מומחה לטיפול שורש

טיפול שורש הוא הליך שמבוצע כאשר נוצרת מורסה בשן שעלולה לגרום לאובדן של השן. במהלך הטיפול, הרופא מבצע הסרה וניקוי של האזור ולאחר מכן מבצע חיטוי ומניח סתימה על מנת לאטום את חלל השן. הצטברות של חיידקים בשיניים לא תמיד מצריכה טיפול שורש אך כאשר המטופל אינו מקפיד להגיע לביקורת קבועה וניקוי שיניים ואינו מקבל טיפול עבור הנזק שנוצר, הוא עלול להחמיר. טיפול שורש יכול להתבצע גם במקרים של סדקים בשיניים או פגיעה בשן בעקבות טראומה.

מה ההבדל בין רופא שיניים למומחה לטיפול שורש?

כאשר מטופל חש כאב או מבחין בשינוי גוון בצבע השיניים, הוא מגיע אל רופאי השיניים לביקורת, ניקוי וטיפול. תפקידו של רופא השיניים ולדאוג לבריאות הפה של המטופל, ללמד אותו כיצד להקפיד על שגרת צחצוח שיניים וניקוי בחוט דנטלי ולבצע אבחון מוקדם של בעיות שעלולות להתעורר בשלב מאוחר יותר ולטפל בהם בהתאם. רופאי השיניים מבצע סתימות, מטפל במקרים של צורך בשיניים תותבות וטיפולים נוספים להם המטופל זקוק כאשר ההתמקדות העיקרית של עבודתו היא טיפול באזור של השן שנמצא מעל קו החניכיים. מומחה לטיפול שורש הוא רופא שאליו מגיעים כאשר קיימת בעיה שקשורה לשורשי השיניים שהטיפול בה מצריך מומחיות וקישורים שהם מעבר להכשרתו של רופא השיניים. מומחים לטיפול שורש הם רופאים שלא כל המטופלים פוגשים ומגיעים אליהם כאשר קיים כאב בפה ובשיניים שלא ניתן להסביר, כאשר שן נעקרת ממקומה בעקבות תאונה או למטרת טיפול בבעיות דומות. מומחה לטיפול שורש מתמקד באבחון ובטיפול של בעיות שונות שנמצאות בתוך השן ומעבר לה הכשרתו כרופא שיניים, ומקבל הכשרה נוספת שמתמקדת בתחום של כאבים כתוצאה מבעיות בשורש השן וזיהומים בתוך השן. פעמים רבות, מטופל מגיע אל מומחה לטיפול שורש כאשר כל האפשרויות לטפל בשן לא צלחו ומנסים בכל זאת להציל את השן, פרוצדורות שמומחה לטיפול שורש מבצע מאפשרות לשיניים להתאושש ממקרה של נזק, טראומה לשיניים ואף מצב של עששת חמורה. מטופל שבוחר לא להגיע אל מומחה לטיפול שורש, יצטרך להתמודד עם עקירת שן והצורך בטיפולים נוספים לשיקום הפה והלסת לאחר מכן.

מה הופך את הרופא למומחה לטיפול שורש?

על מנת להפוך למומחה לטיפול שורש, רופא חייב לעבור תוכנית התמחות שנמשכת כשלוש שנים וכוללת בתוכה רוטציות של סטאז׳ במחלקות שונות בבתי חולים אשר עוסקות בכירורגיה פה ולסת ולבצע עבודת מחקר. הרופא מחויב להשתתף בהדרכות והרצאות שבהן יקבל את ההכשרה המתאימה לבצע פרוצדורות שונות שיידרש ליישם מומחה לטיפול שורש. תכנית ההתמחות שהרופא עובר מעניקה לו את ההכשרה הרלוונטית בתחום טיפולי השורש. הכשרה זו כוללת חומר עיוני שנלמד והתנסות מעשית שמועברים על ידי אנשי מקצוע ומנחים בעלי ניסיון וידע.

אילו טיפולים מבצע מומחה לטיפול שורש?

