פריאימפלנטיטיס – המחלה הנפוצה שמתפתחת סביב שתלים בשיניים

שתלים בשיניים הם אביזרים מלאכותיים שמוחדרים לאחד המקומות העדינים, הרגישים והמורכבים ביותר בגוף האדם. כיום רובם המוחלט של השתלים מיוצרים מחומרים איכותיים וההליך נעשה תוך התבססות על טכנולוגיות מתקדמות. כל אלו מפחיתים את הסיכון לבעיות בקליטה של השתל ומשפרים את סיכויי ההצלחה.

עם זאת, כל הליך רפואי, בייחוד הליך מורכב ורגיש כמו השתלת שיניים, טומן בחובו סיכון לסיבוכים ומחלות נלוות. לכן חשוב להכיר מראש את הסיכונים האלו ולדעת כיצד להיערך לקראתם בצורה הטובה ביותר.

אחת הבעיות הנפוצות ביותר שעלולות להתפתח בתהליך ההשתלה היא דלקת סביב השתל שנקראת פריאימפלנטיטיס. הנה כל מה שחשוב לדעת כדי לזהות את הבעיה בזמן ולטפל בה לפני שיהיה מאוחר.

מה זה פריאימפלנטיטיס ואיך זה משפיע על השתלים?

פריאימפלנטיטיס היא כאמור מחלה דלקתית סביב השתלים, שנחלקת לשני סוגים מרכזיים:

דלקת ברקמה הרכה (Peri-implant mucositis

זוהי דלקת קלה יחסית שמתפתחת אצל מטופלים רבים לאחר ההשתלה. מחקר מ-2008 מצא כי היא מופיעה אצל כ-80 אחוזים מהמטופלים. היא מאופיינת בנפיחות ודימום בחניכיים, כמו גם בריח רע מהפה שלא חולף.

דלקת מתקדמת (Peri-implantitis)

כפי ששמה מרמז, זו דלקת חמורה יותר שמתפתחת על פי המחקר בקרב בין 28 ל-56 אחוזים מהמטופלים. בהיעדר טיפול, הדלקת הזו יכולה לגרום לאובדן העצמות הקטנות בלסת שתומכות בשתלים, דבר שעלול לסכן את הטיפול כולו. במקרה כזה ניתן לזהות רק על ידי צילום רנטגן האם התרחשה פגיעה בעצמות ומהי חומרתה.

איך מפחיתים את הסיכון לדלקת מסביב לשתלים?

אחרי טיפול ההשתלה ואפילו לפניו, אחד הדברים החשובים ביותר שיש לעשות הוא להקפיד לשמור על היגיינת הפה ככל שניתן. זה אומר כמובן לבצע פעולות עצמאיות כמו צחצוח שיניים, שטיפת פה ושימוש בחוט דנטלי – אך לא רק.

רצוי גם להיעזר בשיננית בכל כמה חודשים לניקוי מעמיק של חלל הפה, להגיע לביקורות במרפאת השיניים וגם לבצע אבחון אצל פריודונט, מומחה לרפואת חניכיים. בנוסף חשוב מאוד להימנע מעישון ומצריכת אלכוהול בכמויות גבוהות. בכל מקרה של דימום מוגבר מהחניכיים בעת הצחצוח או נפיחות שהולכת ומתגברת – חשוב לעדכן בהקדם את צוות המרפאה ואת הרופא המטפל.

הטיפול בדלקות סביב השתלים

חשוב להבין כי הטיפול הטוב ביותר בדלקות חניכיים סביב השתלים הוא מניעה. אם אתם יודעים שאתם נוטים לדלקות חניכיים וגם אם לא – חשוב להתחיל ולבצע עוד לפני טיפול ההשתלה פעולות שיסייעו להפחית את הסיכון להופעת הדלקת ולהחמרתה.

אם כבר התפתחה דלקת, הדבר החכם ביותר יהיה להגיע למרפאה ולבצע צילום רנטגן כדי לקבוע האם כבר התרחש הרס של העצם או לא. אם לא, יתבצע ניקוי עמוק של חלל הפה על ידי שיננית או רופא ויגובשו המלצות לגבי המשך השמירה העצמאית על היגיינת הפה. עם כבר התרחש הרס של העצם – מומחי השחזור יבחנו את הנושא ויגבשו אסטרטגיה להמשך הטיפול.

Peri-implantitis