע זה נדרש?

מידת ההצלחה של טיפול שורש תלויה ביכולת של הרופא לנקות את האזור ולהסיר חיידקים שיוצרים נזק לתעלות השורש ואטימה מוחלט של האזור על מנת למנוע מחדירה של חיידקים נוספים אל שורשי השן. השיניים אינן מוצקות לחלוטין והשכבות הפנימיות שלהן מלאות ברקמה רכה. בתוך הרקמה ישנם לא מעט כלי דם ועצבים וכאשר מצטברים חיידקים ונוצר זיהום במקום, הדבר עלול לגרום לתחושת כאב. טיפול השורש כולל הסרה של העיסה שנפגעה, חיטוי ואטימה. ישנן סיבות שונות שמביאות לצורך בהליך חידוש טיפול שורש. סיבה אחת יכולה להיות מבנה צר של תעלת השורש שיכול לגרום לכך שרופא השיניים יפספס תעלות צרות ונסתרות או שהמבנה שלהן עקום – התוצאה תהיה הסרה חלקית של החיידקים בתוך אותן תעלות. סיבה נוספת יכולה להיות הנחה של סתימה בשלב מאוחר יחסית ממועד טיפול השורש וחדירה של חיידקים לשורשי השן ואף כניסה של חיידקים שנמצאים ברוק מתחת לחומי המילוי לפני שמבצעים את תהליך האיטום. חידוש טיפול שורש נעשה גם במקרים שבהם המטופל אינו מקפיד לטפח את היגיינת השיניים ונוצרים חורים חדשים גם בשיניים שכבר עברו טיפול שורש או במקרים שהמטופל עבר טיפולי שיניים שכללו למשל הרכבה של כתרים ובשלב כלשהו נוצר סדק או שבר שיצר פתח לכניסה של חיידקים.

תסמינים שמצריכים חידוש טיפול שורש

הגעה אל מרפאת השיניים היא הכרחית כאשר חווים תחושת כאב או אי נוחות בפה, במיוחד באזור שבו בוצע בעבר טיפול שורש. מצבים נוספים שמצריכים פנייה אל רופא השיניים כוללים רגישות מוגברת בעת אכילה או שתייה של מזון חם וקר, תחושת לחץ על השיניים, כאבים בעת לעיסה, נפיחות באזור החניכיים,  פצעי שמופיעים בחניכיים ליד השן, הפרשות וריח של מוגלה, תחושת כאב עמומה אך עקבית באזור מסוים בפה (במיוחד אם מדובר באזור שבו בוצע טיפול שורש) וטעם מר בפה. התפתחות של זיהום או הצטברות של חיידקים יכולים להתרחש כאמור לאחר כמה שבועות, חודשים ואף שנים אך חשוב לפנות למרפאת השיניים על מנת שניתן יהיה לטפל באמצעות חידוש טיפול שורש ולהימנע מעקירת השן. ככל שהאבחון יהיה בשלב מוקדם יותר, כך יגדל הסיכוי להצלת השן, לעצירה של הזיהום שמתפתח בשן ולהפסקה של תחושת הכאב.

איך נעשה חידוש טיפול שורש?

יש שתי דרכים לחדש טיפול שורש, על ידי עשיית הטיפול מחדש ועל ידי ניתוח אפיסקטומי:

• טיפול מחודש – בשיטה זו מסירים את אמצעי השחזור מן הטיפול המקורי, כלומר מסירים את הכתר שעוטף את השן ואת המבנה ו/או הסתימה שהרופא הניח כדי לשחזר את השן אחרי הטיפול. לאחר מכן רופא השיניים יבצע ניקוי וחיטוי מחדש של פנים השן ותעלות השורש במטרה למגר סופית את הזיהום. חשוב לציין שלא כל טיפול שורש חוזר ניתן לעשות בשיטה זו, הרופא יבדוק ויבחן את השן והטיפול שנעשה וימליץ על גישה זו רק אם הוא מאמין שזאת אכן הדרך הטובה ביותר להציל את השן וישנו סיכוי שאכן ניתן לשחזר אותה שוב.
    • ניתוח אפיסקטומי – בשיטה זו מקבלים גישה לשורשי השן דרך החניכיים מבלי "לפרק" את השחזור המקורי, כלומר לא מסירים את המבנה והכתר כלל. ניתוח אפיסקטומי יכול להיעשות אך ורק על ידי כירורג דנטלי. שיטה זו גם אינה מתאימה לכל מקרה ועל הרופא לבחון אם אכן ישנו סיכוי טוב להצלת השן בעזרת הניתוח.

מה ההבדל בין טיפול שורש "רגיל" לחידוש טיפול שורש?

מבחינת המטופל אין הבדל גדול, שני הטיפולים נעשים בהרדמה מקומית ויש להם אותו זמן החלמה ואותן תופעות לוואי (נפיחות קלה, כאב, חוסר נוחו בלעיסה וכד' למשל כמה ימים). עם זאת, טיפול חוזר בדרך כלל אורך מעט יותר זמן מטיפול ראשוני מכיוון שרופא השיניים חייב קודם להסיר את אמצעי השחזור הקיימים. ניתוח אפיסקטומי שונה במהותו מחידוש "רגיל" שכן מדובר על ניתוח דנטלי שנעשה על ידי כירורג. זמן ההחלמה מעט ארוך יותר ותופעות הלוואי מעט יותר מורגשות אך מבחינת "זמן כיסא" אין הבדל משמעותי ושני ההליכים נמשכים כשעה ומעלה. מבחינת רופא השיניים ישנם הבדלים מהותיים שכו חידוש טיפול שורש דורש מיומנות מיוחדת, כישורים ספציפיים ויכולות אבחון וטיפול גבוהות במיוחד כדי לבצע הליך מוצלח, עם כמה שפחות תופעות לוואי ובזמן סביר לרווחת המטופל.

האם כל רופא שיניים יכול לעשות טיפול שורש חוזר?

באופן עקרוני כן, כל רופא שיניים שמוסמך לעשות טיפול שורש יכול לבצע טיפול שורש חוזר. עם זאת, כאשר מדובר על טיפול חוזר לרוב ההמלצה היא להגיע לרופא שיניים עם ניסיון רב בתחום טיפולי השורש או למומחה. בוודאי שיש לבדוק האם רופא השיניים אכן מנוסה לא רק בטיפולי שורש אלא במיוחד בתחום של חידוש טיפולי שורש שכן מדובר על פרוצדורה מורכבת יותר הדורשת מומחיות, ניסיון וידע רב מן הרופא. יש לציין שניתוח אפיסקטומי יכול להיעשות רק על ידי כירורג דנטלי ולא כל רופא שיניים.

חידוש טיפול שורש