השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    ההבדלים בין סדציה להרדמה כללית

    רוב טיפולי השיניים היום מבוצעים תחת אילחוש (הרדמה מקומית בזריקה). אך כאשר ישנו צורך בטיפול מורכב יותר, במיוחד כירורגי, הרדמה מקומית אינה מספיקה. האפשרויות הנוספות הן סדציה (Sedation) והרדמה מלאה (General anesthesia). מהי סדציה ומהי הרדמה מלאה? מה ההבדלים ביניהן ומה היא האופציה טובה ביותר למי שצריך לעבור טיפולי שיניים?

    מהי סדציה?

    סדציה או טשטוש הכרתי, היא מתן חומר בעל השפעה על הערות והמודעות של המטופל. החומרים המשמשים בסדציה נעים בין תרופות הרגעה קלות שנוטלים לפני הטיפול, דרך גז צחוק (סדציה נשאפת) ועד סדציה עמוקה במתן לווריד. רמת ההשפעה תלויה בסוג ההרדמה והחומר בו משתמשים. בדרך כלל כשמדברים על סדציה בטיפולי שיניים מתייחסים לסדציה הניתנת בעירוי לווריד וכאשר השפעתה על רמת המודעות והערות של המטופל עמוקה. סדציה בעירוי נהוגה במגוון גדול של הליכים ברפואה הכללית וברפואת השיניים כאשר יש צורך בהרדמה עמוקה של המטופל אך אין הצדקה לביצוע הרדמה כללית.

    מהי הרדמה כללית?

    הרדמה מלאה/כללית או השריית שינה, היא הליך בו גורמים למצב של חוסר הכרה זמני מבוקר (כולל חוסר תגובה לכאב) על ידי מתן תרופות בעירוי. בהרדמה מלאה המטופל למעשה ישן שינה עמוקה ושריריו (כולל שרירי הנשימה) משותקים. במהלך ההרדמה המטופל מחובר לציוד תומך נשימה. הרדמה כללית היא הליך נפוץ ברפואה המשמש להרדמת מטופלים בניתוחים, הליכים רפואיים מורכבים וגם ברפואת השיניים.

    למי מתאים לעבור טיפול שיניים תחת סדציה או הרדמה מלאה?

    עקרונית, כל מטופל שבוחר לעבור טיפולי שיניים תחת טשטוש בסדציה או הרדמה כללית יכול לעשות זאת. ישנם מקרים בהם רופא השיניים ימליץ על הרדמה עמוקה לאומת הרדמה מקומית למשל:

    • לסובלים מחרדה דנטלית – חשש ואפילו פחד מטיפולי שיניים היא תופעה נפוצה, אך ישנם אנשים שסובלים מרמות גבוהות מאוד של חרדה עד לכדי הימנעות מטיפולי שיניים גם במחיר של כאבים ופגיעה אסתטית חמורה. עבור מטופלים אלו סדציה או הרדמה מלאה היא פתרון מצוין (ולפעמים היחיד) בעזרתו הם יכולים לעבור את הטיפול שהם זקוקים לו.
    • טיפולים מורכבים וארוכים – גם מי שלא סובל מחרדה מטיפולי שיניים יכול להתקשות לעבור טיפול ארוך ומורכב במיוחד. ישנם אפילו הליכים שרופאי השיניים לא יבצעו אלא תחת סדציה או הרדמה כללית כמו למשל ניתוחי לסת, All-on-4/6 , הרמת סינוס, עקירת שן בינה תחתונה ועוד.
    • מי שרוצה לעבור מספר טיפולים יחד – הרדמה מאפשרת לרופא השיניים לעבוד מהר יותר ולשלב כמה טיפולים יחד. מי שרוצה להימנע מ"זמן כיסא" ארוך בערות מלאה ופגישות חוזרות במרפאת השיניים יכול לעבור כמה טיפולים תחת הרדמה או סדציה ביום אחד.
    • מי שלא ניתן להשיג את שיתוף הפעולה שלו – ילדים צעירים במיוחד, מי שסובל מנכות קוגניטיבית, אנשים שסובלים מתזוזה לא רצונית וכד'.
    • מי שסובל מרפקלס הראה מוגבר המקשה על ביצוע טיפולי שיניים.

