הנחיות לקראת עקירת שן בינה

שיני בינה משתייכות לסוג שיניים טוחנות אשר צומחות בחלק האחורי של הפה. הצמיחה של שיני הבינה מתרחשת לרוב בגילאי העשרים וישנם מספר מצבים שבהם נהוג להסיר אותם. כאשר שן בינה אינה צומחת באופן תקין והיא נשארת כלואה בחניכיים, כאשר הצמיחה לא נעשית בזווית נכונה וזה יוצר לחץ על שאר השיניים בפה או כאשר המטופל סובל ממחלת חניכיים, כאב עלול להופיע ואז נשקלת האפשרות של עקירת שן הבינה.

הכנה לניתוח עקירת שן בינה

על מנת להיערך לניתוח עקירת שן בינה, יש להכין מראש מידע שנוגע להיסטוריה הרפואית של המטופל, המטופל חייב לציין כל תרופה שהוא נוטל באופן קבוע ואף להכין מספר שאלות שקשורות לאופי הניתוח. הפגישה עם רופא השיניים לפני ההליך מאפשרת קבלת מידע שקשור לסוג ההרדמה בה ישתמשו במהלך עקירת שן הבינה וגם מידע הנוגע להליך ההחלמה. כל זאת יאפשר למטופל להיערך מראש לניתוח ולתכנן למשל חופש מהעבודה או מהלימודים בהתאם לצורך.

איך מבצעים עקירת שן בינה?

ניתוח עקירת שן בינה לרוב נמשך כ – 45 דקות אך זמן הניתוח הוא מאוד אינדיבידואלי עבור כל מטופל. ישנם מספר סוגים של הרדמות שבהם משתמשים לביצוע עקירת שן בינה. הרדמה מקומית שבמהלכה הרופא מזריק חומר מרדים כמו לידוקאין או נובוקאין לאזור שהולכים לנתח. קיימת האפשרות גם להשתמש בגז צחוק על מנת להרגיע את המטופל לפני הניתוח (חלק מהמטופלים אפילו נרדמים). אפשרות נוספת היא הרדמת הפה בשילוב של קבלת תרופה הרגעה דרך הוריד על מנת לאפשר למטופל לישון לאורך כל ההליך. קיימת גם אפשרות של עקירת שן בינה תחת הרדמה כללית שבה נותנים תרופה למטופל דרך הוריד או שהוא נושם חומר הרדמה דרך מסכת חמצן. המטופל ישן לאורך כל תהליך העקירה ומתעורר כשעה לאחר תום הניתוח. במקרים של עקירת שן בינה כלואה, רופא השיניים ייאלץ לבצע חתכים בחניכיים ובעצם על מנת להוציא את השן ואז גם יבצע תפרים של אותם פצעים שיתמוססו לאחר מספר ימים. במקרה ומדובר בניתוח עקירת שן בינה עליונה, פעמים רבות השן נמצאת צמודה לרצפת הסינוס והמיקום חייב להיבדק היטב על ידי צילום רנטגן על מנת לוודא כיצד יש לבצע את פעולת העקירה מבלי לפגוע בשאר השיניים ובחניכיים.

