שחיקת שיניים

השיניים שלנו עמידות מאוד וחזקות, הן נועדו לשרת אותנו למשך עשורים רבים ואין ספק שהן עומדות במשיה היטב. אך השיניים אינן בלתי פגיעות והן חשופות למחלות, בעיות סיסטמתיות שמשפיעות עליהן ופגיעות פיזיות. אחת הסיבות לנזק אפשרי לשיניים היא שחיקת שיניים. מה היא שחיקת שיניים ואיך היא משפיעה על השיניים? מה גורם לשחיקת שיניים? איך מטפלים בשחיקת שיניים והאם שן שחוקה יכולה להירפא ולחזור לתפקוד מלא?

מה היא שחיקת שיניים?

שחיקת שיניים כשמה היא – ירידה בגובה השן בשל ארוזיה. השיניים שלנו אמנם נוגעות האחת בשנייה בזמן לעיסה אך מגע חזק ללא מזון, הנעה של לסת אחת כנגד השנייה ונעילה של הלסתות בחוזקה עלולות לגרום לשחיקה של השיניים. תחילה נשחק האמייל ואחריו הדנטין (החלק הרך בפנים השן). השחיקה לוקחת בדרך כלל שנים ולפעמים לא שמים לב אליה עד שרואים את התוצאות – ירידה בגובה השיניים, בדרך כלל התחתונות וחשיפה של הדנטין. לתופעות לאו יכולים להתלוות סימפטומים כמו כאבים בלסתות, קשיי שינה, כאבי ראש, בעיות דנטליות ועוד.

מה גורם לשחיקת שיניים?

לשחיקה של השיניים שלושה גורמים אפשריים:

ברוקסיזם

שחיקת שיניים בלתי רצונית נקראת ברוקסיזם. התופעה מתרחשת בעיקר בלילה (נדירים הם האנשים ששוחקים שיניים במהלך היום) ונפוצה מאוד בילדים קטנים. בעוד שבילדות התופעה אינה סימן לדאגה שכן היא לרוב עוברת מעצמה, כאשר מדובר על בוגרים ששוחקי שיניים בלילה ההשלכות יכולות להיות משמעותיות. ברוקסיזם גורם לתנועה לא רצונית של הלסתות שלמעשה מזיזות את השיניים העליונות כנגד התחתונות ושוחקות הן את אלו והן את אלו. הסיבות המדויקות לתופעה אינן מובנות במלואן אך הקונצנזוס הוא שמדובר בעיקר בבעיה הקשורה ללחץ ומתח.

שחיקת שיניים כתוצאה מגורמים חיצוניים

שחיקת של השיניים עם הזמן יכולה להתרחש גם בשל גורמים חיצוניים לשיניים עצמן כמו למשל שימוש בחומרים שוחקים על השיניים. אלו כוללים אמצעים שונים לניקוי והלבנת שיניים ששוחקים את האמייל של השן כמו שימוש בסודה לשתייה או מלח. ניסיונות אלו להלבנת שיניים ב"תרופות סבתא" עושים יותר נזק מתועלת ולמען האמת גם לא מלבינים א השיניים ברמה שניתן לשים לב אליה ממילא. שימוש קבוע בחומרים מסוג הזה על השיניים יגרום לשחיקה שלהם עם הזמן ונזק מצטבר רב כולל פגיעות גבוהה לעששת בשל הסרת האמייל וחשיפת הדנטין.

שחיקת שיניים סיסטמתית

סיבה נוספת לשחיקה של שיניים היא בשל מחלות ותופעות סיסטמתיות, כחומר מערכתיות שלא קשורות ישירות לשיניים עצמן. אלו יכולות להיות מחלות גנטיות הגורמות לבעיות דנטליות ושיניים פריכות, בשל  קבלת טיפולים אונקולוגיים, הפרעות ניווניות שונות, הפרעות של מערכת העצבים המשפיעות על תנועת הלסתות ועוד. אלו הן אמנם סיבות נדירות לשחיקת השיניים אך הן בהחלט קיימות.

