נסיגת חניכיים – דרכי מניעה וטיפול

החניכיים הן הרקמות הרכות הנמצאות סביב השיניים, ומשמשות חלק ממערך האחיזה של השן. במקרים של מחלות חניכיים, טראומה על רקע צחצוח, או פגיעה מכנית בחניכיים, כאשר מתרחשת ספיגה של העצם, תתרחש במקביל תופעה של נסיגת חניכיים.

מכיוון שנסיגת חניכיים הינה תהליך פרוגרסיבי, המתקדם בהדרגה במשך הזמן, ישנה חשיבות רבה לאבחון וזיהוי הבעיה, בין אם מדובר בנסיגת חניכיים בגיל מבוגר, או בקרב צעירים. רק רופא שיניים מומחה יוכל לאבחן ולומר האם הנסיגה הינה תוצאה של הזנחת בריאות הפה, צחצוח לא מוקפד, עישון ועוד, או שמדובר במחלת חניכיים. הפתרון שיוצע לנסיגת החניכיים תלוי באבחון, ועל כן ישנה חשיבות מרבית להיוועץ במומחה למחלות חניכיים.

איך לדעת האם אתה סובל מנסיגת חניכיים?

רגישות לחום או קור

אחד הסימנים הראשונים של נסיגת חניכיים היא רגישות מוגברת לחום או קור. מרבית הסובלים מהתופעה ירגישו בה בזמן שתיה או אכילה. דוגמא טובה לכך היא בזמן שתייה משקאות חמים במיוחד כמו קפה או תה או מאכלים קרים במיוחד כמו גלידה. אך הרגישות יכולה להתבטא גם בזמן צחצוח שיניים ושטיפה במים קרים ואפילו רגישות לאוויר קר בחורף. מי שמרגישים תסמינים אלון חשוב שיגיע לבדיקה אצל רופא השיניים כדי לבדוק את מקור הרגישות ולטפל בה.

דימום מהחניכיים

החניכיים שלנו רגישות בדיוק כמו כל רקמה רכה אחרת בגופנו. כאשר הן נחבלות או מודלקות הן יכולות לדמם. אחד הסימנים של מחלת חניכיים שסופה בנסיגת חניכיים היא דימום. הדימום יכול להתרחש ספונטנית או בזמן צחצוח שיניים או אכילה. בשום מצב לא מדובר על תופעה תקינה, החניכיים שלנו לא אמורות לדמם בדיוק כמו שכל חלק אחר בגופנו לא אמור לדמם ללא סיבה. דימום אם כך הוא תסמין שיש לבדוק את הסיבה לו ומקורו. במרבית המקרים אכן מדובר על מחלת חניכיים ורופא השיניים יציע טיפול מתאים.

התרופפות של השיניים

שיניים רופפות הן תסמין של מחלות חניכיים ונסיגת חניכיים. מכיוון שאלו מחלישות את האחיזה של השן בלסת השן עשויה להיות רופפת. במצב תקים ובריא קשה מאוד להוציא שן. כאשר רופא שיניים נאלץ לעקור שן הוא נדרש להפעיל כוח ולא בכדי, השיניים שלנו מעוגנות היטב. אך נסיגת חניכיים, במיוחד כאשר היא מלווה במחלת חניכיים או עששת גורמת להיחלשות האחיזה הזו. במקרים מסוימים מטופלים ממש יכולים להזיז שן רופפת.

מראה מוארך

אחד הסימנים הברורים ביותר של נסיגת חניכיים הוא מראה שיניים אופייני. כאשר החניכיים נסוגות וחושפות את החלק התחתון של השיניים שאמור להיות מכוסה ברקמה, לשיניים נוצר מראה מוארך מן הרגיל במקרים מסוימים ניתן לראות את התופעה כבר בשלבי ביניים של הנסיגה ובמקרים אחרים לוקח זמן רב יותר.