הנחיות לאחר עקירת שן בינה

לכל מטופל שעובר עקירת שן בינה החלמה בקצב שונה. כיוון שכל מטופל מגיב באופן שונה להרדמה, במקרים של הרדמה מקומית, במידה והמטופל מרגיש ערני, ייתכן והוא יוכל לנהוג לבד הביתה ולהתחיל בהליך ההחלמה. ישנם מטופלים שאפילו מסוגלים לחזור לשגרת חייהם ואף למקום העבודה. במידה והעקירה נעשתה תחת הרדמה כללית, עדיף שהמטופל יגיע עם מלווה שיוכל לנהוג ולהסיע אותו הביתה בתום הטיפול. רוב המטופלים שצריכים לעבור ניתוח שואלים כמה זמן כואב אחרי עקירת שן בינה והתשובה היא שרמת הכאב והזמן שהוא נמשך תלויים במטופל. במרבית המקרים, תחושת האי נוחות והכאב נמשכים כשלושה ימים ונדרשים מספר שבועות עד להשלמת תהליך החלמת הפה. בתום הניתוח כל מטופל מקבל הנחיות לאחר עקירת שן בינה ויש לעקוב אחריהן על מנת לקדם את תהליך ההחלמה. הנחיות אלה כוללות שימוש בקומפרסים קרים על הפנים על מנת לצמצם את הנפיחות, ליטול משככי כאבים במידת הצורך, לפתוח ולסגור את הפה בעדינות, להקפיד על מזון רך ושתייה של הרבה נוזלים, לצחצח שיניים רק מהיום השני לאחר הניתוח וליצור קשר עם רופא השיניים במידה וחום הגוף עולה או אם רמת הכאב והנפיחות אינם יורדים לאורך הזמן. המטופל מתבקש להימנע משתייה דרך קש על מנת למנוע את האפשרות של שחרור קרישי הדם שמסייעים לפה בתהליך ההחלמה. כמו כן, ההנחיות כוללות גם איסור על שטיפת יתר של הפה, שימוש במי מלח לחיטוי, להימנע ממאכלים דביקים שעלולים לגרות את הפצעים בפה ולהימנע מעישון שיכול להאט את תהליך הריפוי של הפצעים.

עקירת שן בינה בהריון

ניתוח עקירת שן בינה בהריון הוא הליך לא פשוט שמצריך חשיבה ושקילה של הסיכונים והיתרונות על ידי רופא השיניים. כאשר מטופלת בהריון מגיעה אל רופא השיניים כשהיא סובלת מכאבים שקשורים לצמיחת שן בינה, ההתלבטות היא לא פשוטה כיוון שצריך להבין האם המטופלת והתינוק נמצאים בסיכון רב יותר אם תתבצע העקירה או שדווקא ההמתנה לביצוע העקירה בסוף ההיריון מסוכנת יותר עבור שניהם. התשובה היא כמובן לא חד משמעית אך נהוג שלא לבצע עקירת שן בינה אצל נשים בהיריון כאשר מדובר במקרה של צמיחת השן ללא סיבוכים  – כלומר לא מדובר בשן בינה כלואה או כל צמיחה שגורמת לתחושת כאב. כאשר בוחרים שלא להוציא את שיני הבינה, ישנו סיכון שצריך לקחת בחשבון והוא התפתחות של זיהום. אותו זיהום עלול להתפשט במהירות מאזור הפה לחלקים אחרים של גוף האישה וזה לעלול לסכן את העובר. כאשר מדובר בכאבים בלתי נסבלים שלא מאפשרים למטופלת לאכול או לישון, ההמלצה היא לרוב לבצע את העקירה. הסיכון של ההליך כירורגי קטן לעומת היריון שנמשך כמה חודשים שמלווה בתחושת סבל בגלל שיני הבינה שצומחות. פרמטר נוסף שיש לקחת בחשבון הוא שעל מנת לבצע עקירת שן בינה, רופא השיניים צריך צילומי רנטגן שיאפשרו לו לראות היטב את המיקום המדויק של השן. צילומי רנטגן כרוכים בחשיפה לקרינה אך שימוש בסינר מגן מקטין משמעותית את הסיכון בפגיעה. אופי ההרדמה הוא גם חלק מתהליך ההחלטה ובמרבית מן המקרים, האפשרות של הרדמה מקומית תהיה הטובה ביותר עבור נשים בהיריון שצריכות לעבור עקירת שן בינה. קיימת אפשרות גם של מתן חומר מרגיע דרך הוריד אך היא פחות מומלצת ועל מנת להגיע להחלטה הנכונה, כדאי להתייעץ עם רופא הנשים שמלווה את המטופלת בהיריון.