כאבי שיניים בהריון

השינויים שנשים עוברות בתקופת ההריון לא מוגבלים רק לגדילה של הבטן, כל הגוף על כל מערכותיו עובר שינויים גדולים כדי להתאים את עצמו ליצירת וגידול העובר. אחד מהשינויים הללו הוא ייצור מוגבר של פרוגסטרון המעודד צמיחה של כלי דם ברחם ומגביר את אספקת הדם של האם פי שניים (!) מן הרגיל. בנוסף, המערכת החיסונית מוחלשת ומשאבים רבים מופנים לעובר. השפעות אלו מגיעות גם לחלל הפה – מערכת חיסונית מוחלשת מאפשרת לחיידקים הגורמים לעששת לפרוח וזרימת דם מוגברת יכול לגרום להתנפחות של החניכיים ולתרום להופעה של דלקת חניכיים. מה עושים עם כאבי שיניים בהריון? האם אפשר לעבור טיפולי שיניים בזמן ההריון? מה לגבי הרדמה וצילומי שיניים?

מה עושים אם יש כאבי שיניים בהריון?

אם מופיעים כאבי שיניים, חשוב מאוד להגיע למרפאת השיניים לבדיקה בכל שלב בהריון. כפי שראינו, דווקא בתקופת ההריון ישנה רגישות מוגברת לעששת ובעיות חניכיים ונשים רבות סובלות מכאבי שיניים שמופיעים בתקופה זו. חשוב מאוד ליידע את הרופא שאת בהריון ובאיזה שבוע, אם את סובלת מתופעות כמו סוכרת הריונית, לחץ דם נמוך במיוחד וכל מצב בריאותי אחר שאינו קשור דווקא להריון. במידה ואת נוטלת תוספי תזונה או תרופות כלשהן יש לידע את הרופא גם על כך.

האם אפשר לעבור טיפולי שיניים בהריון?

התשובה הקצרה היא כן, בהחלט. באופן עקרוני, אפשר לבצע טיפולי שיניים גם בנשים בהריון. עם זאת, יש לנהוג במשנה זהירות ורופאי שיניים ממליצים לדחות טיפולים "גדולים".

• ניקוי אבנית – לא רק אפשרי אלא גם מומלץ ואפילו בתדירות גבוהה מן הרגיל כדי לשמור על בריאות השיניים והחניכיים.
    • סתימות וטיפולי שורש – אפשר לעבור סתימה או טיפול שורש בהריון במידת הצורך. מומלץ לדחות אותם לטריימסטר השני אם לא מדובר על מצב אקוטי.
    • עקירת שן – אם לא מדובר על עקירה דחופה, ההמלצה היא לדחות אותה לאחר ההריון ולנסות להסתפק בטיפולים אחרים. הסיבה לכך היא הדימום לאחר העקירה והחשש מזיהום. אם אין מנוס ורופא השיניים משוכנע שחייבים להוציא את השן (למשל לאחר מאמצים שלא צלחו להשתלט על זיהום באזור, אם היא יוצרת נזק כלשהו או גורמת לכאבים קשים) יש להתייעץ עם רופא הנשים בנוסף לרופא השיניים. במידה ואכן נקבע שחייבים לעקור את השן הרופא יבצע בדיקות מעקב תכופות מן הרגיל וייתכן שירשום גם טיפול תרופתי מונע לזיהומים.
    • השתלת שיניים בהריון – השתלות שיניים והליכים מקדימים להן (למשל הרמת סינוס) נהוג לדחות לאחר ההריון מכיוון שהם אינם דחופים.
    • טיפולי חניכיים – מכיוון שדופן החניכיים נוטה להתעבות בתקופת ההריון מעדיפים שלא לבצע טיפולי חניכיים כמו הקצעת שורשים או ניתוחים בחניכיים. החשש הוא דימום מוגבר ואפילו false positive בבדיקת כיסי החניכיים בשל ההתעבות.
    • יישור שיניים – אין בעיה לעבור יישור שיניים בהריון, התהליך אינו פולשני לכן עקרונית אפשר לבצע אותו בכל שלב בהריון.

