השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    השתלת שיניים – חמישה דגשים חשובים לפני שעוברים השתלת שיניים

    השתלת שיניים היא טיפול מורכב אשר מטרתו להשלים מנשך פה שנפגע מסיבות מגוונות, וליצור מנשך שיניים שלם, אחיד וישר. בעבר, כאשר אדם סבל מאובדן שיניים, האפשרויות הטיפוליות היו גשר קבוע או שיניים תותבות נשלפות. כיום, טיפול השתלת שיניים נחשב לאחד מטיפולי השיניים המתקדמים והשכיחים ביותר, עם אחוזי הצלחה מרשימים ושביעות רצון גבוהה של המטופלים. על פי מחקרים, ישראל הינה אחת מהמדינות המובילות בתחום השתלות שיניים, ביחס למספר התושבים.

    אמנם לטיפולי השתלות שיניים, כאמור שיעורי הצלחה גבוהים והוא מהווה את הפתרון האופטימלי והמוביל בתחום שיקום הפה ושחזור שיניים חסרות, אך ישנה חשיבות רבה לפני שפונים לטיפול מסוג זה, לקחת בחשבון מספר פרמטרים עיקריים, בכדי להתכונן להליך ההשתלה בצורה המיטבית ביותר.

    מהם הדגשים החשובים אותם יש לדעת לפני ביצוע השתלת שיניים?

    1. מהם השתלים הדנטליים?

    השתלים הדנטליים הינם התקנים שצורתם כצורת בורג/צילינדר, אשר מטרתם היא הרכבת מערכת שיניים פונקציונאלית ואסתטית למראה. השתלים בדרך כלל עשויים מטיטניום או זירקוניה, הם אינם יוצרים תגובה כימית עם הגוף, והם נועדו להחליף שיניים שאבדו, נרקבו, נפלו או נשברו.

    השתלים משמשים כעוגנים קטנים  והם מותקנים בתוך עצם הלסת, עליהם מרכיבים את השיניים המלאכותיות הקבועות. לשתל הברגה כפולה, כאשר החלק החיצוני מתחבר לעצם ועל החלק הפנימי מרכיבים את השן המלאכותית. השתלים הדנטליים הינם קבועים, אסתטיים ואינם גורמים לכאב בעת התקנתם. כמו כן, פעולת הלעיסה עם השתלים טבעית והדיבור חלק וללא שינויים בהגייה.

    1. מי מתאים לעבור טיפול השתלת שיניים ולמי לא מומלץ לעבור הליך זה?

    במרבית המקרים, טיפול השתלת שיניים מתאים כמעט לכל מטופל, ללא הגבלת גיל, וכל אדם אשר מבחינה רפואית יכול לעבור טיפול עקירת שיניים שגרתית, או ניתוח כירורגי אוראלי, יכול לעבור גם השתלת שיניים. יחד עם זאת ישנם מצבים רפואיים אשר אינם מאפשרים לעבור הליך השתלת שיניים, ועל הרופא המטפל מוטלת האחריות לבדיקת מצבו הרפואי של כל מטופליו באופן יסודי ומקצועי ביותר.

    במידה ואתם סובלים ממחלות כרוניות כגון סכרת או מחלות לב, או עברתם הקרנות באזור הראש והצוואר, תידרשו לעבור הערכה רפואית לפני קבלת החלטה האם הנכם מתאימים לעבור השתלת שיניים, וייתכן כי יומלץ לכם להימנע מההליך. כמו כן, אם הנכם סובלים ממחלת חניכיים מתקדמת, או נסיגת חניכיים חמורה, יש לטפל בה טרם ביצוע ההשתלה. על המטופל להיות לא רק בעל חניכיים בריאות, אלא גם בעל גודל וצפיפות עצמות לסת מספקות בכדי שיקלטו, יתמכו ויחזיקו את השתלים. בנוסף, חשוב לציין כי עישון מוריד את אחוזי הצלחת השתלת השיניים בכ – 30%. חשוב לדעת כי על המטופל המחויבות האישית לשמירה על היגיינת פה אופטימלית ושמירה על שגרת ביקורים לצורך ביקורת אצל רופא השיניים, לאחר הטיפול לצורך הגדלת סיכויי הצלחת הטיפול למקסימום ולזמן ממושך.

    1. מי הרופא המומחה לביצוע השתלת שיניים?

