השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    מה ההבדל בין סמכים חיצוניים ופנימיים?

    תחום האורתודונטיה, יישור שיניים, אינו מוגבל רק לאותו גשר "קוביות" מתכתי ובולט שכולנו מכירים. כיום ישנן מספר שיטות מתקדמות ליישור שיניים כולל יישור שיניים בעזרת סמכים פנימיים.

    מה משותף לסמכים חיצוניים ופנימיים ומה ההבדלים ביניהם?

    מהם סמכים חיצוניים?

    סמכים חיצוניים הן אותן "קוביות" שכולנו מכירים המרכיבות גשר אורתודנטי שמורכב על החלק החיצוני של השיניים במטרה לשנות את מיקומן. הסמכים מחוברים לשיניים בעזרת הדבקה ואחד לשני באמצעות "חוטים" וגומיות. זו היא השיטה הוותיקה ביותר ליישור שיניים לה אחוזי הצלחה גבוהים, היא מתאימה למרבית המקרים כולל מקרים מורכבים. הסמכים יכולים להיות עשויים ממתכת, חרסינה או חומרים אחרים.

    מהם סמכים פנימיים?

    לאומת הסמכים החיצוניים, סמכים פנימיים מורכבים בחלק הפנימי של השיניים הפונה לכיוון הלשון. בשיטה זו מרכיבים את הגשר באותו אופן כמו גשר סמכים חיצוניים. שיטה זו מכונה גשר לינגואלי והיא מתאימה לחלק גדול מהמקרים (אך לא לכולם). אך לאומת גשר חיצוני יישור שיניים בשיטה זו מורכב יותר ודורש מיומנות גבוהה מאוד מהאורתודונט בהרכבת הגשר. בשל כך אחוזי ההצלחה תלויים במידה רבה בכישוריו של האורתודונט. בידיו של מומחה מנוסה ומיומן ביישור שיניים בשיטה זו אחוזי ההצלחה לא נופלים מאלו של יישור שיניים בשיטה המסורתית.

    מהם ההבדלים בין סמכים חיצוניים לפנימיים?

    למרות הדמיון הרב בין שתי שיטות אלו ליישור שיניים ישנם כמה הבדלים:

    תקופת הסתגלות

    הסתגלות לכל מכשור אוטודונטי המורכב בחלל הפה נדרשת תמיד ובלתי נמנעת. ישנם מטופלים המסתגלים מהר מאוד לתחושה של גשר והוא אינו מפריע להם במיוחד, אחרים יימצאו שנוכחותו מקשה מעט על דיבור, אכילה ויחוו אי נוחות בשל לחץ המופעל על השיניים. תופעות אלו חולפות לאחר זמן קצר. בשיטת הסמכים הפנימיים נדרשת בדרך כלל תקופת הסתגלות ארוכה יותר מסמכים חיצוניים בשל מגע הלשון בסמכים.

    ניקוי והיגיינה

    גשר בשיניים דורש ניקוי יסודי במיוחד על מנת למנוע הצטברות של שארי מזון העלולה להוביל לעששת. סמכים פנימיים קשה יותר לנקות בשל מיקומם ולכן הם דורשים התייחסות מוקפדת מאוד להיגיינה הדנטלית.

    התאמה

    בעוד שיישור שיניים בשיט המסורתית הוא אופציה עבור כל מקרה הדורש יישור הרי בשיטת הסמכים הפנימיים לא תתאים לכל מטופל. טרם הבחירה בין השיטות השונות ליישור שיניים הרופא יסביר את היתרונות והחסרונות של כל שיטה, מידת התאמתה למקרה הספציפי ומחירה ויחד עם המטופל תתקבל ההחלטה האם להשתמש בסמכים פנימיים או חיצוניים.

    מחיר

    מחירו של גשר סמכים פנימיים גבוה יותר משל גשר מסורתי. ההבדל במחיר נובע ממורכבות הטיפול, צורך בפגישות מרובות להתאמה אידאלית של הגשר והמומחיות של האורתודונט. יש לציין כי לא כל אורתודונט מציע את השירות ולכן מי שכן עוסק בהתאמה והרכבה של גשר פנימי סביר כי יהיה מומחה בעל ניסיון רב, כישורים נרחבים ומיומנות גבוהה מאוד, פרמטרים שמשפיעים על המחיר הכולל של הטיפול.

    אסתטיקה

    היתרון הגדול ביותר של סמכים פנימיים הוא בתחום האסתטי. עבור נערים ונערות צעירים במיוחד, גשר חיצוני הוא דבר מקובל ולפעמים אפילו בעל חן מסוים. אך עבור מבוגרים הזקוקים ליישור שיניים ואף מתבגרים בעלי מודעות אסתטית גבוהה, עצם הרעיון של גשר בולט בשיניים יכול להוות מכשול לקבל טיפול. מי שזקוק ליישור שיניים אך חושש מפגיעה אסתטית בהחלט יכול לשקול גשר פנימי כאלטרנטיבה לגשר המסורתי. הגשר הפנימי כמעט אינו נראה לעין, הוא לא בולט מדי בזמן אכילה, דיבור וחיוך.

    סמכים חיצוניים ופנימיים

    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    מרפאת המומחים והרופאים מורכבת מרופאים מומחים משלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.