השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    מיהו אנדודונט ומה תפקידו?

    רפואת השיניים כוללת מספר תת התמחויות כאשר כל רופא שיניים יכול לבחור להישאר רופא שיניים כללי או לעבור הסמכה נוספת בתחום ספציפי. אחד מהתחומים הללו הוא אנדודוניטיה – התחום העוסק במחלות שורש השן ובאזור סב חוד השורש בלסת. מיהו אנדודנט ומי רשאי לעסוק בתחום? מה תפקידו ומתי פונים אל מומחה לשורשי השיניים?

    מי רשאי להיקרא אנדודונט?

    אנדודונט הוא מומחה בתחום ספציפי ברפואת השיניים, במקרה הזה טיפולי שורש. כדי להיקרא מומחה ולקבל אישור לעבוד כמומחה בתחום בישראל על הרופא להיות קודם כל כמובן רופא שיניים מוסמך עם מספר רישיון ורשום כחוק במשרד הבריאות. לאחר מכן עליו לעבור מסלול הסמכה נוסך בתחום טיפולי השורש הנמשך כשלוש שנים מעבר ללימודי רפואת השיניים הבסיסיים. לאחר סיום לימודיו על רופא השיניים לעמוד במבחן הסמכה מטעם משרד הבריאות ורק לאחר עמידה בכל התנאים והמבחנים הוא רשאי להיקרא אנדודונט ולעסוק בתחום התמחות זה. יש לציין כי רפואת שיניים כללית כוללת גם לימודי טיפול שורש וכל רופא שיניים יכול עקרונית לבצע אותם, אך רק מי שעבר את המסלול של התמחות בתחום הוא אכן אנדודונט והוא הסמכות העליונה והרופא המוסמך ביותר בתחום.

    מה תפקידו של אנדודונט?

    לאנדודודט מספר תפקידים בתחום טיפולי השורש:

    • אבחון הצורך בטיפול שורש, סוג הטיפול וייעוץ כולל חוות דעת שנייה
    • איתור סדקים בשיניים כולל סדקים עמוקים
    • טיפול שורש כאשר מתגלות תעלות מסוידות
    • הוצאת גופים זרים מתעלות השורש
    • טיפולי שורש בשיניים עם אנטומיה מורכבת למשל שורשים כפופים
    • טיפול שורש בשיניים עם כותרת הרוסה
    • טיפול שורש נרחב
    • הוצאת מבנה קיים מטיפול שורש קודם
    • טיפול בשיניים עם ספיגות
    • טיפול בשיניים לאחר חבלה בעקבות תאונה או מכה חזקה

    אפיסקטומי – טיפול שורש בגישה כירורגית. הטיפול מבוצע על ידי כירורג דנטלי (אנדודונט מוסמך לכך כמובן). אפיסקטומי מבצעים במקרים בהם ישנה עדיפות לקבלת גישה לשורשי השיניים שלא דרך כותרת השן. לרוב, הבחירה באפיסקטומי ולא בטיפול שורש סטנדרטי נעשית כאשר ישנו כתר על גבי השן, כתר הכולל מבנה או כאשר כותרת השן שלמה ואינה דורשת טיפול אלא רק שורשי השיניים. שלא כמו טיפול שורש מסורתי בו רופא השיניים מקבל גישה אל השורשים דרך ביצוע קדח בכותרת השן, כאן הרופא מבצע את ההליך דרך החניכיים. מדובר על הליך מורכב שדורש לא רק מיונות אלא גם ניסיון ומומחיות ולכן העדיפות היא כמובן לבצע אותו אצל אנדודונט.

    חידוש טיפול שורש – שן שעברה טיפול שורש אך עדיין כואבת, שן שלמרות הטיפול התגלתה בה דלקת (לעיתים סמויה שמופיעה רק בבדיקות הדמיה) צריכה פעמים רבות טיפול חוזר. טיפול שורש חוזר הוא הליך שהצלחתו אינה מובנת מאליה והוא מחייב לא רק ביצוע ברמה הגבוהה ביותר אלא גם הבנה של הסיבות שהובילו לכישלון הטיפול הראשוני. לאנדודונט היכולות והניסיון לעשות בדיוק את זה – להבין מדוע הטיפול הראשוני כשל ומה המהלך הנכון ביותר להצלת השן בטיפול שורש חוזר.

    מתי פונים אל אנדודונט?

    אל אנדודונט ניתן לפנות בכל בעיה בקשת השיניים לקבלת דעתו המקצועית כרופא שיניים מומחה וכמובן – כאשר ישנו חשד או וודאות לצורך בטיפול שורש או הליכים נוספים הקשורים להתמחותו (כפי שמפורט מעלה). ניתן כמובן לפנות אל אנדודונט עצמאית אך פעמים רבות, רופא שיניים כללי יפנה אל מומחה כאשר הוא סבור שיש צורך שהליך מורכב או ייעוץ בתחום. בנוסף, רופאי שיניים כללים פונים אל אנדודונט לקבלת חוות דעתו כאשר הם נתקלים במקרה בו יש להם צורך במומחיותו.

    ד"ר פאבלו פריבלודה מומחה בטיפולי שורש
    ד"ר פאבלו פריבלודה מומחה בטיפולי שורש
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    מרפאת המומחים והרופאים מורכבת מרופאים מומחים משלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.