תשובות לשאלות הכי מחופשות בגוגל בנושא טיפול שורש

רפואת השיניים המודרנית מציעה מגוון גדול של טיפולי שיניים חדשניים לשמירה על בריאות השן, אסתטיקה דנטלית והצלת שן חולה. אך לצד טיפולים חדשניים, הטיפולים המסורתיים כמו סתימה, עקירת שן וכמובן – טיפול שורש הם עדיין מן הנפוצים והיעילים ביותר. אך מה זה בעצם טיפול שורש? כמה זמן לוקח טיפול שורש? האם טיפול שורש כואב ואיך הוא נעשה? בדקנו בגוגל מה הכי מעניין אתכם בנושא טיפולי שורש.

מה זה טיפול שורש?

שורשי השיניים הם העוגן שמחזיק את השן במקומה בתוך עצמות הלסת. הם רקמה חיה שמחוברת עם עצבים וכלי דם אל מערכת הלסת-שן- חלל הפה. כאשר עששת מתפשטת מעבר לחניכיים ולכותרת השן היא יכולה להגיע עמוק את תוך השורשים ולגרום לכאב, אובדן האחיזה של השן בלסת ובסופו של דבר אובדן השן לחלוטין. על מנת לרפא את השן ולמגר את הדלקת הרופא יכול לעשות טיפול שורש – ניקוי יסודי של תעלות השורש ואטימה שלהן למניעת דלקות חוזרות והצלת השן החולה.

כמה זמן לוקח טיפול שורש?

בדרך כלל, טיפול שורש לוקח כשעה של "זמן כיסא" אך יש לקחת בחשבון את מצב השן, חומרת הדלקת, האנטומיה הספציפית של כל מטופל ופרמטרים נוספים. כמו כן, לרוב טיפולי שורש עושים ביותר ממפגש אחד כאשר הראשון הוא הארוך ביותר ואילו האחרים קצרים יותר.

מה יותר כואב עקירה או טיפול שורש?

טיפול שורש דורש מיומנות גבוהה מרופא השיניים אך עבור המטופל מדובר בדרך כלל בטיפול נוח יחסית לטיפולים "גדולים" יותר. בדרך כלל הטיפול מבוצע בהרדמה מקומית אך ישנם מקרים בהם ניתן לבצע אותו ללא הרדמה כלל. הטיפול לא כואב במיוחד ורוב האנשים חוזרים לשגרה רגילה כבר בבוקר שאחרי טיפול השורש. אם יש צורך, ניתן לקחת משככי כאבים ללא מרשם. לאומת זאת, עקירה תמיד נעשית בהרדמה מקומית ויכולה לגרום לחוסר נוחות וכאב למשך כמה ימים. אם מדובר על עקירה כירורגית כמו למשל עקירת שן בינה כלואה בהחלט מומלץ לקחת יום-יומיים חופש מן העבודה ומטלות הבית ולנהל את הכאב על ידי משככי כאבים וקומפרסים קרים ל-10 דקות לסירוגין.

איך יודעים שצריך טיפול שורש?

הצורך בטיפול שורש מתגלה בדרך כלל כאשר מטופל מגיע למרפאת השיניים עם תלונות על כאב. הרופא מבצע בדיקה פיזית של השיניים וצילומי הדמיה. אם ישנו חשד כי דלקת הגיעה לשורשי השיניים וזה הוא מקור הכאב הרופא יכול להמליץ על טיפול שורש. בדרך כלל, בנוסף לצילומי שיניים פשוטים, הרופא יבקש צילומי הדמיה במכון צילום שיניים. עם זאת, לפעמים הצורך בטיפול שורש מתגלה בבדיקה שגרתית או בשל הימצאותו של ממצא חריג בצילומים שנעשו למטרה אחרת.

איך עושים טיפול שורש?

תחילתו של טיפול שורש היא בהרדמה מקומית בזריקה. לאחר שרופא השיניים בטוח כי המטופל אינו מרגיש דבר הוא מבודד את השן בעזרת מחסום גומי קטן. כדי לקבל גישה אל שורשי השיניים, הרופא יוצר פתח בכותרת השן. דרך הפתח הרופא יכול לנקות היטב את תעלות השורש ולהסיר את הרקמות הנגועות בדלקת. במקרים הדורשים זאת, הרופא ישתמש גם בתרופות לחיטוי האזור. בסופו של התהליך, תעלות השורש נאטמות על ידי חומר ייעודי ומונחת סתימה ו/או כתר זמניים. במרבית המקרים, טיפול שורש ידרוש יותר מפגישה אחת שכן את השחזורים הזמניים יש להחליף בקבועים לאר תקופת החלמה של כשבוע-שבועיים. בנוסף, טיפולי שורש מורכבים נהוג לעשות ביותר מפגישה אחת. הרופא כמובן יסביר את השיקולים ויידע את המטופל בכל הוגע למשך הטיפול הכולל.

שאלות בנושא טיפול שורש