השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    דלקות חניכיים

    דלקות חניכיים הוא מצב מאוד שכיח שמלווה בהתנפחות וכאב של אזור החניכיים בפה. אצל מרבית האנשים, מתפתחת דלקת בחניכיים בשלב כלשהו בחייהם ומדובר בתופעה שפחות נפוצה אצל ילדים. דלקות בחניכיים ניתן לזהות כאשר נוצר דימום בעת הצחצוח ומופיע ריח רע מהפה. כאשר לא מטפלים בדלקת באופן ראוי, הדלקת עלולה להשפיע על הרקמות התומכות בשיניים, לפגוע בעצמות בלסת וליצור מרווחים קטנים בין החניכיים והשיניים שלבסוף ייגרמו לנשירת השיניים.

    איך אדע אם אני סובל מדלקת חניכיים?

    בין התסמינים של דלקות חניכיים ניתן למצוא:

    • רגישות בזמן אכילה או שתיה של מזונות קרים או חמים
    • כאבי חניכיים
    • אדמומיות, נפיחות ואפילו דימום באזור החניכיים
    • שינויים בריח או בטעם הפה
    • שינוי בחוזק השיניים

    כיצד ניתן לטפל בדלקת בחניכיים?

    ניקוי שיניים אצל שיננית

    קיים מגוון דרכי טיפול לדלקות בחניכיים כאשר כל אחד מותאם לחומרת הדלקת, הבריאות הכללית של המטופל והאופן שבו הוא הגיב לטיפולים קודמים.
    ניקוי שיניים מקצועי הוא אחד מהדרכים לטפל בדלקות בחניכיים. במהלך הטיפול, רופא השיניים או השיננית מבצעים הסרה של הרובד והאבנית שהצטברו על שן באזור שמעל ומתחת לקו החניכיים בפה. במידה והרופא יבחין כי ישנם אזורים בפה שבהם קיים פוטנציאל גבוה להתפתחות של דלקות חניכיים, הוא ימליץ על ניקוי שיניים קבוע במרפאה אחת לחצי שנה. למרות שניקוי שיניים מקצועי אינו יכול לטפל בדלקת חניכיים פעילה, הוא משמש ככלי שיכול למנוע את התפתחות הדלקת.

    הקצעת שורשים

    דרך נוספת לטיפול בדלקות חניכיים היא הליך הקצעת שורשים – מדובר בפעולת ניקוי יסודית ועמוקה אשר נעשית תחת הרדמה מקומית. במהלך ההליך, הרובד והאבנית מוסרים מעל ומתחת לקו החניכיים ומבצעים ליטוש של כל אותם כתמים מחוספסים שנמצאים בשורש השן. החלקת הכתמים מסייעת בהסרה של חיידקים והיא יוצרת משטח נקי שבו החניכיים יכולים להיצמד מחדש אל השיניים. פעולת הקצעת השורשים מתבצעת על ידי מומחה חניכיים או רופא שיניים במקרים שקיימת שכבה קשה ועבה של אבנית מתחת לחניכיים שניקוי בסיסי לא יצליח להסיר.

    טיפול כירורגי בדלקות חניכיים

    במקרים חומרים של דלקות בחניכיים, ישנן מספר טיפולים ופרוצדורות כירורגיות בחניכיים שניתן לבצע.

    • ניתוח הקטנת כיס – הליך שבמהלכו מרימים, מזיזים את החניכיים לאחור ומבצעים הסרה של האבנית שהצטברה. משטחים לא סדירים של העצם מאפשרים יצירה של כיסים שבהם קיימת הצטברות של אבנית וחיידקים שמחמירים את הדלקת. לאחר הניקוי, מניחים את החניכיים כך שהרקמה תעטוף את השן. הליך זה מקטין את המרווחים שבין החניכיים לשיניים ומונע את האפשרות של הצטברות חיידקים מזיקים באותם כיסים.
    • השתלת רקמות – הליך שמטרתו לחזק אזורים דקים בחניכיים ולמלא את כל אותם מקומות שבהם נוצרה נסיגה של החניכיים. ההליך כולל השתלה של רקמה שלרוב נלקחת מאזור גג הפה ותפירה שלה למקום הפגוע שאותו נדרש למלא.
    • חידוש רקמות – במקרים שבהם הדלקת גרמה להרס של העצמות שתומכות במיקום של השיניים, הליך זה משמש לזירוז תהליך צמיחת העצם ושיקום רקמת החניכיים. הפרוצדורה מבוצעת באמצעות החדרה של חתיכת בד קטנה באזור שבין העצם לבין רקמת החניכיים. פעולה זו מונעת מרקמת החניכיים לצמוח באזור שבו העצם אמורה להיות וכך מתאפשר חיבור נכון בין העצם לבין רקמת החניכיים ותמיכה חזקה בשיניים.
    • ניתוח עצם – לאחר אובדן עצם בפה, עלולים להיווצר אזורים שבהם קיימות בליטה של העצם. במהלך הניתוח, העצם סביב השן מעוצבת מחדש על מנת למזער את כל אותם אזורים שנראים כמעין מכתשים בפה. כך בעצם מונעים את האפשרות של הצטברות נוספת של חיידקים בפה.
    • השתלות עצם – פרוצדורה שבה משתמשים בשברי עצם קיימים אצל המטופל או עצם שעשויה מחומר סינתטי. השתלים מהווים בסיס לצמיחה חזקה וחדשה של העצם שתוכל לתמוך בשיניים. כיום משתמשים בטכניקות שונות אשר מאפשרות צמיחה מזורזת של העצמות והרקמות.