באיזה שלב בהריון כדאי לבצע טיפולי שיניים?

בגלל שבשליש הראשון להריון העובר פגיע במיוחד נוטים שלא לבצע כל טיפול (לא רק טיפולי שיניים אלא אפילו טיפולים קוסמטיים שלא להזכיר רפואיים אחרים). בטריימסטר השלישי להריון קושי לשכב באותה תנוחה זמן רב, כאבי שרירים וגב, תנודות הורמונליות ועייפות מקשים על ביצוע טיפולים שדורשים שכיבה ממושכת באותה תנוחה וסבלנות. לכן, הזמן האידיאלי לביצוע טיפול שיניים בהריון הוא בטריימסטר השני.

מה לגבי צילומי שיניים? והרדמה?

אחת האזהרות המוכרות ביותר לכל אישה היא לא לבצע צילומים בזמן הריון. כל אישה, לא משנה מה גילה, נשאלת אם היא בהריון לפני שהיא עוברת צילום מכל סוג. אך האמת היא שאפשר במידת הצורך, לעבור צילומים בהריון כולל צילומי שיניים. בדומה לכל הליך אחר בנשים הרות, אם אין בו צורך ממשי, גם כאן ההמלצה היא להימנע אך אם ישנו צורך אפשר לעשות צילומי שיניים בהריון כל עוד מגנים על הבטן בעזרת סינר עופרת. רופאי שיניים ישתדלו מאוד להסתפק בבדיקה קלינית ללא צילומים אך אם נדרש הליך כמו טיפול שורש למשל או עקירה שלא ניתן לעשות כראוי ללא צילום שיניים ההמלצה היא לעשות את הצילום תוך הגנה מרבית על אזור הבטן ההרה (שני סינרי עופרת).

בנוגע להרדמה בטיפולי שיניים בהריון אין כל מניעה. החומר הנפוץ ביותר בשימוש בטיפולי שיניים הוא לידוקאין שנמצא בטוח לשימוש בהריון הן לאם והן לעובר. בנוגע לגז צחוק הדעות חלוקות וההמלצה היא להימנע. נראה שאין השפעה מידית על האם או העובר בטיפול יחיד בגז צחוק אך מכיוון שנשים שנחשפו לרמות מתמשכות של הגז סבלו יותר מהפלות רופאי שיניים יעדיפו להימנע מטיפול בגז בנשים בהריון ולו למען הזהירות. בנוסף, אין מניעה לקבל אנטיביוטיקה במידת הצורך המותאמת לנשים הרות ולהשתמש בתרופות ממשפחת האקמול לשיכוך כאב.

האם לבריאות השיניים יש השפעה על בריאות העובר?

באופן מעניין כן, לבריאות השיניים של האם ישנה השפעה על הבריאות של העובר. מחקרים של השנים האחרונות הראו כי נשים שסבלו מעששת ודלקות חניכיים כרוניות נטו לסבול יותר מזיהום במי השפיר ולידות מוקדמות כמו גם משקל לידה נמוך. הסברה היא שחיידקים עוברים מחלל הפה אל מחזור הדם של האם ומשם אל העובר אך המנגנון המדויק הגורם לתופעות אלו אינו ידוע.

כאבי שיניים בהריון

איך אפשר להגן על השיניים בזמן ההריון?

הדרך הטובה ביותר למנוע בעיות דנטליות בזמן הריון היא לטפל בהן טרם הכניסה להריון. אם את מתכננת הריון מומלץ להגיע למרפאת השיניים לבדיקה ולבצע טיפולי שיניים לפני. כמו כן, חשוב מאוד להקפיד הקפדה יתרה על צחצוח השיניים ושימוש בחוט דנטלי וטיפולי שיננית לפני ובזמן ההריון.