השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    חורים בשיניים לילדים

    חורים בשיניים הם אחת מהסיבות השכיחות שבגללן הורים מגיעים עם פעוטות וילדים אל מרפאת השיניים. החורים הם אזורים שנפגעו לצמיתות בשן והם יכולים להיווצר בכל חלק בפה, בין אם מדובר בלסת העליונה או התחתונה או בשיניים הטוחנות. הסיבות להיווצרות של חורים בשיניים אצל ילדים היא לרוב הופעה של עששת וחשוב מאוד לא להתעלם מהבעיה על מנת שיהיה ניתן להציל את השן.

    איך נוצרים חורים בשיניים לילדים?

    חורים בשיניים נוצרים כאשר קיימת הצטברות של חיידקים שמכרסמים בשכבת האמייל בשן שמגנה עליה. על השיניים מצטברת עם הזמן שכבת רובד דביקה שמלאה בחיידקים כתוצאה מחשיפת השיניים אל מזון, חומצה ורוק. הקפדה על צחצוח פעמיים ביום ושימוש בחוט דנטאלי יכולה למנוע את ההצטברות של החיידקים אך לילדים ישנה נטייה שלא להקפיד על שגרת היגיינת פה תקינה. בנוסף, יכולת הצחצוח של הילדים אמנם משתפרת עם הזמן אך עד גיל שש הם אינם מסוגלים לצחצח את השיניים באופן יעיל וזקוקים לעזרתו של ההורה על מנת שיסייע לצחצח את השיניים או שלפחות יפקח על הילד בזמן שהוא מבצע זאת בעצמו. שימוש בחוט דנטאלי גם הוא לרוב לא נעשה בצורה נכונה ובמרבית המקרים, ילדים לא משתמשים בחוט בכלל. חורים בשיניים יכולים להתפתח כאשר חלקיקי מזון שנתקעו בין השיניים אינם מוסרים ולכן השימוט בחוט דנטאלי הוא הכרחי. ביקורת אצל רופא השיניים אחת לחצי שנה יכולה למנוע היווצרות של חורים בשיניים אך מרבית ההורים נוטים לגשת למרפאת השיניים רק כאשר מדובר במקרה של כאבי שיניים לילדים ולא כביקורת קבועה. הגעה בפעם הראשונה אל רופא השיניים צריכה להיעשות זמן קצר לאחר יציאת השן הראשונה אצל הפעוט. תזונה לקויה גם היא יכולה להוות סיבה להיווצרות חורים בשיניים – קיים סיכוי גבוה יותר להופעה של עששת במקרים שבהם הילד צורך מזונות רבים שעשירים בסוכר ופחמימות.

    איך ניתן לזהות שמדובר בחורים בשיניים?

    היווצרות חורים בשיניים או הופעה של עששת ילדים אינה תמיד מלווה בסימנים מובהקים אך חשוב לגשת אל רופא השיניים במידה והילד מתלונן על רגישות באזור השיניים, כאבים בזמן לעיסה או נשיכה, כאב או אי נוחות בעת צריכת נוזלים חמים או קרים או הופעה של כתמים לבנים וכהים על השיניים. הגעה אל מרפאת השיניים ונקיטה בצעדים הרלוונטיים תמנע התפתחות של חורים נוספים בשיניים. מאוד חשוב גם שהילד לא יקשר כאב לביקור אצל רופא השיניים וילך ברצון אחת לביקורת אחת לחצי שנה. ככל שתקדימו להגיע אל רופא השיניים כך תקטינו את הסיכוי להופעה של כאב מהותי בשיניים.

    איך ניתן למנוע חורים בשיניים?