    מהם ההבדלים בין סדציה להרדמה כללית?

    ישנם כמה הבדלים בין סדציה בעירוי לבין הרדמה כללית:

    מידת ורמת ההשפעה על המטופל

    ההבדל המהותי ביותר בין סדציה לבין הרדמה כללית היא ההשפעה על ההכרה וגופו של המטופל. בסדציה עמוקה המטופל מעורפל עד ישן, אין כמעט מודעות למה שמתרחש ורוב המטופלים לא זוכרים את הטיפול כלל. אך יחד עם זאת, בסדציה יש עדיין תגובה לכאב והמטופל נושם בכוחות עצמו. לאומת זאת, הרדמה כללית/מלאה גורמת לחוסר הכרה מוחלט ושיתוק מלא של שרירי הגוף כולל שרירי הנשימה. לכן, היא מבוצעת תוך שימוש בציוד תומך נשימה וניטור מלא של מדדים (לחץ דם, אחוז חמצן בדם, דופק וכן הלאה). אפשר להשוות את השפעת הסדציה למצב בין ערות לחלום בעוד שהרדמה מלאה שוות ערך לשינה עמוקה ללא חלומות.

    מתן וניהול ההרדמה

    כל רופא שיניים מוסמך לתת זריקת הרדמה מקומית הנהוגה בטיפולי שיניים. אך מתן סדציה מכל סוג (כולל גז צחוק) דורש הסמכה ייעודית. על פי הנחיות משרד הבריאות מתן סדציה לווריד אפשרית רק על ידי מומחה פה ולסת או מומחה ברפואת שיניים לילדים שהתמחותו כללה סדציה. במקרים מסוימים גם רופא שיניים כללי יכול לעבור קורס והסמכה במתן סדציה.

    לאומת זאת, הרדמה כללית תתבצע אך ורק על ידי רופא מומחה בהרדמה – אנסטזיולוג (Anesthesiologist). הרופא ילווה על ידי אחות הרדמה. הרופא המרדים הוא זה שקובע את סוג ומינון תרופות ההרדמה ויחד עם האחות משגיח על המטופל לאורך כל ההליך. הוא זה שמעיר את המטופל לאחר סיום ההליך ואחראי לוודא שהוא אכן חוזר להכרה מלאה וכל המדדים שלו תקינים.

    המקום בו מבוצעת ההרדמה

    משרד הבריאות מגדיר היכן ניתן לבצע הרדמה בסדציה והרדמה כללית. מרפאת שיניים שמציעה את האפשרויות הללו חייבת לכלול חדר טיפולים העומד בקריטריונים ואת כל הציוד הדרוש לביצוע ההליך. עליה לקבל אישור ממשרד הבריאות לכך ולהציג אותו לכל דורש. סדציה אפשר לבצע בחדר טיפולים סטנדרטי שעומד בקריטריונים הללו ואושר על ידי משרד הבריאות. בהרדמה מלאה לאומת זאת נדרש חדר טיפולים נרחב יותר הכולל ציוד תומך נשימה מלא, ציוד ניטור מלא וציוד מציל חיים בדומה לחדרי ניתוח בבתי חולים.

    ההכנות לקראת ההרדמה

    הנחיות מדויקת לקראת סדציה יינתנו על ידי הרופא המבצע את הסדציה. בדרך כלל נדרש צום של 3 שעות לפני סדציה נשאפת (גז צחוק) וצום של 6 שעות לפני סדציה בעירוי. מעבר לכך, אין הנחיות מיוחדות למטופל. לקראת הרדמה מלאה יש צורך בצום מלא של כ-8 שעות. הן בסדציה בעירוי והן בהרדמה מלאה על המטופל לעבור בדיקות מקדימות כגון בדיקת דם, אק"ג ובדיקות נוספות בהתאם לגילו ומצבו הבריאותי. הרופא יבקש לדעת היסטוריה רפואית מלאה (בגיבוי מסמכים). הנחיות מדויקות טרם הרדמה כללית יינתנו על ידי הרופא המרדים.

