השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    טיפול שורש בהריון

    נשים בהריון חוששות מהצורך בטיפול שורש בזמן ההיריון בגלל ההשפעה שיכולה להיות על העובר ואכן ההמלצה היא להימנע מההליך במידה וניתן. עם זאת, ישנם מקרים שבהם דווקא דחייה של מועד הטיפול יכולה לעשות יותר נזק מאשר להביא תועלת. בתקופת ההיריון, האישה צריכה לדאוג לבריאותה ולבריאות התינוק ולהחמרה של מצב השיניים יכולה להיות השפעה שלילית על ההיריון.

    טיפול שורש בהריון – סיכונים

    לטיפול שורש בזמן ההיריון יכולים להיות סיכונים אך נראה כי ניתן להפיג את החששות של נשים בהריון עבור כל אחד מהם. טיפול שורש מצריך צילומי רנטגן על מנת שרופא השיניים יוכל לבצע הערכה מדויקת של מצב שורשי השן – כידוע, רנטגן בזמן ההיריון יכול לפגוע בעובר אך כאשר מדובר בה צורך בטיפול שורש, קרני הרנטגן מכוונות אל הלסת ולא לבטן ולכן הסיכוי לפגיעה בעובר הוא מאוד נמוך. טיפול שורש לעיתים מצריך גם טיפול אנטיביוטי שיכול להיות בעייתי עבור נשים בהריון, אך גם לכך יש פתרון והוא אנטיביוטיקה שמשתייכת לקבוצה שנחשבת לבטוחה עבורן. טיפול שורש יכול גם לגרום לתחושת מתח אך מדובר במצב זמני שאינו פוגע בעובר.

     תזמון של הטיפול והרדמה

    כאשר מטופלת בהריון חשה בכאבי שיניים, עליה להגיע אל מרפאת השיניים למטרת בדיקה וייעוץ. הרופא יבצע הערכה וצילום במידת הצורך ויקבע מהו הטיפול הנדרש על מנת לטפל בבעיה. טיפול שורש ניתן לבצע לכל אורך תקופת ההיריון אך ההמלצה היא לבצע את ההליך בטרימסטר השני. טיפול שורש בהריון מהווה סיכון מועט לעובר אך ישנם נקודות קריטיות יותר בזמן ההיריון שבהן מומלץ להימנע מטיפולים לא הכרחיים. הטרימסטר הראשון נחשב לתקופה הכי קריטית והסיבה לכך היא שלא מעט תהליכי התפתחות של העובר מתרחשים במהירות בזמן זה. בעוד שהטרימסטר השלישי לא מומלץ בעיקר כיוון שהמטופלת תחוש שלא בנוח לשכב בכיסא המטופל ולהישען לאחור בזמן הטיפול. מטופלת שמגיעה אל מרפאת השיניים ומתלוננת על כאב ונפיחות באזור הפנים תזדקק לטיפול מידי וההליך יבוצע בן אם מדובר בהריון בטרימסטר הראשון, השני או השלישי – הסיכוי להתפתחות של זיהום בפה גבוה יותר מכל סיכון מינימלי לעובר בזמן טיפול השורש.

    חומר הרדמה ואנטיביוטיקה

    טיפול שורש מצריך שימוש בחומר הרדמה מקומי על מנת למנוע תחושת כאב אי נוחות אצל המטופלת. הרדמה מקומית לא שמה את העובר בסיכון ואף ניתן להשתמש בחומר הרדמה עם אפינפרין שנחשב בטוח יותר במהלך ההיריון. ההמלצה היא לנסות להשתמש בכמות יחסית קטנה של חומר הרדמה, כזו שתאפשר למנוע תחושת כאב אצל המטופלת ויצירת תחושת נוחות מספקת. סוגים שונים של טיפולי שיניים כמו טיפול שורש מצריכים לעיתים כאמור שימוש באנטיביוטיקה על מנת לטפל ואף למנוע את האפשרות של התפתחות זיהום. במידה ומדובר במטופלת בהריון, רופאי השיניים ירשום למטופל אנטיביוטיקה במינון מתאים ומסוג שנחשב בטוח עבורה ולעובר. ישנם סוגים רבים של אנטיביוטיקה שנחשבים לבטוחים בזמן ההיריון ובמידה וקיים ספק ניתן להתייעץ עם הרופא המלווה את ההיריון בנוגע לבטיחות נטילת האנטיביוטיקה.

     טיפול בכאב

    הימים הראשונים שלאחר טיפול שורש יכולים לעתים להיות מלווים בתחושת כאב. בזמן ההיריון, המטופלת צריכה להימנע מנטילת משככי כאבים כמו איבופרופן (נורופן ואדוויל למשל) שנחשבים למסוכנים עבור העובר. במידה וקיימת תחושת כאב, ההמלצה היא ליטול משככי כאבים שמשתייכים לקבוצת הפרצטמול כמו אקמול. יש להתייעץ עם רופאי השיניים ועם הרופא שמלווה את ההיריון בנוגע למינון וסוג התרופה על מנת למנוע אפשרות של פגיעה בעובר ובאישה במהלך ההיריון.

    טיפול שורש בהריון

    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    מרפאת המומחים והרופאים מורכבת מרופאים מומחים משלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.