טיפול שורש לילדים

שיניים של ילדים עלולות להזדהם ובמקרים חמורים או מורכבים, למרות שנראה שאפשרות הטיפול היחידה היא עקירה, בפועל ישנם פתרונות אחרים שניתן ליישם. טיפול שורש לילדים אשר מבוצע על ידי רופא השיניים מסיר את החלק הפגוע בשן ויכול להציל אותה. הרקמה אשר הזדהמה מכילה עצבים וכלי דם אשר נמצאים בשורש השן – פגיעה זו מחלישה את קיבוע השן לעצם הלסת ולחניכיים. בעוד שעקירה של השן יכולה לפגוע במבנה החניכיים והלסת, טיפול שורש מונע את האפשרות הזו.

אבחון והכנה לפני הטיפול

הצורך בטיפול שורש לרוב עולה כאשר הילד מתחיל להתלונן על רגישות בשיניים שלעיתים מלווה בתחושת כאב כתוצאה מהתפתחות של דלקת באזור. כאשר זה קורה, יש להגיע אל מרפאת השיניים ולעבור אבחון יסודי אצל רופא השיניים. הרופא יבצע בדיקה פיזית של הפה על מנת לזהות סימנים של התפתחות דלקת או זיהום ובשלב הבא יבצע צילום רנטגן של השיניים על מנת שניתן יהיה לזהות את עומק ורמת הזיהום ואת אופי הטיפול הנדרש על מנת לפתור את הבעיה. במידה ורופא השיניים יחליט על האפשרות של טיפול שורש לילדים, הוא ינחה את ההורים כיצד להתנהל בימים שלפני מועד הטיפול. ההמלצה היא להימנע מצריכת מזון קשה שמצריך מאמץ בעת הלעיסה ולהקפיד על מזון יותר רף ואף נוזלי. יש להימנע מצריכה של מזונות מטוגנים, מזונות עשירים בסוכר ואף משקאות מוגזים. במקרים מסוימים שבהם כבר התפתחה דלקת, רופא השיניים יוציא מרשם לאנטיביוטיקה שאותה הילד צריך ליטול על מנת להקל על תחושת הכאב ולמנוע התפשטות של הזיהום הקיים בפה. בהתאם לגילו של הילד, הרופא גם יוכל להסביר לו על אופי ונחיצות התהליך על מנת להקל ולהפחית מהחשש ואף פחד שהילד אולי חווה.

טיפול שורש בשיניים קבועות

במקרים שבהם נדרשת התערבות של רופא שיניים באזור תעלות השורש בפה של ילדים, ישנם שלושה סוגי טיפול שמיושמים וזאת בהתאם לרמת הזיהום או התפתחות העששת אצל המטופל. לאחר אבחון, הרופא יחליט על הגישה המתאימה ביותר למקרה הספציפי. כאשר מדובר בנזק יחסית מזערי שהתגלה בתעלות השורש, זיהום שנמצא בשלבים היחסית מוקדמים ושיניים שלא נגרם להן עדיין נזק, הרופא יבצע ניקוי של העששת מבלי לגעת בחלקים הפנימיים של השן, הוא ימרח משחה אנטיביוטית ויבצע איטום של האזור שימנע התפתחות של זיהום נוסף. במידה ובצילום הרנטגן של השיניים ניתן יהיה לראות שקיים זיהום אך הוא נמצא בחלק העליון בלבד של השן, הרופא יבצע טיפול שורש חלקי שנקרא פולפוטומיה. בהליך זה, הרופא מבצע הסרה של החלק הפנימי הפגוע בתוך השן תוך שהוא מקפיד לא לגעת באזורים שלא נפגעו. גם כאן, רופא השיניים יבצע חיטוי של השן עם אנטיביוטיקה ולאחר מכן יאטום את האזור על מנת להגן על השן. כאשר מדובר במקרה של שן בניזוקה באופן קשה, הרופא יבצע טיפול שורש מלא – הליך אשר מצריך מיומנות גבוהה ודיוק מצד רופא השיניים. בטיפול שורש לילדים אשר גם נקרא כריתת פולפקטומיה, הרקמות שבתוך השן מוסרות לחלוטין ולאחר מכן מתבצע חיטוי ועיצוב של תעלות השורש בשן. לאחר מכן יתבצע מילוי של השן, איטום ולבסוף הרכבה של כתר על השן הפגועה. לרוב, כל ההליכים מתבצעים תחת הרדמה מקומית על מנת לוודא שהילד אינו חווה תחושת כאב או אי נוחות במהלך הטיפול.

