יובש בפה סיבות ודרכי טיפול

ישנן סיבות רבות ליובש בפה וייצור רוק לא מספק, מרביתן קשורות לגורמים חיצוניים כמו שימוש בתרופות מסוימות וחלקן לגורמים מערכתיים כמו בעיות בריאות כלליות. יובש בפה עלול לגרום לבעיות דנטליות ולכן חשוב מאוד לטפל בו. הדרך הטובה ביותר היא כמובן להגיע למרפאת השיניים לקבלת אבחון, טיפול וייעוץ למזעור התופעה.

מהן הסיבות ליובש בפה?

• תרופות – ישנן כ-400 תרופות שחלק מתופעות הלוואי שלהן היא ירידה בייצור הרוק ותסמונת הפה היבש. אלו כוללות למשל אנטיהיסטמינים, תרופות להורדת לחץ דם, לשיכוך כאב ולהשראת שינה.
    • שימוש בשיניים תותבות – תותבות מודרניות לא גורמות לייצור רוק מועט אלא במקרים מאוד ספציפיים. אך תותבות מן הדור הישן, במיוחד כאלו שלא "יושבות" בצורה נכונה בחלל הפה עשויות להשפיע על בלוטות הרוק ולגרום לפה יבש.
    • הקרנות – טיפול בקרינה באזור הראש והצוואר עשוי לפגוע בייצור תקין של רוק בחלל הפה.
    • מחלות סיסטמטיות – מחלות כרוניות כמו אלצהיימר, סוכרת, הפטיטיס ועוד.
    • חוסרים תזונתיים – חוסר בברזל וויטמינים מסוימים עשוי לגרום לפה יבש.

כפי שראינו, יובש בפה יכול להיות סימפטום של בעיה נרחבת יותר וחשוב לאבחן את הגורם לו  או לכל הפחות לשלול בעיות בריאות מערכתיות.

יובש בפה ועששת

יובש בפה הוא אחד הגורמים לעששת, במיוחד בגילאים מתקדמים. הרוק שאנו מייצרים משמש אותנו למגוון מטרות בין השאר, ניקוי השיניים, במיוחד לאחר אכילה. כאשר אין די רוק בחלל הפה, החיידקים המזיקים הגורמים לעששת נוטים להתרבות ביתר שאת. מכיוון שייצור רוק פוחת עם הגיל ובני הגיל השלישי חשופים יותר לסיבות ליובש בפה (נטילת תרופות, טיפול במחלת הסרטן וכד') הם חשופים יותר גם לעששת. הדרך הטובה ביותר למזער את הסיכוי לעששת בשל יובש בפה הוא כמובן לטפל בגורמים לו. אך במידה ולא ניתן להימנע לחלוטין מיובש בפה (למשל בשל נטילת תרופה ספציפית או קבלת טיפול הקרנות) חשב לכל הפחות לטפל בסימפטום עצמו.

איך מחלות חניכיים קשורות ליובש בפה?

בדומה לעששת, גם מחלות חניכיים עלולות להתפתח בשל מיעוט רוק בחלל הפה. חיידקים מזיקים נוטים להתרבות בחיבור בין השן לחניכיים וליצור כיסי דלקת שללא טיפול, גורמים לדלקת חניכיים כרונית. הדלקת לא עוצרת בחניכיים ועלולה להגיע גם לשורשי השיניים ואפילו לעצם הלסת ולפגוע בחיבור בין השן למיקומה בלסת. מעבר לחוסר הנוחות של דלקת חניכיים (רגישות לחום/קור, דימומים, כאבים באים והולכים ועוד) היא עשויה לגרום להחלשות השיניים ולנשירה שלהן. טיפול במחלות חניכיים הנגרמות כתוצאה מפה יבש עשוי להיות מורכב. אלו נוטות להיות מושטות ולהתקיים במספר חלקים בקשת השיניים יחד. במידה והנכם סובלים מפה יבש ובעיות חניכיים מומלץ להגיע לרופא שיניים להערכת המצב והחלטה על תכנית טיפול.