    לא כל רופא שיניים יכול להעניק לכם טיפול בתחום השתלות השיניים. לימודי רפואת שיניים בסיסיים בדרך כלל אינם מספקים הכשרה מקצועית לביצוע השתלות, וקיימות מספר קבוצות של רופאי שיניים שכן מעניקים מענה בתחום זה:

    פריודונט – מומחה לחניכיים שעבר התמחות בפריודונטיה במוסד אקדמי מוכר, מעבר ללימודי רפואת השיניים, התמחה גם בביצוע השתלות וטיפולי חניכיים. הם מומחים בביצוע הליך של השתלת שיניים בכלל המטופלים, וכן במטופלים עם בעיות חניכיים. כירורגים בתחום הפה והלסת, זוהי קבוצה נוספת של רופאי שיניים שעברו התמחות במחלקות פה ולסת בבתי חולים, ויכולים לבצע עקירות כירורגיות (שיני בינה) והשתלות שיניים. ישנם רופאי שיניים כלליים שעברו הכשרות מקצועיות מסודרות בתחום ההשתלות ולהם הידע והמקצועיות לבצע השתלות שיניים. ובנוסף לכך, קיימים רופאי שיניים המתמחים בשיקום הפה.

    אמנם להשתלת שיניים סיכויי הצלחה גבוהים מאוד כאמור, והחדרת שתלים לעצם הלסת הינה הליך כירורגי שיגרתי, אך לעיתים מדובר על תהליכים מורכבים הדורשים מיומנות ומקצועיות ברמה גבוהה, על כן מומלץ לפנות להתייעצות עם רופא מומחה ולא להסתפק ברופא שיניים בסיסי, על מנת לבחון את התאמתכם לטיפול השתלת שיניים, גם  כשמדובר במקרה מורכב, ואת סיכויי הצלחתו.

    1. מהם הסיכונים ותופעות הלוואי

    השתלת שיניים הינה הליך כירורגי, וכמו בכל הליך שכזה, גם במקרה הזה עלולות להופיע תופעות לוואי כגון: כאבים, זיהומים, שטפי דם ונפיחות. לרוב מדובר על תופעות טבעיות אשר יטופלו באופן מקומי וייעלמו תוך מספר ימים בודדים. לעיתים נדירות עלול להתפתח זיהום מפושט יותר בפצע הניתוח, אשר ידרוש התערבות של הרופא המנתח לצורך ניקוז החיידקים מאזור החניכיים והשתל.

    סיכונים ספציפיים להשתלות שיניים הינם זיהום בסינוסים כתוצאה מהחדרת השתלים לחלל הסינוס וכן, פגיעה עצבית אשר עשויה לגרום לאובדן תחושה וטעם.

    חשוב לציין כי הסיכונים המוזכרים לעיל הינם נדירים, וברוב המקרים ניתוחי השתלות שיניים עוברים בהצלחה מרבית, וללא התערבויות משניות נוספות של רופא השיניים אשר ביצע את ההשתלה.

    באחריותו של הרופא המטפל לפרוש בפניכם את האפשרות לסיכונים ותופעות הלוואי הצפויות לכם לאחר הטיפול, ולהדריך אתכם כיצד לנהוג על מנת להקל על עצמכם, וכן כיצד להבחין בין תופעות לוואי נורמטיביות אשר יחלפו מעצמן, או כאלו אשר דורשות הגעה מידית למרפאה והתערבות רפואית.

    כיום, הודות לטכנולוגיות חדישות ומתקדמות ניתן לעבור שיקום פה מלא ביום אחד, בכך מקטינים את מספר הפעולות הכירורגיות וכן את הסיכונים להתפתחות זיהומים לאחר כל טיפול בנפרד. כמו כן, בהליך שיקום פה מלא ביום אחד, בו מבצעים עקירה ומיד לאחריה מתבצעת החדרת השתלים הדנטליים, מפחיתים למינימום את אובדן נפח העצם המתרחש בדרך כלל לאחר עקירות.

    1. כיצד לשמור על השיניים החדשות

    הטיפול בשתלים דנטליים דומה בתכליתו לטיפול בשיניים הטבעיות וכולל שמירה והקפדה על היגיינת הפה וביקורים סדירים אצל רופא השיניים והשיננית שלכם. צחצוח שיניים פעמיים ביום, ניקוי בחוט דנטלי ועזרים לניקוי הרווחים בין השיניים לסילוק שאריות מזון, יבטיחו שמירה על השיניים החדשות לאורך זמן. חשוב לקבל מהרופא אצלו עברתם את השתלת השיניים את כל האינפורמציה הדרושה לכם, על מנת להבטיח שמירה על השתלים בפה לטווח הארוך, כולל הדרכה על תחזוקת השיניים וזמנים לביקורת שגרתית אצל רופא השיניים והשיננית.

    חמישה דגשים חשובים לפני שעוברים השתלת שיניים