כריתת חוד שורש – אפיסקטומי

כריתת חוד שורש היא למעשה טיפול שורש חוזר בגישה כירורגית. המטרה של טיפול שורש היא למגר דלקת שנוצרה בשורשי השיניים, במהלך הפרוצדורה רופא השיניים מקבל גישה אל השורשים דרך כותרת השן. לאחר מכן, השורשים מנוקים ומתבצעת סתימה או מבנה ובסופו של דבר מונח כתר על השן. אך אם הדלקת חוזרת, אם מופיע כאב אחרי מספר שבועות או אפילו חודשים ישנו חשש שהטיפול לא הצליח. במקרה כזה יש לעשות טיפול שורש חוזר. האפשרות הראשונה היא להסיר את הכתר והמבנה ולנסות להגיע שוב לעומק שורשי השיניים. והאפשרות השנייה היא ניתוח לכריתת חודש השורש – , אפיסקטומי. היתרון שבאפיסקטומי הוא בכך שאין צורך להרוס את המבנה והכתר, הכירורג הדנטלי יכול לקבל גישה אל השורש דרך החניכיים. אפיסקטומי יכול להיות ממבוצע גם במקרים בהם נוצרים משקעי סידן שלא מאפשרים לבצע טיפול שורש, כאשר ישנו נזק חמור לעצם מסביב לשן ובמקרים בהם יש צורך לטפל בדלקת שאינה עוברת באחת מן השיניים באופן יסודי ובטיפול אגרסיבי יותר מהטיפולים הסטנדרטיים האחרים במקרים אלו.

כיצד מתכוננים לניתוח?

ההכנות לניתוח כוללות בדיקות הדמיה שרופא השיניים יבקש לעשות, אלו יעזרו לו לתכנן את מהלך הניתוח ולזהות גם שברים או סדקים בתעלות השורש. חשוב להודיע לרופא על תרופות במרשם, תרופות ללא מרשם ותוספים תזונתיים, אלרגיות, מחלות רקע או כל מצב בריאותי זמני (למשל מחלת חורף). מעשנים יתבקשו להפסיק לפחות חודש לפני ההליך ולא לחזור לעשן לפחות חודש אחריו מחשש לסיבוכים המאפיינים מעשנים בהלכים כירורגיים. ביום ההליך אין צורך לעשות הכנות מיוחדות למעט להקפיד לצחצח שיניים ולהשתמש בחוט דנטלי אחרי הארוחה האחרונה ולפני הניתוח.

איך מבוצעת כריתת חוד שורש?

תחילת ההליך היא בהרדמה מקומית בזריקה, ניתן לשלב גם גז צחוק. הכירורג יבצע חתך בחניכיים דרכו יקבל גישה אל שורשי השן. האזור ינוקה יסודית, ויוסרו החלקים הנגועים בדלקת. לאחר מכן, הכירורג יסגור את תעלות השורש בחומר מילוי והחתך בחניכיים ייסגר על ידי תפרים. ההליך נמשך בין חצי שעה לכשעה וחצי, תלוי מאוד במורכבותו ובמבנה תעלות השורש. בדרך כלל, בשיניים קדמיות ההליך קצר יחסית ואילו באחוריות ארוך יותר.

האם ישנן תופעות לוואי? מהי תקופת ההחלמה?

ניתוח אפסיקטומי אמנם נחשב לניתוח מורכב עבור הרופא, אך עבור המטופל הוא אינו קשה יותר מהליכים דנטליים אחרים. תופעות הלוואי ב-24 השעות הראשונות כוללות כאב ואי נוחות, נפיחות קלה, דימום קל (רק בשעות הראשונות אחרי ההליך) וקושי בלעיסה בשל הנפיחות. כדי להקל על התסמינים הללו מומלץ לקחת משככי כאבים לפי הוראות הרופא, ניתן לעשות קומפרסים קרים לכ-10 דקות לסירוגין וחשוב מאוד לנוח ולתת לגוף להחלים בקצב שלו. בימים הראשונים לאחר הניתוח, מומלץ לא לחזור לשגרה מלאה, לא לבצע פעילות גופנית ולהקפיד הקפדה יתרה על הוראות הרופא. אלו יכללו למשל הוראות בדבר אכילה מזונות, היגיינה דנטלית ועוד. לאחר כ-10 ימים הרופא יבקש להגיע לביקורת והסרת תפרים (אם נעשה שימוש בתפרים קבועים ולא מסיסים).

כריתת חוד שורש

האם ישנם סיכונים בניתוח כריתת חוד שורש?

מכיוון שמדובר על ניתוח לכל דבר ועניין, כדי להימנע מזיהום חשוב לשמור על האזור נקי ומחוטא ככל הניתן בימים הראשונים לאחר ההליך. הרופא יספק הוראות מדויקות בדבר צחצוח שיניים, אכילה ושתיה ושימוש בתפיסת חיטוי. אם הרופא רשם אנטיביוטיקה יש לקחת אותה בהקפדה. מעבר לכך, מדובר בהליך בעל אחוזי הצלחה גבוהים ותופעות לוואי סטנדרטיות שיחלפו מעצמן גם ללא כל התערבות.