השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    טיפול אצל שיננית, אינו טיפול להסרת אבנית בלבד, אלא זהו טיפול מניעתי התורם לשמירה על בריאות השיניים והחניכיים לאורך שנים רבות, ומסייע במניעת התפתחות בעיות מורכבות עתידיות.
    הקפדה על טיפול תקופתי קבוע אצל שיננית מסייע בשמירה על בריאות הפה והשיניים בשגרה, ובזמנים שיש צורך בטיפול שיניים מורכב יותר, טיפול אצל שיננית יתמוך בתהליכי הריפוי והשיקום של השיניים והחניכיים, אשר מתבצעים על ידי רופא השיניים ומומחה החניכיים.

    מיהי השיננית?

    שיננות הוא מקצוע פרא רפואי בתחום רפואת השיניים, כלומר מקצוע הקשור בטיפול רפואי אישי באדם, אשר לו בסיס תיאורטי מדעי, אך העוסק בו אינו רופא, העוסק בהגיינית הפה ובטיפול מונע.
    על מנת לעסוק בשיננות יש צורך ברישיון מטעם משרד הבריאות, והוצאתו כרוכה בלימודים והסמכה באחד מהמוסדות המוסמכים ללמדו, וכן במעבר של בחינות ממשלתיות מקיפות.
    מקורו של מקצוע השיננית הינו בתפיסה לפיה טיפול מונע, וטיפול תחזוקתי מוקפד ואיכותי של השיניים, על פי הדרכה והכוונה מקצועית, מסייע במניעת התפתחות בעיות ומחלות שיניים וחניכיים, הדורשות מעורבות מורכבת יותר של טיפולי שיניים וחניכיים לא נעימים ויקרים.

    מהם חמשת היתרונות של ביקור אצל שיננית?

    1. הסרת אבנית
      בעקבות הסתיידות רובד השן (פלאק), המורכב משאריות מזון, חיידקים ותוצרי חיידקים הנצמדים אל השן, מצטברת אבנית, שהיא הגורם המרכזי בהתפתחות מחלות חניכיים, המאופיינות באדמומיות ורגישות בחניכיים, נפיחות, דימום בעת צחצוח ואכילת מאכלים קשים, ואף ריח רע מהפה. בנוסף, היא פוגמת באסתטיקה של הפה, שכן מרקמה מחוספס וצבעה אפרפר צהבהב.
      דלקת החניכיים במשך הזמן וללא טיפול מתאים, תתפתח למחלת חניכיים, לספיגת עצם ובמקרים קיצוניים גם לאובדן שיניים.
      קצב הצטברות האבנית שונה מאדם לאדם, ולכן על כל אחד מומלץ להקפיד על תדירות ביקורים אצל השיננית לצורך סילוק האבנית, לפי המלצתה והמלצת רופא השיניים.
      בטיפול אצל השיננית, מסולקת האבנית באופן שאינו גורם לפגיעה בשן.
    2. .הדרכה מקצועית בתחום היגיינת הפה
      למרות שרובנו מקפידים לצחצח שיניים פעמיים ביום, חלקנו הגדול לא מודעים לדרך הנכונה והיעילה בה יש לתחזק את השיניים, וזקוקים להדרכה מקצועית, אותה מבצעת השיננית לגבי דרך הצחצוח הנכונה והאפקטיבית ביותר.
      כמו כן, השיננית מסבירה ומדריכה את מטופליה כיצד להשתמש נכון בחוט דנטלי, על מנת להגיע לרווחים בין השיניים, ולחיבורים בין השיניים לחניכיים, אלה המקומות אליהם מברשת שיניים, גם אם היא חשמלית לא מצליחה להגיע, על מנת להסיר שאריות מזון, ולמנוע היווצרות של אבנית.
    3. מחלות חניכיים
      אחד המאפיינים של מחלת החניכיים היא היעדר סימנים נראים לעין וכאבים בשלביה המוקדמים, ומכיוון שכך, ביקור שגרתי תקופתי אצל השיננית מסייע באיתור ואבחון מחלת חניכיים בשלביה המוקדמים, ועשוי להתריע על קיומה.
      שאריות מזון ורובד חיידקים אשר מצטברים לכדי פלאק ואבנית, הם הגורמים העיקריים להתפתחות מחלות חניכיים. טיפול שיננית שגרתי יתרום להפחית באופן משמעותי את היווצרותה.
      בנוסף, ביקור אצל שיננית יכול להאט קצב התקדמותה ואף לעצור תהליך של נסיגת חניכיים, שהיא תופעה פרוגרסיבית וחד כיוונית. ככל שנאבחן נסיגת חניכיים בשלביה המוקדמים, נוכל להימנע מהצורך בטיפולים מורכבים, נזקים אסתטיים ואובדן שיניים.
    4. טיפול בשיניים רגישות ומניעת עששת
      חלק גדול מהאוכלוסייה סובל מרגישות למאכלים קרים/חמים. הבעיה נובעת לעיתים בעקבות חשיפה של שורשי השיניים כתוצאה מצחצוח אגרסיבי או שימוש במברשת שיניים לא מתאימה, ו/או כתוצאה מדלקת חניכיים.
      השיננית, במהלך הטיפול תנחה ותדריך את המטופל לשימוש וצחצוח נכון במשחת שיניים יעילה ובמברשת שיניים רכה ועדינה, וכזה שאינו פוגע ברקמות החניכיים ועלול לגרום לנסיגת חניכיים, ובכך תופחת ואף תיעלם הרגישות.
    5. אסתטיקה אוראלית
      בעת הסרת האבנית בטיפול השיננית, פני השטח של השן חוזרים להראות לבנים וחלקים, וזאת ללא צורך בהלבנת שיניים. בנוסף, באמצעות מברשת סיבי ניילון חזקה, השיננית מבצעת הסרת משקעים וכתמים הנוצרים בעקבות אכילת מאכלים המכילים צבעי מאכל, עישון ושתיית קפאין מהשיניים, מה שמסייע לשיפור המראה הלבן והבוהק של השן, ושומר על אסתטיקה דנטלית גבוהה.

