טיפול השתלת חניכיים, הינו הליך כירורגי המתבצע כאשר ישנה נסיגת חניכיים חמורה הגורמת לחשיפה של שורשי השיניים או השתלים. תהליך נסיגת חניכיים הינו תהליך הדרגתי ומתמשך, ופעמים רבות, במיוחד בשלבים הראשונים של התופעה לא מבחינים בו. נסיגת חניכיים  עלולה לגרום לרגישות של שורשי השן למוצרי מזון חמים ו/או קרים ושינויי טמפרטורה בחלל הפה,  וכן ישנה פגיעה באסתטיקה הכללית של אזור הפה.

סיבות עיקריות לחשיפת שורשי השיניים

צחצוח אגרסיבי

צחצוח מתמשך בעוצמה חזקה עלול לגרום טראומה לחניכיים. טרם ביצוע הליך השתלת החניכיים, על המטופל להקפיד על שיפור הצחצוח והיגיינת הפה על פי הדרכה מקצועית. גם פירסינג בחלל הפה, בשפה או בלשון, הגורם גירוי מכני לחניכיים, או גירוד של החניכיים באמצעים חיצוניים עלול לפגוע בחניכיים ולהביא לנסיגתן.

יישור שיניים.

במהלך טיפול אורתודונטי מתרחשת תזוזת שיניים העלולה לגרום למצב בו השיניים נדחקות אל מחוץ למעטפת העצם המקיפה אותן.

טיפול לא מספק בהיגיינת הפה

דלקות ומחלות חנכיים לא מטופלות יכולות לגרום בשלבים שונים של המחלה לנסיגת חניכיים והן אחת מסימני מחלת החניכיים.

עובי החניכיים

קיים סיכוי גדול יותר לנסיגת חניכיים כאשר למטופלים ישנן חניכיים עדינות ודקות במיוחד בשילוב עם הגורמים המצויינים מעל.

מצבים בהם יתבצע טיפול כיסוי שורשים

טיפול כיסוי שורשים חשופים יתבצע במספר מצבים:

1. פגיעה באסתטיקה מצד המטופל
  2. רגישות לקור/חום ושינויי טמפרטורה בחלל הפה אשר גורמים לפגיעה באיכות החיים של המטופל.
  3. כאשר ישנה התקדמות חמורה במהלך השנים בנסיגת החניכיים אשר עלולה להוות מקור לתזוזה ונשירת שיניים.

השתלת חניכיים הינה פרוצדורה כירורגית מקומית, עדינה ומורכבת, בה מניחים כמות מספקת של רקמות חניכיים סביב שן אחת או מספר שיניים הסובלות מנסיגת חניכיים, במטרה לכסות את פני שורש השן או השתל. על מנת לבצע את התהליך בהצלחה יש להשיג מספר תנאים. במידה וישנה דלקת חניכיים, השלב הראשוני הוא טיפול בדלקת. במקביל לטיפול בדלקת, עוד קודם לטיפול השתלת החניכיים, על המטופל לאמץ הרגלי היגיינת הפה נכונים ועדינים, כדי להבטיח שמירה של תוצאות טיפול כיסוי השורש לאורך זמן.

קיימות מספר רב של גישות ושל חומרי השתלה עצמיים וכתרומה ממקור אדם או בעלי חיים. מה שקובע את האופציה הטיפולית הן הטכניקות הכירורגיות וסוגי החומרים.

האפשרות הנפוצה ביותר הינה להשתמש ברקמת השתלה עצמית. רקמת החניכיים המשוחזרת נלקחת בעיקר מאזור החך של המטופל, או מהאזורים הסמוכים לאזור הנסיגה, ומועברת לאזור הפגוע. לאחר תקופת ריפוי המקום המטופל, השתל הופך לחלק אינטגרלי מהחניכיים. בשנים האחרונות התפתחו טכניקות חדשות וחומרים נוספים המהווים תחליפים ביולוגיים, בהם ניתן להשתמש כחומרי רקמת חניכיים, ובכך להימנע מלקיחת רקמה עצמית ופציעת חלל הפה של המטופל.

חומר נפוץ להליך השתלת חניכיים הינו שתל ממקור אדם, הדומה מאוד לשתל עור ומשמש ברפואה גם לטיפול בכוויות. בחומר זה אין תאים חיים ובכך יתרונו, שכן הוא אינו מעורר תגובת דחייה של הגוף. בנוסף, קיימים כיום שתלים שמקורם מן החי, אשר להם שיעורי הצלחה ושביעות רצון גבוהה מהמטופלים.

תהליך התאוששות והחלמה

לאחר טיפול השתלת חניכיים המטופל משתחרר לביתו עם הנחיות ברורות להמשך טיפול ביתי הכוללות טיפול תרופתי, פעילות גופנית ותזונה מתאימה.
לעיתים הרופא ייתן מרשם לטיפול אנטיביוטי על מנת להקטין סיכון לזיהום ודלקות.

במהלך השבועיים הראשונים שלאחר הטיפול מומלץ להקפיד על אכילת מזונות רכים וקרירים, וחשוב מאוד לא לצחצח את האזור בו בוצעה ההשתלה, ולא להעביר חוט דנטלי עד לריפוי מוחלט, חודשיים ימים לערך.

משככי כאבים ניתן לנטול על פי הנחיות הרופא ובהתאם לרמת הכאב. עומק וסוג השתלת החניכיים משפיעות על עוצמת הכאב, כאשר במידה ובוצעה השתלה מרקמה שאינה עצמית ולא בוצע חתך בחך לצורך הסרת רקמה, הכאב צפוי להיות מינורי.

באופן כללי, הליך השתלת השיניים אינו משפיע על התנהלות יומיומית והמטופל יכול לחזור לחיי השגרה כבר יום למחרת ההשתלה, כאשר שבועיים לאחר הטיפול צפויה להתרחש החלמה כללית של הפה.

תוצאות תהליך השתלת חניכיים

בדרך כלל לאחר כחודש, חודש וחצי לאחר ההשתלה, נצפה לראות את תוצאות הטיפול של כיסוי שורשי השיניים.
לאחר כשמונה שבועות, הרקמות שהושתלו מבשילות ונוכל לקבוע בוודאות איזה כמות של רקמה נקלטה.
במידה ובתחילה נראה כי הרקמה המושתלת עבה, בהמשך השכבה העליונה תנשור כתוצאה ממחסור באספקת דם, והשכבה התחתונה תקלט ותהפוך לאדמדמה.
לאחר תקופה זו, הרופא יבצע הערכה של האזור בו בוצעה ההשתלה, על מנת לבחון האם יש צורך בהליך משלים, לצורך אופטימיזציה של הטיפול.

לסיכום:

טיפול כיסוי שורשים, הינו טיפול כירורגי עדין ומצריך מיומנות מקצועית גבוהה, על כן מומלץ להיוועץ במומחה לחניכיים, פריודונט, על מנת לאבחן האם מצב נסיגת החניכיים מצריך ומאפשר טיפול כירורגי. הגורמים אשר ישפיעו על הצלחת הטיפול הינם זיהוי גורמי הסיכון לנסיגת חניכיים וצמצומם ככל האפשר, אשר כוללים בין היתר שמירה על היגיינת פה אופטימלית.

.