נשירת שיניים

השלב החמור ביותר והאחרון בהתפתחותה של נסיגת חניכיים עשוי להיות נשירת שן אחת או יותר. מחלות חניכיים שלא אחת מלוות נסיגת חניכיים, גורמות לאיבוד האחיזה של השן בלסת ועשויות לגרום, בסופו של דבר לנשירת שן.

כל הסימנים הללו אכן מעידים על נסיגת חניכיים אך חשוב לזכור שבתחילת הנסיגה יתכן שלא יופיעו תסמינים ברורים כלל. לכן, חשוב מאוד להקפיד על ביקורים סדירים במרפאת השיניים גם למי ששיניו וחניכיו בריאות בדרך כלל. לא אחת תחילתה של נסיגת חניכיים מאובחנת בבדיקה שגרתית או בדיקה שנעשתה מסיבות אחרות (כמו כאבי שיניים פתאומיים). החדשות הטובות הן שתסמינים של נסיגת חניכיים ניתנים לטיפול במגוון דרכים וברוב המקרים עם תוצאות מצוינות. רופא השיניים יתאים את הטיפול המדויק לכל מקרה וכל מטופל באופן אישי.

דרכים למניעת נסיגת חניכיים

ממש כפי שמערכות הגוף נחלשות במהלך החיים, וכמו במקרי הידלדלות העצמות בגופנו, רוב האוכלוסייה תחווה נסיגת חניכיים טבעית במהלך חייה. אולם, נסיגה על רקע מחלת חניכיים לא מטופלת תופיע בגילאים מבוגרים יותר, בהם שכיחות מחלות החניכיים גבוהה יותר. כך או כך, ומכיוון שלנסיגת חניכיים כאמור, ישנה נטייה להתקדם ככל שעובר הזמן והיא אינה מטופלת, קימות מספר פעולות אותן ניתן לבצע על מנת להקטין את תופעת נסיגת החניכיים, ושמירה על מראה אסתטי ובריא של הפה:

• הקפדה על היגיינת הפה והשיניים הכולל צחצוח עדין נכון על פי הדרכת רופא השיניים והשיננית, באמצעות מברשת שיניים רכה. וכן, הקפדה על שימוש בחוט דנטלי, ועזרים לניקוי בין השיניים.
    • הקפדה על שגרת ביקורים אצל שיננית לצורך הסרת אבנית. ההמלצה בדרך כלל הינה ביקור אחת לחצי שנה.
    • הקפדה על ביקורים שגרתיים אצל רופא השיניים לצורך טיפול בעששת ואיתור מחלות חניכיים בשלבים מוקדמים, בטרם יחריפו ויגרמו לנסיגת חניכיים ולצורך בטיפולי שיניים מורכבים.
    • מומלץ להימנע מעישון
    • מומלץ להימנע מהכנסת עצמים זרים וקשיחים לפה, כגון עפרון/ עט, ואף מומלץ להימנע מביצוע פירסינג/עגיל בלשון ובחלל הפה, כדי למנוע פציעה מכנית ואגרסיבית של החניכיים.

טיפול בנסיגת חניכיים

נסיגת חניכיים גורמת לחשיפת שורש השן, אשר אמור להיות מוגן על ידי החניכיים. החשיפה, גורמת לרגישות לשינויי טמפרטורה בחלל הפה, וגורמת לפגיעה באיכות החיים ככל שהנסיגה מתדרדרת והרגישות עולה. כמו כן, החשיפה יוצרת מראה שיניים ארוכות ולא ישרות, ופוגעת במראה האסתטי הכללי. כמובן, שאם מדובר בנסיגה בעקבות מחלת חניכיים, יש לטפל בראש ובראשונה במחלה, כדי להפסיק את התדרדרותה ואת התדרדרות הנסיגה, ולהימנע ממקרים של אובדן שיניים.

