השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    שיניים תותבות בגיל צעיר

    מרבית האנשים מקשרים שיניים תותבות לזקנה אך ישנם מקרים שבהם מטופלים צעירים זקוקים לשיניים תותבות במקרים בהן איבדו חלק או את כולן השיניים הטבעיות שלהן. מטופל שאיבד אחת או יותר מהשיניים שלו יכול לקבל תותבות על מנת להחליף את השיניים החסרות. החוסר בשיניים יכול לגרום לקושי בלעיסה ואף יכול ליצור בעיות של דימוי עצמי עבור המטופל. שיניים תותבות נראות זהות לשיניים הטבעיות כך שגם עבור מטופל צעיר, מדובר בפתרון דנטאלי יעיל.

    מה הן שיניים תותבות ולמה הן נחוצות?

    שיניים תותבות מהוות תחליף שמותאם באופן אישי לשיניים החסרות של המטופל. במקרים שבהן חסרה רק שן אחת או שתיים, נעשה שימוש בתותבות חלקיות. שיניים תותבות ניתן להתאים רק ללסת העליונה או ללסת התחתונה. פעמים רבות, הצורך בשיניים תותבות נובע מאי שמירה על היגיינת הפה – חוסר שימוש בחוט דנטאלי פעם ביום או אי הקפדה על צחצוח השיניים פעמיים ביום. לעיתים, מדובר באילוץ כלכלי שמנע מהמטופל להגיע לביקורת קבועה אחת לשנה אצל רופא השיניים. סיבות נוספות לצורך בשיניים תותבות יכולות להיות כתוצאה ממחלות חניכיים חוזרות ונשנות, נטילת תרופות, תאונה או נפילה ואף רצון לשפר את המראה האסתטי של הפה.

    מה יכול לגרום לאובדן שיניים בגיל צעיר?

    מטופלים צעירים יכולים לאבד את שיניהם בגלל מגוון סיבות הכוללות:

    • תזונה והיגיינת שיניים לקויה – מדובר אולי בגורם הכי שכיח לאובדן של שיניים בגילאים הצעירים. ידוע כי ילדים אוהבים לצרוך לא מעט מאכלים מתוקים שעשירים בסוכר. ההרגל הזה עלול לגרום להתפתחות של עששת. כאשר לא מטפלים ומבצעים ניקוי יסודי של השיניים, העששת עלולה לגרום לבסוף להירקבות של השן. חוסר הקפדה על היגיינת השיניים גם היא יכולה להחמיר את המצב ולזרז את תהליך הריקבון בשיניים.
    • תהליך דה-מינרליזציה – תהליך שבו חיידקים מפרישים חומצות לגוף שגורמות לאורך הזמן לפגיעה בשיניים וכתוצאה מכך יש לבצע עקירה של השן.
    • גנטיקה, מחלות ותאונות – מטופלים צעירים שזקוקים לשיניים תותבות לעיתים יכולים להיוולד עם עיוות כלשהו בפה או לפתח מחלה לאורך השנים שפוגעת בצמיחה התקינה של השיניים. נטילה ממושכת של תרופות יכולה אף היא לגרום לתופעת לוואי של אובדן שיניים. תאונות ונפילות גם כן גורמות לאובדן של שיניים כתוצאה מעקירת השן מהחניכיים. במצבים שבהם לא ניתן לתקן והציל את השן הטבעית, תתבצע עקירה ולאחריה יותאמו שיניים תותבות.

    הטכנולוגיה בה משתמשים לתכנון שיניים תותבות מתפתחת לאורך השנים וכיום ניתן להתאים סט שיניים תותבות למטופלים צעירים שייראה טבעי. השיניים התותבות מאפשרות למטופל לחייך בביטחון בידיעה שלא ניתן להבחין בין השיניים הטבעיות לבין התוספת החדשה.

    למה דווקא שיניים תותבות?

