השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    מה עושים בעקבות טיפול שורש כושל?

    הצורך בטיפול שורש מתגלה בדרך כלל כשמטופל מגיע למרפאת השיניים עם כאבים חזקים שלא מרפים. רופא השיניים מבצע בדיקה וצילומי רנטגן בהם מתגלה הבעיה – זיהום חיידקי שהגיע עד לשורשי השן. הרופא ימליץ על טיפול שורש (לפעמים לאחר מתן אנטיביוטיקה לכ-10 ימים להשתלטות על הזיהום). טיפולי שורש הם מהנפוצים ביותר ברפואת השיניים ומרבית רופאי השיניים מבצעים אותם באחוזי הצלחה גבוהים מאוד. אך לעיתים, בשל סיבות שונות (שנסביר בהמשך) טיפול השורש נכשל. איך יודעים אם טיפול השורש נכשל? מה עושים עם טיפול שורש כושל? איך מטפלים? כל המידע על טיפול שורש כושל במאמר שלפניכם.

    מה הוא טיפול שורש? למה עושים אותו מלכתחילה?

    עששת היא הסיבה המרכזית לפגיעה בשיניים שלנו – חיידקים המתרבים בחלל הפה ומפרישים חומצות מעכלות פוגעים בבריאות השן ויכולים במקרים מסוימים להגיע עד לשורשי השיניים ומשם לעצמות הלסת. כאשר הזיהום מגיע לעומק השן הרופא ימליץ על טיפול שורש במטרה לנקות את תעלות השורשים ולסלק את החיידקים. הטיפול נחשב לנפוץ וסטנדרטי ברפואת השיניים ולרוב, נעשה בהצלחה גדולה – שן שטופלה בטיפול שורש אפקטיבי יכולה להמשיך לתפקד ללא בעיות מיוחדות גם עשרות שנים.

    איך יודעים שהטיפול לא הצליח?

    טיפול שורש נחשב ככושל כאשר דלקת מתפתחת בשורשי השיניים וברקמות הסמוכות למרות שנעשה טיפול בעבר והשורשים נאטמו. למרות שלעיתים כאב שיניים, במיוחד בזמן לעיסה מצביע על בעיה מחודשת בשן, לרוב המטופל לא ירגיש דבר ולא ידע שטיפול השורש לא הצליח. איך אם כך יודעים שמדובר בטיפול שורש כושל? למרבה ההפתעה בדרך כלל מגלים דלקת מחודשת בשורשי השיניים רק בצילומי רנטגן, לפעמים כאלו שנעשים למטרה אחרת לחלוטין או כחלק מבדיקות המעקב לאחר טיפול השורש המקורי.
    לכן, ההמלצה היא להיות במעקב אצל רופא השיניים לאחר טיפול השורש כדי לוודא שהוא אכן הצליח ואין חזרה של דלקת שעלולה לפגוע בשן מחדש, להזיק לחניכיים ולהגיע אפילו עד לעצמות הלסת.

    מהן הסיבות לטיפול שורש כושל?

    מרבית טיפולי השורש מסתיימים בהצלחה – תעלות השורש נקיות מזיהום ונסגרות על ידי סתימה, השן משוחזרת על ידי חומר מילוי בתוספת מבנה וכתר (במידה ויש צורך). אך לעיתים, טיפול השורש לא מצליח להסיר את כל הרקמה הנגועה והחיידקים ממשיכים להתרבות. אחת הסיבות לכך היא פרקטיקה לא נכונה. כלומר, ניקוי לא מספיק עמוק ויסודי של התעלות, סגירה לא טובה של השורש ושחזור לא מתאים. למרבה הצער, לעיתים מדובר פשוט בחוסר ניסיון של רופא השיניים או שימוש בפרוטוקולים לא מעודכנים. בנוסף, למרבה הצער ישנם מקרים בהם טיפול השורש לא מצליח מסיבות שאינן ברורות לחלוטין או קשורות למבנה אנטומי מורכב במיוחד של שורשי השיניים.

    מה עושים כשטיפול השורש נכשל?

