השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    שיניים תותבות או שתלים?

    המטרה של רפואת השיניים היא כמובן לשמור על בריאות השיניים שלנו, למנוע עששת וחורים בשיניים, דלקות חניכיים, ולרפא כל שן חולה. עם זאת, ישנם מטופלים אשר מסיבות כאלו ואחרות איבדו שיניים מרובות וזקוקים לפתרון שיחליף את השיניים החסרות לשמירה על בריאות עצמות הלסת וכמובן, האסתטיקה של קשת השיניים והפנים. תותבות ושתלים הם שני הפתרונות הקיימים כיום. מה ההבדל בין שיניים תותבות לשתלים? מה היתרונות והחסרונות של כל שיטה?

    שיניים תותבות

    בעבר, הפתרון היחיד למי שסבל מחוסר שיניים קיצוני היה שימוש בתותבות. אך למרות פיתוחם של פתרונות אחרים, ישנם לא מעט מטופלים המעדיפים את התותבות לצד אלו שאינם יכולים מפאת מצב בריאותי למשל, להיעזר בשיטות אחרות. בפשטות, שיניים תותבות מורכבות על גבי גשר בהתאם לאנטומיה הספציפית של כל מטופל. הן נשלפות בקלות רבה, ניתן לייצר תותבות שלמות ותותבות חלקיות, תותבות לשתי הלסתות או רק לאחת. מדובר על פתרון מהיר, פשוט וזול יחסית למי שאיבד מספר גדול של שיניים.

    יתרונות: הליך מהיר ולא יקר, אין צורך בטיפול מורכב משום סוג, הרדמה, זמן החלמה וכן הלאה.

    חסרונות: שימוש בתותבות לאורך זמן עלול לפגוע בלסתות ובחלל הפה, במיוחד כאשר התותבות אינן איכותיות או לא הותאמו כראוי. נדרשת תקופת הסתגלות לתחושה של התותבת בחלל הפה, נתפשת כפתרון שמיועד לגיל הזהב כך שעבור צעירים המחשבה על שימוש בתותבות עשויה להיות מורכבת.

    שתלים דנטליים

    שתל דנטלי הוא למעשה תחליף מלאכותי לשורשי השיניים. השתל מוחדר אל עצם הלסת במקום בו הייתה שן, על גבי השתל מורכב מבנה המחליף את כותרת השן. ההליך נעשה בהרדמה מקומית בדרך כלל וההחלמה ממנו אינה ארוכה. ישנן כמה שיטות לביצוע השתלת שיניים, האחת היא השיטה המסורתית בה ממתינים כחצי שנה לקליטה של השתל לפני ביצוע המבנה. השנייה היא השתלת שיניים מידית ללא המתנה. באופן כללי ניתן לומר שכאשר הבריאות הכללית מאפשרת זאת, ובטח במטופלים צעירים, ההמלצה היא להחליף שן בשתל כדי לשמור על מעבר עומסי לעיסה טובים אל הלסת וכך לשמר את בריאותה.

    יתרונות: שמירה על בריאות עצם הלסת, שתל הוא קבוע, הוא אינו יכול לזוז או ליפול, מתפקד בדיוק כמו שן טבעית, פתרון אסתטי מאוד.

    חסרונות: ניתן להשתיל עד 10 שתלים בכל לסת כך שהשיטה אינה מתאימה למי שאיבד את רוב או כל שיניו, מחיר גבוה יותר מתותבות, הליך מורכב יותר הדורש החלמה.

    האם שיניים תותבות ושתלים הן האופציות היחידות לשיקום שיניים?

    למי שסובל מחוסר שיניים רב, תותבות או שתלים הם אכן הפתרון המתאים ביותר. אך כפי שראינו, ישנם חסרונות לכל שיטת שיקום ונכון להיום אין דרך שלישית לשקם קשת שיניים שלמה או שיניים מרובות שחסרות. עם זאת, ישנה דרך ביניים והיא תותבות על גבי שתלים. מי שלא רוצה או לא יכול מסיבות כאלו ואחרות לעשות השתלת שיניים ומעדיף תותבות אך חושש מחוסר יציבות שלהן ותופעות אחרות, יכול לעבור שיקום בעזרת תותבות על גבי שתלים. בשיטה זו התותבת מורכבת בחוזקה על גבי שני שתלים המספקים לה יציבות מוגברת, משפרים מעבר של עומסי לעיסה אל הלסת והופכים את החוויה של שימוש בתותבות לנעימה יותר עבור המטופל. הכנסה של התותבת והוצאתה פשוטות למדי ונעשות במעיין תנועה קלה עד להישמע "קליק". תחזוקת התותבות אינה יוצאת דופן וכך גם מחירן. במידת האפשר, רופאי שיניים ימליצו למשתמשי תותבות קבועות לעבור לתותבות על גבי שתלים כדי לשפר את איכות הלעיסה, האסתטיקה הכללית של הפנים ובריאות הלסת.

    שתלים או תותבות

    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    מרפאת המומחים והרופאים מורכבת מרופאים מומחים משלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.