מה זה טיפול שורש ומה חשוב לדעת לפני שנכנסים אליו?

השיניים שלנו אמנם נראות כאיבר חזק ועמיד שלא כל כך קל לפגוע בו – אך לאורך חייהן הן נדרשות להתמודד עם שורה ארוכה של סכנות שמאיימות עליהן ועלולות אף להוביל לאובדן שלהן. כל רופא שיניים יודע כמה חשוב לשמור על השיניים ושתמיד עדיף לראות איך אפשר להציל אותן ולהימנע מעקירה. זאת מכיוון שתחזוקה של שן רגילה פשוטה בהרבה מתחזוקה של שתלים.

אחד הדברים שהכי מאיימים על השיניים הוא עששת – זיהום חיידקי שגורם להרס הדרגתי אך מסוכן של השיניים. התופעה הזאת יכולה לגרום להופעת מוקדי עששת משמעותיים בשיניים, הידועים בכינויים המוכר יותר, "חורים בשיניים".

אם מדובר ב"חור" פשוט, בדרך כלל נוכל לפתור אותו באמצעות סתימה. אולם במקרים משמעותיים יותר, כאשר העששת כבר מתפשטת לחלקה הפנימי ביותר של השן ואל העצבים שבה – יידרש טיפול שורש כדי להיפטר ממנה ולהציל את השן לפני שיהיה מאוחר. אז מה זה בדיוק הטיפול הזה ואיך בדיוק הוא מתבצע? זה בדיוק הזמן לגלות:

מה עושים בטיפול שורש?

כפי שהבנו, טיפול שורש נועד להסיר את כל העששת מהשן ולאפשר לה להחלים מההשפעות ההרסניות של החיידקים המזיקים. זהו טיפול שמבוצע בהרדמה מקומית שניתנת בזריקה לחלל הפה.

במהלך הטיפול, הרופא יסיר חלק מסוים מהשן. זהו חלק מכותרת השן – כלומר החלק הבולט שלה. הסרת החלק הזה אמנם נתפסת כמבהילה, אך היא חיונית ביותר כדי לאפשר לרופא גישה לחלקה הפנימי יותר של השן כדי לנקות אותה כמו שצריך.

בהמשך, הרופא ינקה בעדינות את תעלות השורש בשן מכל שאריות העששת. לאחר שיסיר בהצלחה את כל העששת – הרופא יניח כתר זמני באזור שבו הוסר חלק מהשן. בהמשך, ייקבע תור נוסף במרפאה, שבמהלכו יתקין הרופא כתר קבוע בשן המטופלת.

האם הטיפול כואב?

חשוב להבין כי אנשים רבים מגיעים לטיפול שורש כאשר הם כבר סובלים מכאבים משמעותיים בשן. זאת מכיוון שכאשר העששת מגיעה לעצבים בשן – זה כרוך מן הסתם בכאבים חזקים – שלעיתים אף קשה להתמודד איתם ולכן נדרש טיפול בהקדם האפשרי.

הטיפול עצמו אינו כואב בכלל הודות להרדמה, אך אחריו עשויים להופיע כאבים או רגישות מוגברת בשן המטופלת, כמו גם נפיחות ואדמומיות. אלו תופעות ידועות שחולפות אחרי זמן קצר וגם אם סובלים מהן חשוב לזכור שהן זמניות. בנוסף נדגיש כי הכאבים שעשויים להופיע אחרי הטיפול הם כאין וכאפס בהשוואה לכאבים שימשיכו ללוות את המטופל אם ימשיך להתעלם מהבעיה.

הניסיון המצער שלנו במרפאה מלמד שבמקרים רבים אנשים פונים לטיפול רק כשהם סובלים מכאבים משמעותיים – וחבל. אם פונים מוקדם יותר לטיפול – בדרך כלל גם קל יותר לטפל בבעיה, וזה כרוך בפחות תופעות לוואי וסיבוכים.

איך יראו הימים שאחרי טיפול שורש?

כאמור, תופעות הלוואי המשמעתיות ביותר אחרי טיפול שורש כוללות כאבים מקומיים, רגישות לחום או לקור, נפיחות ואדמומיות. לכן, כדאי להיערך לכך מראש ולהצטייד במשככי כאבים שירשום לכם הרופא המטפל. חשוב שלא לחכות להופעת הכאבים לפני שרוכשים את התרופות.

לאחר הטיפול, אנחנו נספק לכם הנחיות מדויקות בהתאמה אישית, באשר לאופן ההתנהלות שלכם בימים הקרובים. ובכל זאת, ישנם כמה המלצות כלליות שיועילו לכל המטופלים אחרי ההליך הזה:

בתור התחלה – חשוב לשים לב למה שאוכלים. יש להימנע ממזונות חמים או קרים מאוד, כמו גם כל אוכל קשה שעשוי לאתגר את השיניים.

גם המעקב אחרי השפעת הטיפול הוא חשוב מאוד – כדי לבחון אם הוא אכן היה יעיל בהתגברות על העששת. יש לזכור לבקר במרפאה במועדים שנקבעו – בטח אם מדובר על טיפול להנחת כתר קבוע במקום הכתר הזמני שהודבק בטיפול השורש.

מה זה טיפול שורש ומה חשוב לדעת לפני שנכנסים אליו