השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    סגירת רווח בשיניים

    במצב אידיאלי, השיניים שלנו צומחות ישר, פרופורציונליות ללסת ועם רווחים עדינים מאוד אחת בין השנייה. אך לפעמים, מסיבות תורשתיות או סביבתיות, נוצרים רווחים גדולים מהרגיל. רווח בשיניים יכול להפריע הן מבחינת בריאות השן והם מבחינה אסתטית במיוחד אם מדובר על רווח בין שיניים קדמיות. מה גורם לרווחים בין השיניים? איך סוגרים רווח בין השיניים?

    מה גורם לרווחים בשיניים?

    רווח בשיניים יכול להיווצר מסיבות תורשתיות או סביבתיות הכוללות:

    • שיניים קטנות מידי או גדולות מידי
    • חוסר איזון בין גודל הלסת לגודל השיניים
    • הרגלים כמו דחיפת לשון, מציצת אצבע, שימוש במוצץ מעבר לגיל 4
    • מחלות חניכיים שגורמות לספיגת עצם ושינוי במנח השיניים
    • לשון גדולה
    • אובדן שיניים אחוריות שגורם לעומס על השיניים האחרות
    • פרנום (קרום המחבר בין השפה העליונה לחניכיים) מוגדל

    רופא השיניים יבצע בדיקה פיזית של חלל הפה ובמידת הצורך יפנה גם לבדיקות הדמיה לאבחון הסיבה לרווח לפני שהוא מציע טיפול.

    איך מבצעים סגירת רווח בשיניים?

    ישנן כמה שיטות לסגירת הרווח בין השיניים, הבחירה בשיטה תלויה קודם כל בסיבה להיווצרות הרווח. אם הרווח נוצר בשל סיבות אורתודונטיות למשל, ניתן לתקן אותו במסגרת טיפול ביישור שיניים. בנוסף, ישנו הבדל בין סגירת רווח בשיניים בילדים ובמבוגרים. בעוד שבילדים, הלסת עדיין צומחת ואפשר לפעמים לטפל בבעיה באמצעים אורתודונטים עדינים, במבוגרים האפשרות הזאת פחות רלוונטית ונדרשים פתרונות אחרים.

    האפשרויות לסגירת רווח בשיניים כוללות:

    • טיפול אורתודנטי – בעזרת גשר לשיניים (גם למבוגרים בשיטות דיסקרטיות כמו גשר שקוף), אפשר לגרום לתזוזה של השיניים האחת לקראת השנייה ולצמצם את הרווח.
    • שתלים לשיניים – אם הרווח נגרם בגלל חוסר של שן בשל עקירה, מחלה או מסיבות תורשתיות, השתלת שיניים נכונה יכולה לתמוך במערכת הלסת-שן ולצמצם את הבעיה.
    • סגירת רווח בשיניים עם ציפוי – אם לא מדובר על רווח קיצוני במיוחד, אפשר לצפות את השיניים בציפוי חרסינה שבנוסף לשיפור כללי במראה השן גם יכול להיות מתוכנן כך שהוא יסגור את הרווח.
    • במקרים של פרנום גדול במיוחד הגורם לרווח בין השיניים ישנה אפשרות של ניתוח לתיקון הבעיה.

    האם יש הבדל בין טיפול ברווח בשיניים קדמיות לבין יתר השיניים?

    טיפול בשיניים קדמיות מול שיניים אחוריות שונה בשל הצורך לשמור על אסתטיקה גבוהה במיוחד בשיניים הקדמיות. בעוד שבשיניים אחוריות אפשר להתפשר מעט על הצד האסתטי כי הן לא בולטות, בשיניים קדמיות נעדיף פעמים רבות את השיקול האסתטי על פני שיקולים אחרים. כך למשל, בשיניים קדמיות, כאשר לא מדובר על רווח מוגזם נעדיף לסגור אותו עם כתרי חרסינה באיכות גבוהה במיוחד עם התאמה מושלמת ככל הניתן לגוון השיניים הסמוכות כדי לשמור על אחידות המראה של קשת השיניים באזור זה.

    סגירת רווח בשיניים

    האם חייבים לטפל ברווח בשיניים?

    רווח בשיניים קדמיות או דיאסטמה (Diastema) הוא בדרך הכלל הבעיה שבגללה מגיעים לרופא השיניים. כאשר ישנו רווח קטן בין שיניים אחרות, בדרך כלל הוא לא מורגש במיוחד ואלא אם כן מדובר על רווח משמעותי הוא לרוב גם לא יפריע לבריאות השיניים. לאומת זאת, רווח בשיניים קדמיות, גם אם הוא לא גדול יכול להפריע מאוד מבחינה אסתטית, לפעמים אפילו יפגע בביטחון העצמי. אנשים שמרגישים שהרווח לא אסתטי במיוחד עלולים להימנע מחיוך או צחוק בפה מלא ובאופן כללי להרגיש חוסר ביטחון עצמי בשל הרווח בשיניהם. כך שגם אם לא מדובר על בעיה הנוגעת לבריאות השיניים, מי שמרגיש צורך לתקן פגם אסתטי בהחלט יכול לעשת זאת במגוון שיטות.

    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    מרפאת המומחים והרופאים מורכבת מרופאים מומחים משלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.