    דלקות חניכיים חוזרות

    למרות שישנן לא מעט דרכים לטפל בדלקות בחניכיים, ללא הקפדה של שגרת היגיינת פה טובה, הדלקת עלולה לחזור.
    דלקות חוזרות בחניכיים יכולות להופיע בין חודשיים ל – 4 חודשים לאחר הטיפול ולכן חשוב גם לבצע טיפולי תחזוקה שוטפים.
    ביקורת אחת לחצי שנה אצל רופא השיניים תוכל למנוע הצטברות פלאק ואבנית שיגרמו לבסוף לדלקת.
    הגורם שהכי ישפיע על הסיכוי להופעת דלקת חוזרת בחניכיים הוא המטופל עצמו – צחצוח שיניים ושימוש בחוט דנטאלי לפחות פעמיים ביום יישמרו על בריאות השיניים והפה.
    במקרים של דלקת בחניכיים שחזרה, הטיפול שיינתן יהיה בהתאם למידת החומרה של המקרה. במקרים פשוטים יותר, טיפול אנטיביוטי אולי יפתור את הבעיה אך במקרים מורכבים יותר, המטופל ייאלץ אולי לעבור טיפול כירורגי.

    דלקת חניכיים

    דלקות חניכיים בהריון

    הופעה של דלקות חניכיים בהריון הן מאוד נפוצות וזאת כיוון שבמהלך ההיריון, האישה חווה לא מעט שינויים הורמונאליים ועלייה בזרימת הדם.
    תהליכים אלה עלולים לגרום להופעה של נפיחות בחניכיים, דימום מהחניכיים, ריח רע מהפה, אדמימות באזור החניכיים ואף נסיגת חניכיים. דלקת חניכיים בהריון תתפתח לרוב בין החודש השני להריון לבין החודש השמיני כאשר השיא לרוב מגיע בטרימסטר השלישי להריון. הופעה של עששת וחולשה של השיניים גם הן תופעות נפוצות שיכולות להופיע אצל נשים בהריון. הקפדה על צחצוח קבוע ושימוש בחוט דנטאלי יוכלו למנוע הצטברות של אבנית ופלאק. רופאי השיניים ממליצים לנשים בהריון להגיע למרפאת השיניים לפגישת ביקורת וניקוי כאשר הן נמצאות בטרימסטר השני וזאת על מנת לאתר כמה שיותר מוקדם מצב שבו מתפתחת דלקת בחניכיים. במידה ובמהלך הביקורת, רופא השיניים אכן מאתר זיהום חיידקים, המטופלת תצטרך כנראה ליטול טיפול אנטיביוטי שמותאם לנשים בהריון. ישנם גם מי פה במרשם שמסייעים בטיפול בדלקות בחניכיים אך במקרים מורכבים יותר, יכול להיות שלא תהיה ברירה אלא לעבור הליך כירורגי על מנת לטפל בבעיה. המטופלת נדרשת ליידע את הרופא על תרופות, ויטמינים או תוספי מזון שהיא נוטלת בזמן ההיריון על מנת למנוע את האפשרות של התנגשות ביניהם לבין תרופה שהרופא ירצה לרשום למטופלת על מנת לטפל בדלקת בחניכיים.

    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    מרפאת המומחים והרופאים מורכבת מרופאים מומחים משלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.