    במידה וטיפול השורש נכשל הרופא יציע לעשות טיפול שורש חוזר. במהלך הטיפול הרופא יסיר את הסתימה והכתר, ינקה מחדש את תעלות השורש ויסגור אותן עם שחזור מחודש. לעיתים, אם לדלקת אחיזה חזקה באזור הרופא יערוך את טיפול השורש החוזר בשתי פגישות. לאחר הסרת הסתימה הישנה הוא ימלא את החלל עם חומר חיטוי בשחרור איטי והמטופל ישוחרר לביתו עם שחזור זמני. בפגישה השניה הרופא יסיים את הטיפול ויסגור את השן עם מבנה וכתר.

    למה בכלל לנסות טיפול שורש חוזר, לא עדיף פשוט לעקור את השן?

    מטרת העל של רפואת השיניים היא לשמר ולרפא את השיניים הטבעיות שלנו. למרות שכיום ניתן לעבור השתלת שיניים באיכות גבוהה מאוד, שן מלאכותית תחזיר מעמד עד 15 שנה בעוד ששן שטופלה כראוי תמשיך לשרת את בעליה גם עשרות שנים. לכן, הרופא יעשה כל שביכולתו כדי לשמור על השן הטבעית במקומה כולל טיפול שורש חוזר ואפילו טיפול שורש כירורגי (פרטים בהמשך).

    מהו טיפול שורש אפיסקטומי (כירורגי)?

    במידה ונמצא בבדיקה כי קצה השורש מודלק ולא ניתן או לא מומלץ לעשות טיפול שורש חוזר הרופא עשוי להמליץ על טיפול שורש כירורגי – אפיסקטומי. שלא כמו טיפול שורש חוזר בו מוסרים הסתימה והכתר, בטיפול כירורגי הרופא פותח פתח קטן בחניכיים וניגש ישירות אל שורשי השן מבלי לערב את כותרת השן כלל. הכירורג יסיר את קצות השורשים והדלקת באזור. במידת הצורך ניתן גם לשחזר את העצם שנפגעה. על פי שיקול דעתו המקצועי של הרופא הפתח יסגר עם או בלי תפרים. טיפול שורש אפיסקטומי נעשה על ידי כירורג דנטלי במרפאת מומחים ולא רופא שיניים כללי שכן הוא נחשב לניתוח לכל דבר ועניין.

    כמה עולה חידוש טיפול שורש?

    מטופלים שזקוקים לחידוש טיפול שורש מופתעים לגלות שהמחיר שהרופא מבקש גבוה יותר מהטיפול הראשוני. לכאורה, מדובר באותה הפרוצדורה – טיפול שורש. אך בפועל טיפול חוזר מורכב יותר שכן על הרופא ראשית להסיר את הסתימה מן הטיפול הקודם, לנהוג במשנה זהירות ולטפל ברקמות מודלקות שלאו דווקא הושפעו בזמן הטיפול הראשון. מכיוון שמדובר בטיפול הדורש מומחיות גבוהה וזמן רב יותר מחירו יהיה גבוה יותר. כמובן שעבור טיפול שורש אפיסקטומי הנחשב לניתוח ונעשה על ידי כירורג דנטלי מדובר בתעריפים שונים לחלוטין התואמים למורכבות הפרוצדורה.

    טיפול שורש כושל

    מתי לא ניתן לעשות טיפול שורש חוזר ומה הפתרון?

    רפואת השיניים המודרנית מאפשרת לטפל כמעט בכל מצב דנטלי בהצלחה כולל מקרים שבעבר נחשבו כבלתי ניתנים לריפוי. עם זאת, במקרים בהם השן שבורה, לא נותר די חומר שן כדי לשקם אותה, אין מספיק תמיכה של עצם הלסת בשורשי השן או שהשן פגועה מידי לא ניתן לעשות טיפול שורש חוזר ולהצילה. אם כל ניסיונות הרופא לשקם את השן כשלו הוא ימליץ לעקור אותה ולהחליף אותה בשן מלאכותית (שיקום על גבי שתלים) או גשר.

    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    מרפאת המומחים והרופאים מורכבת מרופאים מומחים משלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.