    טיפול השיניים עצמו

    עבור המטופל, אין הבדל משמעותי בין סדציה להרדמה מלאה מבחינת טיפול השיניים עצמו. שתי האופציות מאפשרות למטופל למעשה לא לזכור את מהלך הטיפול, להימנע מחרדה וחשש מטיפול השיניים ולעבור את הטיפול בקלות רבה יותר. אך עבור רופא השיניים ישנם הבדלים בטכניקות הטיפוליות במיוחד בטיפולים תחת הרדמה מלאה. לכן, על הרופא לקבל הסמכה ייעודית לכך ולקבל אישור ממשרד הבריאות לעסוק בתחום. בנוסף, מכיוון שהמטופל אינו יכול לשתף פעולה כלל ויש לבצע אותו בסמוך לציוד תומך נשימה בפיו של המטופל, ביצוע הטיפול תחת הרדמה מלאה דורש מיומנות מיוחדת, ניסיון רב והתייחסות מדויקת מאוד. לכן אין הרבה רופאי השיניים המבצעים אותו.

    זמן התאוששות ותופעות לוואי

    זמן התאוששות הן מהרדמה כללית והן מסדציה אינדיבידואלי לכל מטופל ותלוי גם במידה רבה במשך ההרדמה – ככל שההרדמה ארוכה יותר כך גם ההתאוששות. ישנם אנשים שחוזרים למצב של ערות מלאה כבר לאחר חצי שעה עד שעה ללא תופעות לוואי כלשהן, אחרים זקוקים לזמן רב יותר ויחוו את מלוא תופעות הלוואי.

    תופעות נפוצות כוללות סחרחורת, בחילה, כאב ראש ותחושת בלבול. לאחר שחומרי ההרדמה התפוגגו לחלוטין תחושת אלו מפסיקות. במהלך 24 ועד 48 שעות לאחר ההליך נפוץ להרגיש כאבי בטן וחוסר אוריינטציה מסוים, עייפות ורצון לישון. לאחר הרדמה כללית תיכן גם עלייה בחום גוף, כאב גרון וצרידות (בגלל ציוד תומך נשימה שהוכנס לגרון) וחוסר ריכוז. לאחר כ-48 שעות לא צפויות תופעות לוואי.

    באופן כללי, מכיוון שלרוב סדציה נעשית בטיפולים הקצרים מ-4 שעות והרדמה מלאה בטיפולים ארוכים יותר והשפעתה על הגוף עמוקה יותר, נהוג להניח שהתאוששות מהרדמה מלאה אורכת זמן רב יותר.

    האם ישנם סיכונים?  

    הן סדציה בעירוי והן הרדמה כללית הם הליכים מאוד נפוצים, עם מיעוט תופעות לוואי קצרות טווח וללא צפייה לתופעות לוואי ארוכות טווח. עם זאת, ישנם מקרים נדירים של רגישות לחומרי ההרדמה ומטופלים שלא מגיבים כצפוי להליך. הצוות הרפואי האחראי על ניהול ההרדמה ערוך לכל תרחיש, גם נדיר ביותר (כולל אלרגיה לחומר ההרדמה) כך שמבחינה זו הסיכון קטן ביותר. מרבית מי שעובר סדציה או הרדמה כללית מתאושש היטב, לא מרגיש תופעות לוואי כלשהן אחרי 24 עד 48 שעות.

    מחיר הטיפול

    סדציה אינה כלולה במחיר טיפולי השיניים וכך גם הרדמה כללית. מכיוון שסדציה אינה דורשת נוכחות רופא מרדים ויכולה להתבצע על ידי רופא שיניים המוסמך לכך ללא ציוד חדר ניתוח מלא, מחירה נמוך יותר מזו של הרדמה כללית.