פה יבש ויובש בגרון בהריון

תקופת ההריון מלווה בשינויים גדולים מאוד בגופה של האישה ההרה. מעבר לשינויים המובנים מאליהם והנראים כלפי חוץ, ישנם שינויים פנימיים גדולים ורבים שמשפיעים בין השאר על ייצור הרוק ועל השיניים. כמו כן, נשים בהריון זקוקות לכמות מוגברת של מים ביום כדי לתמוך בהריון. שתייה לא מספקת תגרום לפה יבש ויובש בגרון. מכיוון שמדובר על כמויות מים די גדולות (כ-3 עד 4 ליטרים ביום אם לא יותר) ישנן נשים רבות שפשוט לא שותות מספיק וסובלות מפה יבש. בנוסף, נשים בהריון חשופות יותר לעששת ובעיות חניכיים בשל ירידה בפרודוקטיביות של המערכת החיסונית (תופעה טבעית בהריון). השילוב בין פה וגרון יבש לבין הסיכון לעששת ומחלות חניכיים מוביל לכך שנשים הרות רבות מסיימות את ההריון עם בעיות דנטליות. חשוב לדעת שניתן ואף רצוי להגיע לרופא השיניים בתקופת ההריון. רופא שיניים מקצועי ידע לעשות ניקוי שיניים עדין ואפקטיבי, ללא חומרים העלולים להשפיע על ההריון ובריאות האם והעובר. כמו כן, במקרים בהם כן נדרשת התערבות עמוקה יותר (למשל טיפול בחורים בשיניים או במחלת חניכיים) ניתן לעשות זאת גם בהריון תוך יישום פרוטוקולים ספציפיים המתאימים לסיטואציה וכך לשמר את בריאות השיניים של האם לאורך כל תקופת ההריון.

מה הטיפול ליובש בפה?

הטיפול ליובש בפה תלוי כמובן בסיבה לו. אם מדובר על מחלה כרונית כלשהי, טיפול בבעיה המערכתית יפתור את בעיית היובש בפה. אם מדובר על תסמין של נטילת תרופה, ניתן לשקול מעבר לתרופה מקבילה שלא כוללת את תופעת הלוואי הזו. אך אם הסיבה ליובש בפה אינה ניתנת לשינוי הדרך הטובה ביותר להתמודד עם המצב היא על ידי טיפול בתסמין. הטיפול כולל שתייה מרובה ותכופה, הקפדה על שגרת טיפול בשיניים תותבות, היגיינה דנטלית גבוהה וביקורים סדירים אצל השיננית ורופא השיניים. כמו כן, ניתן להיעזר בתכשירים שונים המכונים תחליפי רוק, שטיפות חיטוי חלל הפה וכדומה. מומלץ מאוד להתייעץ עם רופא השיניים לגבי פתרונות אפשריים לבעיה ולגבי שימוש בפרוטוקולי היגיינה דנטלית המותאמים למי שסובל מיובש בפה.

יובש בפה

מה מטופל יכול לעשות כדי למנוע את הנזקים של יובש בפה?

הדבר החשוב ביותר הוא כמובן לאבחן נכונה את הסיבה לתופעה ולשם כך מומלץ להגיע לרופא השיניים לבדיקה ולציין את העובדה שמרגישים יובש בפה. הרופא יבחן את חלל הפה, יתשאל את המטופל בדבר נטילת תרופות, אורח חיים, בריאות כללית ועוד וינסה לבחון את הסיבה ליובש בפה. ייתכן שהרופא יפנה לבדיקות ולמעקב אצל רופא המשפחה (למשל כדי לשלול חוסרים תזונתיים או בעיה מערכתית). שנית, תהיה הסיבה אשר תהיה ניתן למזער את ההשפעה של פה יבש על ידי שתיית מים מרובה, לפחות 2 ליטרים ביום (לא כולל משקאות אחרים). רצוי להימנע משתיית משקאות שמחמירים את התופעה כמו תה וקפה, משקאות ממותקים וכאלו הכוללים חומצות (למשל לימונדה או משקאות מוגזים). בנוסף, יש להקפיד על צחצוח שיניים לאחר כל ארוחה ולפני השינה כולל שטיפת הפה במי פה (רופא השיניים יכול להמליץ על מי מפה ייעודיים). כמובן שחשוב מאוד לא לפספס טיפולי שיננית ומעקב במרפאת השיניים כדי לוודא שהשיניים נשמרות בריאות, נקיות וחזקות.