    המטרה של שיניים תותבות היא למלא את החוסר של שיניים טבעיות, בין אם באופן חלקי או מלא. שני סוגי השיניים התותבות מסייעם בשיקום של תפקודי הפה השונים והמראה האסתטי. שיניים תותבות לא מותאמות רק למטופלים מבוגרים שאצלם אובדן השיניים יותר מהותי אלא גם עבור מטופלים צעירים. במקרים בלתי הפיכים שבהם לא ניתן להציל את השיניים, האפשרות היחידה שנותרה היא שיניים תותבות. ציפוי לשיניים או כתרים הן לא תמיד אפשרויות רלוונטיות ולכן בחירה בשיניים תותבות מהוות פתרון אידיאלי עבור מטופלים מכל הגילאים.

    כיצד מתאימים שיניים תותבות?

    מטופלים צעירים לרוב חוששים שהתקופה שבין עקירת השיניים לבין הרכבת השיניים התותבות תהיה ארוכה מדי ואז ייאלצו לחיות עם פה שנראה מאוד לא אסתטי עד שהחניכיים יירפאו לחלוטין. כיום ישנן לא מעט פתרונות שיכולים להקל על מצב זה ולמנוע את המבוכה האפשרית בזמן שבין עקירת השיניים ועד להרכבת השיניים התותבות הקבועות. הזמן הנדרש לריפוי מלא של החניכיים הוא הכרחי על מנת לוודא שתוצאות הטיפול יהיו אופטימליות ולכן ניתן להרכיב שיניים תותבות זמניות. ישנן מגבלות כמו הימנעות מלעיסה של מזון קשה אך מדובר בפתרון זמני שמונע את המראה הלא אסתטי של הפה ללא שיניים.

    שיניים תותבות שנתמכות בשתל

    אפשרות נוספת שעומדת בפני מטופלים צעירים שמסתייגים משימוש בשיניים תותבות היא תכנון של שיניים תותבות שנתמכות בשתל. מדובר במעין עמודים שמושתלים בזמן הניתוח אל תוך עצם הלסת שאליה מצמידים את השיניים המלאכותיות ובכך מבטיחים את רמת היציבות הגבוהה של השיניים. מדובר בהליך שלרוב מתאים יותר עבור שיניים תותבות בלסת התחתונה בגלל אי היציבות והמבנה של הפה אך ההליך לא מתאים לכל המטופלים והוא לרוב לוקח זמן רב יותר משיניים תותבות סטנדרטיות.

    שיניים תותבות בגיל צעיר

    מה היתרונות של שיניים תותבות?

    שתי המטרות העיקריות של שיניים תותבות הן לאפשר למטופל לחזור לתפקוד מלא של הפה וכמובן לשפר את המראה האסתטי של הפה אך ישנם יתרונות נוספים שמתלווים לבחירה באפשרות של שיניים תותבות. מרווחים שנוצרים בין השיניים הטבעיות בפה כתוצאה מאובדן של שן עלולים לגרום ללחץ על שאר השיניים בזמן לעיסת מזון. לאורך זמן, פעולת הלעיסה גורמת לשחיקה של השיניים, יכולה לגרום לתזוזה במיקום שלהן ואף לגרום להן להשתחרר מהחניכיים. במקרים אלה, שיניים תותבות חלקיות יכולות להבטיח השיניים נשארות ישרות למרות הלחץ שמופעל בזמן הלעיסה (במקרים שבהם חסרה רק שן אחת, מומלץ כמובן לשקול את האפשרות של שתל דנטלי שיחליף את שורש השן החסרה ויתמוך בשן החדשה).  יתרון נוסף לשיניים תותבות הוא היכולת שלהן לשפר את הבטחון העצמי של המטופל על ידי שיפור המראה האסתטי של החיוך. אובדן של שיניים יכול לגרום לצניחה ביכולת של המטופל לדבר בפומבי ולעיתים אף לצאת מהבית כיוון שהוא חושש מהתגובה של הסביבה למצב החדש. מטופלים צעירים מבינים שרק הם מודעים לכך שמדובר בשיניים תותבות, שאר הסביבה אינה יכולה להבחין בכך כיוון שהשיניים נראות טבעיות לחלוטין.

    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    מרפאת המומחים והרופאים מורכבת מרופאים מומחים משלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.