השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    כמה זמן מחזיק כתר בשן?

    כתרים הם בין האביזרים הדנטליים הנפוצים ביותר, הם משמשים בעיקר לשמירה על שלמות שן שטופלה (למשל אחרי טיפול שורש) וזקוקה להגנה לאחר הטיפול. ניתן להרכיב כתר על כל שן כולל שיניים קדמיות עם תוצאות אסתטיות מרשימות. למרות חוזקם של כתרים, הם אינם צפויים להחזיק מעמד בשן לנצח. מה משפיע על אורך חייהם של כתרים? כמה זמן מחזיק כתר בשן?

    מה בכתר עצמו משפיע על אורך חייו?

    ישנם סוגים רבים של כתרים לשיניים ששונים האחד מהשני במספר קריטריונים המשפיעים על איכות הכתר, התאמתו לאזור הפה בו הוא מורכב וגם על אורך חייו:

    • החומר ממנו הכתר עשוי – כתרים עשויים ממגוון חומרים החל ממתכת אצילה או חצי אצילה ועד לחרסינה מלאה. הכתרים הנפוצים ביותר הם כתרי בסיס מתכת מאוחים לחרסינה. אלו כתרים באיכות בינונית שאורך חייהם מוגבל בשל המתכת שהם מכילים. כתרים עמידים יותר הם כתרי החרסינה המלאה והעמידים ביותר הם כתרי זירקוניה. הזירקוניה היא חומר דמוי יהלום בעל חוזק רב ותאימות ביולוגית גבוהה בגוף האדם.
    • ייצור הכתר – כתר שמיוצר במעבדה מוכרת, מקצועית ועל ידי טכנאי מעבדה מנוסים יהיה מותאם טוב יותר לשן עליה הוא מורכב, לא יכלול פגמים מיקרוסקופיים ויחזיק מעמד זמן רב יותר.
    • רופא השיניים – התאמה של כתר חייבת להיעשות על ידי רופא שיניים מנוסה. הדבר חשוב במיוחד בזוגי כתרים מתקדמים כמו כתרי זירקוניה וכתרי חרסינה מלאה הדורשים ידע ומיומנות ספציפית ולא כל רופא שיניים מחזיק בה.

    מה בחלל הפה עשוי להשפיע על הכתר?

    כתרים אמנם עשויים מחומרים עמידים אך כל גורם שמשפיע על השיניים הטבעיות שלנו עשוי להשפיע גם על הכתרים:

    • דלקות חניכיים – דלקת חניכיים עשויה לגרום לפגיעה בשן שטופלה וכוסתה בכתר על ידי החלשת רקמת החניכיים.
    • עששת – כתר אמנם נועד לשמור על השן מפני עששת אך לא מדובר על מערכת הרמטית. כאשר לא שומרים על היגיינה נאותה ולא מקפידים על ביקורים סדירים אצל השיננית גם תחת כתר עשויה להתפתח עששת לאחר זמן מה.
    • מזון – מי שמורכבים לו כתרים על השיניים רצוי שימנע ממזונות קשים במיוחד ושימוש בשיניים שלא למטרת לעיסה (למשל פתיחת אריזות עם השיניים כאשר מורכב כתר על שן קדמית). כתרים אמנם עשויים מחומרים חזקים ולא נוטים להישבר או ליפול אך אין סיבה "להתגרות בגורל".
    • חבלה – מכה חזקה באזור הפה עלולה לגרום לכתר להשתחרר.
    • מצבים בריאותיים המשפיעים על חלל הפה כגון תסמונת הפה היבש, נטילת תרופות המשפיעות על בריאות חלל הפה וכדומה.

    מה זה כתר זמני ומה המטרה שלו?

    כתר זמני כשמו הוא – כתר שמורכב באופן זמני עד להרכבת כתר קבוע. כתרים זמניים עשויים מחומר פלסטי בדרך כלל ומורכבים על השיניים כדי לשמור על אסתטיקה ובריאות השן על להשלמת הטיפול. כתר זמני יש להחליף בכתר קבוע מיד לאחר סיום הטיפול בשן החולה, הוא אינו עמיד לאורך זמן. כתר זמני מסוג נוסף הוא כתר טרומי המשמש ברפואת שיניים לילדים לשמירה על בריאות ושלמות שן חלב עד לבקיעת השן הקבועה.

    כמה זמן מחזיק כתר בשן? האם כתר אמור להישאר במקומו לכל החיים?

    במצב אידיאלי, כתר בשן יחזיק מעמד כ-10 שנים ואף יותר. אך מרבית הכתרים ידרשו החלפה לאחר כ-7 שנים. כמובן שהדבר תלוי במצב הדנטלי הכללי, בשן הספציפית עליה הונח הכתר, האסתטיקה הדנטלית, טיפולים נוספים ועוד. עם זאת, אם כתר נותר שלם, אסתטי, השן תחתיו בריאה אין סיבה להחליפו.

    כמה זמן מחזיק כתר בשן

    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    מרפאת המומחים והרופאים מורכבת מרופאים מומחים משלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.