השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    תיקון כתר שנשבר

    כתרים הם אחד השחזורים הנפוצים ביותר ברפואת השיניים המודרנית, לאנשים רבים מאוד יש כתר אחד או יותר בקשת השיניים שלהם. כתרים יכולים לעזור לשקם שן שעברה טיפול "גדול" או לשמש כאמצעי שיקומי אסתטי. ישנן סוגים רבים של כתרים בדרגות איכות שונות, עשויים מחומרים שונים ובעלי אורך חיים משתנה. למרות שכתרים נועדו לשמש אותנו למשל שנים לעיתים כתר עשוי ליפול אל להישבר. מדובר במקרים נדירים אך בכל זאת, כדאי לדעת מה עושים אם כתר נשבר. מהם כתרים ומתי נהוג להניח כתר על שן? האם כתר אכן יכול להישבר ממש? מה עושים כשכתר נופל או נישבר?

    מה הוא כתר?

    כתר הוא למעשה כיסוי לשן. כתרים מניחים על שיניים בדרך כלל לאחר טיפול משקם. ישנם סוגים רבים של כתרים שנבדלים אחד מהשני בעיקר בחומרים מהם הם עשויים. כל כתר מורכב משתי שכבות: בסיס הכתר והכתר עצמו. הבסיס יכול להיות עשוי מתכת (כתרים וותיקים שפחות נמצאים בשימוש היום), זירקוניה וכדומה. מרבית החלקים החיצוניים של הכתרים עשויים חרסינה בדרגות איכות משתנות. במרפאת שיניים מקצועית התאמת הכתר נעשית בדיוק גבוהה אוד באמצעים טכנולוגיים מתקדמים. הכתר אינו מורגש ואינו נראה לעין, אפילו מקצועית שלא מקרוב. את ציפוי הכתר מתאימים בגוון בצורה מדויקת ביותר ליתר השיניים כדי ליצור מראה אחיד ונאה.

    מתי מניחים כתר על שן?

    כתרים מניחים על שיניים בדרך כלל לאחר טיפול דנטלי במטרה להגן על השן. המצב הנפוץ ביותר הוא אחרי טיפול שורש בו השן נותרת ריקה ברובה וחלשה. כדי לשמור על חוזקה ובריאותה הרופא יכול למלא אותה בחומר כמו סתימה או במבנה ועליהם להניח כתר. בנוסף, ישנם מצבים בהם שן עוברת שחזור מסיבי וזקוקה לכתר כדי לשפר את המראה שלה. כמו כן, לעיתים מניחים כתרים על שיניים מסיבות אסתטיות בלבד כדי ליצור מראה קשת שיניים ישר, יפה ונקי.

    האם כתר יכול להישבר?

    כתרים לשיניים עשויים מחומרים מאוד עמידים והם נועדו לשמש אותנו לשנים ללא תקלות. עם זאת, במקרים נדירים כתר יכול להישבר. בדרך כלל כאשר כתר נשבר מדובר על כתר ישן שכבר זקוק מזמן להחלפה. כתרים ישנים מועדים לשברים באופן טבעי בשל אחיזה פחות טובה בשן. כתר יכול להישבר בשל חבלה בלסת או מכה בשיניים וכתרים ישנים יכולים להינזק גם מנגיסה בחומר קשה כמו למשל אבן קטנה או פתיחת אריזה עם השיניים. סיבה נוספת להתנתקות של כתר מהשן היא בעיה בשן עצמה. אם התפתחה דלקת חניכיים באזור או שהשן ניזוקה מעששת אחד הסימנים הם התנתקות של הכתר בבסיסו, בחיבור בין הכתר לחניכיים ולעיתים אפילו נפילה של כתר. מדובר במקרים לא נפוצים, במיוחד עבור מי שמקפיד על ביקורים סדירים במרפאת השיניים.

    האם אפשר לתקן כתר שנשבר? האם כדאי?

    התשובה לשאלה זו מורכבת מעט ותלויה בעיקר במידת הנזק ובסוג הכתר. ישנם סוגי כתרים שלא מומלץ לתקן וישנם סוגי תיקונים שנחשבים לנרחבים מידי ולכם אינן מומלצים מפאת שלמות השן וחוזקה. עם זאת, ישנם מקרים בהם רופא שיניים יכול לתקן כתר שנשבר אך ימליץ להחליף אותו מכיוון שישנו חשש לכך שהתיקון לא יחזיק מעמד זמן רב או שהכתר כבר ישן ממילא ויש להחליפו בכל מקרה. רופאי שיניים עשויים להסכים לתקן כתר כאשר משובר על כתר שלא ניתן להוריד מסיבה כלשהי וישנו חשש לשבירה של השן במהלך החלפתו או אם יש צורך אסתטי דחוף לשחזר את השן (למשל לקראת אירוע חשוב). בנוסף, אם המטופל אינו יכול להרשות לעצמו רכישה של כתר חדש והתיקון יכול להספיק, גם לתקופה קצרה, ייתכן שהרופא יוכל לתקן אותו.

    איך מתקנים כתר שבור?

    תיקון של כתר שבור נעשה או על ידי החלפתו של הכתר לחלוטין כולל הבסיס שלו או על ידי השלמת הציפוי של הכתר. במקרים רבים לא ניתן לתקן כתר מבלי להחליפו אם כי אפשר באופן זמני להשלים כתר שבור עם חומרים מרוכבים (שרף דנטלי). תיקון כזה יכול להחזיק זמן לא מבוטל אבל מומלץ להחליף גם אותו בסופו של דבר בפתרון חזק וקבוע יותר. בדרך כלל רופא השיניים יכול לתקן תיקון זמני אם מדובר על מקרה חירום (למשל לקראת נסיעה לחו"ל או אירוע חשוב) אבל ההעדפה תיה לרוב להחליף את הכתר הישן בחדש.

    האם חייבים לתקן כתר שבור מיד?

    לא מומלץ להזניח כתר שבור (או כל אמצעי דנטלי שיקומי לצורך העניין). המטרה של כתר היא להגן על השן לאחר טיפול, לשמור על שלמותה ובריאותה. כאשר כתר נשבר מדובר לא רק במפגע אסתטי אלא גם בחשש שעששת תוכל לתפוס אחיזה בשן. כאשר כתר אינו שלם חיידקים מזיקים יכולים לחדור אל פנים השן ולהרוס אותה. לכן, כתר שבור דורש תיקון ורצוי ללא דיחוי.

    מה עלי לעשות אם נשבר לי כתר?

    במקרים נדירים בהם כתר אכן נשבר חשוב מאוד לא להתעכב וליצור קשר מיד עם מרפאת השיניים. במידה והכתר נשבר בחלקו, לרוב אין מה לעשות עד להגעה אל מרפאת השיניים. במידה והכתר פשוט נפל אפשר להחזיר אותו למקומו עם מעט דבק דנטלי או אפילו משחת שיניים עד להגעה אח המרפאה. חשוב לא להזניח את הטיפול בכתר שנשבר או נפל כדי לא לגרום לנזק לשן. אם השבירה של הכתר הייתה בשל חבלה חזקה בשיניים מומלץ להגיע ללא דיחוי למרפאה, במיוחד אם ישנם כאבים או קושי לפתוח את הפה.

    תיקון כתר שנשבר

    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    מרפאת המומחים והרופאים מורכבת מרופאים מומחים משלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.