שיני חלב וטיפול שורש

מקרה של זיהום בשיני חלב מטופל באמצעות טיפול שורש בעיקר כאשר מדובר בחלל שקרוב לעצבים שבשורשי השן. בעת הטיפול שבו הרופא מסיר את כל החלק הפגוע שבתוך השן, הפעולה יכולה להוביל לחשיפה של העצבים ואז נדרש טיפול מעמיק יותר כיוון שסתימה או כתר לא יסייעו בריפוי של העצבים שנפגעו. ללא טיפול שורש, המצב אף עלול להחמיר, לגרום לזיהום להתפשט, להגביר את תחושת הכאב ואף ליצור מצב שבו אין ברירה אלא לבצע עקירה של השן. עקירה של שיני חלב בשלב מוקדם מדי עלולה לגרום לצמיחה לא תקינה של השיניים בפה ולבעיות עתידיות שיצריכו טיפול רפואי.

תהליך ההחלמה

טיפול שורש לילדים יכול לגרום לתחושת כאב באזור הלסת והפה ואף נפיחות באזור – מדובר בתופעות לוואי שכיחות שניתן לטפל בהן באמצעות משככי כאבים. חשוב מאוד להיות בתקשורת עם רופא השיניים ולקבל ממנו ייעוץ בנוגע לאופן שבו יש להתנהל בימים הראשונים שלאחר הטיפול. על תזונה יש להקפיד, צריכת נוזלים ואמצעים נוספים שבאמצעותם ניתן להקל על תחושת אי הנוחות של הילד ולסייע לו בתהליך ההחלמה. יש להקפיד להגיע לביקורת במרפאה ולעקוב אחר ההנחיות של רופא השיניים על מנת לוודא ריפוי מלא והימנעות מהתפתחות בעיות שיניים נוספות.

כיצד ניתן להימנע מטיפול שורש?

הקפדה על צחצוח שיניים פעמיים ביום – בבוקר לאחר האוכל ובערב לפני השינה יקטינו משמעותית את הסיכוי להתפתחות של זיהום ועששת שעלולים לגרום לצורך בטיפול שורש. שימוש בחוט דנטאלי כל יום גם כן הכרחי על מנת להסיר הצטברויות של חיידקים בחללים הקטנים שבן השיניים. יש להימנע מצריכה גבוהה של מאכלים עתירי סוכר כמו ממתקים שגורמים לסדקים ופגיעה בשיניים, לא לאפשר לילד ללעוס קרח שעלול לגרום לשבירה וסדיקה של השיניים וחדירה של חיידקים ולהימנע מצריכה גבוהה של משקאות בעלי חומציות גבוהה – אלה מצמצמים את שכבת האמייל שמגנה על השן והופכים אותה לפגיעה בפני חיידקים והתפתחות של זיהום. במידה והילד נוטה לחרוק שיניים, יש להתאים לו סד לשינה שיגן על השיניים ויקטין את הסיכוי לשברים שעלולים לחשוף את שורש השן ולהביא לצורך בטיפול שורש. יש לבקר במרפאת השיניים באופן קבוע על מנת שניתן יהיה לאתר בעיות בשלב מוקדם ובמידה והילד חווה כאב, יש להגיע אל המרפאה באופן מידי.

טיפול שורש בילדים