במידה ושמנו לב שהחלה נסיגת חניכיים בפה שלנו, כתוצאה מרגישות למאכלים חמים/קרים, או פגיעה באסתטיקה של הפה, מומלץ לפנות לרופא שיניים מומחה לחניכיים. הטיפול בנסיגה יתבצע על פי חומרתה.

כיצד מטפלים?

במידה ונסיגת החניכיים היא בשלב התחלתי, טיפול הקצעת שורשים – ניקוי עמוק, אשר מתבצע על ידי רופא מומחה תחת הרדמה מקומית (בשונה מניקוי אבנית שגרתי אצל שיננית), יהווה פתרון הולם. במהלך הטיפול יתבצע ניקוי של שורש השן החשוף לכיס החניכיים ושל רקמות החניכיים, במטרה להסיר אבנית תת חניכית ורקמת חניכיים דלקתית. במקביל לטיפול זה יידרש המטופל ליטול טיפול אנטיביוטי למניעת זיהומים. בדרך כלל טיפול זה דורש מהמטופל להגיע למרפאה יותר מפעם אחת, שכן נהוג לבצע הקצעת שורשים ברבע מחלל הפה בכל טיפול.

כאשר נסיגת החניכיים הינה בשלב מתקדם, ניקוי עמוק לא יספיק ויידרש טיפול כירורגי מקומי של השתלת חניכיים. בטיפול זה, מניחים כמות של רקמת חניכיים סביב השיניים הסובלות מנסיגה, על מנת לכסות את פני שורש השן החשופה או השתל. כמובן, שבמידה וישנה דלקת חניכיים, יש צורך לטפל בה טרם השתלת החניכיים.

האפשרות השכיחה ביותר לטיפול בנסיגת חניכיים מתקדמת, היא שימוש ברקמת השתלה עצמית, אשר נלקחת בדרך כלל מאזור החך של המטופל, או אזורים סמוכים לאזור הנסיגה. לאחר תקופת הריפוי, השתל הופך לחלק בלתי נפרד מהחניכיים של המטופל. החיסרון היחיד של שיטה זו, הוא הצורך לפצוע את המטופל באזור נוסף בחלל הפה, ולגרום לו אי נוחות.

הודות לטכנולוגיה מתקדמת, ישנן כיום חומרים נוספים המהווים תחליפים ביולוגיים, בהם ניתן לעשות שימוש כחומרי רקמת חניכיים, ובכך להימנע מפציעת רקמת החך של המטופל. חומרים אלו נעדרי תאים חיים ועל כן, אין חשש שגוף האדם יידחה אותם, וכפי העולה ממחקרים לאחר תקופת הריפוי הם נקלטים היטב בפה המטופלים. יחד עם זאת, לרקמה עצמית יש סיכויים גבוהים יותר להשיג תוצאה סופית איכותית של הטיפול.

מחלת חניכיים - מהי נסיגת חניכיים?

זמן החלמה

הטיפול הכירורגי של השתלת חניכיים, נעשה במרפאת רופא השיניים תחת הרדמה מקומית, המונעת כאבים במהלך הטיפול. לאחר חלוף ההרדמה, ובימים הראשונים לאחר ההשתלה, ייתכן כי המטופל יחוש כאבים מקומיים, הניתנים לטיפול באמצעות משככי כאבים סטנדרטיים.

ההחלמה אורכת מספר שבועות, כאשר לאחר שבועיים מיום השתלת החניכיים, יוסרו התפרים, וחודשים בודדים לאחר מכן תושג התוצאה הסופית של קליטת הרקמה המושתלת כחלק מהחניכיים, וריפוי מלא של אזור החך במידה והוצאה ממנו רקמה להשתלה.

על מנת למקסם את תוצאות ההשתלה, ולמנוע נסיגה חוזרת של החניכיים יש להקפיד על כל הכללים לבריאות שיניים וחניכיים שהוזכרו לעיל, ובניהם שמירה והקפדה על היגיינת הפה ובקורים תכופים אצל שיננית ורופא השיניים.