השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    סימני דחיית שתל לשיניים

    השתלת שיניים היא אחד ההליכים הנפוצים והמוצלחים ביותר ברפואת השיניים המודרנית – אחוזי ההצלחה גבוהים, כ-95% ומרבית המטופלים מאוד מרוצים מן התוצאות. אך בכ-5% ממי שעבר השתלת שיניים השתל לא "מחזיק" וההשתלה נכשלת. מה גורם לדחיית שתל לשיניים? מהם סימני דחיית שתל לשיניים ומה עושים את מזהים אותם?

    מהו שתל לשיניים ומתי הוא מבוצע?

    בפשטות, שתל מחליף שן טבעית שנעקרה. למרות שהמטרה של רפואת השיניים היא לטפל בשיניים הטבעיות שלנו, במקרים מסוימים אין מנוס אלא לעקור שן חולה שלא ניתן לרפא. במצב כזה, נותר רווח במקום בו השן הייתה. במידה והרווח לא ייסגר השיניים הסמוכות עלולות לנדוד לכיוונו וכך לשנות את כל מבנה קשת השיניים. כמו כן, במקום בו אין שן אך אמורה להיות, ישנה ספיגה מהירה של עצם הלסת, מצב שעשוי לגרום למגוון בעיות עתידיות. לכן, במקומה של שן טבעית מחדירים שתל ועליו מבנה שיקומי. השתלים עשויים סגסוגת טיטניום ומרביתם בצורת בורג. את הבורג מחדירים לעצם הלסת במקום בו היו שורשי השן. לאחר מכן מורכב מבנה שיקומי וכתר והשן החדשה מתפקדת ככל שן אחרת.

    מהם הסימנים המעידים על דחיית שתל?

    מרבית השתלות השיניים מבוצעות בהצלחה רבה ושן מלאכותית יכולה לשמש את בעליה 10 או 15 שנה ולעיתים אף יותר. אך במקרים מסוימים ישנה דחייה של שתל לשיניים. זו יכולה להתרחש סמוך למועד ההשתלה או שנים אחריה. הסימנים המעידים על דחיית שתל הם:

    • תחושת כאב במגע או בלעדיו
    • נפיחות שלא יורדת גם לאחר מספר שבועות
    • שתל רופף
    • מוגלה נראית לעיין באזור השתל
    • טעם מר בפה
    • ריח רע מהפה
    • חוסר נוחות באכילה ו/או שתייה ורגישות לחום ו/או קור באזור השתל

    סימנים אלו  מאפיינים "כישלון מוקדם" של ההשתלה המתרחש כחודש עד חודש וחצי ועד שנה מיום הביצוע שלה. אך ישנם גם מקרים של "כישלון מאוחר" המתרחש שנים לאחר ההשתלה והסימנים שלו פחות ברורים וקשים יותר לזיהוי. בדרך כלל, אלו יראו וירגישו למטופל כמו דלקת חניכיים קלה – אדמומיות, נפיחות קלה באזור החניכיים בקרבת השתל, דימום קל וכדומה.

    מהם הגורמים לדחיית שתל?

    בבסיס דחיית שתל לשיניים נמצא זיהום. כאשר זיהום מתפתח בקרבת השתל הוא עשוי לגרום לקושי בריפוי העצם סביב השתל, פגיעה ברקמות סמוכות וכישלון ההשתלה. אלו מתרחשים מכמה סיבות:

    • השתלה שנעשתה שלא על פי פרוטוקולים מקובלים או בצורה חובבנית שפגעה ברקמות
    • היגיינה דנטלית לקויה
    • קיומה של סיבה מערכתית כמו מחלה סמויה שגורמת לריפוי איטי או עישון סיגריות

    מי נמצא בסיכון גבוה לדחיית שתל?