    הדרך הטובה והיעילה ביותר למניעת היווצרות חורים בשיניים היא הקפדה על היגיינת שיניים ופה והגעה לביקורת קבועה אצל רופא השיניים. חשוב לוודא שהילד מצחצח את השיניים פעמיים ביום עם משחת שיניים שמכילה פלואוריד ובמידת הצורך אף משתמש במי פה. ישנן פעולות נוספות שניתן לעשות כמו שתייה של מי ברז (שלרוב מכילים פלואוריד), ניקוי החללים הקטנים שבין השיניים משאריות של מזון והקפדה על תזונה בריאה. אכילה והימנעות ממאכלים מסוימים יכולים אף לסייע לחורים בשיניים להחלים באופן טבעי וגם לסייע במניעה של היווצרות החורים מלכתחילה. תזונה שכוללת בשר ודגים תכיל לא מעט מינרלים וחומרים מזינים שיועילו לשיניים.

    איך מטפלים בחורים בשיניים אצל תינוקות?

    הורים רבים מאמינים שאין צורך לטפל בחורים בשיניים כאשר מדובר בתינוק או ילד שיש לו עדיין שיני חלב אך טיפול בחורים בשיניים אצל תינוקות הוא הכרחי. חשוב להציל את השן גם כאשר מדובר בשיני חלב כיוון שאיבוד בטרם עת של השן יכול לגרום לשן הקבועה לצאת בחניכיים בצורה ובמיקום לא נכונים. השיניים גם מסייעים לתינוק ללעוס ולבסוף לדבר ולכן חשוב לבצע הליך מילוי חורים בשיניים אצל תינוקות. במהלך הטיפול, הרופא יסיר את העששת שהצטברה ולאחר מכן ימלא את החור בחומר מילוי מיוחד. טיפולים אלה מתאימים לתינוקות מגיל חצי שנה ועד שנתיים.

    חורים בשיניים לילדים

    איך מטפלים בחורים בשיניים אצל ילדים?

    כאשר מדובר בפעוט או ילד, הצטברות העששת יכולה להיות חמורה יותר מאשר אצל תינוקות וישנם מקרים שבהם יהיה אף צורך בהרכבה של כתר על השיניים. בזמן הבדיקה במרפאת השיניים, הרופא יבחן את מצב השן ובמידה ולא ניתן להצילה כיוון שהשן ניזוקה, ייאלץ לבצע עקירה. במקרים אלו, רופא השיניים ישמור על החלל שנוצר בעקבות העקירה באמצעות מכשור מיוחד על מנת לוודא שקיים עדיין מרווח שבו השיניים הקבועות יוכלו לצמוח באופן ראוי. הליך טיפולי שיניים אצל ילדים יכול להיות מאתגר כיוון שהם נדרשים לשבת לא מעט זמן ללא תזוזה. קיימת אפשרות שהילד יישב על ההורה בזמן הטיפול. אחת הדרכים היעילות לבצע טיפולי שיניים אצל ילדים, היא באמצעות גז צחוק – הרופא נותן לילדים גז צחוק לפני הטיפול על מנת לאפשר להם להירגע ולעיתים הם אפילו נרדמים בזמן הטיפול. לאחר מתן גז הצחוק, רופא השיניים עדיין יצטרך לתת זריקה על מנת להקהות את האזור בו הוא הולך לבצע את הטיפול אך הילד לא ירגיש דבר. במקרים שבהם הילד מגיע עם חרדה גבוהה שקשורה לרופאי שיניים, ניתן לבצע את הטיפולים תחת הרדמה כללית, במיוחד כאשר מדובר במילוי של מספר חורים בשיניים. רופא השיניים יכול להמליץ על האפשרות של הרדמה כללית או קביעה של מספר פגישות שבהן יבצע מספר סתימות בכל פעם (יותר רלוונטי למקרים שבהם הילד לא מפגין חרדה מטיפולי השיניים והביקור במרפאה). חורים בשיניים הם בעיה גם אצל מבוגרים, אך ככל שמגלים את הבעיה מוקדם יותר ומטפלים בה, ניתן למנוע בעתיד טיפולי שיניים מיותרים.

    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    מרפאת המומחים והרופאים מורכבת מרופאים מומחים משלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.