איך מטפלים בשחיקת שיניים?

הטיפול תלוי מאוד בסיבה לשחיקה, כאשר רוב הטיפול מתמקד במניעת נזק נוסף לשיניים. כשמדובר על ברוקסיזם שהיא הסיבה הנפוצה ביותר לשחיקת שיניים, הדרך הפשוטה והיעילה ביותר היא על ידי שימוש בסד לילה המונע שחיקה של השיניים בלילות, טיפולים התנהגותיים ליצירת מודעות לתנועת הלסתות במהלך היום וטיפולי שיניים לריפוי הנזק שכבר נגרם. מחלות סיסטמתיות המשפיעות על השיניים ואינן ניתנות לפתרון על ידי הרפואה אלא רק לניהול סימפטומים יכולות להשפיע על השיניים ולגרום לשחיקה או אפילו התפוררות ואיבוד שיניים. במצבים אלו הטיפול יתמקד בשיקום השיניים הקיימות והחלפת החסרות במידה והמצב הרפואי הכללי מאפשר זאת. כמובן שהדרך הטובה ביותר למנוע המשך נזק על ידי גורמים חיצוניים היא לפסיק את השימוש בהם.

ברוקסיזם וטיפול התנהגותי – קוגניטיבי

אחת הדרכים היעילות ביותר לטפל בברוקסיזם היא על ידי סד לילה. מכיוון שמרבית האנשים חורקים שיניים בלילות ללא כל מודעות לעניין, סד הלילה יעיל במיוחד – הוא פשוט מונע את השחיקה לחלוטין. אך למרות יעילותו מדובר על פתרון שלא תמיד נוח לכל מטופל ומרבית המטופלים היו מעדיפים שלא לישון מידי לילה לשארית חייהם עם סד דנטלי. החדשות הטובות הן שבמקרים רבים ברוקסיזם הוא תגובה ללחץ ומתח נפשי שאפשר לטפל בו על ידי שינויים בהרגלי חיים, הורדת גורמי לחץ ומתח וטיפול קוגניטיבי. עבור מי שחורק שיניים גם במהלך היום או סובל גם מנעילת לסתות (התורמת לשחיקה של השיניים האחוריות) טיפול התנהגותי להעלאת המודעות לתופעה ומניעתה יכולים לעזר פלאים.

האם אפשר לזהות שחיקת שיניים לפני שנגרם נזק לשן?

סימנים מוקדמים של שחיקת שיניים ניתנים לזיהוי לפעמים ויכולים להוביל להתערבות מוקדמת. אלו כוללים למשל כאבי ראש בבקרים, תחושת לחץ או מתח בלסתות, כאבים בפנים או בלסתות, שינה לא רצופה או לא מלאה. כמו כן, פעמים רבות אלו \הם דווקא בני הזוג ששים לב לכך שבן/בת זוגם חורקים שיניים בלילות ומתריעים על כך. כמובן שאם יש חשד לשחיקת שיניים חשוב מאוד לפנות אל מרפאת השיניים לקבלת אבחנה ותוכנית טיפול מתאימה. רופא השיניים יכול בדרך כלל למצוא סימנים של שחיקת שיניים גם בשלביה המוקדמים ביותר וכך לעזור למנוע המשך נזק לשיניים.

האם שיניים שחוקות יכולות להשתקם?

למרבה הצער, נזק לשיניים הוא קבוע ושן לא צומחת חזרה, לא בחלקה ולא במלואה. כל נזק פיזי לשיניים מחייב טיפול. למרבה המזל, לרפואת השיניים המודרנית פתרונות מצוינים לשחזור שיניים כולל כתרים, סתימות, טיפולי שורש ואפילו החלפה מלאה של השיניים בשיניים מלאכותיות (השתלת שיניים). נזק לשיניים בשל שחיקה יכול להיות קל או משמעותי אך כך או כך, ניתן לעזור כמעט לכל מטופל על ידי תכנית שיקומית הן לשחזור השיניים למצב של לעיסה יעילה והן לשמירה על אסתטיקה של החיוך.

שחיקת שיניים