טיפול שורש בשן קדמית

אובדן של שיניים יכול לגרום לבעיות רפואיות ולאובדן המראה האסתטי של הפה, במיוחד כאשר  מדובר בשיניים קדמיות. באמצעות טיפול שורש בשן קדמית, ניתן לטפל במקרים של שיניים שהתפתח בהן זיהום או רקבון מבלי לאבד השן. ההליך נחשב אפילו פשטו יותר כאשר הוא מבוצע על שיניים קדמיות ולא על שיניים טוחנות. מטופל שחווה כאבים בשיניים, נפיחות ואדמומיות בחניכיים או טעם מר בפה צריך להגיע למרפאת השיניים על מנת לבדוק את מקור הבעיה ובמידת הצורך לעבור טיפול שורש.

מהו טיפול שורש?

טיפול שורש הוא הליך רפואי שמטרתו להציל את השיניים. טיפול זה יעיל במקרים של התפתחות זיהום, טראומה שנגרמה לשן שגרמה לסדיקתה ואף במקרים של טיפולי שיניים רבים בשן מסוימת שהביאו לפגיעה מהותית בשכבת האמייל שמגנה עליה. כאשר הזיהום נמצא עמוק בתוך התעלה שבשורש השן, נדרש לבצע טיפול שורש על מנת להסיר את החלק הנגוע שנמצא מתחת לשן. במהלך טיפול שורש, הרופא מבצע ניקוי של השן והבסיס שלה, מחטא ואוטם את האזור על מנת למנוע את האפשרות של התפתחות זיהום בשנית. טיפול שורש אינו פוגע בשן ולכן הוא מהווה פתרון אידיאלי במיוחד כאשר מדובר בשיניים קדמיות.

איך טיפול שורש בשן קדמית מתבצע?

לפני תחילת הטיפול, רופא השיניים יבצע צילום רנטגן של השיניים על מנת לבחון היטב את האזור שבו יש לבצע טיפול שורש. הרופא יבצע הרדמה מקומית (במקרים מורכבים או אצל מטופלים עם חרדה דנטאלית, ניתן להשתמש בסוגים אחרים של הרדמה כמו גז צחוק) ולאחר מכן יניח מחסום סביב השן שתפקידו יהיה להגן על החניכיים בזמן הטיפול. הרופא יאתר אזורים נגועים ויבצע ניקי יסודי של הרקמות שנפגעו בשורש השן. לאחר מכן, הרופא ייבש את האזור וימלא את החלל שנוצר בחומר מילוי זמני מיוחד שיגן על השן וימנע נזקים נוספים. לאחר שתהליך הריפוי של השורש יסתיים ובמידת הצורך, המטופל ירכיב כתר קבוע על השן שישמש כהגנה על השן בשנים הבאות. טיפול שורש בשן קדמית נחשב לפרוצדורה קלה יותר ופחות כואבת כיוון שקיימת פחות עיסה בשורש השן שיכולה להיפגע.

החלמה מהטיפול

רגישות, תחושת אי נוחות ולעיתים אף כאב יכולים להופיע לאחר טיפול שורש בשן קדמית. על מנת להקל על תהליך הריפוי, הרופא יכול להוציא למטופל מרשם של משככי כאבים ואף ינחה את המטופל ליטול אנטיביוטיקה על מנת למנוע התפתחות של זיהום באזור הטיפול. במידה ותחושת הכאב או האי נוחות אינן חולפות לאחר מספר ימים, יש ליצור קשר עם רופא השיניים בנוגע להמשך הטיפול. יש לחזור אל מרפאת השיניים על מנת שהרופא יוכל לבצע בדיקה של אזור הטיפול במידה וקיימת הפרשה של מוגלה באזור השן, מתפתחת אדמומיות, נפיחות וחמימות ברקמות שמסביב לשן, בחניכיים  או בצוואר, קיים ריח או טעם לא שגרתי בפה ובמידה ונוצרת תחושת כאב כאשר מופעל לחץ על השן בעת הלעיסה או שקיימת רגישות לחום וקור בשיניים. מומלץ למטופל להקפיד על תזונה יותר רכה בימים הראשונים שלאחר טיפול השורש על מנת שלא לפגוע בתהליך הריפוי. חשוב להקפיד על צחצוח השיניים, ניקוי באמצעות חוט דנטאלי ושימוש במי פה על מנת למנוע את הצורך בטיפול שורש נוסף. מומלץ גם להגיע לביקורת קבועה אחת לחצי שנה במרפאת השיניים. סיבוכים לאחר טיפול שורש בשן קדמית יכולים להתרחש רק במידה והאיטום לא בוצע כראוי או שבמהלך הטיפול, רופא השיניים גילה כמות גדולה יותר של שורשים פגועים שלא ניתן היה להוציאם במהלך טיפול השורש.

טיפול שורש בשן קדמית