ניתוחי חניכיים

מחלות חניכיים מהוות את הסיבה העיקרית לאובדן שיניים בקרב אנשים מעל גיל 40, למרות שניתן לאבחן מחלות חניכיים גם בקרב צעירים יותר, ואף בקרב ילדים. מלבד היותה פוגעת פגיעה מעשית חמורה באחיזת השן בחניכיים, מה שמשפיע על יציבות השיניים בחלל הפה, למחלת החניכיים גם השפעה על האסתטיות של הפה, אשר מתבטאת בריח רע ואובדן שיניים.
באופן כללי החניכיים נחשבות בריאות כאשר מתקיימת הרמוניה בין הגוף לבין החיידקים המצויים בכיסי החניכיים. כאשר ישנה יציאה מאיזון במערך החיידקים בפה, הגוף יתגונן באמצעות תגובה דלקתית, וכך מתפתחת דלקת חניכיים.
בשלביה הראשונים, הסימפטומים של מחלת החניכיים כמעט ואינם מורגשים, וכוללים נפיחות ואדמומיות קלה באזור חניכיים. בשלב הזה של מחלת החניכיים הנזק הינו הפיך, וניתן לטפל בו באמצעות טיפול שמרניים כגון הקצעת שורשים, הקפדה על היגיינת הפה וניקיון יעיל של השיניים וביקור תכוף אצל שיננית בכדי לסלק את האבנית המצטברת על השיניים.

.במידה ולא מטפלים במחלת החניכיים בשלביה הראשונים, המחלה תמשיך להתקדם ותפתח סימפטומים מובהקים יותר כגון: ריח לא נעים מהפה, נסיגה ממשית של החניכיים ,היווצרות רווחים בין השיניים וניידות של שיניים . בהמשך, עם התקדמות המחלה, ייגרם נזק פונקציונלי לשיניים והן יאבדו מיציבותן ומאחיזתן, עד לנפילה ואובדן שיניים מחלל הפה.

בשלבים מתקדמים של מחלת חניכיים אם כן ישנה פגיעה בעצם אשר אוחזת את השיניים. שלב ניתוחי החנכייים מגיעה במתרה לתקן את הפגם אשר נוצר ממחת החניכיים ומתבצע בשלב בו החנכייים הן ללא סימני דלקת או דימום .

סוגי ניתוחי חניכיים:

ניתוחי חניכיים מחולקים לשני סוגים עיקריים:
  • ניתוחים הכוללים השתלת עצם וחומרים המעודדים בניית עצם. בעבר, בוצעו ניתוחים אלה בשיטה המסורתית בכדי להסיר את הרקמה הנגועה ולנקות את האזורים בהם ישנה הצטברות חיידקים. בזכות התקדמות טכנולוגיות ופיתוח חומרים ניתן כיום לבצע ניתוחים לשם בנייה מחדש של הרקמות התומכות בשיניים. בעזרת הטכנולוגיות החדשות כגון אמדוגן, השתלת חומרי עצם שונים ושימוש במיקרוסקופ דנטלי, ניתן להציל שיניים שבעבר היו נחשבות לאבודות.
  • ניתוחים הכוללים עיצוב של העצם בלבד.

לא כל סוג ניתוח וחומר מתאימים לכל מקרה, וחשוב להתאים את הניתוח והחומרים בהתאם לצורך על פימצב השיניים, מצב העצם ובהתאם לנתונים הספציפיים של אותו אדם.

כיצד מתבצע ניתוח השתלת עצם ?

ניתוח החניכיים מתבצע בשלושה שלבים.

בשלב הראשון מרדימים הרדמה מקומית את האזור אותו עומדים לנתח. לאחר שהאזור מורדם, מסיטים את החניכיים עד לגילוי שורשי השיניים והעצם, וחשיפת הרקמה החולה.
בשלב השני, מסירים את הרקמה הדלקתית אשר התפתחה ומסלקים את האבנית ואת המשקעים החיידקיים שהצטברו סביב ועל גבי השיניים. לאחר מכן בוחנים את מתאר העצם ומשתמשים בחומרים לבנייה מחודשת של העצם.

בשלב השלישי  והאחרון הרופא תופר את החניכיים חזרה למקומם

במהלך ניתוח חניכיים בו יש לבצע גם השתלת עצם, ניתן להשתמש בעצם ממקור עצמי אשר תילקח מאזור אחר בחלל הפה, או בחומרים אחרים אשר משמשים כחומר מילוי בלבד, לעיתים מבוצע שימוש בחומר אשר מגרה את בניית העצם וחידוש הרקמות. להשתלת עצם ממקור עצמי יתרון עצום, שכן היא מאפשרת את יכולת הריפוי האופטימלית ביותר. יחד עם זאת ישנה פגיעה נוספת בפה, מהאזור ממנו נלקחת העצם. על מנת לבצע השתלת עצם, לפני החדרת החומר לאזור הפגוע, הרופא מנקה היטב את שורש השן, ולאחר מכן סוגר את החניכיים מעל האזור.

בשנים האחרונות נעשה שימוש גובר במיקרוסקופ דנטלי אשר מאפשר ראיה טובה יותר של הנגע והדפקט הגרמי יחד עם אזורי חתך קטנים יותר וההזזה מינימלית יותר של החנכייים. בנוסף שימוש במיקרוסקופ דנטלי מאשפר שימוש בתפרים דקים עד בלתי נראים אשר מביאים לריפוי מהיר יותר ולפחות צורך בימי חופש מהעבודה.

כיום הטכנולוגיה מתפתחת לכיוון  פיתוח חומרים מעודדי התחדשות רקמות טבעיות.

התאוששות , החלמה ותוצאות ניתוחי חניכיים

לאחר הטיפול, וכבכול טיפול שיניים המשלב הרדמה, יש להימנע מאכילה ושתייה למשך שעתיים.
לאחר חלוף השפעת ההרדמה ייתכן ויהיו כאבים באזור המנותח, בעיקר ב – 24 שעות הראשונות לאחר הניתוח. כשבוע לאחר הניתוח, בביקורת אצל רופא השיניים יוסרו התפרים. כעבור שישה חודשים, אפשר יהיה לבחון את תוצאות ההשתלה.

הוראות להתנהגות אחר ניתוחי חניכיים

על מנת להשיג תוצאה אופטימלית ולמקסם את תוצאות הניתוח, ובכדי להפחית הישנות מחלות חניכיים בעתיד, מומלץ להקפיד על היגיינת הפה והשניים באופן קבוע, על פי הנחיות הרופא המטפל.
בכל מקרה של דימום משמעותי, עליית חום, כאבים חזקים מאוד שאינם עוברים עם משככי כאבים, יש לפנות מיד לרופא החניכיים.