    מהי תדירות הביקורים המומלצת לטיפולי שיננית?

    אחת לחצי שנה, אלא אם הומלץ לכם אחרת, מומלץ להגיע לטיפול שיננית לצורך הסרת אבנית. באותה הזדמנות השיננית תקיים הדרכה נכונה לניקיון הפה והשיניים, לצורך שמירה אפקטיבית על בריאות השיניים והחניכיים. בנוסף, השיננית תחדד את הצורך בשימוש בחוט דנטלי ועזרים נוספים לשמירה על ניקיון הרווחים בין השיניים, ותנחה לשימוש נכון בהם.
    ביקורים שגרתיים אצל שיננית רצוי להתחיל כבר כאשר מתחילות לבקוע השיניים הקבועות אצל ילדים, בגילאי שש שבע. חינוך למניעה, הדרכה והקפדה על הגינה אוראלית נכונה ומיטבית מגיל צעיר, ימנעו ויצמצמו בעיות בשיניים בגילאים מבוגרם יותר.
    חשיבות מרבית ישנה להקפדה על טיפולי שיננית בעת טיפול יישור שיניים, במהלכו קיימים בפה ועל גבי השיניים מכשירים ואביזרים קבועים שונים, הצוברים שאריות מזון וחיידקים, ועל כן יש להקפיד הקפדה יתרה על נקיון השיניים בתקופה זו.

    לסיכום

    בנוסף לכל האמור לעיל, בנוגע לחשיבות המרבית שיש לטיפולי השיננית בשמירה על בריאות השיניים והחניכיים, כטיפול מונע ומניעת מחלות חניכיים והיווצרות עששת, מצב חניכיים איכותי של המטופל יאפשר לרופא השיניים ולרופא החניכיים לבצע טיפולי שיניים כגון סתימות וכתרים, וכן טיפולי שיקום והשתלות שיניים בצורה האופטימאלית ביותר. חניכיים בריאות ללא דלקת וללא דימום במהלך טיפולי שיניים, מאפשרים קרקע טובה יותר עבור רופאי השיניים, ומהווים תנאים טובים יותר להצלחת הטיפולים.