    למרות שהשתלת שיניים היא הליך בעל אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד (מעל 95%) ישנם אנשים להם סיכוי גבוה לפתח דחייה של השתלים. הסיבות מגוונות וכוללות למשל:

    • מצב בריאותי העשוי להשפיע על ההשתלה – כדוגמת סוכרת פעילה, אוסטיאופורוזיס ועוד.
    • עישון – מעשנים חשופים למגוון בעיות בריאותיות כולל בעיות בחלל הפה ובעיות שיניים. מכיוון שעישון מוצרי טבק משפיע גם על קצב ההחלמה הכללי של הגוף וגם במיוחד על החלמה מהליכים דנטליים הרי שלמעשנים סיכוי רב יותר לדחיית שתל.
    • מחוסרי עצם – מי שעצם הלסת שלו לא איכותית מספיק, דקה מידי וכדומה עשוי לגלות שהשתלת שיניים אינה אפשרית או שהיא כוללת סיכוי גבוה לדחייה של השתל.
    • מחלות חניכיים – מי שסובל ממחלת חניכיים פעילה לא מומלץ לו לעבור השתלת שיניים עד לטיפול בבעיה. אם בכל זאת בוצעה השתלה ישנו סיכוי מוגבר לדחיית השתל.

    לרוב, מטופלים אלו ידחו מראש כמועמדים לא מתאימים להשתלת שיניים על ידי רופאי השיניים. אך במקרים מסוימים, במיוחד כאשר מדובר על מצב גבולי, ניתן בכל זאת לעבור השתלה תוך ההבנה שמדובר במצב בעל סיכון רב יותר לדחייה. בנוסף, ישנם הליכים המאפשרים השתלת שיניים גם עבור מי שנמצא בסיכון גבוה, אלו כוללים למשל שתלים זיגומטיים המתחברים לגולגולת ולא לעצם הלסת, שתלי בייקון (שתלי מיני), שתלים חובקים ועוד. הליכים אלו מבוצעים על פי שיקול דעתו של רופא השיניים המטפל ותוך מתן הסבר מפורט למטופל בדבר סיכויי ההצלחה.

    מה עושים אם התגלו סימנים של דחיית שתל לשיניים?

    בין אם מדובר על השתלה טרייה או השתלה וותיקה (מעל 5 שנים), במידה והנכם מזהים סימני דחייה של השתל יש לגשת למרפאת השיניים לבדיקה וטיפול. לא מומלץ לנסות לטפל בדחיית שתל באמצעים ביתיים או ללא הכוונה מרופא השיניים מחשש להחמרת המצב (למשל נטילת אנטיביוטיקה ללא אישור הרופא), “חיטוט" בשן בעזרת קיסם, שימוש בשטיפות שונות ללא מרשם רופא וכדומה. הדרך הטובה ביותר לבדוק האם אכן מדובר על דחייה של השתל היא לקבל הערכה של המצב מרופא שיניים, עדיף מוקדם מאשר מאוחר.

    סימני דחיית שתל לשיניים

    האם אפשר להקטין מראש את הסיכוי לדחיית שתל לשיניים?

    למצער, לא ניתן למנוע לחלוטין את הסיכוי לדחיית שתל לשיניים, כ-5% מהמטופלים שיעברו השתלת שיניים יסבלו מהתופעה. עם זאת, בהחלט אפשר ורצוי לעשות פעולות להקטנת הסיכוי הזה כשהראשונה היא בחירה נבונה של הרופא שעושה את ההשתלה. רצוי לבחור רופא בעל המלצות, ניסיון רב, כזה שעובד במרפאת שיניים מודרנית ומצוידת היטב. בחירה ברופא שיניים שמחזיק בניסיון רב בהשתלות מורכבות (למשל שיקום נרחב על גבי שתלים) גם אם הנכם זקוקים להשתלה בודדת תבטיח לכם רופא בעל מומחיות ומיומנות גבוהה.

    בנוסף, לאחר ביצוע ההשתלה חשוב מאוד להקפיד על כל הוראות הרופא כולל לא לעשן (לפחות שבועיים אחרי ועדיף כמובן לא בכלל), צחצוח השיניים לפי הוראותיו ושמירה על היגיינה של השתל. כמובן שחשוב מאוד להגיע גם לניקוי שיניים אחת לשלושה חודשים עד חצי שנה ולבדיקות סדירות אחת לשנה לפחות.

    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    מרפאת המומחים והרופאים מורכבת מרופאים מומחים משלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.