מומחה לטיפול שורש מבצע פרוצדורות שקשורות לאזורים של הרקמות הפנימיות בשיניים והעצבים. רופאי השיניים מקבלים הדרכה והכשרה שמאפשרים להם לאבחן מקרים שבהם המטופל זקוק לטיפול שורש אך ישנם מקרים מורכבים שבהם אין ביכולתם לעיתים לבצע את ההליך ואז נדרש מומחה. ההליך הנפוץ ביותר שהמומחה מבצע הוא כאמור טיפול שורש שמטרתו להציל את השן ולהימנע מכירה. טיפול שורש הופך להיות הכרחי כאשר בחלק המרכזי בשן או בתעלות אשר תומכות בשן או זיהום. הזיהום יכול לנבוע מחורים קטנים אך עמוקים, סדקים או שבר בשן, פציעה ואף טיפולי שיניים חוזרים ונשנים כתוצאה מבעיה אחרת בשיניים. כאשר המקרים האלה לא מקבלים את הטיפול הראוי, דלקת או זיהום בפה עלולה לגרום לתחושת כאב ואי נוחות, התפתחות של אבצס ואף לאובדן שיניים. שורש לרוב יאפשר להציל את השן הפגועה אך במקרים מורכבים יותר יידרש הליך כירורגי נוסף בשם כריתת אפיקוקטומיה על מנת להציל את השן והרקמות. במהלך הטיפול, המומחה יבצע חתך ברקמות החניכיים על מנת לחשוף את העצם שמתחתיהם. דרך הפתח אל קצה השורש, המומחה יוכל לחשוף את האזור שנפגע, לבצע הסרה של הרקמה הנגוע, ניקוי של קצה השורש, איטום באמצעות סתימה תפירה של האזור על מנת למנוע תזוזה של רקמות החניכיים. כריתת אפיקוקטומיה נעשית לרוב תחת הרדמה מקומית על מנת למנוע תחושת אי נוחות וכאב אצל המטופל ומצריכה הגעה נוספת אל המרפאה על מנת לעבור ביקורת אצל המומחה ולבצע הסרה של התפרים. תהליך ההחלמה הסתיים כאשר המטופל לא יחווה עוד תסמינים.

מתי מבצעים טיפול שורש?

כאבים בשיניים יכולים להיות תוצאה של בעיות שונות – כאשר המטופל סובל מכאב עמוק שאינו חולף, יכול להיות שיזדקק לטיפול שורש במיוחד אם מדובר בכאב שמקרין גם לאזורים נוספים כמו אזור הלסת, הפנים ואך שיניים נוספות בפה. רגישות קיצונית לחום וקור גם יכולה להעיד על הצורך בטיפול שורש במיוחד אם הכאב נמשך למשך יותר מכמה שניות. במקרים של זיהום בשן, המוגלה שמצטברת יכולה לגרום לנפיחות בחניכיים ואף לפצעים כתוצאה מזליגה ומגע עם המוגלה בנוצרה בשן. כתוצאה מכך, המטופל לחוש בכאב ועלולים להתפתח טעם וריח לא נעימים בפה. הנפיחות יכולה להיות גם תוצאה של מוגלה שמצטברת בתוך השן ולא מנוקזת וטיפול שורש יהיה הפתרון לבעיה. טיפול שורש מתבצע גם במקרים של שינוי צבע השיניים כתוצאה למשל מאספקת דם לקויה לשן או כאשר המטופל חש כאב בעת לעיסה ואף מגע בעקבות פגיעה בעצבים בשן. הטיפול יתבצע גם כאשר נוצר סדק בשן כתוצאה מתאונה או פעילות גופנית ובמקרים שבהם השן מעט רפויה כתוצאה מריכוך העצמות שתומכות בשיניים על ידי המוגלה שהצטברה בתוכם.

כיצד להיערך לטיפול שורש?

במהלך הביקורת אצל הרופא ולפני ביצוע ההליך, המטופל יקבל מענה לכל השאלות שנוגעות לטיפול שורש שהוא עומד לעבור והנחיות כיצד להיערך לטיפול. במידה ונוצר זיהום רב בשן, המטופל יתבקש ליטול אנטיביוטיקה או תרופה אנטי דלקתית אחרת על מנת למזער את הזיהום הקיים לפי מועד הטיפול. המטופל יתבקש להימנע מעישון מספר ימים לפני טיפול השורש כיוון שצריכת הטבק עלולה לפגוע בתהליך הריפוי הטבעי של הגוף. טיפול שורש כולל גם הרדמה מקומית ולכן המטופל יתבקש לאכול כמה שעות לפני הטיפול על מנת להימנע מתחושת רעב כיוון שלאחר מכן, הרגישות בפה תהיה גבוהה ולא תאפשר למטופל ללעוס את המזון.

איך מתבצע טיפול שורש?

על מנת לבצע את הטיפול ביעילות ובדיוק מירבי, הרופא יבצע צילום רנטגן של השן הפגועה ויאמוד את היקף הנזק. טיפול שורש כולל כמה שלבים:

1. הרדמה – טיפול שורש נעשה תחת הרדמה מקומית על מנת להרדים את האזור הפגוע (השן והחניכיים שמסביב). עבור מטופלים שאינם מעוניינים בהרדמה המקומית, ישנן אלטרנטיבות כמו מתן חומר הרדמה דרך הוריד או לחילופין שימוש בגז צחוק שמאוד יעיל עבור מטופלים שסובלים מחרדה דנטאלית. ניתן גם ליטול כדור הרגעה לפני הטיפול אך יש להתייעץ וליידע את הרופא לפני ביצוע ההליך.
    2. מיקום מבודד – לפני שמתחילים בביצוע ההליך, הרופא יניח מבודד באזור וזאת על מנת לבודד את השן בה מבצעים את הטיפול ולוודא שהיא תישאר יבשה.
    3. יצירת פתח גישה – שלב זה כולל יצירת חור קטן בכותרת השן שיאפשר לרופא גישה אל האזור המודלק בתוך השן.
    4. הסרה – באמצעות מכשור דנטאלי קטן וייחודי, הרופא יבצע הסרה של רקמות, כלי דם ואף עצבים שנפגעו כתוצאה מהמורסה שהצטברה בתוך השן.
    5. עיצוב תעלת השן – לאחר ההסרה של כל החלקים הנגועים, הרופא יבצע ניקוי, חיטוי ועיצוב של האזור הפנימי של השן ותעלות השורש בשן.
    6. מילוי תעלות ואיטום – בשלב זה, הרופא יבצע מילוי של התעלה שעכשיו ריקה מתוכן בחומר מיוחד וגמיש ויניח סתימה דנטאלית זמנית על מנת למנוע את האפשרות של חדירת חיידקים נוספים אל השן והתפתחות של זיהום.

השלב האחרון בתהליך כולל הנחת כתרים דנטאליים שישמשו כמעטפת הגנה על השן. הכתרים מיוצרים באופן מדויק עבור כל מטופל ומבנה הפה שלו – הרופא ייקח דגימה של מבנה השיניים, יישלח אותו למעבדה בה מייצרים את הכתרים ולאחר כשבועיים  או שלושה, כאשר הכתר יהיו מוכנים, הרופא יבצע הסרה של המילוי הזמני שהניח בשן ויבצע הרכבה של הכתר הקבוע.

החלמה מטיפול שורש

התאוששות מפרוצדורה של טיפול שורש לרוב נמשכת כשבוע והיא מלווה  בתחושות אי נוחות ואף כאב למשך מספר ימים שבהם ניתן לטפל באמצעות משככי כאבים. במידה והכאב מתחזק ונמשך למעלה משבוע, יש ליצור קשר עם הרופא המטפל. ההשפעה של חומר ההרדמה שניתן במהלך טיפול שורש פגה לאחר מספר שעות ומומלץ להימנע מאכילה בזמן זה. גם כאשר חוזרים לאכול, יש להקפיד על תזונה רכה יותר ביומיים הראשונים שלאחר הטיפול על מנת למנוע גירוי של האזור ולהתחיל לאכול מזון מוצק רק לאחר שהרגישות באזור פוחתת. גם להימנע מלעיסה בצד הפה בה בוצע ההליך עד שתהליך שיקום השיניים הסתיים (במקרה שבו קיימת רק סתימה זמנית והכתר הקבוע עוד לא הורכב). כאשר טיפול שורש מתבצע תחת הרדמה מקומית או באמצעות גז צחוק, המטופל אינו זקוק למלווה שיסיע אותו אך במידה והמטופל נטל תרופת הרגעה לפני הטיפול או שחומר ההרדמה ניתן בעירוי, יש להימנע מנהיגה. מומלץ שלא לעשן לאחר שעוברים הליך טיפול שורש כיוון שהטבק מפריע להליך הריפוי הטבעי של הגוף ואף מעלה את הסבירות שהמטופל יזדקק לטיפולי שיניים נוספים בעתיד. מטופלים שעברו טיפול שורש לרוב יכולים לחזור לשגרת חייהם שכוללת עבודה או לימודים אך במקרים מורכבים יותר, לעיתים המטופל זקוק ליום או שני ימי מחלה על מנת להתאושש. חשוב להקפיד על ניקיון הפה, לצחצח שיניים פעמיים ביום, להשתמש בחוט דנטלי ואף להשתמש במי פה אנטי בקטריאליים על מנת למנוע חדירה של חיידקים והתפתחות של זיהום באזור בו בוצעה הפרוצדורה.

האם ההליך יכול להיכשל?

הליך טיפול שורש לא תמיד מצליח ויכולים להתרחש סיבוכים במיוחד כאשר הנזק שנגרם לשן הוא מורכב מדי. טיפול שורש שלא צלח מלווה בתסמינים שהמטופל חווה כמו תחושת כאב חזקה, שינוי בגוון השיניים, נפיחות בחניכיים שלרוב נוצרת כתוצאה מי הצטברות של מוגלה, פצעים בחניכיים ואף בעיות בסינוסים. במקרה שטיפול השורש לא הצליח, ניתן לבצע טיפול נוסף אך יכול להיות שהפתרון היחיד לבעיה תהיה עקירה. רופאי השיניים תמיד ינסו להימנע מעקירת השן אך ישנם מקרים שבהם דווקא שמירה על השן הטבעית תפגע בבריאות הפה. במידה וטיפול השורש לא הצליח, רופא השיניים יאלץ לבצע עקירה ולאחר שהאזור יחלים, יבצע טיפול נוסף של מילוי הרווח בשתל דנטלי וזאת על מנת למנוע תזוזה של השיניים ופגיעה במבנה הפה והלסת.

מומחה לטיפול שורש