השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    ניקוי אבנית בשיניים

    האבנית היא שכבה שיכולה ליצור כתמים ולגרום לשינוי בגוון השיניים. כאשר לא מסירים את הרובד באופן קבוע, נוצרים משקעי אבנית. החיבור של המינרלים ברוק שבפה עם הרובד שעל השיניים גורם להיווצרות של גבישים שבמשך הזמן הופכים לאבנית. לאורך השנים, הליך היווצרות האבנית הוא מהיר יותר ולכן חשוב להקפיד על צחצוח שיניים ושימוש בחוט דנטאלי שיכולים למנוע את ההצטברות של אבנית בשיניים. על מנת לבצע הסרה יסודית וניקוי של האבנית, יש להגיע לביקורת תקופתית אצל רופא השיניים.

    מהי אבנית?

    עששת היא רובד דביק שלרוב מופיעה בגוון צהוב מאוד בהיר והיא נוצרת באופן קבוע על השיניים. כאשר רוק מזון ונוזלים בפה נפגשים, נוצרים משקעי חיידקים שמתמקמים באזור בין השיניים לחניכיים. השכבה הזו מייצרת חומצות שתוקפות את שכבת האמייל שמגנה על השן ויכולות לגרום לנזק לחניכיים. כאשר לא מבצעים הסרה קבועה של הרובד, המינרלים מהרוק יכולים לגרום לו להתקשות ולאחר כמה זמן להפך לאבנית. הצטברות של אבנית היא שכיחה ומופיע אצל למעלה מחמישים אחוז מהאנשים המבוגרים. כיוון שהאבנית מתחברת היטב לשכבת האמייל, ניקוי אבנית בשיניים יכול להתבצע רק על ידי רופא שיניים. פרמטרים כמו יובש בפה, צפיפות בשיניים, גיל ועישון מעלים את הסיכויים להצטברות של אבנית בשיניים.

    כיצד נוצרת אבנית בשיניים?

    כאשר רוק, מזון ונוזלים מתחברים בפה שלך הם מייצרים סביבה המאפשרת לחיידקים לגדול ולהתרכז אשר נאספים על השיניים והחניכיים ובמיוחד היכן שהשיניים והחניכיים נפגשות. מזונות נפוצים התורמים להיווצרות ולגדילה של רובד כוללים כאלה המכילים פחמימות, או סוכרים פשוטים, כגון סוכרוז ועמילנים, המצויים במשקאות קלים ובסוכריות. אכילת מזונות עשירים בסוכר כמו עוגות, ממתקים ופירות עלולה לגרום לעלייה בחיידקי הפלאק. חיידקי הפלאק עלולים להוביל לדלקות חניכיים, עששת ומחלות חניכיים מתקדמת, ולכן חשוב לנקוט בצעדים לטיפול ומניעה. רובד מסתתר בין השיניים ומתחת לקו החניכיים. אין דרך להימנע מכך לחלוטין ולכן חשוב לשמור על שגרת פה טובה כדי למנוע ממנה להצטבר. מזונות מסוימים, במיוחד פחמימות (מזונות המכילים סוכרים או עמילנים), תורמים בגדול לצמיחת הפלאק כגון חלב, משקאות קלים, עוגות וממתקים.

    תופעות לוואי להימצאות אבנית בשיניים

    כאשר מטופלים אינם מגיעים לביקורת קבועה אצל שיננית על מנת לעבור ניקוי אבנית בשיניים, ישנן תופעות לוואי שעלולות להופיע כמו דלקת בחניכיים בעקבות הצטברות של חיידקים. תופעות לוואי נוספות יכולות להיות רמת PH נמוכה בעקבות הימצאות החיידקים ברובד והרס של שכבת האמייל שמגנה על השן. כאשר הצטברות אבנית נובעת מחוסר הקפדה על היגיינת הפה, המטופל עלול לסבול גם מריח רע מהפה.

