השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    מהן הסיבות לנסיגת חניכיים?

    החניכיים הן הרקמות הרכות הנמצאות סביב השיניים. הן מהוות את הגבול של השיניים ומונעות חיכוך בין המזון לשיניים.  מחקרים מעידים כי מחלות חניכיים כרוניות נפוצות מאוד בקרב האוכלוסייה, ומעל  50% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלים מבעיות בחניכיים.

    מהי נסיגת חניכיים?
    נסיגת חניכיים היא מצב בו החניכיים משנים את גובהם על גבי השן ושורש השן נחשף לחלל הפה. בנסיגת חניכיים בלסת העליונה החניכיים שורשי השיניים נחשפים כלפי מעלה, וכשהנסיגה מתרחשת בלסת התחתונה, שורשי השיניים נחשפים כלפי מטה. תהליך הנסיגה מלווה בפגיעה ברקמות התומכות בשן, כלומר ברקמת החניכיים או ספיגה של העצם.

    ככל שתהליך נסיגת החניכיים נמשך ואינו מטופל, חשיפת שורש השן נמשכת, רווחים ופערים בין השיניים מתחילים להיווצר, פגיעה בריאותית נגרמת לשורש השן ולעצם הלסת, מלבד פגיעה אסתטית משמעותית ישנה גם רגישות לחום, קור ומתוק. בשלבים מתקדמים המצב יכול לגרום לתזוזה ואובדן שיניים.

    תופעת נסיגת החניכיים מתרחשת בהדרגה, כאשר הסממן הראשון לקיומה הוא בדרך כלל רגישות בשיניים, וכן שן שנראית ארוכה מהרגיל. שכיחותה של התופעה גבוהה בקרב האוכלוסייה, והיא גדלה עם הגיל. יחד עם זאת, למרות שנהוג לחשוב כי נסיגת חניכיים הינה סממן להזדקנות הגוף, במקרים רבים היא תוצאה של התנהגות והרגלים לא נכונים בהתייחס אל חלל הפה שלנו.

    נסיגת חניכיים היא תהליך הפיך ברוב המקרים באמצעות ניתוח השתלת חנכייים . ככל שנזהה ונאבחן נסיגת חניכיים בשלביה המוקדמים, נוכל לסגל לעצמנו דפוסי התנהגות אשר ימנעו החמרה של התהליך ולא יצריכו מאתנו לעבור טיפולי כירורגים שונים.

    סיבות לנסיגת חניכיים
    כאמור, אחד מהסממנים  של מחלות חניכיים למיניהן הוא תופעת נסיגת חניכיים. אך, נסיגת חניכיים אינה בהכרח תוצאה של תהליך דלקתי, וקיימות סיבות נוספות לתופעה:

    • יישור שיניים – במהלך טיפול של יישור שיניים, שהינו כשלעצמו טיפול עם משמעות חיובית לפה שלנו, בעקבות תזוזת שיניים המתרחשת כפועל יוצא של הטיפול, ייתכן מצב בו שורשי השיניים ידחקו מחוץ למעטפת העצם המקיפה אותן, ובעקבותיה תחל תופעת נסיגת החניכיים.
    • צחצוח שיניים אגרסיבי – צחצוח שיניים מתמשך ועוצמתי, תוך שימוש במברשת שיניים קשיחה, עלול לגרום טראומה לחניכיים. הקפדה על צחצוח עדין במברשת שיניים רכה תוך הקפדה על הנחיות צחצוח נכון של רופא השיניים לא יחזירו את מצב השיניים לקדמותו, אך יסייעו בעצירת הנסיגה.
    • גירוי מכני של החניכיים – פירסינג בלשון או בשפה, עלול לגרום במשך הזמן גירוי מכני לחניכיים, לפגוע בהם ובמשך הזמן להביא לנסיגתן.
    • תותבות – לעיתים שיניים תותבות לא מותאמות באופן מוקפד ומדויק ללסת, ועלולות לגרום ללחץ על החניכיים ולנסיגה ישירה.
    • הידוק ושחיקת שיניים – פעולות של כחוח מוגבר על השיניים אשר מתרחשות בעקיר בשינה גורמות ללחץ מוגבר בצוואר השן ועלולות לגרום לנסיגה של שולי החניכיים.
    • עישון – ממחקרים עולה כי בקרב מעשנים שכיחות גבוהה יותר של נסיגת חניכיים.
    • מחלת חניכיים – הצטברות של רובד חיידקים ואבנית, כתוצאה מהזנחה של טיפול בשיניים, יגרמו לתגובה דלקתית אשר תגרור הרס של הרקמות התומכות בשן – החניכיים, וכתוצאה מכך יחל תהליך של נסיגת חניכיים. תהליך מחלה לא מטופל, בסופו של דבר ייצור תזוזה של השיניים ואף אובדן שיניים.

    ככל שנקדים לאבחן את נסיגת החניכיים, נוכל לעצור את התקדמות התהליך ונחסוך לעצמנו טיפולים מורכבים, נזקים אסתטיים ואובדן שיניים.

    אנו ממליצים בכל מקרה של בעיה בחניכיים להיוועץ ברופא שיניים מומחה לחניכיים – פריודונט, שהוא הסמכות המקצועית לאבחון וטיפול בחניכיים, על מנת שיאבחן האם הנסיגה נובעת ממחלת חניכיים או מסיבה אחרת, וימליץ על טיפול בהתאם.

    מחלת חניכיים נסיגת חניכיים