השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    השלכות של אובדן שיניים

    השמחה וההתלהבות אשר מלוות אותנו בעת שנופלות לנו שיני החלב בילדות, אינה דומה לאובדן שיניים בהמשך חיינו, כאשר אנו מתבגרים. אובדן שיניים בדרך כלל מעורר בנו אסוציאציה של תופעה המתרחשת בגילאים מתקדמים, אך לא תמיד זה כך. גם בגיל יחסית צעיר קיימת האפשרות של אובדן שיניים, המתרחשת בדרך כלל כתוצאה מהזנחה משמעותית של היגיינת הפה וחוסר בשמירה על בריאות השיניים, מחלות חניכיים לא מטופלות אשר עשויות להופיע גם בגילאים צעירים יחסית ועוד.

    נטייתנו הטבעית היא לחשוב ששיניים חסרות משפיעות לרעה על האסתטיקה של הפה בלבד, ואמנם פה חסר שיניים מעניק למראה פנינו הכללי, מראה מבוגר ולא אסתטי, אך לא רק. לאובדן שיניים השלכות בריאותיות רבות, וזוהי תופעה אשר עלולה לגרום למגוון רחב של בעיות תפקודיות בטווח הארוך ולה השפעה על הבריאות הכללית והדנטלית, מלבד פגיעה בחיוך ובעיוות צורת הפנים, ובתחושת ביטחון ודימוי עצמי.

    מהן ההשלכות  של אובדן שיניים?

    1. ירידה בפונקציונאליות של הפה והפרעות בעיכול – כאשר יש מחסור בשיניים, פעולת הלעיסה משתבשת, והמזון לא נלעס היטב. בעת לעיסת מזון ישנו מצב של שיווי משקל במערכת הלעיסה המבוסס על מבנה קשת שיניים שלמה, אשר מופר כאשר ישנו מחסור בשיניים. במצב כזה, חלק גדול מהאנשים ימנעו ממזונות קשים ויסתפקו באכילת מזונות רכים ומרוסקים, או שיפתחו נטייה לבלוע גושים גדולים של מזון, אשר אינו מתעכל טוב במערכת העיכול, ועשוי לגרום להתפתחות של הפרעות במערכת העיכול.
    2. התפתחות עששת ומחלות חניכיים – אובדן האיזון במערכת השיניים כתוצאה משיניים חסרות, גורם לתזוזת השיניים הנותרות ולשינויים במגע הטבעי של השיניים הקיימות בפה. מרווחים חדשים נוצרים בין השיניים, המהווים מצע להצטברות רובד חיידקים ואבנית אליו קשה להגיע ולנקות, והסיכוי להתפתחות ריקבון, עששת ובהמשך התפתחות מחלות חניכיים עולה.
    3. פגיעה בביטחון עצמי – רבים מהאנשים הסובלים מאובדן שיניים חשים בושה, מבוכה ותחושות של דימוי עצמי ירוד ופגיעה בביטחון העצמי, עקב הפגיעה האסתטית במראה החיוך שלהם בפרט ומראה פניהם בכלל, וכן כתוצאה משיבוש הדיבור עקב המחסור בשיניים.
    4. אובדן שיניים בריאות – במצב טבעי של מנשך הפה, כל שן תומכת ונתמכת על ידי השיניים הסמוכות לה. כאשר שיניים חסרות, ישנו עומס רב על השיניים הנותרות. כאשר שן חסרה, השיניים שסמוכות לה מאבדות את תמיכתן ומתחילות לנוע ממקומן הטבעי. תזוזות אלו בפה במשך הזמן, גורם ללחץ מזיק על הלסתות והשיניים ובטווח הארוך מזיק לבריאות הכללית של השיניים, עלול לגרום להתפתחות מחלות חניכיים ולספיגת עצם, ולאובדן שיניים נוסף.
    5. בקיעת יתר ועיוות המנשך – מנגנון בקיעת השיניים ממשיך לעבוד כל מהלך חיינו, ודוחף את השן עד אשר היא מגיעה לאיזון מול השן אשר צמחה מולה. כאשר שן חסרה, השן הנגדית לה עלולה לבקוע ללא הפרעה, לעבור בקיעת יתר, השורש שלה ייחשף ויהפוך רגיש והיא עצמה תיחלש באופן משמעותי. בנוסף, במצב כזה, במיוחד אם מדובר על לסת בה חסרות מספר רב של שיניים, ייגרם עיוות של המנשך שעשוי לגרור אחריו בעיות בלעיסה, וקושי של רופא השיניים לשקם את האזור.
    6. אובדן עצם הלסת – לאובדן שיניים מכל סיבה שהיא יש השפעה גם על העצם שתמכה בשן. כאשר מאבדים שן, מתרחש גירוי הגורם לספיגת העצם, וככל שהשן חסרה זמן רב יותר, כך פירוק העצם גדול יותר, והיא הופכת קטנה וחלשה יותר ויותר, ומתקיימת פגיעה ברוחב, בגובה ובצפיפות שלה. עובדה זו תשפיע לרעה על תהליך השיקום, ותהפוך אותו למורכב יותר, כאשר רופא השיניים יזדקק לפעולות כירורגיות נוספות כגון השתלת עצם, שהרי לצורך החדרת שתלים יש צורך בכמות עצם מסוימת.

    לשמחתנו, בזכות התפתחויות טכנולוגיות בתחום רפואת השיניים ושיקום הפה, לצד מודעות הולכת וגוברת לחשיבות רפואה מונעת ומשמרת, ושמירה על היגיינת פה אופטימאלית לאורך החיים, תופעת אובדן השיניים פחותה מבעבר, וכן, בשונה מהעבר, כיום קיימים טיפולים והשתלות המצליחים לשחזר שיניים טבעיות שנשרו, בקלות ובהליכים פשוטים למדיי.

    יחד עם זאת, חשוב לזכור כי מלבד הנראות והשפעה על חיוך מושלם ותפקיד הלעיסה, לשיניים תפקידים נוספים והן הכרחיות במניעת בעיות חניכיים ובריאות רקמות הלסת. על כן ישנה חשיבות מרבית להשלים ולשחזר באופן מידי שן חסרה, כדי להימנע משינויים במבנה הלסת, תהליך מואץ של ספיגת עצם, תזוזת שיניים סמוכות ואובדן שיניים בריאות, וכן ריקבון, עששת ומחלות חניכיים. שחזור מידי של השן  החסרה יאפשר המשך שמירה על בריאות דנטלית תקינה והימנעות מבעיות בריאותיות נוספות בטווח הארוך.

    אובדן שיניים אצל מבוגרים