    הליך ניקוי אבנית בשיניים

    הליך ניקוי אבנית בשיניים מתחיל תמיד בבדיקה פיזית של כל הפנים באמצעות מראה קטנה שתאבחן בעיות קיימות בשיניים ובחניכיים כולל הצטברות של אבני. במידה ובמהלך הבדיקה, רופא השיניים גילה הצטברות של אבנית הוא יבצע ניקוי באמצעות מכשור מיוחד. בקצה של המכשיר קיימת וו בה הרופא משתמש על מנת לבצע ניקוי אבנית בשיניים, מעל ומתחת לקו החניכיים. ההליך עלול להימשך זמן רב יותר במידה וקיימת כמות גדולה של אבנית בשיניים. במידת הצורך רופא השיניים יכול לבצע גם ניקוי עמוק והקצעת שורשים. ניקוי אבנית בשיניים הוא הליך  לא כירורגי שמבצעים תוך שימוש במכשור ידני או במכור אולטרסאוני.

    ניקוי אבנית באמצעות מכשור ידני או מכשיר אולטרסאוני

    ניקוי אבנית בשיניים בשיטה ידנית נעשה תוך שימוש במכשור מיוחד שמיועד להסרת אבנית בשילוב מעין מכשיר שמאפשר לגרד את שכבת האבנית מהשן. רופא השיניים אינו יכול לראות את האבנית שהצטברה כאשר בוחרים בשיטת ניקוי ידנית ולכן יהיה עליו למשש עם האצבע אזורים שונים בפה על מנת לאבחן היכן נוצרה אבנית ולבצע את הניקוי בהתאם. שיטה נוספת לבצע ניקוי אבנית בשיניים היא באמצעות מכשירים אולטראסוניים. קצה המתכת של המכשור רוטט על מנת שניתן יהיה לשחרר את האבנית מהשן בקלות. לאחר שחרור האבנית מהשן, הרופא ישתמש בלחץ מים מינימלי על מנת לשטוף את כל האבנית מהפה.

    צחצוח שיניים עם משחת שיניים גרגירית

    בתום הליך ניקוי אבנית בשיניים, רופא השיניים יבצע צחצוח יסודי באמצעות משחת שיניים גרגירית. למטרה זו, ישתמש הרופא במברשת שיניים חשמלים שניתן להפעיל בעוצמה גבוהה תוך שהוא מורח את משחת השיניים וזאת על מנת שניתן יהיה לבצע ניקוי עמוק ויסודי של השיניים. הרעש מהמברשת הוא אמנם מאוד חזק אך הפעלתה אינה מלווה בכאב. משחת השיניים הגרגרת מלטשת את השן וניתן אפילו לבחור טעם מועדף שכן המשחה מגיעה במגוון טעמים. ניקוי זה מומלץ לבצע אחת לחצי שנה בזמן הביקור התקופתי במרפאת השיניים.

    ניקוי השיניים בחוט דנטאלי

    לאחר הסרת האבנית והליטוש של השיניים באמצעות משחת השיניים, הרופא ינקה את הפה של המטופל באמצעות חוט דנטאלי. שימוש קבוע בבית אחת ליום בחוט דנטאלי הוא מומלץ אך הוא עדיין אינו יסודי לעומת מקרים שבה רופא השיניים מבצע את הניקוי. בשלב זה ניתן יהיה להסיר שאריות של אבנית שנותרו בפה בזמן ניקוי השיניים והמטופל יתבקש לבצע שטיפות של הפה על מנת לוודא שכל האבנית הוסרה מהפה. פעמים רבות, המטופל מתבקש לשטוף את פיו באמצעות תמיסה מיוחדת שמכילה פלואוריד נוזלי.

    השלב האחרון בתהליך ניקוי אבנית השיניים הוא טיפול בפלואוריד שיוצר הגנה על השיניים ומונע את האפשרות של היווצרות חורים בשיניים לפחות לכמה החודשים הראשונים.

    ניקוי אבנית מהשיניים

    טיפול בפלואוריד

    השלב האחרון לניקוי אבנית בשיניים הוא טיפול בפלואוריד. טיפול בפלואוריד משמש כמגן על השיניים והוא יכול לעזור במניעת חורים במשך חודשים לאחר מכן. המטופל יכול לבחור את הטעם של הג'ל או המשחה המוקצפת, שאותם מניחים על השיניים. לאחר כדקה מבצעים שטיפה של האזור ומורחים שכבת פלואוריד על השיניים.

    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    מרפאת המומחים והרופאים מורכבת מרופאים מומחים משלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.