    מורכבות ההליך

    סדציה נחשבת להליך פחות מורכב מהרדמה כללית הן עבור הרופא והן עבור המטופל. כפי שראינו, הרדמה כללית דורשת נוכחות של רופא מרדים ואחות, ציוד ייעודי, זמן התאוששות ארוך יותר והשפעתה הכללית על הגוף עמוקה יותר. בנוסף, הטיפול עצמו דורש מיומנות גבוהה במיוחד מצדו של רופא השיניים. לאומת זאת סדציה יכולה להתבצע על ידי מומחה ברפואת שיניים, הטיפול סטנדרטי למדי ויכול להיערך במרפאה מורשית לכך אך שאינה כוללת חדר ניתוח מלא.

    מה עדיף – טיפול שיניים תחת סדציה או הרדמה כללית?

    עיקרון בסיסי ברפואה הוא לבצע את ההליך הפשוט ביותר שניתן עם התוצאות הצפויות הטובות ביותר. כך גם בכל הנוגע לסוג ההרדמה בטיפולי שיניים. כשניתן לעבור טיפול תחת הרדמה מקומית בלבד נהוג לעשות זאת. במקרים בהם יש צורך בסדציה עמוקה בעירוי (למשל טיפולים מורכבים) הרופא ימליץ עליה. הרדמה כללית נהוגה בטיפולי שיניים שצפויים להמשך למעלה מ-4 שעות, טיפול הנמשך פחות מכך לרוב יומלץ לעבור תחת סדציה. כמובן שכל מקרה לגופו ורופא השיניים לוקח בחשבון הן את גילו של המטופל והן את מצבו הבריאותי הכללי, העדפותיו האישיות, סוג ההליך או ההליכים שהמטופל צריך לעבור, שיקולי תקציב ופרמטרים נוספים. הרופא יבחן כל מטופל על פי צרכיו ונתוניו וייתן את המלצותיו בהתאם.

    תשובות לשאלות נפוצות:

    האם לסדציה והרדמה כללית יש השפעות ארוכות טווח?

    ההשפעות של סדציה והרדמה כללית זמניות. לאחר התפוגגות חומרי ההרדמה, המטופל חוזר לערות מלאה ולא צפויות השפעות לטווח הארוך. ייתכנו השפעות קצרות טווח (עד 48 שעות) בהתאם לסוג ומשך ההרדמה. ההליך נפוץ למדי ברפואה הכללית וברפואת השיניים ונחשב לבטוח הן למבוגרים והן לילדים.

    האם סדציה או הרדמה כללית עדיפה לילדים שזקוקים לטיפולי שיניים?

    ישנם יתרונות רבים לטיפולי שיניים לילדים תחת סדציה: הליך מהיר וקל יותר עבור הילד, זיכרון מעומעם (אם בכלל) מהטיפול, הפחתת חרדה ובטיחות גבוהה במהלך הטיפול (פחות סיכוי לתזוזה של הילד). עבור ילדים צעירים במיוחד שלא ניתן להשיג את שיתוף הפעולה שלהם וזקוקים לטיפולים לרוב תומלץ דווקא הרדמה כללית. הילד לא מרגיש דבר, לא יזכור דבר מההליך והוא יתבצע ביעילות ומהירות מבלי לגרום לו כל תחושה של חרדה או פחד. הרדמה כללית נחשבת לבטוחה מאוד, אין לה תופעות לוואי ארוכות טווח והיא מקובלת ברפואה הכללית גם בילדים צעירים במיוחד.

    האם ישנם מטופלים שלא יוכלו לעבור טיפול תחת סדציה או הרדמה?

    כאשר ידועה רגישות לחומרי ההרדמה או כאשר בריאותו הכללית של המטופל אינה מאפשרת את ההליך, אם למטופל הייתה תגובה שלילית בעבר לחומרי הרדמה, סדציה והרדמה כללית אינן אפשריות. מדובר על מקרים נדירים למדי כך שרוב מי שבוחר לעבור טיפול שיניים תחת סדציה או הרדמה כללית יוכל לעשות זאת.

    ההבדלים בין סדציה להרדמה כללית

    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    מרפאת המומחים והרופאים מורכבת מרופאים מומחים משלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.