השאירו פרטים לפגישת ייעוץ

X



    מה עדיף כתר חרסינה או זירקוניה?

    כתר הוא השלב האחרון בשיקום שן חולה, לאחר גמר הטיפולים הרופא יכסה את השן בכתר כדי לשמור על שלמותה ובריאותה. ישנם סוגים רבים של כתרים כאשר הנפוצים עשויים חרסינה וזירקוניה. מה עדיף כתר חרסינה או זירקוניה? מה ההבדל ביניהם?

    מה ההבדל בין כתר חרסינה לכתר זירקוניה?

    ישנם כמה סוגי כתרים העשויים מחרסינה ומזרקוניה:

    • כתר זירקוניה מלא – כתר חזק ועמיד במיוחד העשוי כולו מזירקוניה, חומר דמוי יהלום בעל תאימות ביולוגית גבוהה בגוף האדם. הזירקוניה היא החומר המתקדם ביותר בתחום השיקום הדנטלי והיא משמשת הן ליצירת כתרים והן ליצירת שתלים. יצירת הכתר נעשית בעזרת תוכנה ממוחשבת ללא מגע יד אדם המאפשרת דיוק רב מאוד.
    • כתר חרסינה מלא – כתרים העשויים חרסינה דחוסה בתהליך ייחודי. החרסינה חזקה, בעלת מראה אסתטי במיוחד. כתרים אלו משמשים לרוב לשיניים קדמיות.
    • כתר חרסינה מאוחה למתכת – כתרים מן הדור הישן שעדיין נמצאים בשימוש. הכתר מורכב מבסיס מתכת אצילה או חצי אצילה ומכוסה חרסינה. השילוב בין חוזקה של המתכת לבין המראה המצוין של החרסינה מאפשר ליצור כתר איכותי עם מראה התואם לשיניים הטבעיות. החיסרון בכתר מתכת הוא זליגה של המתכת מן הכתר ויצירת פס בגבול הכתר בגוון כהה הפוגע באסתטיקה של השיניים. היתרון הוא מחיר נמוך יחסית לסוגי כתרים מתקדמים יותר.

    מהו כתר חרסינה מאוחה לזירקוניה?

    סוג נוסף של כתרים הם כתרי חרסינה מאוחים לזירקוניה. הזירקוניה משתמשת כבסיס הכתר והיא מכוסה בשכבת חרסינה דקה. היתרון הגדול של כתר מסוג זה הוא שילוב של חוזק ואסתטיקה. לזירקוניה שקיפות הדומה לשיניים הטבעיות והיא מאפשרת מעבר אור היוצר מראה טבעי במיוחד. מכיוון שניתן להתאים את הגוון של החרסינה בצורה מאוד מדויקת התוצאה היא כתר המשתלב מצוין בין השיניים הקימות, עמיד ואסתטי במיוחד.

    האם עדיף להשתמש בזירקוניה או בחרסינה לשיניים אחוריות?

    השיניים האחוריות שלנו נושאות בעומסי לעיסה כבדים מכיוון שמרבית האוכל שאנו לועסים נלעס בשיניים האחוריות. לכן, הן חזקות ואף גדולות יותר מן השיניים הקדמיות. כאשר משקמים שן אחורית, חשוב מאוד להתייחס ראשית לפן הפונקציונאלי שלה. השיקום חייב לקחת בחשבון את עומסי הלעיסה ולהתאים להם. מסיבה זו, ישנה עדיפות לשימוש בחומרים חזקים במיוחד כאשר משקמים שן אחורית. הזירקוניה מתאימה בצורה טובה מאוד למטרה זו מכיוון שהיא עמידה וחזקה (כמו יהלום). כתרי חרסינה פחות מומלצים לשן אחורית מחשש לשחיקת החרסינה.

    מה לגבי שיניים קדמיות?

    בשיניים קדמיות השיקול המרכזי הוא אסתטי מכיוון שהן בולטות במיוחד בזמן חיוך, דיבור ואכילה. שימוש בכתר זירקוניה מלא לא מומלץ שכן הגוון שלו אינו מדויק וקשה להגיע לצבע אסתטי במיוחד. כתרי חרסינה מאוחים למתכת הם אפשרות טובה עבור שן קדמית אך החיסרון הוא בעמידות בינונית לאורך שנים. המתכת עשויה לגרום לפס כהה בבסיס השן ולפגיעה אסתטית. כתרי חרסינה מלאה הם אפשרות טובה מאוד לשיניים קדמיות אך כתר חרסינה מאוחה לזירקוניה היא האפשרות הטובה ביותר שכן היא המשלבת בין החוזק של הזירקוניה לבין האסתטיקה הגבוהה של החרסינה.

    כתר חרסינה או זירקוניה

    בשורה תחתונה, מה עדיף – כתר חרסינה או כתר זירקוניה?

    רופא השיניים ימליץ על סוג הכתר המתאים ביותר בהתחשב בנתונים האינדיבידואליים של כל מטופל. הוא ייקח בחשבון את מיקום הכתר (שן קדמית או אחורית), בריאות חלל הפה ושיקולי תקציב. ככלל, כתרי חרסינה לרוב לא מומלצים לשיניים אחוריות מחשש לשחיקת החרסינה, כתרי זירקוניה מתאימים לכל שן אך בשיניים קדמיות מומלץ לכסות אותם בחרסינה לשמירה על אסתטיקה גבוהה.

    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים
    ד"ר גיא לוי מרפאת מומחים ורופאים לרפואת שיניים

    מרפאת המומחים והרופאים מורכבת מרופאים מומחים משלושה תחומיים מרכזיים ברפואת השיניים: טיפולי שורש, יישור שיניים ומומחי חניכיים מהמובילים בארץ.