השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    טיפים לשמירה על בריאות החניכיים אצל ילדים ותינוקות

    אחת הפעולות החשובות ביותר לשמירה על בריאות החניכיים אצל ילדים ותינוקות היא ביקורים סדירים במרפאת השיניים. בדיקה של החניכיים והשיניים על ידי רופא שיניים היא הדרך הבטוחה ביותר לדעת אם ישנם גורמי סיכון לפיתוח דלקת חניכיים, לקבל הדרכה אישית ומקצועית בדבר שמירה על היגיינה דנטלית וכמובן – להרגיל את הילד, לגרום לו להרגיש נוח ובטוח במרפאת השיניים ובנוכחות הרופא, דבר שיעזור לו רבות בהמשך. ההמלצה היא להגיע כבר עם בקיעת השן הראשונה ובוודאי לאחר בקיעת כל שיני החלב. מה עוד חשוב לדעת על בריאות החניכיים בילדים ותינוקות? אילו טיפים יש לשמירה על בריאות חלל הפה בגילאים צעירים במיוחד?

    צחצוח וניקוי החניכיים בתינוקות

    עוד לפני בקיעת השן הראשונה, מומלץ לדאוג לבריאות החניכיים של התינוק. נגבו את החניכיים של התינוק עם בד גזה, מטלית רכה או מברשת שיניים לתינוקות (אצבעון) אחרי כל ארוחה. אין להשתמש במשחות כלשהן כולל טבעיות או בחומרים אחרים, מים מספיקים. בקיעת השן הראשונה והתחלת שלב הטעימות לרוב מגיעים יחד, סביב גיל 5-6 חודשים. מרגע בקיעת השן הראשונה ניתן ורצוי לצחצח אותה קלות עם מברשת שיניים המיועדת לתינוקות פעמיים ביום לפחות. מעל גיל שנה ולאחר בקיעת כל שיני החלב יש להשתמש במברשת רכה שלא גורמת לנזק לחניכיים עם כמות מזערית של משחת שיניים מותאמת גיל. מומלץ להרגיל את הילד לצחצוח בבוקר ובערב לפני השינה.

    ארוחות וחטיפים

    כדי לשמור על בריאות החניכיים חשוב לזכור שכל חלק בחלל הפה קשור האחד בשני. בריאות החניכיים משפיעה על בריאות השיניים החלביות שעתידות לבקוע בתינוקות ובטווח הארוך גם על בריאות השיניים הקבועות. תזונה נבונה שומרת גם על בריאות השיניים והחניכיים וגם על הבריאות הכללית. ככל המדובר בתינוקות, מומלץ לפעול לפי ההנחיות הבאות:

    • לא לתת לתינוקות שתייה ממותקת מכל סוג כולל משקאות חלב ממותקים, תחליפי חלב ניגר, בוודאי שלא משקאות קלים או כל נוזל המכיר סוכר. מומלץ להרגיל תינוק לשתיית מים (בגיל המתאים) ולא משקאות אחרים כולל מיצים טבעיים.
    • מומלץ לא להשכיב את התינוק לשינה או מנוחה עם בקבוק בין אם הוא מכיל תמ"ל או נוזל אחר.
    • אין לתת לתינוקות מוצץ טבול בנוזלים מתוקים כמו מי סוכר או דבש.
    • בשלב הטעימות ואחריו מומלץ לא להמתיק את המזון של התינוק בתוספת סוכר או ממתיקים אחרים כמו סילאן למשל או דבש חרובים.
    • אין להעביר כפיות או מוצצים מפה של מבוגר לפה של התינוק מחשש להעברת חיידקים מזיקים העלולים לפגוע בבריאות החניכיים והשיניים.

    כאשר מדובר על ילדים בוגרים יותר, תזונה נבונה חיונית לשמירה על בריאות החניכיים, השיניים וחלל הפה באופן כללי. ככל שנמעיט בהגשת מזונות מתוקים ועתירי סוכר וחומצות ונקפיד על תזונה עשירה בסיבים ודלת פחמימות כך נתמוך בבריאות חלל הפה. מומלץ לפעול לפי ההנחיות הבאות:

    • להעדיף מים על פני שתיה ממותקת או מיץ.
    • לא לתת לילד שתייה הכוללת חומצות כמו למשל משקאות קולה.
    • להמעיט בפחמימות ריקות ולהעדיף ירקות ופירות טריים ומוצרים המכילים חלבון ושומן בריא כמו דגים, עוף, מוצרי חלב, מוצרי סויה לא מעובדים וכד'.
    • הגישו לילד מזונות עשירים בסידן כמו גבינות, טחינה וכד'.
    • להמעיט בנשנושים וחטיפים עתירי סוכר, במיוחד בין ארוחות.
    • לא לתת ממתיקים וחטיפים שנדבקים לשיניים כמו למשל לדר או ממתקי גומי שכן את אלו קשה מאוד להסיר מהשיניים והם קרקע פורה לחיידקים.

    הכי חשוב – לפני השינה לא לשכוח לנקות את השיניים והחניכיים היטב בכל גיל.

    טיפים לשמירה על בריאות החניכיים אצל ילדים ותינוקות

    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    מרפאת המומחים והרופאים מורכבת מרופאים מומחים משלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.